Michal Pavlíček

kytarista, hudební skladatel

narozen 14. února 1956

Kytarista, zpěvák, skladatel a textař Michal Pavlíček se narodil v roce 1956 v Praze v učitelské rodině. Na kytaru začal hrát na konci 60. let v rámci LŠU – nejprve studoval klasickou, ale souběžně s ní posléze přibral i elektrickou. Své umění pak začal předvádět ve školní kapele Penguin, přičemž jeho prvním zahraničním vzorem byl irský hardrocker Rory Gallagher, na domácí scéně zase Radim Hladík.

Ve svých sedmnácti nastoupil Michal do excelentní rockové kapely Expanze, s kterou působil skoro tři roky – v ní se naučil hrát i do komplikovanějších hudebních struktur. V polovině 70. let začal Michal studovat FAMU, ale záhy získal své první profesionální angažmá jako kytarista v jazzrockové skupině Bohemia: s tou natočil album Zrnko písku (1977) a několik singlů. Poté se na čas zase vrátil k Expanzi. V té době ale začal být vyhlášeným kytarovým instrumentalistou, a tak byl často zván k natáčení různých nahrávek, na nichž vypomáhal jako studiový hráč. Známa je jeho spolupráce se studiovou kapelou Discobolos, s Janem Spáleným (album Signál času, 1979), se skupinou Mahagon (LP Slunečnice pro Vincenta van Gogha, 1980), či zpěvačkou Janou Kratochvílovou (v roce 1980 se podílel na jejím sólovém albu). Později spolupracoval i s jazzovou zpěvačkou Janou Koubkovou (LP Horký dech Jany Koubkové, 1981/2).

Předtím, v roce 1980 se ale dostal do Anglie a navštívil rockový festival v Readingu, na němž ho znovu oslovil přímočarý bigbít, zejména pak jeho stylová odnož – new wave. Vzápětí v Praze vznikla kapela Pražský výběr, v níž kromě Pavlíčka byli Michael Kocáb (klávesy, zpěv), Jiří Hrubeš (bicí) a Ondřej Soukup (baskytara) – jednalo se o první český profi-soubor, který u nás hrál novou vlnu, všechny ostatní kapely žánru u nás vznikaly na amatérské úrovni. Poté co Soukupa u basy vystřídal divý Vilém Čok, začal být postupně o koncerty PV velký zájem: Jednalo se o brilantně zahranou, energickou, šlapavou muziku s vtipnými texty, na podiu doplněnou komickými úbory muzikantů. Byl natočen singl s písní Já se mám, že je Olda přítel můj a LP Straka v hrsti obsahující třeba písně Hrabě X, Pražákům je hej nebo Zubatá. Kapela měla našlápnuto i přes hranice, ale v roce 1983 po denunciačním článku „Nová vlna se starým obsahem“ v bolševickém plátku Tribuna, následoval zákaz činnosti a již natočená „straka“ zamířila do stoupy. Pražský výběr se po zákazu stal kultem, což ale Pavlíčkovi, který musel živit rodinu, dvakrát nepomohlo. Navíc emigroval jeho kamarád Hrubeš.

V roce 1985 se Michal pomalu začal dostávat z depresí – založil si kapelu Stromboli v čele s výraznou zpěvačkou Bárou Basikovou, společně s Kocábem udělali hudbu k filmu Hledám dům holubí a začal točit album se zpěvačkou Marsyasu Zuzanou Michnovou, které o rok později vyšlo pod názvem Rány. Mezitím se uklidnila situace okolo Pražského výběru – pod zkráceným názvem Výběr dostal povolení vystupovat. Zároveň kapela v sestavě Pavlíček-Kocáb-Čok-Klaudius Kryšpín začala točit album. To vyšlo pod názvem Výběr v roce 1987 a obsahuje písničky Chvastoun, Smolař, Sbal si to svý ráno nebo Člověk bez talentu. Jestliže poloha PV byla humorná a sarkastická, uklidnění a meditaci hledal Pavlíček ve svém projektu Stromboli – z nasbíraných koncertních a studiových nahrávek bylo v roce 1987 sestaveno dvojalbum Stromboli, na němž jsou dodnes slavné skladby jako Camen, Košilela, Ó hory ó hory, Bezejjmenná, Stromboli a další. Do chodu obou kapely bohužel opět zasáhla emigrace, když vlast opustil bubeník Kryšpín. Stromboli stačili ještě před rozpadem vydat album Shutdown s ústředním songem Sandonorico, Výběr už do sametové revoluce nevydal nic.

Po roce 1989 se Pavlíčkovy aktivity rozjely mnoha směry, kytarista nahrával nebo hostoval na jednom albu za druhým: s Kocábem vydali Black Light (1990) s věhlasným basistou Miroslavem Vitoušem zas LP Minotaurus (1991), zahrál si s Frankem Zappu na koncertě „Adieu C.A.“, který vyšel i na albu. Poté Michal založil s baskytaristou Jiřím Veselým víceméně instrumentální kapelu Big Heads (album Big Heads, 1992), souběžně se dal do holportu se zpěvákem Kamilem Střihavkou a klávesistou Otou Balážem v kapele BSP (alba Ota Balage For Kamil Střihavka By Assistence Michal Pavlíček, 1992, a BSP 2, 1994, obsahující hit Země vzdálená), poté nahrál vlastní CD Symphonic Variations In The Rhythm Of The Echoes (vyšlo v roce 1997). V sedmadevadesátém vzniklo další album Pražského výběru s názvem Běr a ve stejném roce začal Pavlíček zvát muzikanty do svého televizního pořadu ČT Na kloboučku, kde se hrálo a jamovalo naživo dalších zhruba deset let. V roce 1998 Michal vytvořil hudbu k britskému seriálu Červený bedrník, (CD Music From The Scarlet Pimpernel, 1999).

Po roce 2000 došlo k několika návratům Stromboli i Pražského výběru, Michal natáčel s různými hudebníky, pracoval na scénické hudbě pro film, divadla i televizní seriály. A vstoupil do Beatové síně slávy, kam zcela nepochybně patří.

Michal Pavlíček byl dvakrát ženatý, s první manželkou Zdeňkou má dva syny: Michala ml. a Jana, s druhou manželkou zpěvačkou Karolínou Husákovou má syna Matyáše.

Odkazy

Fotografie