Doprava
Srážka vlaku s autem
8. 6. 2012
Automobil se stal běžnou součástí našich životů. Avšak jen za rok 2011 bylo na území České republiky zaznamenáno zhruba sedmdesát pět tisíc dopravních nehod. Ke zvýšení bezpečnosti automobilů slouží takzvané crash testy. U nás se těmito zkouškami zabývají lidé z Českého vysokého učení technického v Praze. Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství na Dopravní fakultě ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel připravil zvláštní experiment – nechal srazit vlak s autem.
» Číst vícePřichází věk elektromobility?
27. 1. 2012
Opakují se dějiny? V případě úžasného vynálezu – automobilu, nejspíše ano. Když se před více než stoletím auta objevila, stály vedle sebe rovnocenně pohony se spalovacím motorem, na páru a na elektřinu. Objev levné ropy však určil vývoj na celé jedno století. Zdá se, že dnes již nastupuje elektrický pohon do říše automobilů podruhé. Spolu s našimi průvodci si vyzkoušíme, jaké služby elektromobil nabízí, jaké podmínky jsou pro začínající elektromobilitu u nás a jinde ve světě, ale také jaká omezení, k nimž patří nedostatek dobíjecích míst i potřeba výkonnějších a levnějších baterií, jeho rychlému rozšíření mezi uživateli zatím stále ještě brání. Ve svém pokusu nás Michael seznámí s podivuhodným kovem lithiem, které je dnes součástí moderních akumulátorů. Přes porovnání obou druhů pohonu se dostaneme k pohledu celoplanetárnímu. K nutnosti nahradit stále dražší ropu. Ale především k naléhavé nutnosti rychle omezit další růst emisí ze spalovacích motorů.
» Číst víceThe Best of 2011
30. 12. 2011
V tomto vydání populárně vědeckého magazínu uvedeme ten nejlepší výběr z Michaelových experimentů, které jsme odvysílali v roce 2011. Nejdříve vysvětlíme, proč nemůžeme loupat mandarinky u otevřeného ohně. Ukážeme, jak se v magnetických proužcích na našich kreditních kartách kódují informace. Pak se přesuneme k pokusu století, abychom odhalili objev elektrického motoru. Pak pomocí vody budeme měřit čas, stejně jako ve středověku. Představíme zrod karburátoru, ke kterému přispěli pařížští parfuméři, kteří se inspirovali Venturiho jevem. Zaměříme se na počátky vodního čerpadla a nakonec během chvíle obletíme zeměkouli pomocí vlastnoručně vyrobeného balónu!
» Číst víceTunelový komplex Blanka
9. 12. 2011
Tunel Blanka je největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice. Tato rozsáhlá stavba bude součástí severozápadní části Městského okruhu, jejíž celková délka činí 6 382 m a doplní tak již provozovanou část okruhu o délce zhruba 17 km s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Po zprovoznění v roce 2014 tak vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě; současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel na našem území dlouhý až 2,23 km. Technologické a bezpečnostní vybavení tunelového komplexu Blanka bude splňovat a v mnoha případech i překračuje minimální bezpečnostní požadavky stanovené evropskou Směrnicí o bezpečnosti silničních tunelů.
» Číst víceTestování systémů bezpečnosti aut
11. 11. 2011
Provoz na našich silnicích je stále hustší. A s ním přibývá také kolizních situací. Když už dojde ke srážce, závisí do jisté míry na konstrukci vozidel, zda přežijete nebo ne. Kvalitu konstrukcí aut prověřují takzvané crash-testy nebo bezpečnostní bariérové testy. Je samozřejmě mnohem lepší, když se nehodě podaří zabránit – a tomu by měly sloužit systémy aktivní bezpečnosti vozidel. Tým z ČVUT v Praze a společnosti TÜV-SÜD Czech společně s Michaelem a Filipem na letišti v Hradčanech zjišťovali, jak u trojice vybraných současných modelů aut fungují systémy integrované bezpečnosti. Poté Michael s Filipem vyzkoušejí podobné systémy i na dětských autíčkách.
» Číst vícePražské metro
14. 10. 2011
První archivně doložené úvahy o zřízení podzemní rychlodráhy v Praze se objevují v roce 1898 v dopise Ladislava Rotta, majitele slavné železářské firmy. „Dráhy podzemní jsou v Londýně, Paříži a Berlíně delší čas v používání … prosím slušně slavnou městskou radu o této otázce uvažovati.“ V současné době je podzemní systém metra tvořen třemi linkami A, B, C a 57 stanicemi, z nichž tři páry jsou přestupní. Síť pražského metra měří dohromady asi 60 kilometrů. Dnes je pražské metro znovu ve výstavbě. Jedná se o prodloužení trasy A o 6134 metrů a o čtyři nové stanice.
» Číst víceAutobus budoucnosti
3. 6. 2011
Jak dosáhnou toho, aby lidé při cestě do práce zanechali svá auta doma a nastoupili na vlaky a autobusy? Klíčem k úspěchu je rychlá a spolehlivá veřejná doprava. K tomu mohou sloužit inteligentní přestupy. V Madridu je pět předměstských přestupních stanic, kde zastavují příměstské autobusy, městské autobusy, tramvaje a metro. Je tu klimatizace i zcela nový informační systém. Tady se integrují a koordinují různé druhy dopravy. Pokud se například autobus zpozdí, tato informace se přenese v reálném čase na příslušný terminál, kde cestující čekají na přestup.
» Číst vícePalivové články na lodích
27. 5. 2011
Pobřeží Evropy lemují stovky ostrovů. Pro turisty představují oblíbené cíle. Navštívit je lze pouze díky trajektu. Obrovské lodě proto křižují evropská pobřeží. I když je tento způsob dopravy nezbytný, jeho dieslové motory znečišťují své okolí. Proto evropští vědci v projektu MC-WAP vyvíjejí nový druh motoru, který je přátelský k životnímu prostředí. Zdroj energie tu představují palivové články s tavenými uhličitany. Tyto vysokoteplotní palivové články využívají vodík ze systému, který přeměňuje naftu na plyn bohatý na vodík, kyslík pak přivádějí z kompresoru mikroturbíny. Reakcí těchto plynů se vytváří elektrická energii a teplo, a to bez spalování.
» Číst víceTextil proti bombám
6. 5. 2011
Bezpečnost letecké dopravy je v zájmu celého světa. Evropští výzkumníci chtějí zabránit dalším katastrofám způsobeným teroristy pomocí zvláštních textilií. V britském výzkumném centru nyní probíhají experimenty, aby se zjistilo, jaký účinek mají výbuchy bomb na prototypy bezpečnostních vaků.
» Číst víceVýzkum dopravní bezpečnosti
29. 4. 2011
Speciální výzkumný tým, zřízený v rámci útvaru Technického vývoje Škoda Auto, se ve spolupráci s dalšími institucemi zaměřuje na analýzu reálných dopravních nehod s účastí v současnosti vyráběných továrních vozů. Jen tak se totiž mohou konstruktéři zaměřit na klíčové oblasti a úspěšně je řešit. Zajímavostí je fakt, že základní činnost zabezpečuje tým ve skutečném silničním provozu. Pro dokumentaci, analýzu a simulaci nehodových dějů disponuje výkonnou záznamovou a měřicí technikou, včetně nejmodernějšího 3D scanneru.
» Číst více