Kde jsem:

Tiskové zprávy — Média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Tiskový servis pro novináře

  • Tiskové zprávy, programové plány, fotoservis, pozvánky
  • Zdroj dat sledovanosti:
    ATO – Nielsen Admosphere

6. 6. 2019

Premiérová Infiltrace odkrývá nové šmejdí triky

Šmejdi. Byli tu a jsou tu zas. A jak ukazuje nový díl investigativního pořadu Infiltrace, jsou ještě mazanější. Se skrytou kamerou mezi ně pronikl dokumentární tým režisérky Šárky Maixnerové. Epizodu Obchod s důvěrou nabídne Česká televize premiérově v pondělí 10. června ve 21.20 na ČT1.

Nečestné a manipulativní praktiky prodejců předraženého zboží, které k ničemu pořádnému není, dokumentárně odhalila před šesti lety Sylvie Dymáková. Po vlně medializace a nových zákonů a nařízení se zdálo, že v tomto odvětví, kde se obchoduje s důvěrou, už nikdo podnikat nebude.

Šmejdi však ze scény nezmizeli, peníze nevrátili, pokuty nezaplatili. Podvádějí dál, jen s trochu jiným zbožím a trochu jiným způsobem. „Šmejdy jsme považovali za dávno vyřešený problém. Jenže stále víc lidí kolem nás, a vůbec ne důchodců, najednou padá do pasti jejich virtuální podoby, která je skrytá za každým druhým e-mailem a telefonátem,“ říká režisérka Šárka Maixnerová a dodává: „Navíc tu zůstaly oběti po jejich původní takzvané kastrolové podobě. Nikdy se nedobraly satisfakce. Není totiž jak. A o tom není nikde ani slovo.

Současná nabídka šmejdů se proměnila, byť někteří zůstávají i u zboží tradičního včetně hrnců. Propracovaná taktika a promyšlená manipulace si nebere servítky, standardem je navození falešného pocitu jedinečnosti, slovíčkaření, psychické vydírání či lživé informace o unikátnosti produktu, časově omezené nabídce, omezeném počtu kusů.

Pro infiltrátorku České televize Ivanu Lokajovou nebylo natáčení snadné: „Ze své role jsem musela vystoupit. Po třech dnech práce telefonistky nabízející šmejdí produkty jsem šla za režisérkou Šárkou Maixnerovou a řekla jí, že končím a už nikdy telefonovat nepůjdu!

Investigativní cyklus Infiltrace se na obrazovkách České televize poprvé představil před šestnácti lety. Za tu dobu otevřel několik témat, která rozpohybovala společnost i zodpovědné instituce ke změně stávajícího stavu. „Prostřednictvím infiltrátorů pronikáme do prostředí, kde se děje příkoří obyčejným lidem. Mapujeme a zaznamenáváme problémy, které se jich mnohdy bolestně dotýkají,“ popisuje zacílení producentka Lenka Poláková, v jejíž tvůrčí producentské skupině pořad vzniká.

Infiltrace: Obchod s důvěrou

námět: Šárka Maixnerová, Ivana Lokajová // scénář: Šárka Maixnerová // kamera: Kryštof E. Maixner, Jakub Šiška, Krunoslav Kiko Keteleš // zvuk: Ota Mandelík // střih: Krasimira Velitchkova // výkonná producentka: Olga Grosmannová // dramaturgie a kreativní producentka: Lenka Poláková // infiltrátoři: Ivana Lokajová, Petr Rejda // komentář: Ivana Lokajová, Jiří Chum