Jaroslav Volák

Jarda Volák byl malíř pozadí, který přešel do ÚTS Praha z Barrandova. (Tam pracoval s dalším pozaďářem Ferdou Martináskem, kterého si prý chtěli sovětští filmaři po výborných zkušenostech z filmů Kamenný kvítek a Pád Berlína, které natáčeli na Barrandově, odvézt do Moskvy.)

Jarda dojížděl do Prahy z Kralup, a pracoval jako externista na smlouvu o dílo. Stačilo mu dát pohlednici a on podle ní namaloval pozadí za okna nebo za dveře a pro exteriér, postavený ve studiu. Němé exteriérové sekvence se točily jako dotáčky na 35 mm film, ale zvukové exteriérové scény se vysílaly živě ze studia. Takhle se na příklad postavil ve studiu celý exteriér pro inscenaci "Mordová rokle, podle hry Miloslava Stehlíka. Jarda Volák ovšem podobně namaloval na stěnu pokoje obraz i s rámem.

Byl známý také tím, že pískal dvojhlasně, takže když člověk vešel do studia a uslyšel dvojhlasné pískání, hned věděl, že ve studiu pracuje Jarda Volák. To ovšem jen když se ve studiu stavěla ještě dekorace, nebo zařizovala scéna nábytkem nebo zabydlovala rekvizitami nebo zasvětlovalo. Když se pak odpoledne začalo zkoušet, Jarda pokračoval v malování už tiše. Dokonce i při generálce, když běželo všechno jako při vysílání, bylo za oknem nebo "v otevřené krajině" vidět Jardu klidně malovat pozadí. Před vysíláním bylo už všechno dokončené.

Martin Glas
31. 3. 2003