Jedinečnost Hlučínska neboli Prajské, soulman 60. let Jaromír Löffler opět v Ostravě a další z Moravy a Slezska (2010)
00:00:30 Ostravské Divadlo loutek bude mít alternativní scénu.
00:00:33 Její stavba má trvat 7 měsíců.
00:00:36 Přístavba poskytne prostory, které divadlo velmi postrádalo.
00:00:40 Vznikne v ní jeviště pro komorní představení,
00:00:43 takže se už nebude muset hrát ve zkušebně.
00:00:45 Projekt počítal i s místem pro dílny,
00:00:48 kde budou pracovat postižené děti i školáci.
00:00:51 V přístavbě bude i galerie loutek.
00:00:54 Zatímco jen pár desítek metrů vzdálená věž Ostravského muzea
00:00:58 ukrývá zvonkohru, nová divadelní přístavba
00:01:01 bude mít loutkový orloj.
00:01:04 V dnešním vydání KULTURY.CZ z Ostravy najdete tyto reportáže:
00:01:08 obyvatelé Hlučínska chtějí muzeum o své historii.
00:01:11 Na kávu přišel kurátor Ostravského muzea David Mayer,
00:01:15 které připravuje výstavu o době panování Jana Lucemburského.
00:01:19 Ze Švýcarska, kam emigroval, se přijel do Ostravy podívat
00:01:24 hudebník a zpěvák Jaromír Löffler.
00:01:26 KULTURA.CZ ? vydání z Ostravy. Dobrý den.
00:01:32 Obyvatelé Hlučínska chtějí vlastní muzeum.
00:01:36 V něm by měla být stálá expozice mapující historii obyvatel,
00:01:41 kteří už 3x museli změnit svou národnost.
00:01:45 O muzeum usiluje Sdružení přátel Hlučínska,
00:01:48 jeho členové požádali regionální radu MS kraje,
00:01:52 která rozděluje peníze z evropských strukturálních fondů,
00:01:56 o 30 mil. Kč.
00:01:58 Přednost ale dostalo Slezské muzeum v Opavě.
00:02:02 Hlučínští to nevzdávají: místní podnikatelé např. financovali
00:02:06 film o budoucí expozici.
00:02:18 Kdysi jsme se ve škole učili o tom, že jsme patřili pod České království
00:02:23 nebo pod moravskou zemi nebo pod Rakousko-Uhersko.
00:02:29 Nikdy jsme se neučili o tom, že Hlučínsko jako součást
00:02:32 Československa patřilo kdysi Prusku nebo Německu.
00:02:35 Teď máme příležitost ukázat občanům ČR i Evropy,
00:02:40 že tady bylo území, které prošlo pohnutou historií,
00:02:44 a přesto se jim podařilo dosáhnout takového rozkvětu ?
00:02:50 bez pomoci ostatních, sami sobě.
00:02:57 Jsme v podkroví hlučínského zámku, zde chceme vybudovat
00:03:05 stálou expozici.
00:03:08 Krov hlučínského zámku je památkově chráněný
00:03:12 a krov, který dává náboj a ukazuje ducha tohoto místa,
00:03:22 má umocnit zážitek z expozice.
00:03:30 S architektem a scénáristou stálé expozice jsme řešili
00:03:36 složitost prostoru v krovu, který je velmi členitý.
00:03:44 Lávky, po nichž bude návštěvník chodit a budou mít jednu rovinu,
00:03:49 budou sloužit jako časová osa.
00:03:52 Nejdřív se člověk propadá do hlučínských dějin,
00:03:55 až dojde k pravěku a bájnému hlučínskému kopci Landeku.
00:04:03 Nazvali jsme ho hlučínský Blaník, protože tam dějiny jdou
00:04:08 v každém období: od naleziště uhlí přes přemyslovské hradiště,
00:04:15 až docházíme k problematickému tématu nazvanému "hlučínský voják".
00:04:22 Když tam člověk přijde, může si zadat, kdy se narodil,
00:04:29 a přes sérii zrcadel a projekcí se podívá na svůj osud,
00:04:37 který by mohl prožít, kdyby se narodil před 50-100 lety.
00:04:44 Když někdo přijde a je mu 35-40 let,
00:04:47 tak se dozví, že by taky už mohl mít umrzlou nohu
00:04:53 u Stalingradu a trojitý průstřel plic v Africe
00:04:57 a otec padl za jiný státní útvar, než kterého je on příslušníkem
00:05:04 a že se vrátí, jeho 5letý syn mu nerozumí a bojí se ho,
00:05:09 manželka je znásilněna od jiné nepřátelské armády
00:05:14 a pak jde do Vítkovických železáren a tam mu soudruzi vysvětlí,
00:05:20 jak je to s bývalými vojáky wehrmachtu.
00:05:23 "Obracíme se na vás, pane prezidente, o pomoc.
00:05:26 Nechceme nic jiného, jen klidně žít a pracovat
00:05:29 na pozemcích našich předků.
00:05:31 V případě, kdyby se nám klidného žití nedostalo,
00:05:34 pak prosíme, abychom se mohli vystěhovat s rodinou za synem
00:05:39 do Západního Německa.
00:05:41 Jsme od r. 1945 bez státního občanství."
00:05:47 Je to spíš o duši kraje, duši lidí, o hlučínském národu.
00:05:58 Překvapilo mne, že je to území,
00:06:02 kde je vliv slezské cihlové architektury,
00:06:08 a jaké jsou v malých vesnicích monumentální kostely.
00:06:16 Nevím, čemu u nas v Kravařu zavaděju německe křesťanske cvičeni
00:06:20 do kostela.
00:06:22 Že pan farář uměl málo moravsky? Tuž ať se nauču.
00:06:27 U nás vždy paterci robili moravské kázaní,
00:06:31 enem 2-3 razy pro tych panuv kázalo se německy.
00:06:35 Paterek odpravaju náboženství po německu,
00:06:38 to jako za nic počitam, jako bych v kostele nebyla.
00:06:44 Chceme jít od toho, aby si člověk něco prožil
00:06:47 a to ho natolik zaujalo, že začne sám pátrat po informacích.
00:06:54 Pokud si myslíme, že důvodem zřízení muzea musí být atrakce,
00:06:58 to znamená, že na Hlučínsku stál největší žebřiňák ve střední Evropě,
00:07:03 pak si myslím, že je to málo.
00:07:05 Tady jde o soustavnost, že se zabýváme něčím do hloubky,
00:07:09 že to není povrchová záležitost: kultura je v těchto lidech.
00:07:14 Muzeum není jen konzervační, ale i motivační
00:07:17 a iniciující prvek, který říká, odkud lidé pocházejí,
00:07:22 jejich tradice, hodnoty a kam se ubírají.
00:07:26 S vírou, jazykem a směsicí všeho takové území jinde nenajdete.
00:07:34 Na to, jak je malé, je velmi pestré.
00:07:43 S ředitelkou Ostravského muzea Jiřinou Kábrtovou jezdí
00:07:47 kurátor David Mayer vyjednávat do Německa.
00:07:50 Rádi by získali předměty z období vlády Jana Lucemburského
00:07:54 a vzdali holt jeho panování.
00:07:56 Před 700 lety usedl Lucemburk na český trůn
00:08:00 a Ostravské muzeum připravuje při této příležitosti
00:08:03 na konec roku výstavu.
00:08:05 Z polské Vratislavi slíbili půjčit korunu královny Blanky z Valois
00:08:09 a z Německa dojde prý i jistý poklad.
00:08:13 Na výstavě věnované panování Jana Lucemburského jde o poklad.
00:08:17 -O jaký poklad půjde?
-Poklad není úplně správné slovo.
00:08:23 Pokladem může být celá výstava, půjde o projekt,
00:08:28 který nemá na severní Moravě obdobu.
00:08:33 Zajistili jsme pro výstavu půjčení několika luxusních předmětů,
00:08:39 hlavně se to týká uměleckého řemesla,
00:08:42 protože zlato je třpytivé a přitáhne pozornost.
00:08:47 Předměty pocházejí z několika klenotnic, z míst,
00:08:52 která jsou nejvíce známá a v povědomí veřejnosti
00:08:56 je to dómská pokladnice v Cáchách
00:09:01 nebo pokladnice San Marco v Benátkách.
00:09:04 Odtud budeme mít předměty, které nikdy nebyly vystaveny
00:09:13 v našem státu a co se týče cášských předmětů,
00:09:18 tak ty nikdy neopustily Cáchy.
00:09:22 Už je jisté, že z Vratislavi přijde do Ostravy
00:09:26 koruna královny Blanky z Valois, první manželky Karla IV.
00:09:31 Můžete už prozradit, které další předměty budou vystaveny?
00:09:36 Budou to šperky, zbroj, předměty denní potřeby?
00:09:41 Co dalšího uvidí návštěvníci?
00:09:44 Výstavu máme rozdělenu do 4 teritoriálních celků:
00:09:49 jádrem výstavy budou dějiny obou Ostrav ? středověké dějiny
00:09:56 obou Ostrav a moravskoslezského pomezí.
00:09:59 Na to navážeme a rozšíříme téma na území Moravy
00:10:04 a dnešního českého Slezska.
00:10:07 Ten segment nazveme KRÁL CIZINEC.
00:10:10 Další segment, který bude korespondovat
00:10:14 s Janovou celoevropskou politikou
00:10:16 bude nazván KRÁL DIPLOMAT A PRVNÍ RYTÍŘ EVROPY
00:10:20 a zahrne předměty, které mají celoevropský dosah.
00:10:30 Kvůli výstavě muselo Ostravské muzeum opravovat
00:10:35 nějaké prostory. O co šlo?
00:10:38 Šlo o to, abychom v Ostravě měli výstavní prostory,
00:10:41 které by byly co do mikroklimatických parametrů
00:10:45 a zabezpečení na nejvyšší světové úrovni.
00:10:49 To se podařilo.
00:10:51 Můžeme říci, jakou hodnotu mají předměty,
00:10:53 které do Ostravy přijdou?
00:10:56 Kolik stojí pojištění výstavy?
00:10:59 Je těžké stanovit tržní hodnotu předmětů.
00:11:09 Dá se to rozdělit na 2 části: hodnota pojistná,
00:11:13 která je stanovitelná, a hodnota historická,
00:11:19 která je nevyčíslitelná.
00:11:21 Mohu prohlásit, že pojistná hodnota předmětů
00:11:27 na plánované výstavě bude asi 1,25 mld. Kč.
00:11:34 Když jste vyjížděl na jednání do zahraničí,
00:11:36 měl jste představu, o jaké předměty máte zájem.
00:11:41 Překvapilo vás něco, když jste viděl v Cáchách
00:11:44 ty věci, nebo v Benátkách nebo v Polsku?
00:11:48 Začíná mi to docházet postupně: např. předměty z Cách jsem nikdy
00:11:56 předtím neviděl v reálu, ten zážitek je nekonečný.
00:12:05 Předměty, hlavně uměleckého řemesla, které budou v Ostravě,
00:12:09 jsou absolutními špičkami v celosvětovém kontextu.
00:12:15 Na výstavě budou královské koruny ? 3 originály a 2 luxusní kopie.
00:12:24 Roucha, textilie ze 14. st., které daroval Karel IV.,
00:12:30 syn Jana Lucemburského, dómské pokladnici v Cáchách.
00:12:35 Děkuji za rozhovor, přeji, ať se výstava vydaří
00:12:38 a všechny předměty dorazí v pořádku do Ostravy
00:12:40 a ať je návštěvnost velká.
00:12:46 Byl první zpěvákem skupiny Flamingo,
00:12:48 kterou založili členové Ostravského rozhlasového orchestru.
00:12:52 Osudem Jaromíra Löfflera se stal soul a rhytm and blues.
00:12:56 V tomto žánru písně zpíval i textoval hity
00:12:59 některých amerických zpěváků.
00:13:02 V r. 1968 Jaromír Löffler emigroval.
00:13:06 Dnes žije ve Švýcarsku a je šéfredaktorem časopisu
00:13:09 pro komunikaci a marketing.
00:13:12 V červnu se do Ostravy na krátkou dobu vrátil,
00:13:15 aby si po 40 letech opět zazpíval s Ostravským rozhlasovým orchestrem.
00:13:25 HUDBA
00:13:31 V r. 1968 jsme hráli s Flamingem v Jugoslávii
00:13:37 a vrátili jsme se domů 2 dny před 21. srpnem.
00:13:42 V noci jsme ještě zkoušeli nějaké věci s Richardem Kovalčíkem.
00:13:46 Ráno jsme slyšeli tanky, tak jsme ihned sedli do auta
00:13:50 a jeli do studia, abychom zachránili naše zesilovače,
00:13:54 na které se dávaly těžce peníze dohromady.
00:13:58 Tady už byla řada nových funkcionářů,
00:14:00 co měli pásky na sobě a byli velmi důležití.
00:14:04 Řekli mi: "Soudruhu Löfflere, éra černé muziky skončila,
00:14:10 teď se tu bude hrát česká muzika."
00:14:13 Bylo jasné, že končí doba, která byla pro mne zázračná.
00:14:21 Měl jsem výjezdní doložku od Pragokoncertu,
00:14:25 tak jsem jel přímo do Německa a pak do Švýcarska.
00:14:29 Proč se ptáš, proč se bráníš, vždyť dnes víš líp než já...
00:14:37 Jméno Jaromír Löffler toho mladé generaci moc neřekne.
00:14:41 V 60. letech 20. st. bylo symbolem
00:14:44 nových hudebních směrů rhytm and blues a soul.
00:14:48 Zatímco pražské kapely, které rhytm and blues hrály,
00:14:52 kopírovaly své zahraniční vzory,
00:14:55 Löffler k té muzice přistupoval po svém.
00:14:57 Zpíval rhytm and blues česky, skvěle frázoval,
00:15:00 vyvracel tak tvrzení, že černošský soul se česky
00:15:04 zpívat nedá.
00:15:06 Já cizí písně zpívám...
00:15:12 Ta éra byla plná nádherné muziky a vlivu z celého světa.
00:15:17 Vrcholila éra Beatles a člověk nevěděl, kam sáhnout.
00:15:23 Najednou se objevil přebarvený černoch Jarda,
00:15:26 který přitáhl hudbu pro mne do té doby neznámou.
00:15:30 To, jak to dělal, mne uchvátilo a dodnes mne to drží.
00:15:37 Octnout se ve studiu v Ostravě po více než 40 letech
00:15:42 je zvláštní pocit: je tam hodně nostalgie,
00:15:47 vidět to studio, které se moc nezměnilo,
00:15:51 vypadá to stejně, je to ta samá aura,
00:15:56 je to i v nose ? cítím to podobně jako tehdy před 40 lety.
00:16:02 Je to zážitek.
00:16:05 Jarda Löffler.
00:16:07 -Čau.
-Ahoj, Boris.
00:16:10 -Těší mě.
-Legendární to zpěvák.
00:16:12 Byl jsem v ČR už několikrát.
00:16:15 Asi před 6 lety byl jubilejní koncert
00:16:20 olomouckých bluesmanů, ten se pak ještě jednou opakoval.
00:16:25 Mezitím jsem byl na šňůře s Marií Rottrovou v Brně a Ostravě.
00:16:29 V Ostravě to byl první koncert po roce 1968,
00:16:34 který se uskuteční na Slunohradu.
00:16:40 Všechny krásné rhytm and bluesové pecky zpívali s Flamingem
00:16:46 Marie Rottrová, Hana Zagorová a Jaromír Löffler.
00:16:49 Flamingo bylo tehdy progresivní i proto,
00:16:53 že přineslo na českou rockovou scénu dechovou sekci.
00:16:57 Ve světě to na konci 60. let nebylo nic výjimečného,
00:17:00 ale u nás rock znamenal hlavně kytary, bicí, klávesy
00:17:07 a výjimečně saxofon.
00:17:10 Flamingo vedené trumpetistou Richardem Kovalčíkem
00:17:13 mělo dechy plnokrevné, a tím byl jeho zvuk nezaměnitelný.
00:17:20 Jako kámen...
00:17:26 Jarda Löffler rovná se emigrant, ve sdělovacích prostředcích
00:17:31 to byl nežádoucí člověk.
00:17:33 Co vytvořil se uvedlo do nulového stavu,
00:17:38 bylo těžké zachovat pár jeho hitů.
00:17:45 Je to i díky tomu, že většina dobrých věcí
00:17:50 se automaticky lisovala v podobě gramofonových desek.
00:17:54 To je jediný archivní materiál, který zůstal po slavných dobách.
00:18:02 Celá éra spočívala v tom, že zde byla řada lidí,
00:18:06 jako Marie Rottrová, Hana Zagorová, Petr Němec, Věra Špinarová ?
00:18:12 lidé, kteří podobně mysleli a měli podobnou filozofii.
00:18:18 Byl to tým kolem Flaminga, který tu myšlenku udržoval
00:18:22 dál na životě.
00:18:26 HUDBA
00:18:35 Člověk si někdy otázku emigrace
00:18:37 klade ? byl to správný krok, nebo ne?
00:18:40 Myslím, že pro mne, kromě toho, že jsem se naučil řadu řečí,
00:18:47 cestoval, četl, co jsem chtěl, podíval se na jakýkoliv film...
00:18:53 Všechny tyto svobody, které tehdy neexistovaly,
00:18:56 tak byl hlavní problém, že ti lidé,
00:18:58 co tady fungovali jako muzikanti, zpěváci,
00:19:01 tak se museli nějak aranžovat se systémem.
00:19:04 Jsem rád, že jsem to nemusel.
00:19:12 HUDBA
00:19:19 POTLESK
00:19:30 Ostrava bývá v letním provozu docela smutným a vylidněným městem.
00:19:36 Máme tady skvělé festivaly, Colours of Ostrava,
00:19:39 Shakespearovské slavnosti, Folklór bez hranic,
00:19:41 Bienále ostravských dnů, ale setkat se někde každý večer
00:19:45 s kulturou je obtížné.
00:19:47 Tedy bylo ? do Ostravy se přestěhoval Měsíc autorského čtení
00:19:51 z Brna díky Petru Minaříkovi a dramaturgyni z Ostravy 2015
00:19:56 Kateřině Ondřejkové.
00:19:58 Mohli jsme denně navštěvovat Starou Arénu,
00:20:01 setkávat se se spisovateli, poslouchat jejich básně,
00:20:05 prózu, povídky, besedy a třeba si i s nimi zajít na pivo.
00:20:09 Bylo to výborné a objevilo se tam velmi mladé publikum.
00:20:16 Skeptické hlasy se nepotvrdily a Stará Aréna praskala ve švech.
00:20:21 Je to dobrá zpráva pro budoucnost Ostravy, její kulturu.
00:20:28 Smutno mi bylo z nedávné cesty, kdy jsem projížděla
00:20:33 ze zastávky Stodolní směr Hlavní nádraží Ostrava.
00:20:36 Pohled na chátrající památku městských jatek -
00:20:40 letos si připomínáme 15. výročí, kdy město prodalo tuto památku
00:20:49 švýcarské firmě Bauhaus.
00:20:51 Ta chátrá, zdi jsou zbořené, je to smutný pohled.
00:20:56 Ostrava 2015 spolu s městem se chystá postavit v Ostravě
00:21:01 hodně nových budov a kulturních staveb.
00:21:04 Chci apelovat na to, aby se pro nové stavby nezapomínalo
00:21:09 na ty staré.
00:21:15 I pod podlahou v Ostravském muzeu budou umístěny exponáty
00:21:18 z doby panování Jana Lucemburského.
00:21:21 V době konání výstavy, která začne letos v prosinci,
00:21:25 tady budou bezpečnostní opatření jako např. v pařížském Louvre.
00:21:29 Vydání KULTURY.CZ je u konce, žijte kulturně
00:21:32 a za 14 dní na viděnou.
00:21:37 Skryté titulky: Milena Nečadová, Česká televize, 2010
Jedinečnost Hlučínska neboli Prajské, soulman 60. let Jaromír Löffler opět v Ostravě a další z Moravy a Slezska (2010)
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2