Metodika výzkumu

Metodika výzkumu

Denní kontinuální výzkum České televize

Denní výzkum je určen k vyhodnocování názorů a postojů diváků k vysílání ČT a dalších významných skupin televizního trhu. Stejně jako řada jiných veřejnoprávních televizí v Evropě měří i ČT diváckou spokojenost a další kvalitativní parametry dle vzoru ARD a norské televize NRK.

Výzkum představuje především zdroj pravidelné zpětné vazby tvůrcům, pracovníkům skladby programu a především vedení ČT pro vytvoření programových koncepcí stanic ČT. Výsledky výzkumu vstupují do hodnocení plnění veřejné služby. Interní panelový výzkum spokojenosti diváků ČT je realizovaný s metodologickými obměnami nepřetržitě od roku 1972.

Členové panelu vyjadřují svým hodnocením spokojenost s pořadem na škále od 1 do 10, kdy 10 je nejlepší hodnocení a 1 nejhorší. Vychází se z předpokladu, že hodnotit lze pouze pořady, které divák alespoň částečně sledoval. Výsledným ukazatelem je průměrná spokojenost. Dalšími zkoumanými veličinami jsou kvalita a úroveň pořadů. Ty představují míru souhlasu s následujícími výroky:

  • Kvalita: „Česká televize má v daném žánru kvalitnější pořady než ostatní televize (celoplošné, volně dostupné TV stanice).
  • Úroveň: „Pořady České televize mají vysokou úroveň.

Metodika výzkumu je v základních principech shodná s diváckým výzkumem BBC nebo například nizozemské NPO. Jako důležitý přínos nelze opomenout slovní hodnocení diváků, které umožňuje detailnější pochopení jejich spokojenosti či nespokojenosti s pořadem.

Nynější metodika výzkumu platí od ledna 2025, kdy původní spokojenost doplnily parametry kvalita a úroveň. Nové ukazatele se na stejném panelu (1000 respondentů) zjišťují u programových typů s měsíční frekvencí. Součástí měsíčních dotazníků je i hodnocení zpravodajství, které se sleduje pomocí dalších výroků. Nábor spolupracovníků je realizován náhodným výběrem ze seznamu koncesionářů. Pokud oslovení diváci souhlasí se spoluprací, jsou zařazeni do zásobníku potenciálních respondentů. Výběr členů panelu je kvótní. Cílem je, aby panel odpovídal divácké populaci podle základních socio-demografických kritérií. Délka účasti respondenta ve výzkumu může být maximálně 2 roky a je dobrovolná. Účastníci jsou k setrvání a práci v panelu motivováni systémem odměn, přičemž odměňování respondentů je nezávislé na hodnocení členů panelu. Vyplňovat hodnocení může respondent prostřednictvím webové aplikace nebo v papírovém deníčku, který je zasílán poštou.