Kokoschkova Moravská Ostrava a její příběh – Romeo a Julie na Letních shakespearovských slavnostech v Ostravě – Jazzman Michal Žáček (2010)
00:00:30 My máme parní stroj, úžasné síly zdroj.
00:00:33 Tak si možná prozpěvují památkáři na Dole Michal.
00:00:36 Vystavují tam parní stroj z r. 1893.
00:00:41 Ještě nedávno ležel rozebraný a rozkradený
00:00:44 v ostravském muzeu.
00:00:46 Oprava parního stroje stála přes 0,5 mil. Kč.
00:00:49 Je funkční, ale pracovníci Dolu Michal ještě potřebují
00:00:53 něco dodělat, aby mohli návštěvníkům demonstrovat fungování stroje.
00:00:59 Teď k obsahu KULTURY.CZ z Ostravy: za pár vteřin odhalíme
00:01:04 tajemství vzniku obrazu
00:01:07 O. Kokoschky s názvem MORAVSKÁ OSTRAVA,
00:01:10 který namaloval před 70 lety.
00:01:12 Zavedeme vás na zkoušku hry ROMEA A JULIE,
00:01:15 která vznikla pro Letní Shakespearovské slavnosti
00:01:18 a závěr patří ostravskému jazzmanovi Michalu Žáčkovi.
00:01:22 Delikatesy z kultury začínáme servírovat právě teď.
00:01:31 V létě 1937 čekal před ostravským
00:01:34 hotelem Palace luxusní vůz Praga Alfa.
00:01:37 Denně vyzvedával malíře Oskara Kokoschku,
00:01:40 zavezl ho na vrch Landek k Fričově vile.
00:01:43 Tam už čekaly štafle, plátno, štětec a předloha k obrazu.
00:01:48 Tak vznikl obraz MORAVSKÁ OSTRAVA II.,
00:01:50 který se po 70 letech vrátil do města svého vzniku.
00:01:54 Vystavila ho Ostravská galerie výtvarných umění
00:01:56 a za 2 měsíce ho vidělo 10 000 návštěvníků.
00:02:00 Ti pomohli odhalit tajemství jeho vzniku.
00:02:04 Zjistilo se, že na obrazu není namalována Kokoschkova manželka
00:02:08 Olda Palkovská, ale někdo úplně jiný.
00:02:19 Dostala jsem to od Mistra Kokoschky a věnování je tady:
00:02:25 je napsáno tužkou.
00:02:27 Maminka mě zapřísáhala: "Proboha, jen to nevymaž!
00:02:31 Jednou to bude mít velkou cenu a budeš moci na to vzpomínat."
00:02:41 Tohle nic jsem já před 73 lety. Umíte si to představit?
00:02:49 10letá žába, která špehovala velkého Mistra,
00:02:56 ale asi o mně věděl, protože mne tam namaloval.
00:03:03 Byl kuřák, byl laskavý. Měl charisma.
00:03:10 Maminka mne naučila říct jen dobrý den ? Guten Tag,
00:03:13 a tím to končilo.
00:03:14 On mi řekl servus a tím byla naše konverzace hotová.
00:03:21 Už tehdy byl slavný malíř.
00:03:24 Jako každý malíř byl dosti svérázný, ale jeho genialita byla
00:03:31 už tehdy patrná.
00:03:36 I laik rozpoznal, že jeho obrazy budou jednou slavné
00:03:43 a budou mít velkou cenu.
00:03:47 Toto je pohled ze špičky Landeku.
00:03:52 Bylo to úchvatné místo s krásnou zahradou,
00:03:56 kde sídlil ředitel jámy Anselm.
00:04:00 Tady byla růžová pergola, asi 30 m dlouhá.
00:04:05 Od toho bazénku vedla dolů.
00:04:09 Zahrada byla krásná, dělala na mne secesní dojem.
00:04:16 Byl to ráj na zemi.
00:04:25 Kokoschka se snažil najít vždy typické místo pro dané město,
00:04:33 které by postihlo atmosféru a vyjádřilo i náladu umělce.
00:04:42 Od nás byl krásný pohled z Landeku na Travný, Lysou horu, Smrk,
00:04:50 Kněhyni, Radhošť.
00:04:53 Byla okem vidět i Štramberská Trúba.
00:04:56 Umíte si to představit? Ta dálka a krásný vzduch,
00:05:00 který musel být, aby to člověk viděl.
00:05:04 Tento pavilonek patřil k Odře, byl to Sportovní klub Radhošť.
00:05:11 Tatínek to nechal postavit pro koupající se,
00:05:15 kteří chodili z Přívozu, Hrušova se koupat do Odry.
00:05:22 Každý rok se Odra vylila. Zalila celé toto prostranství.
00:05:28 Tady se jezdilo na lodičkách, jezdili staří námořníci.
00:05:35 Převáželi lidi napřed k tomuto mostu a potom dále k četnické stanici.
00:05:44 Vidíte ten most a uhelné vozíky?
00:05:47 Ty vozily těžbu z Oskarky na Anselmku.
00:05:52 Tady bylo prádlo a tato mašinka převážela vagóny uhlí
00:05:59 na hlavní nádraží do Přívozu.
00:06:07 Ten pohled se změnil proto, že v průběhu času byla
00:06:10 regulována Odra a napřímil se tok.
00:06:14 Druhý důvod je ten, že do pohledu obrazu se dostala halda.
00:06:21 A za třetí ten palouček, ze kterého malíř maloval,
00:06:25 je dnes žalostně zarostlý náletovou zelení.
00:06:30 Takže toto místo vypadá úplně jinak.
00:06:35 Tam dole, kde je to zelené, to je to místo.
00:06:39 -Ta tráva má paměť?
-Ta tam zůstala.
00:06:44 Jak tam byla, tak tam je.
00:06:45 Ta tráva byla měkoučká, tam vždycky odpočíval.
00:06:50 Ruce dozadu a díval se Pánubohu do oken.
00:06:55 Bylo to milé.
00:06:57 Tady v tomto místě byly ty duby, 2 buky a tady je vrátnice.
00:07:07 Tady maloval Kokoschka.
00:07:09 A já jsem tady vždy lezla, přímo zpod té cesty nahoru sem.
00:07:17 Tady jsem ho špehovala.
00:07:22 Musím se k tomu přiznat, nedá se nic dělat.
00:07:34 Snad nejznámější milostnou tragédii studovali ještě o prázdninách
00:07:37 herci ostravských divadel pro letní Shakespearovské slavnosti.
00:07:42 Režíruje Pavel Šimák, v hlavních rolích Tereza Dočkalová
00:07:45 a bývalý člen souboru Národního divadla moravskoslezského
00:07:48 Marek Holý.
00:07:52 Navenek se snažím vzbuzovat pohodu, ale ty hodiny,
00:07:56 kdy se nemůže zkoušet, protože se taky musíme vyspat,
00:08:00 tak jsou pro mne okousáváním nehtů někde v mozku,
00:08:04 protože je to zkoušení zhuštěné.
00:08:08 My sice zkoušíme dvoufázově, ten čas je třeba stejný,
00:08:13 ale odehraje se během 3 týdnů takové to intenzivní zkoušení.
00:08:17 Je šílené předělat si psychiku, uklidnit se, že se to stihne.
00:08:21 Ale v něčem je to dobré, že energie je zkoncentrovaná.
00:08:24 Nervozita samozřejmě je, protože je to velké dílo.
00:08:28 Snažíme se tam dostat spoustu věcí, ale je to dobrodružství a adrenalin.
00:08:36 Shakespeare je pro mne za odměnu. Já jsem moc ráda, že mě to neminulo.
00:08:43 Vůbec mi nevadí, že je to opět chůva a můj Romeo, tady Marek,
00:08:50 a Julinka, tady Terezka, jsou pořád jiní,
00:08:54 a tím pádem se pro mě mění celý zážitek z představení a celá práce.
00:09:01 Je to můj druhý Romeo a určitě bude jiný.
00:09:05 Za těch 12 let se něco přihodilo, taky to dělá jiný režisér.
00:09:12 Některé věci mi díky věku vůbec nedocházely,
00:09:16 ale o to to bylo jednodušší, že jsem nad tím nemusel
00:09:20 moc přemýšlet.
00:09:23 Vyplynulo to z té mladické nerozvážnosti.
00:09:28 Teď o tom více přemýšlím, jako o celku,
00:09:33 a cítím větší zodpovědnost, což člověka trochu svazuje.
00:09:39 To mi tehdy bylo jedno. Byl jsem více rozlítaný.
00:09:44 Mého hereckého partnera, který hraje Romea,
00:09:47 jsem viděla už v 7. třídě, když jsem ještě vůbec nevěděla,
00:09:50 co bude, ani jsme si moc nepřála být herečkou.
00:09:55 Viděla jsem ho, jak to tady hraje.
00:09:57 Bylo mi 13.
00:09:59 Kdyby mi někdo řekl, tak tomu neuvěřím.
00:10:04 Je to trošku předurčený Romeo.
00:10:08 Ten příběh je cenný v tom, že se mohl odehrát
00:10:11 a že ho můžeme v historii, v té spirále, která se opakuje,
00:10:14 stále zažít.
00:10:16 Když zkouším, tak říkám, že je to o 2 základních věcech:
00:10:19 o smrti a o lásce.
00:10:23 Režisér Šimák je pro mne příjemným překvapením.
00:10:28 Moc si rozumíme. Je to tradiční, ale není to lhavé.
00:10:35 Není to příliš romantické.
00:10:40 Často ještě vyzobáváme, škrtáme a jdeme více po akčnosti.
00:10:49 To je asi ta naše modernizace, inscenace je velmi zkrácená.
00:10:58 Měla by mít tah a jde po tom ději než jen po těch slovních metaforách.
00:11:10 Odporné mouchy!
00:11:13 Jestli je pro mne Julie vysněná meta?
00:11:18 Nepřemýšlím tak o divadle.
00:11:22 Je něco, co bych si přála zahrát, meta, kterou musím dostat. To ne.
00:11:30 Snažím se to všechno pochopit a zahrát.
00:11:37 Strašně se mi tu líbí, rád se tady vracím.
00:11:41 Začínal jsem tady, bylo to moje 1. angažmá.
00:11:45 Pro mne je to krásné už kvůli těm lidem,
00:11:52 jsem rád, že s nimi můžu být.
00:11:58 V divadle prožijete kus života a pak se zase rozejdete.
00:12:04 Ale s nadějí, že se opět jindy potkáte.
00:12:07 Tam je bolavé, že po derniéře po představení,
00:12:12 kromě třeba málo vypovídajícího záznamu na kazetě,
00:12:17 nezbude vlastně nic.
00:12:19 Ale v tom je krásné, že si ho musíte najít "tady a teď"
00:12:23 a musíte to prožít.
00:12:25 Ten zážitek zůstane ve vás.
00:12:32 Původně chtěl být hercem, nakonec se stal hudebníkem,
00:12:36 velmi uznávaným.
00:12:38 Michal Žáček má přezdívku Saxo.
00:12:40 To asi proto, že jeho milovaným nástrojem je soprán saxofon.
00:12:44 Své herecké sny si nakonec splnil, když vystupoval ve hře TRACYHO TYGR
00:12:49 a taky se mihne ve filmu Alice Nelis MAMAS A PAPAS.
00:12:53 Spolupracuje s takovými hudebníky, jakou jsou Peter Lipa,
00:12:56 Richard Müller, Jana Kirschner nebo Boris Urbánek.
00:12:59 Hraje se skupinami Buty nebo -123 minut.
00:13:03 Michal Žáček sbírá LP desky.
00:13:06 První, kterou si pořídil, byla deska Hany Zagorové a Drupiho.
00:13:31 Ráno, když jsem v Ostravě a mám čas,
00:13:35 vyzvu kamaráda Radovana na partičku, dáme si k tomu snídani.
00:13:40 To je mé ranní probuzení.
00:13:44 Ráno hrát šachy není těžké, rozjede se mi mozek,
00:13:50 je to pěkný start do nového dne.
00:13:56 Začal jsem hrát v 7 letech na zobcovou flétnu.
00:14:00 V 10 jsem hrál na příčnou flétnu, studoval jsem konzervatoř
00:14:04 u profesora Bystroně a začal jsem se učit na saxofon sám.
00:14:11 Začínal jsem se svou kapelou The Gizd Q.
00:14:16 Ostravsky "gizd" znamená chachar, fracek, rarach - prostě gizd.
00:14:26 Hrával jsem s Borisem Urbánkem v jeho kapele,
00:14:30 pak jsem dostal lano k Peteru Lipovi.
00:14:35 Žiačik, jak mu někdy říkám, je sympatický člověk.
00:14:39 Je to dobrý muzikant, proto se mnou hrál.
00:14:45 Po lidské stránce si rozumíme, je skromný, má pokoru před muzikou,
00:14:50 přitom hraje rád.
00:14:53 Jsme spolu 13 let, spolupráce je stále zajímavější.
00:15:02 HUDBA
00:15:09 Díky tomu jsem začal hrát s jinými uskupeními a zpěváky.
00:15:15 5 roků jsem hrál s Jankou Kirschner, pak s Richardem Müllerem,
00:15:18 se kterým hraji dodnes, s Butama, s Vašo Patejdlem, s Haberou,
00:15:23 s -123 minut, s Jarkem Nohavicou.
00:15:27 Pak jsou to spolupráce na pár koncertech,
00:15:31 s Viktorem Bejlym, baskytaristou skupiny Wet Reports.
00:15:47 Michal je velmi vyhledávaným spoluhráčem,
00:15:50 velmi cítí za spoluhráče.
00:15:54 Své ego ihned přizpůsobí a citlivě přiřadí k ostatním egům
00:16:02 tak, že si všichni řekneme, že to tak mělo být,
00:16:05 takhle jsme chtěli, abys to zahrál.
00:16:07 Není čistokrevný jazzman, Michal vycítí, co muzika chce,
00:16:15 nemusí mu nikdo nic říkat, nemusí ho vést,
00:16:19 přijde na to sám.
00:16:20 HUDBA
00:16:35 Dalším odpočinkem je lukostřelba, je to příjemný sport.
00:16:41 Na čerstvém vzduchu, je to tichý sport, to mám rád.
00:16:48 Běžte z dostřelu, nejsem tak zdatný lukostřelec.
00:16:55 Každá zkušenost je pro mne přínosem.
00:16:57 Ať hraju se začínajícími nebo folkovými muzikanty
00:17:04 nebo bluegrassovými nebo rokenrolovými,
00:17:09 vždy je to pro mne výzva, abych celku pomohl.
00:17:16 Baví mě to, hrajus každým a všechno.
00:17:20 Kromě cimbálovky, tam asi doma není, je velmi šikovný, citlivý.
00:17:27 Nezastihl jsem ho v situaci, že by něco pokazil.
00:17:31 Kromě stolního tenisu, protože to kazí často.
00:17:36 Inspiraci beru ze života.
00:17:38 V poslední době po narození syna je inspirace z této strany.
00:17:46 Je to zázrak, děti jsou zázrak.
00:17:53 Pro mne není rozdíl, zda je sál plný, nebo poloprázdný,
00:18:00 pro mne je výzvou každému člověku dát to nejlepší,
00:18:05 co v té chvíli můžu a umím.
00:18:13 V Ostravě jsem strašně rád.
00:18:15 Dříve jsem uvažoval, že bych se přestěhoval do Prahy,
00:18:18 jiní muzikanti mě lákali do Bratislavy,
00:18:20 že bych se tam přestěhoval, ale jsou tady výborní lidé,
00:18:25 povahu Ostravanů mám rád.
00:18:30 Porost, který mám na hlavě, mám už od 17 let.
00:18:34 Vztah k nim - moc to neprožívám.
00:18:37 Až mi začnou vypadávat, tak si to ostříhám
00:18:40 a budu třeba vypadat jako Radek Pastrňák.
00:18:46 Pořád jsem malý kluk, jsem takový žáček.
00:18:49 Celý život budu Žáček.
00:18:58 Propagace a reklama rozhodně ne v míře,
00:19:01 kterou jsme dnes obklopeni, ale ve způsobech,
00:19:04 na které jsme zvyklí, jsou v ČR pěstovány už 150 let.
00:19:12 Na konci 19. století pochopily přední české kulturní instituce,
00:19:16 že budou muset sáhnout po kvalitní reklamě,
00:19:20 aby mohly zvěstovat kvalitní kulturní projekty,
00:19:25 ke kterým se snažili dostat.
00:19:28 Mezi přední moravskoslezské kulturní instituce,
00:19:31 které tržně-zbožní civilizaci, ve které žijeme,
00:19:35 vzdorují přesvědčením, že dobré zboží se chválí samo,
00:19:38 patří i Janáčkova filharmonie Ostrava
- její management.
00:19:44 Protože jsem velkým příznivcem Janáčkovy filharmonie Ostrava,
00:19:51 musím udělit červenou kartu za normalizačními barvami
00:19:55 a grafikou hýřící program sezóny 2010/11.
00:20:00 Neumím si představit, co napadne návštěvníka Ostravy
00:20:04 nebo Ostravana, který se chce podívat na koncert
00:20:08 Janáčkovy filharmonie, při listování programem.
00:20:11 Na 2. stranu se musí filharmonici pochválit
00:20:16 za pěkný a vyvážený program koncertní sezóny 2010/11,
00:20:21 která kromě Mahlerovy 5. symfonie nebo řady děl 20. století,
00:20:25 jak je v Ostravě zvykem, přináší i množství poctivé hudby
00:20:30 Antonína Dvořáka.
00:20:32 A nebylo k tomu žádných výročí nebo jubileí.
00:20:36 Ostravané se mohou těšit
00:20:38 na provedení Dvořákova oratoria SVATÁ LUDMILA.
00:20:44 Začne jím podzimní Svatováclavský hudební festival.
00:20:47 Jsme v polovině léta, ale hudební podzim se hlásí
00:20:50 a je se na co těšit.
00:20:57 Prostor před nádražím v Ostravě-Svinově zdobí
00:21:00 od května nová socha.
00:21:01 Je odlitá z bronzu, má název LEVITACE
00:21:04 a akt ženy vytvořil sochař David Moješčík.
00:21:07 Podstavec je dílem architektů Petry Ševcůjové a Pavla Maliny.
00:21:11 KULTURA.CZ vydání z Ostravy končí.
00:21:14 Pokud nás chcete vidět, zapněte si nás za 14 dní,
00:21:18 budeme se těšit.
00:21:23 Skryté titulky: Milena Nečadová, Česká televize, 2010
Kokoschkova Moravská Ostrava a její příběh – Romeo a Julie na Letních shakespearovských slavnostech v Ostravě – Jazzman Michal Žáček (2010)
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 12