Stalo se před časem

100 let autobusů
Na pravidelné lince začaly autobusy v Praze jezdit 21. června 1925, a to na lince z Vršovic do Záběhlic. Trasa měřila tři a půl kilometru a za první rok přepravila přes 109 tisíc cestujících. Záběhlická obec tehdy velmi intenzivně lobovala, aby získala nějaké stabilnější spojení s Prahou.

Holešovická jatka
Před 130 lety byla v Holešovicích slavnostně otevřena Ústřední jatka královského města pražského, současné holešovické tržnice. Jedním z důvodů, proč jatka vznikly tady, byly i příznivé větry, které foukaly mimo město. Na jatkách byly poráženy tisíce zvířat denně.

Antonie Nedošínská
Později velmi oblíbená filmová herečka se narodila před 140 lety v rodině dělníka a švadleny. Při učení na švadlenu začala navštěvovat herecké lekce a herectví zcela propadla. První divadelní angažmá měla u venkovských společností, ale brzy se prosadila v pražských kamenných scénách.

30 let od požáru hotelu Olympik
Požár patří dodnes k nejtragičtějším v historii Česka. Hořet začalo za malou ledničkou v místnosti pokojských v 11. patře. V hotelu bylo ubytovaných 520 hostů. Při neštěstí zemřelo 8 z nich. V nemocnici skončily hlavně kvůli otravě kouřem další tři desítky lidí.

Tyršův dům
Přesně 100 let známe historický Michnův palác ze sedmnáctého století jako Tyršův dům. Sokolové ho koupili v roce 1921 ve zdevastovaném stavu, protože předtím tu sídlila armáda, která měla uvnitř sklad zbraní. V novém křídle pak vznikla tělocvična a bazén.

80 let od požáru Staroměstské radnice
Staroměstská radnice na sklonku II. světové války vyhořela a poškozené neogotické křídlo vídeňských architektů Nobila a Sprengera muselo být následně zbořeno. Od té doby se hledá způsob, jak chybějící objekt nahradit.

Pražské povstání
80 let uplynulo od Pražského povstání na sklonku II. světové války. Dvě pamětnice zavzpomínaly na těžké boje na dvou hlavních náměstích – Václavském a Staroměstském. Jedna z nich se dokonce sama zúčastnila bojů ve štábu na Staroměstské radnici.

125 let první lokomotivy
Má označení 310 a původně ji vyráběli na území Rakouska. V roce 1900 se ale její montování přesunulo do Prahy, do Českomoravské továrny na stroje. Třistadesítky jezdily po československé železnici do roku 1968, Dodnes se jich dochovalo deset a čtyři stále jezdí.

190 let dostihů
První zaznamenaný dostih se v Praze běžel 12. dubna 1835 v Královské oboře a měřil jednu anglickou míli. První dostihová dráha ve městě vznikla v roce 1867 na Invalidovně. Později se dostihy přestěhovaly na Císařskou louku a v roce 1906 zakotvily nadobro v Chuchli.

370 let korunovace Jezulátka
V roce 1651 dostalo Pražské Jezulátko jednu korunku nejprve od nejvyššího purkrabího Bernarda Ignáce z Martinic a další potom v roce 1655 zlatou korunku. Původně Jezulátko kostelu Panny Marie Vítězné na Malé Straně věnovala Polyxena po smrti svého manžela v roce 1628.

Tematické seriály























