Sociologie
EMOce ve vědě
4. 5. 2012
Když se řekne emo, většina lidí si představí teenagera s černou patkou přes oko, piercingem v puse a podmalovanýma očima, prostě móda inspirovaná populárními filmy o čarodějích a upírech. Jednoho dne ale média začnou vysílat poplašné zprávy, že emo nabádá mladé lidi k sebepoškozování a sebevraždám. Jsou stoupenci emo skutečně sami sobě nebezpeční? Nebo je to jen další mýtus vyrobený médii? Pravdivou odpověď je třeba hledat pomocí sociálních věd.
» Číst víceMír lovců lebek
4. 11. 2011
Jsou domorodé kmeny ničiteli posledních zbytků pralesa, anebo naopak jeho zachránci? Na tom se odborníci dosud nemohou shodnout. Tropické pralesy rovníkového pásu jsou pokladnicí celosvětové biodiverzity. Jejich zachování je globálním problémem. Čeští vědci měli unikátní příležitost přispět svou badatelskou prací k jejich ochraně. Bylo třeba zjistit, jakým způsobem obyvatelé těchto pralesů vyčerpávají přírodní zdroje původní, i to, zda jsou jejich strategie lovu trvale udržitelné. Vědci přitom zaznamenali rituály uzdravování, principy solidarity, jakými prostředky se šamani dostávají do transu či jak se z jater obětovaného prasete věští úspěšnost rituálu.
» Číst víceNa první pohled
22. 4. 2011
Lze na základě atraktivity a morfologie tváře soudit i na psychologické vlastnosti? Na tuto otázku chtějí získat odpověď vědci na Fakultě humanitních studií UK v Praze. Při řešení tohoto problému sledují například vliv atraktivity a maskulinity hodnocené osoby na tyto stereotypně přisuzované vlastnosti. Ukazuje se, že zejména atraktivita tváře významně ovlivňuje hodnocení od neznámých osob – atraktivním tvářím se připisují společensky více oceňované vlastnosti, jako jsou např. extroverze, příjemnost, či vyšší inteligence.
» Číst víceCíl: Hra
7. 1. 2011
Úžasná laboratoř řízeného chaosu. Výjimečná a strhující atmosféra prostoru společného experimentu v Mánesu, kde zmatek a destruktivita nejsou nijak potlačovány. Unikátní Krystalíza, kolektivní krajina představ, se rozrůstá pod rukama návštěvníků interaktivní expozice s všeříkajícím názvem PLAY. Ta je novým pokračováním celosvětově úspěšného projektu Orbis pictus aneb… Do hry jsou vtaženy děti, dospívající, dospělí i senioři. PLAY totiž staví na imaginaci, fantazii a tvořivosti, kdy dotýkat se exponátů, vstupovat do nich, dotvářet je a hrát si s nimi je nejen dovoleno, ale přímo vyžadovánoOtcové zapomínají děti u hromádek trubek a sami se vrhají na přístroje. Matky odkládají batolata u stroje na kuličky a podléhají nutkání k rukodělným činnostem. Autoři strojů se pohybují mezi lidmi a opravují drobné závady. Věda a umění se dotýkají v experimentu.
» Číst víceJsem tím, kým se cítím?
8. 12. 2010
Co je to sociální status? A uvědomují si ho lidé tvořící dnešní českou společnost? Na tyto otázky zajímavým způsobem odpověděl průzkum Fakulty sociálních studií Ostravské univerzity. Jak se ale sociologický průzkum provádí? Jeho přípravou, metodami šetření, objektivizací zadávaných otázek, tréninkem dotazujících spolupracovníků – vesměs studentů univerzity, nás provedou odborníci. S kamerou v ruce zopakujeme praktické terénní dotazování, tentokrát metodou filmové ankety, která mimochodem ze sociologického šetření kdysi dávno vzešla. Budeme přítomni počítačovému zpracování a následnému vyhodnocení ankety. Nakonec nám vyjdou statisticky uchopitelné postoje zástupců Ostravanů a Ostravaček, zachycených kamerou a sociologickou vědou. Možná nám to pomůže vysvětlit i výsledky několika posledních parlamentních voleb, či najít odpověď na otázku, jaké je naše skutečné zařazení ve společnosti.
» VíceCo je hudba
24. 2. 2010
Slovo hudba lze zařadit mezi slova jako duše nebo vědomí, tedy pojmy, které jsou všem velmi dobře známé, ale zároveň jsou tajemné a vědecky špatně uchopitelné. Co je hudba? Odkud se vzala? Jak souvisí s rytmem srdce? Je hudba univerzální jazyk? Co se děje v našem mozku, když ji posloucháme? Zvyšuje hudba inteligenci? Jak působí na zvířata a rostliny? Odpovědi na tyto otázky v osnovách hudební teorie nenalezneme, v PORTu však možná ano.
» Číst víceVisitor beta
17. 1. 2009
Jaká sociální hra nastane mezi lidmi, když je jedna osoba dálkově ovládaná? Projekt VISITOR beta vrací simulace, náhražky reality, zpět do skutečného života. Počítačové hry jsou plné předvídatelných banalit a jejich hlavní obsah tvoří násilí. Vždy je to stejné: Zabij nepřítele! Hráč je doma v bezpečí a nebezpečí je jen simulované. VISITOR beta je vlastně beta verzí reálné hry, ovšem bez násilí. Hráč ovládá svého reálného avatara (termín avatár pochází z hinduismu – v sanskrtu znamená sestup a přeneseně vtělení, obvykle božské bytosti do fyzického těla za zvláštním účelem, v kontextu počítačů a internetu se slova avatar používá pro především vizuální reprezentaci uživatele ve virtuálním světě, touto reprezentací může být trojrozměrný model, dvourozměrný obraz nebo třeba jediný znak.) v ulicích a přikazuje mu pomocí mobilního telefonu, co má dělat. Polib, obejmi, vezmi, vyskoč, zasměj se. Avatar musí úkoly dávané hráčem splnit, což narušuje bezpečný prostor nic netušících lidí okolo. Při jedné zkoušce se například pomocí jediného avatara podařilo rozesmát celé náměstí.
» Číst víceMěstské legendy
9. 5. 2007
Městské legendy jsou v podstatě historky, které známe z každodenního života. Mohou mít hrůzostrašnou, ale i komickou tématiku a setkáme se nimi v běžném ústním podání vlastně kdekoli – doma, v práci, v restauraci. Jde o současné pověsti a fámy, ale vypravěči jsou vydávány za pravdivé. Ve skutečnosti jsou však součástí velkoměstského folkloru a moderní obdobou tradičních mýtů, legend a pověstí. Ve svébytné podobě kolují i na internetu. Vědci je zaznamenávají už desítky let a v poslední době se staly předmětem zájmu etnologů i u nás.
» Číst více