iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 5. 2016
23:05 na ČT24

1 2 3 4 5

13 hlasů
23659
zhlédnutí

Náš Karel IV.

Víra, duchovní svět

Středověk a gotika kolem nás. Po stopách nejvýznamnějšího českého panovníka.

24 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Náš Karel IV.

  • 00:00:00 NÁŠ KAREL IV.
  • 00:00:02 VÍRA A DUCHOVNÍ SVĚT
  • 00:00:19 -Karel IV. byl nepochybně
    mimořádně zbožným člověkem.
  • 00:00:24 -Kvůli tomuto prostoru
    byl Karlštejn vybudován.
  • 00:00:26 Kvůli němu jsou okolo nás
    ty sedmimetrové kamenné zdi.
  • 00:00:29 Kvůli tomuto prostoru
    a kvůli tomuto místu.
  • 00:00:34 -To je myslím věc,
  • 00:00:36 která Čechům chybí
    v té novodobé historii.
  • 00:00:40 To umění té reprezentace.
  • 00:00:47 -Dobrý den, je tu další vydání
    historické série NÁŠ KAREL IV.
  • 00:00:52 Tentokrát se zaměříme
  • 00:00:54 na duchovní život a víru
    největšího z českých panovníků
  • 00:00:58 a tyto fenomény budeme samozřejmě
    zkoumat v kontextu doby.
  • 00:01:05 "Z Boží milosti král český
    a císař římský."
  • 00:01:09 Těmito slovy sám sebe tituloval
    a byl titulován panovník,
  • 00:01:13 jehož vláda byla nepochybně ozdobou
    pozdního středověku v Evropě.
  • 00:01:17 Známé a v dějinách
    často skloňované oslovení
  • 00:01:20 ovšem i dnes připomíná
    někdy možná opomíjený fakt,
  • 00:01:24 že úcta k Bohu před 700 lety
  • 00:01:26 stála v samotném středu veškerého
    dění na starém kontinentu.
  • 00:01:30 Politika, diplomacie, umění,
    vše mělo viditelnou vertikální osu.
  • 00:01:35 Jak se k ní stavěl Karel IV.?
  • 00:01:37 A byl bezmála světcem?
    Tak jak to zaznělo na jeho pohřbu?
  • 00:01:41 Nebo byl jen
    velmi obratným diplomatem?
  • 00:01:44 Odpovědi nejen na tyto otázky
    hledáme v následující reportáži.
  • 00:01:49 (zpěv)
  • 00:01:52 Ave maris stella,
  • 00:01:56 Dei Mater alma...
  • 00:02:04 -Duchovní rámec doby,
    ve které Karel IV. vládl,
  • 00:02:09 byl určován gotickými parametry.
  • 00:02:12 A dá se říci,
  • 00:02:14 že víra prostupovala
    jako latentní faktor
  • 00:02:17 životem všech tehdejších lidí.
  • 00:02:20 -Toto, co tedy nazýváme
    paradigmatem středověku
  • 00:02:23 tím duchovním paradigmatem
    středověku,
  • 00:02:25 to získání věčného života,
  • 00:02:27 je naprosto samozřejmý
    životní postoj tehdejší.
  • 00:02:30 To není nic nadiktovaného,
    nějaká ideologie,
  • 00:02:33 tak jako jsme to znali
    třeba z komunismu.
  • 00:02:35 Každý tam plul
    nějak svým vlastním způsobem,
  • 00:02:38 ale těžko bychom hledali nějakého
    třeba ateistu dnešního typu,
  • 00:02:42 který by řekl: "No, mně je to jedno.
    Stejně po smrti nic není."
  • 00:02:46 Tak něco takového tam není,
    oni ví, že to, jak budou žít tady,
  • 00:02:51 tak tak bude vypadat
    jejich věčnost.
  • 00:02:54 Já bych řekl, že to je jeden
    možná z největších rozdílů
  • 00:02:57 mezi současností
    a mezi tím středověkem.
  • 00:03:01 -V době vítězného,
  • 00:03:03 ale zároveň už do krizí
    se dostávajícího křesťanství
  • 00:03:06 znovu přichází vlna
    očekávání konce.
  • 00:03:09 Konce dějin,
    apokalyptická očekávání,
  • 00:03:13 která znamenají sice
    konečné vítězství Ježíše Krista,
  • 00:03:17 ale provázené velkými zápasy,
  • 00:03:20 tak jak jsou symbolickým jazykem
    popisovány
  • 00:03:23 v poslední knize Nového zákona,
    Apokalypse.
  • 00:03:27 A sám Karel IV. byl člověk,
  • 00:03:29 který ty apokalyptické myšlenky
    v sobě měl,
  • 00:03:33 protože pro něj byl důležitý
    motiv Nového Jeruzaléma.
  • 00:03:38 Nový Jeruzalém je takový příslib,
    symbol jakéhosi města z nebe,
  • 00:03:42 které sestoupí na Zemi
    a které budou obývat ti zachránění.
  • 00:03:55 -Karel IV. byl nepochybně
    mimořádně zbožným člověkem,
  • 00:04:00 protože sám sebe
    jako panovník bral,
  • 00:04:05 že je podřízen nejvyššímu vládci,
  • 00:04:09 a tímto vládcem je
    Kristus na nebesích.
  • 00:04:13 To je nejvyšší vládce, král králů,
    kterému musí i císař
  • 00:04:17 jako světská hlava
    západního křesťanstva
  • 00:04:21 skládat účty ze své činnosti.
  • 00:04:26 -Karel je vlastně v tomhle ohledu
    typickým produktem své doby.
  • 00:04:30 Prostě je zbožný, tak jako všichni.
  • 00:04:32 Ale je to obtížné
    to také nějak měřit.
  • 00:04:35 Prostě tady není nějaké exaktnost.
    Co to je zbožnost?
  • 00:04:38 Nejenom ve středověku, ale i dneska.
    Co to je zbožnost, že?
  • 00:04:42 Tak Písmo svaté říká,
  • 00:04:44 zbožnost je
    starat se o vdovy a sirotky.
  • 00:04:48 Ale vnímal to takhle Karel IV.?
  • 00:04:52 Pro něho byla zbožnost také to,
    vykonávat svoji funkci dobře.
  • 00:05:09 -Tento vztah měl Karel IV.
    vybudován k svatému Václavovi
  • 00:05:13 jako k patronovi české země,
  • 00:05:15 jehož považoval za věčného,
    ideálního panovníka českého státu.
  • 00:05:21 Proto také korunu,
    kterou dal zhotovit,
  • 00:05:25 nazval Svatováclavská
  • 00:05:27 a česká panovnická koruna
    byla umístěna
  • 00:05:30 ve schráně skrývající
    lebku sv. Václava.
  • 00:05:35 A každému konkrétnímu panovníkovi
    byla pouze propůjčována.
  • 00:05:39 A k tomu přistupoval
    i moment další,
  • 00:05:43 a to byl jeho až fanatický sběr
    svatých ostatků, relikvií.
  • 00:05:49 Kdybychom se podívali
    v kapli sv. Kříže na Karlštejně
  • 00:05:53 na obrazy z dílny mistra Theodorika
    podrobně,
  • 00:05:57 tak zjistíme,
    že jsou tam v rámech otvory,
  • 00:06:01 ve kterých byly umístěny
    malé ostatky
  • 00:06:04 příslušných světců,
    které obrazy zpodobovaly.
  • 00:06:08 -Vášeň pro ostatky
    v očích tehdejších lidí
  • 00:06:12 byla jistě něco pozitivního,
  • 00:06:14 v dnešních očích
    je to tak trošku nepochopitelné.
  • 00:06:18 Ale jenom stručně chci vysvětlit,
  • 00:06:21 že ty ostatky hrály
    v tehdejší teologii roli svátostí,
  • 00:06:25 to znamená, jako by snášely
    tu nebeskou milost sem na zem.
  • 00:06:30 Čili Karel stahoval tu milost
    zejména sem,
  • 00:06:33 na České království a na Prahu.
  • 00:06:40 -Karel IV. se vztahoval
    především k sv. Augustinovi.
  • 00:06:45 Myslím, že to pro něho byl
  • 00:06:48 asi jeden z největších
    křesťanských filosofů,
  • 00:06:52 a pro něho
    asi vůbec nejvýznamnější.
  • 00:06:55 Nesouviselo to pouze s Karlem,
  • 00:06:58 souviselo to i právě s posunem
    celého pozdního středověku
  • 00:07:02 k Augustinovým myšlenkám
    a Augustinovým východiskům.
  • 00:07:08 -Na druhou stranu Augustin
    v návaznosti na Platóna
  • 00:07:11 zároveň také vytvořil
    takový ideální projekt,
  • 00:07:15 ideální představu posvátné obce,
    toho dokonalého státu.
  • 00:07:20 Platón to má jako dokonalý stát,
    tu republiku platónskou.
  • 00:07:26 Ale v době Augustinově
    už je to trochu jinak.
  • 00:07:29 Je to vlastně dvojí říše,
  • 00:07:31 ta duchovní, nebeská, náboženská,
    kterou na zemi reprezentuje církev,
  • 00:07:36 a ta světská moc,
    která má ve spojení a spolupráci
  • 00:07:40 a v podřízenosti
    k té duchovní autoritě
  • 00:07:43 vytvářet
    dokonalou pozemskou společnost.
  • 00:07:46 -Souvisí to samozřejmě s tím,
    že Karel IV. měl skvělé vzdělání,
  • 00:07:51 které získal ve Francii
    na královském dvoře.
  • 00:07:56 Že uměl řadu jazyků,
    uměl velmi dobře latinsky.
  • 00:07:59 Vlastně texty v té době
    byly převážně v latinském jazyce.
  • 00:08:03 A že tedy byl schopen
    si tyto knihy přečíst
  • 00:08:06 a že pak s tím
    i nějakým způsobem pracoval.
  • 00:08:09 Ale nějaký přímý důkaz toho,
    že tedy Karel pracuje tady
  • 00:08:14 skoro jako teolog,
    jako nějaký myslitel,
  • 00:08:18 ten neexistuje.
  • 00:08:30 -Já si myslím, že nejvýznamnějšími
    takovými markantami bylo
  • 00:08:34 soupeření mezi světskou
    a duchovní mocí,
  • 00:08:37 což tady dochází
    k zajímavému přelomu,
  • 00:08:41 protože zatímco v 13. století
  • 00:08:43 je zcela jasně dominantní
    papežství a duchovní moc,
  • 00:08:47 tak od počátku 14. století
    dochází k posunu
  • 00:08:50 a vlastně se ten vývoj přiklání
    na stranu moci světské.
  • 00:08:59 -Uznával moc římského biskupa,
    tedy papeže, v oblasti náboženské,
  • 00:09:05 ale neuznával jeho nároky,
    co se týče světské vlády.
  • 00:09:09 A ty byly, jak známo,
    značné oproti dnešku.
  • 00:09:13 Prostě papež se cítil nadřazen
    světské moci.
  • 00:09:16 Dokonce i císař sám mohl být
    podle papežské teorie sesazen.
  • 00:09:20 Něco takového by Karel
    určitě nepřipustil.
  • 00:09:23 -Karel velmi šikovně
    se uměl vymezit
  • 00:09:26 proti papežské moci.
  • 00:09:29 Takže dá se říci,
    že Karel se snažil držet
  • 00:09:32 v tomto vztahu rovnováhu
    mezi duchovní a světskou mocí,
  • 00:09:36 která se projevovala soupeřením
    mezi imperátorem a mezi papežem.
  • 00:09:42 -Ten vztah byl proměnlivý.
  • 00:09:45 On vlastně se dostal
    do nejvyšší politiky
  • 00:09:48 díky papežovi Klementu VI.,
  • 00:09:51 který byl kdysi jeho učitelem
    a vzorem na pařížském dvoře,
  • 00:09:56 když byl ještě opatem
    a později biskupem
  • 00:09:59 jako Pierre Roger.
  • 00:10:01 A vlastně zařídil mu volbu
    za římského krále v roce 1346.
  • 00:10:07 Nicméně Karel pak nesplnil
    řadu z bodů, které papeži slíbil,
  • 00:10:12 a papež mu přestal důvěřovat.
  • 00:10:15 Papež mu postupně
    přestal důvěřovat,
  • 00:10:18 a byl dokonce proti jeho korunovaci
    na císaře v Římě.
  • 00:10:22 To znamená k té nejvyšší funkci,
  • 00:10:24 ke které ambiciózní Karel
    od začátku směřoval.
  • 00:10:28 -Karel usiloval o to, aby státy,
    které řídil, fungovaly dokonale.
  • 00:10:33 A on sám věděl,
    že sám člověk je nedokonalý.
  • 00:10:38 Proto ani sebelepší panovník
    nemůže dosáhnout toho,
  • 00:10:43 aby společnost a stát
    dokonale fungovaly.
  • 00:10:48 Ale měly se co nejvíce
    samozřejmě přiblížit
  • 00:10:51 k té dokonalosti
    věčného nebeského království.
  • 00:10:57 -On věděl, že ho nemůže
    pozemským panováním zcela naplnit,
  • 00:11:01 a to bylo právě určité napětí
    mezi tou pozemskou situací,
  • 00:11:06 která tak jako touží
    a tíhne po tom naplnění,
  • 00:11:10 a tím, co ještě tady není,
    a co je s vírou a nadějí očekáváno.
  • 00:11:22 -Zkoumáme-li zbožnost
    největšího českého panovníka,
  • 00:11:26 nejsme naštěstí odkázáni
  • 00:11:28 jen na teoretické studie
    a hypotézy.
  • 00:11:30 Máme tu také přesvědčivé
    dobové svědky,
  • 00:11:33 které může zkoumat
    kdokoli a kdykoli.
  • 00:11:36 Jsou stále s námi,
    v kameni a v obrazech.
  • 00:11:38 Památky,
    které hovoří o víře Karla IV.
  • 00:11:42 Za všechny jsme vybrali jen tři.
  • 00:11:44 Monumentální katedrálu,
    staroslavný klášter a vznosný hrad.
  • 00:11:49 Další kapitolu tedy otevřeme
    ve Svatovítském chrámu.
  • 00:11:52 Katedře biskupa,
    sídle české církve,
  • 00:11:55 pohřebišti králů
    v jejich korunovačním dómu.
  • 00:11:58 V perspektivě Karlově
    mohlo ale jít ještě o mnohem víc.
  • 00:12:10 -Je to místo, kam Karel umístil
  • 00:12:13 jakousi svou ideu
    nebeského Jeruzaléma.
  • 00:12:16 Je to vlastně místo,
  • 00:12:20 kam nashromáždil
    neuvěřitelné množství světců
  • 00:12:24 a vytvořil tak vlastně
    jakési společenství vítězné církve,
  • 00:12:28 které mělo obklopovat
    celé to místo, chránit ho
  • 00:12:31 a vlastně dávat mu ten punc
    toho přednebí,
  • 00:12:34 toho prostoru,
  • 00:12:36 ve kterém už se dotýkali
    středověcí lidé nebe.
  • 00:12:45 Katedrála, to je stavba
    na strašnou spoustu generací.
  • 00:12:49 Nedá se postavit
    za jeden lidský život.
  • 00:12:51 Naopak, katedrály se stavěly
    více než 100 let, většina z nich.
  • 00:12:56 A mnohá katedrála od středověku
    vlastně zůstala v torzu,
  • 00:13:00 podobně jako katedrála
    sv. Víta, Václava a Vojtěcha.
  • 00:13:10 Srdcem katedrály
    je tahle prostora,
  • 00:13:13 kaple sv. Václava.
  • 00:13:15 Je to vlastně místo nejposvátnější,
    opravdu je to ten prostor,
  • 00:13:20 kvůli kterému
    tohle místo bylo vybráno.
  • 00:13:22 Protože Karel IV.
    nechtěl opustit to místo,
  • 00:13:26 kde byl Václav pohřben poprvé,
  • 00:13:28 a nechal kapli postavit
    přesně nad jižní apsidou,
  • 00:13:33 ve které byl pohřben Václav poprvé
  • 00:13:36 po svém přenesení
    ze Staré Boleslavi.
  • 00:13:40 On totiž pochopil,
    že na tom může postavit
  • 00:13:43 vlastně celou tu rodovou politiku
    Lucemburků dál do budoucnosti.
  • 00:13:47 Protože jako každý
    středověký člověk ví,
  • 00:13:50 že odněkud vychází a někam směřuje.
  • 00:13:53 A jeho úkolem bylo přenést to
  • 00:13:55 jenom po tu chvíli
    toho svého života.
  • 00:14:28 -Stojíme právě v kostele
    Panny Marie, sv. Jeronýma,
  • 00:14:32 svatých Cyrila a Metoděje,
    sv. Vojtěcha a Prokopa.
  • 00:14:35 Je to klášterní kostel
  • 00:14:37 a patří ke klášteru Na Slovanech
    zvanému též klášter Emauzy.
  • 00:14:42 Ten klášter byl založen
    21. listopadu 1347.
  • 00:14:45 Ovšem tomuto založení předcházela
    ještě listina papežská,
  • 00:14:50 kterou papež Klement VI.
  • 00:14:53 dával Karlovi IV. svolení
    k založení takovéhoto kláštera.
  • 00:15:00 Tato listina
    je velice zajímavá tím,
  • 00:15:03 že právě obsahuje první informace
  • 00:15:06 o Karlově úmyslu založit klášter
    se slovanskou liturgií.
  • 00:15:11 Do dějin Emauzského kláštera
  • 00:15:13 se výrazně promítla
    Karlova úcta ke svatým ostatkům,
  • 00:15:17 jak nám o tom právě může vyprávět
  • 00:15:20 zde na stěnách vymalovaný
    takzvaný Emauzský cyklus.
  • 00:15:24 Což je cyklus nástěnných maleb,
  • 00:15:26 který obíhal celý ambit
    Emauzského kláštera
  • 00:15:30 a také ještě pokračoval
  • 00:15:33 v přilehlé kapli
    ve východním křídle.
  • 00:15:36 Tyto nástěnné malby vznikly
  • 00:15:39 na konci 60. let
    a na počátku 70. let 14. století
  • 00:15:43 a vyprávěly nám dějiny spásy,
  • 00:15:45 tedy dějiny od pádu andělů
    až po seslání Ducha Svatého.
  • 00:15:49 Právě z těchto motivů
  • 00:15:52 nebo z těchto
    ikonografických námětů
  • 00:15:54 usuzujeme na souvislost
  • 00:15:56 s významnou slavností
    Kopí a hřebů Páně,
  • 00:16:00 které na Karlovo přání
    papež schválil za speciální svátek,
  • 00:16:04 který se slavil vždy v pátek
    po druhé neděli velikonoční.
  • 00:16:09 A v průběhu tohoto svátku
  • 00:16:11 se nejvýznamnější ostatky,
    které měl Karel v držení,
  • 00:16:15 což byly ostatky
    patřící do císařského pokladu,
  • 00:16:18 se prezentovaly právě na nedalekém
    velkém Novoměstském rynku.
  • 00:16:39 -V muzikálu Noc na Karlštejně
    se Karlovi hosté ptají,
  • 00:16:43 proč bylo toto všechno vybudováno.
  • 00:16:45 A král cyperský Petr z Lusignanu,
    což je historická postava,
  • 00:16:49 v podání Waldemara Matušky říká:
  • 00:16:52 "Nevěřím, že toto všechno
    bylo vybudováno
  • 00:16:55 jenom kvůli rameni sv. Víta
    nebo lopatce sv. Kateřiny."
  • 00:16:58 A Štěpán, vévoda bavorský,
    se zasměje a řekne:
  • 00:17:01 "Cha, cha, jak znám císaře, mohlo."
  • 00:17:04 A vévoda bavorský má pravdu,
  • 00:17:06 protože toto všechno
    bylo skutečně vybudováno
  • 00:17:09 kvůli ostatkům, kvůli shromažďování
    sakrálních předmětů,
  • 00:17:13 a prvotně samozřejmě těch ostatků,
    které se týkaly umučení Páně
  • 00:17:17 a které představovaly
    říšský korunovační poklad.
  • 00:17:21 Čili jinak řečeno,
  • 00:17:23 Karlštejn měl v Karlových
    představách znamenat centrum říše.
  • 00:17:27 Nikoliv centrum Čech,
  • 00:17:29 ale centrum Svaté říše římské,
    neboli centrum Evropy.
  • 00:17:40 Nacházíme se v kostele Panny Marie,
  • 00:17:43 který je sídlem
    Karlštejnské kapituly.
  • 00:17:46 A Karlštejnská kapitula
    byla založena právě proto,
  • 00:17:49 aby ochraňovala ostatky
  • 00:17:52 a organizovala jejich výstavy,
    takříkajíc.
  • 00:17:55 Sancta sanctorum, svaté svatých,
  • 00:17:58 to nejsvětější místo,
    kaple sv. Kříže.
  • 00:18:10 Kvůli tomuto prostoru
    byl Karlštejn vybudován.
  • 00:18:13 Kvůli němu jsou okolo nás
    ty sedmimetrové kamenné zdi.
  • 00:18:17 Kvůli tomuto prostoru
    a kvůli tomuto místu,
  • 00:18:21 kde byl uchováván
    ten ostatkový poklad,
  • 00:18:24 ten korunovační poklad,
  • 00:18:27 k němuž patřila
    i říšská korunovační koruna,
  • 00:18:30 která vypadala velmi zhruba takhle.
  • 00:18:32 Kdo chce mít originál,
    musí jet do Vídně,
  • 00:18:35 do tamní Schatzkammer.
  • 00:18:54 A teď pozor!
  • 00:18:56 Pokud se opájíme krásou Karlštejna,
    obrazy mistra Theodorika,
  • 00:19:00 představami o těch korunovacích,
    o těch ostatcích, klenotech,
  • 00:19:04 vší tou nádherou, tou gotikou,
    tou duchovností,
  • 00:19:07 nesmíme zapomenout na jednu věc.
  • 00:19:09 Naše doba je opravdu
    zcela zásadně jiná
  • 00:19:11 a není možné ten Karlův vzor
    následovat jaksi doslovně.
  • 00:19:17 Není možné zapomenout na to,
  • 00:19:20 že dnes,
    kdybychom chtěli aplikovat
  • 00:19:23 ten model posvěceného vládce,
    univerzálního panovníka,
  • 00:19:27 že by to dopadlo velmi špatně
  • 00:19:30 a že ti, kteří se pokoušejí
    dnes spojovat světskou moc
  • 00:19:34 s nějakým posvěcením formálním
    ze strany církevních autorit...
  • 00:19:42 Obvykle jsou to věci,
  • 00:19:44 které jdou s moderní demokracií
    velmi špatně dohromady.
  • 00:19:47 Takže pokud si z Karla IV.
    máme brát nějaké poučení,
  • 00:19:51 rozhodně to není poučení,
  • 00:19:53 že potřebujeme nějakého
    Bohem posvěceného vládce.
  • 00:19:57 Myslím, že to by bylo
    špatné následování Karla IV.
  • 00:20:11 -Otázka, kterou si klademe
    dnes na závěr, tedy zní:
  • 00:20:14 Jak by mohlo nebo mělo vypadat
  • 00:20:17 duchovní následování
    evropského panovníka,
  • 00:20:20 který si vysloužil novodobý titul
    největší Čech?
  • 00:20:23 Odpověď se pokusíme nalézt
    s historikem a mužem,
  • 00:20:26 který se k odkazu našich králů
    dokázal hlásit ještě v době,
  • 00:20:30 kdy to nebylo nejen módní,
    ale dokonce ani příliš bezpečné.
  • 00:20:43 -Představme si jedno brzké ráno
    před zhruba 28 lety.
  • 00:20:52 Kolem dokola slídí StB,
    na Hradě bydlí Gustáv Husák,
  • 00:20:56 prezident Československé
    socialistické republiky,
  • 00:21:00 a v katedrále je sloužena mše
    za Jana Lucemburského a jeho rod.
  • 00:21:31 Když bylo po ní
    a vycházeli jsme ven,
  • 00:21:34 tak se zrovna začali sjíždět
    ti komunističtí papaláši do úřadů,
  • 00:21:39 a byl to opravdu geniální kontrast
    těch nařvaných rádoby vládců,
  • 00:21:45 jejichž nějaký duchovní
    nebo kulturní rozměr
  • 00:21:49 byl opravdu minimální.
  • 00:22:00 Ta samotná akce měla pro nás,
  • 00:22:03 kteří jsme se účastnili,
    tedy aspoň pro mě,
  • 00:22:06 ohromně osvěžující,
    nebo jak to nazvat,
  • 00:22:10 přesah tady z té doby
    někam jinam, do minulosti.
  • 00:22:17 Ale vědomí té kulturní kontinuity
    je podle mě naprostý základ
  • 00:22:22 jakékoliv kultury
    a fungování jakékoliv společnosti.
  • 00:22:27 A právě komunista se snažil
    tady to vědomí přetrhnout.
  • 00:22:40 Připomínáme tedy
    700. výročí narození Karla IV.
  • 00:22:44 a měli bychom si podle mě
    hlavně připomenout,
  • 00:22:48 v čem spočívá tedy
    reprezentace toho státu.
  • 00:22:52 Ti panovníci byli vychovávaní
  • 00:22:55 vlastně k tomu zastupovat stát
    odmala.
  • 00:23:01 To je myslím věc,
  • 00:23:04 která Čechům chybí
    v té novodobé historii.
  • 00:23:08 To umění té reprezentace.
  • 00:23:11 A dneska si myslím,
    že to je zcela evidentní,
  • 00:23:15 že na Hradě vlastně je člověk,
  • 00:23:20 který se chová opravdu jako buran
    v tom nejhorším slova smyslu.
  • 00:23:25 Ale co je ještě horší,
  • 00:23:28 že značné části společnosti
    to konvenuje.
  • 00:23:32 A lidé si myslí,
    že o tu reprezentaci nejde,
  • 00:23:37 že to je prostě něco,
    jenom taková věc, která je navíc.
  • 00:23:42 Ale to je omyl,
  • 00:23:44 ta reprezentace má zpětný dopad
    na náš vnitřní život,
  • 00:23:48 na to, jací jsme, jak se chováme
    a tak dále,
  • 00:23:52 a ovlivňuje to v negativním smyslu
    celou společnost.
  • 00:23:58 -Král a císař Karel s námi zůstává
    z Boží milosti i po 700 letech
  • 00:24:03 jako etalon
    skutečné velikosti a ducha.
  • 00:24:06 V příštím vydání našeho cyklu
    budeme zkoumat
  • 00:24:09 jeho skutečnou lidskou podobu
    i obyčejné strasti a nemoci.
  • 00:24:13 Do té doby se mějte hezky
    a na viděnou.
  • 00:24:18 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2016

Související