Aleš Háma jako ekologický aktivista proti své vůli v novém osmidílném seriálu Petra Zelenky Limity
Vše o ČTČT pro médiaAleš Háma jako ekologický aktivista proti své vůli v novém osmidílném seriálu Petra Zelenky Limity

Aleš Háma jako ekologický aktivista proti své vůli v novém osmidílném seriálu Petra Zelenky Limity

Aleš Háma v roli Karla Kadlece, spolumajitele firmy na likvidaci odpadu, na ekologii zvysoka kašle. Svému synovi zakazuje se v podobných akcích angažovat a za účast na ekologické demonstraci vyhodí jednoho ze zaměstnanců. Ale jeden fingovaný dopis na rozloučenou z něj udělá ikonu ekologického protestu. Osud mu umožní vyjít z jeho ulity, revidovat názory a leccos pochopit. A možná se i stát tak trochu jiným člověkem. První díl s názvem Azbest uvede ČT1 v neděli 12. ledna ve 20:10.

Presskit

10. 1. 2025

Na jedné straně stojí energetický průmysl, těžaři nebo majitelé elektráren, na druhé protestující skupinky převážně mladých lidí. Mezi tím žije své životy zbývajících 99 % lidí a také Karel (Aleš Háma), který se svým parťákem Jardou (Jaroslav Plesl) právě vyhrál tendr na likvidaci odpadu z nedaleké přesluhující hnědouhelné elektrárny. Pokud ti dva něco neřeší, je to právě ekologie. S Karlovým laxním přístupem k ekologii vášnivě nesouzní jeho syn Igor (Maximilián Dolanský) a druhá žena Lenka (Veronika Khek Kubařová). A k tomu dennodenní konflikty s exmanželkou Alenou (Tatiana Dyková).

„Jde o můj první klasický celovečerní seriál a nemohu v této souvislosti nevzpomenout svého tatínka Ottu Zelenku, který byl v šedesátých letech u nás průkopníkem seriálového formátu jako takového a mnoho jeho literárních dramatizací právem patří do zlatého fondu české a československé audiovize. A upřímně, teď s odstupem těch let nechápu, jak to všechno mohl stihnout napsat. Seriál je běh na dlouhou trať, i když má třeba jen osm dílů, a mně a mým spolupracovníkům zabraly Limity zhruba pět let. Všem patří velký dík a tátu tam nahoru zdravím,“ říká režisér, scenárista a spoluproducent v jedné osobě Petr Zelenka a upozorňuje na to, že ačkoliv Limity řeší ekologii, hlavním tématem seriálu jsou vztahy od rodičovských, manželských či přátelských až po celospolečenské. A nejsilnější linkou je vztah otce a syna. Limity zpracovávají téma s nadsázkou.

„Petr Zelenka patří bezesporu k nejoriginálnějším českým scenáristům, a když zhruba před pěti lety přišel s nápadem podívat se na téma ekologie přes vztahy, zajásala jsem. Asi nikdo nečeká, že by televizní seriál předložil recept na řešení ekologické krize. Limity ale nastolují otázky a provokují nás, abychom na ně hledali odpovědi. Co je ale pro mě to nejpodstatnější, je fakt, že to Petr Zelenka dělá velice zábavným způsobem. Limity ukazují s velkou nadsázkou, co vše se může stát, když manželský spor přeroste v celospolečenský konflikt, a diváci se můžou těšit na celou plejádu skvělých známých a oblíbených herců, ale také na herce dosud neobjevené anebo znovu objevené. Výsledný mix je podle mého názoru skvělý,“ říká kreativní producentka Kateřina Ondřejková.

„Všehoschopný podnikatel Karel Kadlec často balancuje na hranici zákona, ale vlastně to vždycky myslí dobře. Pluje životem a dějí se mu věci, které se běžně dějí komukoliv z nás, jen je neřeší vždycky šťastně. Ale zaručeně vždycky v té nejlepší možné víře, že to dělá dobře a bude to fajn. To, že se mu to vždy nepovede, to už tak v životě bývá,“ říká představitel hlavní role Aleš Háma.

Veronika Khek Kubařová v roli Karlovy manželky Lenky dodává: „Ti dva mi jako duo přišli báječní. Existuje velká spousta zdánlivě nesourodých párů. Co bylo před prvním dílem, nevidíme, ale určitě nějaký důvod, proč spolu být, měli a troufám si tvrdit, že láska je mezi nimi pořád, i když je seriál zastihuje v manželské krizi. Rozdílné nastavení postav dává prostor ke spoustě bizarních, komických i tragikomických situací – a co víc si v herectví přát.“

K vytvoření dokonalé iluze reálného prostředí natáčeli filmaři v mnoha lokacích Ústeckého a Karlovarského kraje včetně skutečného povrchového dolu, a to v jeho uzavřených, ale i funkčních částech. Celý štáb i herci museli projít školením bezpečnosti a všichni museli dodržovat přísná pravidla. V sokolovském Dole Jiří byl štáb minimalizován na patnáct osob včetně herců, u parkoviště rypadel musel být štáb včetně herců a komparzu zredukován na čtyřicet osob. Výtvarná díla, která se v seriálu objeví, jsou práce studentů a absolventů katedry scénografie DAMU a Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Z Ústeckého kraje se rekrutovala také velká část komparzistů.

Tiskové oddělení České televize