Kde jsem:

Tiskové zprávy — Média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Tiskový servis pro novináře

  • Tiskové zprávy, programové plány, fotoservis, pozvánky
  • Zdroj dat sledovanosti:
    ATO – Nielsen Admosphere

6. 6. 2019

Sarkofág bude exkluzivně k vidění. Po deset dní

Ukrytý před světem čeká, až přijde jeho chvíle. Do té doby lze mimořádné umělecké dílo pro výjimečného adresáta vidět jen zprostředkovaně – ve sběrném dokumentu Pavla Štingla Sarkofág pro královnu. Koprodukovala jej Česká televize, Tvůrčí producentská skupina Kateřiny Ondřejkové, a než vstoupí v srpnu do kin, ukáží jej tvůrci na desetidenním maratonu speciálních projekcí. Začíná 6. června v pražském Uměleckoprůmyslovém museu.

Příběh sarkofágu z taveného skla, v němž jednoho dne spočine dánská královna Margrethe II., zaznamenávali režisér Pavel Štingl s kameramanem Miroslavem Jankem pět let. "Samotná realizace sarkofágu pro poslední volnou kryptu v katedrále, která již osm století chrání ostatky dánských králů, je skutečnou evropskou událostí. A fakt, že si její autor, dánský profesor královské akademie výtvarných umění Bjørn Nørgaard vybral pro realizaci sarkofágu právě studio Zdeňka Lhotského, je i velkým zadostiučiněním pro českou tradici sklářství," říká režisér Pavel Štingl.

Na bezprecedentní sklářské dílo sochaře královské rodiny a předního dánského umělce Bjørna Nørgaarda si nikde jinde než v ateliéru českého sklářského výtvarníka Zdeňka Lhotského v Pelechově na Železnobrodsku netroufli. „Vůbec nevíš, do čeho lezeš. Všichni s napětím pozorují, co se ti stane. Ale když si celý svět myslí, že jsi nejlepší, tak zkusíš být. Nejdůležitější parametr je instinkt. Celou dobu to provází asi tisíc faktorů, které to můžou za vteřinu zničit. Takže u takové zakázky se člověk moc nevyspí,“ popisuje v dokumentu Zdeněk Lhotský.

Pětitunová skleněná krása dala jeho týmu zabrat. Objekt se dvěma modelovanými postavami v nadživotní velikosti, které jakoby levitovaly v křišťálové hrobce, má zpodobňovat těla krále a královny. „Jestliže má jít o moderní a demokratickou podobu náhrobku, tak musí být průhledný. A jestliže má být průhledný, tak musí být ze skla. Takto jsem uvažoval o sarkofágu, který ovšem zatím sarkofágem není, protože je prázdný,“ vysvětluje autor díla Bjørn Nørgaard.

Každý ze šesti kusů, z nichž se skleněná schránka sestává, musel projít technologií pomalého chlazení. Kamera je u nejedné dramatické situace, která při procesu výroby nastane. „Pokud patříte mezi milovníky detektivek, rozhodně si dokument nenechte ujít,“ zve kreativní producentka a dramaturgyně snímku Kateřina Ondřejková. „Tak napínavý příběh plný zvratů se v hrané detektivce vidí málokdy. A přestože divák ví, že přenádherný objekt nakonec vznikne, bude se spolu se Zdeňkem a jeho týmem do poslední chvíle bát, zda se to povede, jestli bude Bjørn spokojen a co na to řekne královna. Pro mě je v dokumentu fascinující sledovat i 'dělníky skla'. Jsou v pozadí zájmu médií, ale věnují hodiny a hodiny ruční práci - broušení a leštění skleněného obelisku. Také díky nim vznikne krása, která přesně symbolizuje prázdnotu dvou těl.“

Do kin půjde Sarkofág pro královnu letos v srpnu. Producentem je společnost K2 Pavla Štingla, koproducenty Česká televize – Tvůrčí producentská skupina Kateřiny Ondřejkové a Studio Lhotský.

Námět, scénář, režie: Pavel Štingl // dramaturgie: Kateřina Ondřejková // kamera: Miroslav Janek // zvuk: Michael Míček, Vladimír Chrastil, Matěj Němec // mix zvuku: Vladimír Chrastil // střih: Katarína Buchanan Geyerová // vedoucí produkce ČT: Marta Hostinská // výkonný producent ČT: Jarmila Hoznauerová // kreativní producent ČT: Kateřina Ondřejková // producent K2: Pavel Štingl