Jednací řád

Článek 1

Úvodní ustanovení

  1. Rada České televize (dále jen „Rada“) je orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti České televize (dále jen „ČT“).
  2. Činnost Rady se řídí tímto jednacím řádem přijatým podle ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, v platném znění (dále jen „Zákon“).
  3. Pokud Rada svým usnesením pro nějakou část jednání stanoví zvláštní procedurální pravidla, použijí se přednostně před obecnou úpravou tímto řádem.
  4. Nastanou-li okolnosti, které nejsou tímto řádem předvídány, rozhodne Rada při jejich řešení o postupu svého jednání hlasováním o procedurálním návrhu podle čl. 7.
  5. Přílohou tohoto jednacího řádu jsou Pravidla pro projednávání podnětů a stížností veřejnosti.

Článek 2

Členové a orgány Rady

  1. Členy Rady (dále jen „radní“) jsou předseda Rady (dále jen „předseda“), místopředseda Rady (dále jen „místopředseda“) a další členové Rady zvolení podle Zákona.
  2. Stálým poradním orgánem ve věcech kontroly hospodaření ČT je Dozorčí komise.
  3. Administrativně-technickou činnost Rady zajišťuje sekretariát Rady (dále jen „Sekretariát“).
  4. Rada může pro jednotlivé úkoly či stálé agendy ustavit zpravodaje či pracovní skupiny.
  5. Pokud tento jednací řád dále uvádí množné číslo u funkce místopředsedy (např. místopředsedové, místopředsedy apod.) a Zákon stanoví, že je místopředseda pouze jeden, vykládá se takové ustanovení v souladu se Zákonem, tj. v jednotném čísle (místopředseda, místopředsedy apod.).

Článek 3

Předseda a místopředseda

  1. Předsedu volí Rada. Volbu předsedy provádí Rada:
    a) pokud mandát předsedy zanikne podle odst. 4,
    b) pokud od poslední volby předsedy uplynuly 2 roky nebo
    c) pokud tak rozhodne Rada na návrh některého z radních v souladu s čl. 6 odst. 7.
  2. Hlasování o volbě předsedy je tajné, pokud Rada nerozhodne jinak.
  3. Předseda je zvolen, pokud se pro návrh vysloví většina přítomných radních.
  4. Mandát předsedy zaniká:
    a) zvolením nového předsedy,
    b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemně učiněného vzdání se funkce do sídla Rady, pokud vzdání se funkce neuvádí datum pozdější,
    c) zánikem členství v Radě podle § 6 odst. 1 Zákona nebo
    d) odvoláním předsedy podle § 4 odst. 9 Zákona.
  5. Předseda:
    a) jedná jménem Rady navenek a podepisuje její dokumenty,
    b) svolává a řídí jednání Rady,
    c) koordinuje činnost Rady,
    d) podle usnesení Rady a v naléhavých případech i bez takového usnesení koordinuje plnění úkolů radních v době mezi jednáními Rady,
    e) Na základě rozhodnutí Rady navrhuje generálnímu řediteli ČT (dále jen GŘ) jmenování a odvolání tajemníka Rady,
    f) navrhuje GŘ výši platu tajemníka Rady (dále jen „tajemník“) včetně pohyblivých složek a na návrh tajemníka ostatních pracovníků sekretariátu; o podaných návrzích informuje radní mimo veřejné jednání Rady,
    g) řídí činnost sekretariátu Rady a
    h) jedná v době mezi jednáními Rady s ostatními radními, s Dozorčí komisí či s jednotlivými členy Dozorčí komise a s GŘ podle potřeby, a to zejména za účelem přípravy jednání Rady.
  6. Nerozhodne-li Rada jinak, zastupuje předsedu místopředseda.
  7. Volba místopředsedy je zpravidla spojena s volbou předsedy. Pro volbu či odvolání místopředsedy se použijí ustanovení o volbě či odvolání předsedy obdobně.
  8. Při volbě předsedy a místopředsedy Rada postupuje tak, aby byl naplněn požadavek § 4, odst. 9, věty druhé Zákona.
  9. Dojde-li z jakéhokoliv důvodu k zániku funkce předsedy i místopředsedy, svolá neprodleně nejstarší člen Rady mimořádné jednání Rady, na kterém proběhne volba předsedy a místopředsedy

Článek 4

Dozorčí komise

  1. Činnost Dozorčí komise se řídí ustanovením § 8a Zákona.
  2. Rada svým usnesením zadává úkoly Dozorčí komisi v konkrétní věci nad rámec schváleného plánu činnosti a kontrol Dozorčí komise.
  3. Radní se jednání Dozorčí komise neúčastní, s výjimkou případu, kdy je komise pozve.
  4. Každý radní má právo požadovat po Dozorčí komisi informace z oblasti její působnosti. Dozorčí komise informaci poskytne podle svého uvážení písemně nebo ústně, na jednání Rady nebo i mimo ni, a to vždy s ohledem na zákonnou povinnost zachovávat mlčenlivost podle ustanovení § 8a odst. 8 zákona o ČT. Zbavit Dozorčí komisi mlčenlivosti v konkrétní věci může předseda Rady.
  5. O požadavku na informaci podle odst. 4 a o způsobu vyřízení požadavku informuje radní, který informaci požadoval, na nejbližším jednání.

Článek 5

Sekretariát

  1. V čele Sekretariátu je tajemník, který odpovídá za jeho činnost předsedovi.
  2. Tajemník, jakož i ostatní pracovníci sekretariátu, jsou v pracovněprávním vztahu k ČT. Do pracovního poměru jsou přijímáni na základě usnesení Rady.
  3. Sekretariát zajišťuje též administrativně-technickou činnost Dozorčí komise.
  4. Pracovníci sekretariátu spolupracují se zaměstnanci ČT určenými GŘ za účelem přípravy podkladových materiálů pro jednání Rady a Dozorčí komise.
  5. Činnost sekretariátu je hrazena v rámci rozpočtu Rady z prostředků ČT.

Článek 6

Jednání Rady – svolávání a program

  1. Rada jedná podle potřeby, nejméně však alespoň jednou za kalendářní měsíc.
  2. Jednání Rady svolává předseda, zpravidla na základě předběžného pracovního plánu Rady.
  3. Předseda neprodleně svolá mimořádné jednání Rady rovněž tehdy, požádá-li ho o to alespoň třetina radních. Pokud tak předseda ani místopředseda neučiní do týdne, svolá Radu nejstarší člen z navrhovatelů.
  4. Pozvánku na jednání Rady rozešle radním na pokyn předsedy Sekretariát elektronickou poštou nebo jiným dohodnutým způsobem nejpozději dva týdny před zahájením jednání; pokud se jedná o mimořádné jednání, učiní tak nejpozději týden před zahájením jednání. Zároveň je pozvánka umístěna na internetové stránky Rady.
  5. Pozvánka obsahuje:
    a) místo a čas jednání,
    b) předběžný program jednání včetně informace, které body obsahují skutečnosti
    chráněné podle zvláštních právních předpisů,
    c) informace k účasti prostřednictvím dálkového audiovizuálního přenosu podle čl. 7 odst.
    3 a
    d) další informace důležité pro průběh jednání.
  6. Program jednání sestavuje předseda. Program zpravidla zahrnuje:
    a) Schválení, případně úpravu, programu jednání,
    b) schválení ověřovatelů zápisu,
    c) kontrolu zápisu z předchozího zasedání
    d) zprávu GŘ,
    e) zprávu Dozorčí komise,
    f) návrhy bodů programu předložené radními,
    g) Projednání podnětů a stížností občanů a
    h) bod Různé.
  7. Návrhy na body programu podle odst. 6, písm. f) předkládají radní předsedovi nejpozději 10 dní před jednáním. Takový návrh zařadí předseda do programu, pokud obsahuje:
    a) účel bodu programu a zdůvodnění, proč je předkládán,
    b) text usnesení, které předkládající radní (dále jen navrhovatel) navrhuje přijmout, či informaci, že žádné usnesení nenavrhuje,
    c) stručnou informaci k předkládanému bodu a případně další podkladové materiály.
  8. Program jednání Rady včetně podkladových materiálů rozešle radním na pokyn předsedy
    Sekretariát nejpozději 5 dnů před zahájením jednání. Zároveň je program umístěn na
    internetové stránky Rady.
  9. Další body programu mohou jako pilné navrhovat radní, je-li to nutné, až do zahájení
    jednání, nebo je-li to nezbytné, i v průběhu jednání. O zařazení pilných návrhů rozhoduje
    Rada hlasováním na základě procedurálního návrhu. Jako pilný návrh nemůže být
    předložen návrh na:
    a) jmenování nebo odvolání GŘ,
    b) rozhodnutí podle § 8 odst. 1 písm. b), e), f), g), j), k) a l) Zákona,
    c) volbu předsedy nebo místopředsedy Rady,
    d) změnu Jednacího řádu Rady České televize nebo
    e) návrh na přijetí zvláštních procedurálních pravidel jednání podle čl. 1, odst. 3.
  10. V bodu Různé mohou vystoupit jednotliví radní podle aktuální situace s informacemi a
    podněty. Vystoupit mohou i přítomní zástupci veřejnosti, pokud Rada schválí procedurální
    návrh na takové vystoupení. Návrh zpravidla obsahuje i maximální délku projevu. Do
    bodu Různé není možné zařazovat návrhy usnesení s výjimkou usnesení zdvořilostních,
    organizačních a bagatelních.

Článek 7

Průběh jednání Rady

  1. Jednání Rady je veřejné. Veřejnost může být na základě usnesení Rady z celého jednání
    nebo z jeho části vyloučena při naplnění podmínek § 7 odst. 3 Zákona.
  2. Rada je způsobilá se usnášet za přítomnosti nadpoloviční většiny radních s platným
    mandátem, je-li přítomen předseda nebo místopředseda. Tím není dotčeno ustanovení
    článku 3, odst. 12.
  3. Pokud se z vážných důvodů nemůže radní zúčastnit jednání Rady osobně, může se, pokud
    je to technicky možné a Rada s tím vysloví souhlas, zapojit do jednání prostřednictvím
    dálkového audiovizuálního přenosu. V takovém případě se může hlásit o slovo, ale
    nemůže hlasovat a není započítán mezi přítomné ve smyslu odstavce 2.
  4. Jednání Rady se zúčastňuje i GŘ bez hlasovacího práva, nebo jím určený zástupce.
  5. Pro plnění úkolů vyplývajících z § 8 odst. 1 Zákona může Rada požádat GŘ o přítomnost i
    dalších zaměstnanců ČT.
  6. Jednání řídí předsedající. Předsedajícím je, neurčí-li Rada schválením procedurálního
    návrhu jinak, předseda nebo místopředseda.
  7. Rada postupně projednává body schváleného programu. Ke každému bodu otevře
    předsedající rozpravu.
  8. Předsedající dává slovo řečníkům v pořadí, v jakém se přihlásili do rozpravy. Právo
    prvního vystoupení má předkladatel návrhu.
  9. Nikdo se nesmí ujmout slova bez souhlasu předsedajícího, stane-li se tak, může
    předsedající využít technických prostředků, aby přerušil nelegitimní vystoupení
    (kupříkladu vypnutím mikrofonu).
  10. Rada může umožnit vystoupení na svém jednání i nečlenům Rady. Pokud jde
    zaměstnance ČT, vyzve GŘ, aby zprostředkoval vystoupení jednotlivých zaměstnanců
    na dané téma.
  11. Radní se může přihlásit k technické nebo faktické poznámce, kterou reaguje na průběh
    rozpravy nebo k odpovědi na ni, a to zdvižením obou rukou znázorňujícím písmeno „T“. V
    tom případě dostane slovo neprodleně, avšak bez přerušení toho, kdo právě diskutuje.
  12. Za technickou poznámku se považuje procedurální návrh týkající se způsobu projednávání
    některého bodu programu nebo upozornění na porušení jednacího řádu nebo právního
    předpisu. Za faktickou poznámku se považuje reakce na vystoupení předřečníka, rychlé
    zpřesnění faktu nebo oprava výroku řečníka. Nelze v nich však uplatňovat věcná
    stanoviska k projednávané otázce.
  13. Procedurálním návrhem je mimo jiné:
    a) návrh na úpravu programu jednání,
    b) návrh na vyhlášení přestávky v jednání,
    c) návrh na omezení délky jednotlivých diskusních příspěvků,
    d) návrh na ukončení rozpravy a přikročení k hlasování,
    e) návrh na přerušení rozpravy k bodu s vymezením, kdy bude rozprava pokračovat, či
    f) návrh na stažení bodu z dalšího jednání.
  14. O procedurálním návrhu nechá předsedající okamžitě hlasovat. Pokud byl přijat návrh na
    ukončení či přerušení rozpravy, nechá předsedající vystoupit ještě účastníky, kteří se o
    slovo přihlásili před podáním tohoto návrhu.
  15. Předsedající ukončí rozpravu k danému bodu programu, pokud byly vyčerpány všechny
    diskusní příspěvky nebo byl přijat takový procedurální návrh. Rozprava je ukončena
    rovněž tehdy, jestliže jednání Rady přestalo být usnášeníschopné.
  16. Rozprava k již uzavřenému bodu programu může být znovu otevřena, jen pokud je přijat
    takový procedurální návrh.
  17. Z jednání Rady pořizuje předsedající zápis zpravidla prostřednictvím Sekretariátu.
  18. Originál zápisu ověřují svými podpisy ověřovatelé zápisu, volení pro každé jednání Rady,a předsedající jednání. Z jednání Rady se současně pořizuje zvukový záznam.
  19. Zápis z jednání Rady, schválené dokumenty, popřípadě usnesení Rady o vyloučení
    veřejnosti z jejího jednání musí být nejpozději do 3 dnů ode dne jednání Rady uveřejněny
    způsobem umožňujícím dálkový přístup, s výjimkou těch částí uvedených písemností,
    které obsahují skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů. Obdobně jsou
    zveřejněny i podkladové materiály pro jednotlivé body programu, pokud jejich zveřejnění
    nebrání závažné skutečnosti.
  20. Samostatné prohlášení radního může být na žádost příslušného radního uveřejněno jako součást zápisu jednání, pokud je v průběhu jednání přečteno a doručeno v písemné podobě předsedajícímu.

Článek 8

Usnesení Rady

  1. Rada přijímá rozhodnutí ve formě usnesení nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů s výjimkou:
    a) rozhodnutí podle § 8 odst. 1 písm. b), e), f), g), j), k) a l) zákona o ČT, které přijímá nadpoloviční většinou hlasů všech radních,
    b) s výjimkou rozhodnutí o jmenování GŘ, k němuž je zapotřebí nadpoloviční většina hlasů všech radních a
    c) s výjimkou rozhodnutí o odvolání GŘ, k němuž je zapotřebí alespoň dvou třetin hlasů všech radních.
  2. Rada hlasuje:
    a) o procedurálních návrzích,
    b) o návrzích usnesení k jednotlivým projednávaným bodům programu podle článku 6,
    c) o pozměňovacích návrzích k předloženým návrhům usnesení a
    d) v dalších situacích, které vyžadují rozhodnutí.
  3. Hlasování je zpravidla veřejné, pokud se nejedná o personální volby. Pokud některý člen Rady požádá o změnu způsobu hlasování, musí o tomto návrhu rozhodnout Rada usnesením.
  4. K návrhům usnesení je vedena rozprava podle čl 7. V této rozpravě mohou jednotliví radní vznášet:
    a) připomínky a stanoviska k předloženému návrhu,
    b) procedurální návrhy a
    c) pozměňovací návrhy k předloženému návrhu usnesení.
  5. Pozměňovací návrhy musí být předneseny a předloženy písemně.
  6. Případné pozměňovací návrhy jsou hlasovány až po ukončení rozpravy a nerozhodne-li Rada jinak, jsou hlasovány v opačném pořadí, než v jakém byly podány. Vylučuje-li přijatý návrh další návrhy, o těchto návrzích se již nehlasuje.
  7. Návrh se projednává jako celek a hlasuje se o něm jako o celku, nenavrhne-li některý radní, že se budou projednávat jednotlivé části návrhu, o nichž se může hlasovat, odděleně. Při odděleném hlasování o jednotlivých částech návrhu musí být na závěr hlasováno o návrhu jako celku.
  8. Pokud byl původní návrh v rozpravě upraven, má předkladatel původního návrhu právo stručně vystoupit před hlasováním o upraveném návrhu a vyjádřit k němu své stanovisko.
  9. Do zápisu je uveden počet hlasů pro / proti / zdržel se a výsledek hlasování: schváleno / neschváleno. Dále je do zápisu uvedeno jmenovitě, jak který radní hlasoval.
  10. Pokud považuje radní přijaté usnesení za vadné z důvodu porušení jednacího řádu při jeho schvalování, musí vznést svoji námitku do konce jednání Rady. O takové námitce dá předsedající hlasovat. Pokud je přijata, je výsledek hlasování zrušen a k příslušnému bodu je znovu otevřena rozprava.

Článek 9

Závěrečná ustanovení

  1. Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2024.
  2. Dnem účinnosti tohoto řádu se zrušuje jednací řád ze dne 11. března 2021.