iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 11. 2019
18:15 na ČT2

1 2 3 4 5

10 hlasů
11418
zhlédnutí

Příběhy 20. století

(II. řada)

Mlátičky

Příslušníkům Sboru národní bezpečnosti, kteří ve druhé polovině osmdesátých let zasahovali proti demonstrantům, se lidově říká „mlátičky“. Účastnili se i brutálního zákroku, k němuž došlo 17. listopadu 1989 na Národní třídě. Jak svou roli hodnotí po třiceti letech?

25 min | další Seriály »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Příběhy 20. století II. - Mlátičky

  • 00:00:27 -Děti mají nějaké představy,
    čím chtějí v životě být.
  • 00:00:31 Chtěl jste něčím být?
    -Chtěl.
  • 00:00:33 Zootechnikem.
    Já jsem měl rád zvířata.
  • 00:00:36 A děda mě možná k tomu trochu vedl,
    tak jsem chtěl být
  • 00:00:40 vždycky zootechnikem.
  • 00:00:44 -Rád jsem četl, to jo.
    To jsem dostával kopce knih.
  • 00:00:48 Ale to byly takové knihy odvahy
    a dobrodružství
  • 00:00:51 a o lese a o zvířatech...
  • 00:00:53 Já jsem si představoval
    už odmalička,
  • 00:00:56 jak budu ten hajný někde.
  • 00:00:58 Mám tu hájovnu
    a budu se starat o ty zvířata.
  • 00:01:02 -Já už jako malý kluk jsem se
    věnoval chovatelství.
  • 00:01:06 Na podzim jsme chodili
    do 15 km vzdálené vesnice,
  • 00:01:10 kde byl zámecký park
    a byly tam staré duby.
  • 00:01:13 A na nich rostlo jmelí.
  • 00:01:17 Z těch kuliček jsme vařili lep.
  • 00:01:20 A to lepidlo jsme používali
    na chytání ptáků v zimě,
  • 00:01:25 stehlíků, čížků.
  • 00:01:31 Z VYSÍLAČKY MUŽSKÝ HLAS
  • 00:01:34 -...přišel orgán,
    který má na starosti tu uzávěru,
  • 00:01:38 a tvrdí, že jich je málo.
  • 00:01:43 -Jan Slezák, Michal Danišovič
    a Jiří Laňka se účastnili
  • 00:01:47 potlačování demonstrace
    dne 17. listopadu 1989.
  • 00:01:51 Byť každý v jiné míře.
  • 00:01:54 Jan Slezák byl velitelem roty
    pohotovostního pluku
  • 00:01:58 Veřejné bezpečnosti,
    ale v době zákroku čekal
  • 00:02:01 v pohotovosti jako záloha.
  • 00:02:04 Michal Danišovič velel
    celému zásahu.
  • 00:02:06 Jiří Laňka byl řadovým příslušníkem
    speciální jednotky,
  • 00:02:10 tzv. Červených baretů.
  • 00:02:13 -Měl jsem a mám rád dobrodružství
    a mám rád pořádek a řád.
  • 00:02:17 Ze mě nebude žádný dobrodruh
    toulající se světem,
  • 00:02:20 ale ideálně voják, policista.
  • 00:02:24 1. března 85 jsem se stal esenbákem
    a byl jsem zařazen
  • 00:02:29 na pohotovstní pluk.
    A ten byl na 2 roky.
  • 00:02:35 Mně to přišlo opravdu
    jenom krůček stranou od toho.
  • 00:02:39 Uniforma, dobrodružství,
    to tam pořád bylo.
  • 00:02:43 A ta moje představa,
    co budu u policie dělat,
  • 00:02:47 tak to bylo jasný, že jo.
  • 00:02:49 To půjdu ke kriminálce
    a budu honit lumpy.
  • 00:02:53 -"Soudruzi, dovolte mi,
    abych vás jménem stranických,
  • 00:02:57 svazáckých
    a společenských organizací,
  • 00:02:59 jménem velení i jménem svým
    přivítal při vašem vstupu
  • 00:03:04 do řad příslušníků
    Sboru národní bezpečnosti."
  • 00:03:09 -Potom jsem nastupoval
    na pohotovostní pluk
  • 00:03:12 Veřejné bezpečnosti v Hrdlořezích.
  • 00:03:15 Tam nastupujete do školy vlastně
    a na výcvik.
  • 00:03:19 -My jsme měli 2 pohotovostní pluky.
  • 00:03:22 Jeden byl v Praze,
    jeden byl v Pezinoku na Slovensku.
  • 00:03:25 A vlastně tam byly
    4 prapory mladých mužů,
  • 00:03:29 kteří byli neustále cvičeni,
    kteří byli vzděláváni
  • 00:03:33 a bylo je možné použít.
  • 00:03:36 Takže ten pohotovostní pluk
    jako takový byl určený
  • 00:03:40 na potlačování hromadných
    protispolečenských vystoupení.
  • 00:03:44 Tak byl ten termín.
  • 00:03:46 -Když jste byli cvičeni
    na ty demonstrace,
  • 00:03:49 tak co to mělo být za demonstranty?
    -Jakýkoli.
  • 00:03:53 Jakýkoli nepovolený demonstrace.
    To bylo specifikovaný v zákoně.
  • 00:03:57 Buď je demonstrace povolená,
    nebo je demonstrace nepovolená.
  • 00:04:00 A tím to končilo.
  • 00:04:03 DOBOVÝ KOMENTÁŘ
  • 00:04:05 -"Taktika nasazení sil
    a prostředků musí odpovídat situaci
  • 00:04:09 v místě zákroku.
  • 00:04:18 Velitel pořádkové jednotky
    po zaujetí sestavy vyzývá
  • 00:04:21 shromážděný dav:
    Jménem zákona, rozejděte se!
  • 00:04:25 Ve výzvě upozorní na nezákonnost
    shromáždění,
  • 00:04:29 stanoví cesty k odchodu a upozorní,
    že nebude-li výzvy uposlechnuto,
  • 00:04:33 bude použito k obnovení klidu
    a veřejného pořádku
  • 00:04:37 mírnějších prostředků."
  • 00:04:39 -Už v 18 letech jsem vstoupil
    do Komunistické strany.
  • 00:04:43 A v době, kdy už jsem měl
    přijímací zkoušky
  • 00:04:45 na právnickou fakultu,
    za mnou přišli s tím,
  • 00:04:49 jestli bych nechtěl jít studovat
    na 4letou školu milice do Moskvy.
  • 00:05:00 S manželkou jsme se domluvili,
    protože už jsem byl otcem 2 dětí,
  • 00:05:05 že 4 roky je velmi dlouhá doba
    a mohl by hrozit rozpad manželství,
  • 00:05:10 neboť vinou jedné
    nebo druhé strany,
  • 00:05:13 takže jsem studium v Moskvě odmítl.
  • 00:05:19 Domníval jsem se,
    nebo jsem měl obavy,
  • 00:05:23 jestli to nebude mít
    nějaký negativní vliv
  • 00:05:27 na moje další setrvání.
    A nemělo to vůbec žádný vliv.
  • 00:05:58 -Já jsem ty 2 roky vlastně prožil
    velice dobře.
  • 00:06:01 Já jsem měl čas na to,
    cvičit, běhat.
  • 00:06:04 Měl jsem docela dobrý výsledky.
  • 00:06:07 To znamenalo ale,
    že v 2. polovině toho prváku
  • 00:06:10 za mnou přišel předseda
    naší stranický organizace a říkal:
  • 00:06:15 "Hele, včera byla schůze
    a tam se dohodlo,
  • 00:06:19 že všichni vzorní frekventanti
    musí vstoupit do strany."
  • 00:06:25 Já říkám: "Ty hele,
    ale já se na to fakt necejtím."
  • 00:06:29 A on mi říká:
    "Tak jim to zkus říct."
  • 00:06:32 Říkám: "Hm, tak jo."
  • 00:06:34 Protože jsem chtěl být policista,
    tak jsem jim to neřekl,
  • 00:06:40 podepsal jsem přihlášku
    a stal jsem se kandidátem KSČ.
  • 00:06:45 -A byl jste v Komunistické straně?
    -Byl.
  • 00:06:48 -Kladl jste si při tom
    nějaký otázky,
  • 00:06:50 když jste tam vstupoval?
    -Ne.
  • 00:06:52 -Jako jestli je to dobrý
    nebo špatný?
  • 00:06:54 -Ne, vůbec.
    Neměl jsem důvod si klást otázky.
  • 00:06:57 Dostal jsem další 2 body.
  • 00:07:00 Tak měl jste 2 body za SSM,
    2 body za ČSTV,
  • 00:07:06 2 body za SČSP, že jo,
    2 body, když budete u komunistů.
  • 00:07:11 Já nevím,
    co všechno tam bylo.
  • 00:07:14 A ty body jste sbíral kvůli tomu,
    abyste dostal byt, takže...
  • 00:07:18 Tak jako další 2 body k tomu,
    abych získal nějakou výhodu.
  • 00:07:22 Ale vůbec jsem nepřemýšlel o tom,
    že by...
  • 00:07:25 Jestli ideologicky jo nebo ne.
  • 00:07:29 -Věděl jste třeba něco
    o nějakém disentu
  • 00:07:32 nebo protikomunistický opozici?
    -Tak mlhavě.
  • 00:07:35 To, co nám tam vyprávěli
    při politických školeních.
  • 00:07:39 Samozřejmě jméno Václav Havel
    tam taky zaznělo,
  • 00:07:42 ale nebylo to tak,
    že bych si v tomhle tom
  • 00:07:46 už dělal nějak jasno.
    To ne.
  • 00:08:00 -SNB znamenala opravdu
    represivní část toho režimu.
  • 00:08:04 Vy jste to vůbec takhle nevnímal?
    -Ne. Jak jsem říkal,
  • 00:08:09 u nás se politika neprobírala.
    Takže to, co bylo,
  • 00:08:12 tak se přijímalo
    jako přírodní úkaz,
  • 00:08:15 že to takhle je
    a jinak to ani být nemůže.
  • 00:08:18 Já jsem neměl žádné srovnávání,
    porovnávání, jak to nějak hodnotit.
  • 00:08:25 Pro mě to bylo přirozené prostředí,
    do kterého jsem se narodil,
  • 00:08:29 ve kterém jsem vyrůstal.
  • 00:08:31 A tu práci jsem bral opravdu
    jako policejní práci.
  • 00:08:36 Už na začátku toho mého působení
    v pohotovostním pluku,
  • 00:08:40 tedy vlastně u sboru,
    tak se změnily moje priority.
  • 00:08:45 Já jsem zjistil,
    že existuje určitý útvar,
  • 00:08:49 který je určený pro boj
    proti terorismu
  • 00:08:52 a organizovanému zločinu.
  • 00:08:55 A jak jsem tohle zjistil,
    tak celé moje úsilí
  • 00:08:59 se nasměrovalo k tomu,
    abych se na tenhle útvar dostal.
  • 00:09:03 -V letech 1988 a 1989
  • 00:09:06 nabraly veřejné
    protikomunistické protesty na síle.
  • 00:09:11 -"Na cele v Ruzyni přemýšlel jsem
    o mnoha různých věcech..."
  • 00:09:15 -Jiří Laňka nastoupil
    k Červeným baretům až v roce 1989,
  • 00:09:20 předtím byl řadovým příslušníkem
    Sboru národní bezpečnosti.
  • 00:09:24 Michal Danišovič stoupal v režimní
    a policejní hierarchii dost dlouho,
  • 00:09:29 až se stal náčelníkem
    pražské Veřejné bezpečnosti.
  • 00:09:32 Jan Slezák působil
    u pohotovostního pluku VB
  • 00:09:36 od roku 1981.
  • 00:09:38 Jako nadporučík pak velel rotě
    a zasahoval na příklad
  • 00:09:41 při tzv. Palachově týdnu
    v lednu 1989.
  • 00:09:46 -Pak byli na Václaváku,
    jestli se nepletu.
  • 00:09:49 To už byl leden, že jo,
    to už jsem byl přímo
  • 00:09:53 na tom Václaváku...
  • 00:10:02 -Jaké jste měli platy?
  • 00:10:04 -Hm, já si myslím, že jsme měli
    kolem... pěti šesti tisíc měsíčně.
  • 00:10:09 Takže výrazný nadprůměr se dá říct.
  • 00:10:12 A to ještě, jestli to můžu říct,
    když se jelo na zákrok,
  • 00:10:15 tak každý dostal
    dva a půl tisíce odměny.
  • 00:10:33 -Vydal vy jste někdy povel
    "jděte na ně"?
  • 00:10:36 -Ve smyslu,
    aby pochodovali?
  • 00:10:38 Jakoby proti demonstrantům,
    aby šli? Ano.
  • 00:10:41 -A to mlácení,
    to je na úvaze každého člověka,
  • 00:10:44 jestli bude...
  • 00:10:46 -Jestli někoho někdo uhodí,
    je to na jeho vlastní úvaze.
  • 00:11:12 -Vy jste si pořád nekladli
    vůbec žádnou otázku,
  • 00:11:15 jestli se těm lidem neděje křivda?
  • 00:11:19 -Ne. Já myslím, že ne.
  • 00:11:22 Já myslím,
    že v tu dobu jsme hájili
  • 00:11:25 vlastně to zřízení,
    který tady bylo.
  • 00:11:27 Pokud se někdo zúčastnil
    nějaké nepovolené demonstrace,
  • 00:11:31 tak tam neměl co dělat.
  • 00:11:33 -Co sis vymyslel zase proboha!
  • 00:11:35 Lidi, prosím vás, pomozte nám!
    -Pomóc!
  • 00:11:38 -Pomozte nám, prosím vás, lidi!
    Nenechte nás mlátit!
  • 00:11:41 -A kdo tě mlá... kdo vás mlátí?
  • 00:11:44 -Dejte mi moji ženu!
    Tam je moje žena! -Jardó!
  • 00:11:47 -Buď jsme se tam pohybovali
    vcelku volně ve skupinách
  • 00:11:52 v civilu mezi lidmi.
  • 00:11:56 A říkám, naším úkolem bylo,
    pokud by tam došlo
  • 00:11:59 k nějakému násilí,
    tak potom zasáhnout.
  • 00:12:02 -Áá! -Nech toho!
    Nech toho simulování!
  • 00:12:08 -Když někdo četl nějakou petici,
    tak Státní bezpečnost
  • 00:12:12 se k němu nedostala.
  • 00:12:14 Ale tyhle Červené barety,
    ty se k nim dostaly.
  • 00:12:17 Ti měli speciální výcvik,
    tak proto vždycky byli
  • 00:12:20 za Státní bezpečností.
  • 00:12:25 SKANDOVÁNÍ
  • 00:12:27 -"Svobodu!"
    "Svobodu!"
  • 00:12:29 "Svobodu!" "Svobodu!" "Svobodu!"
  • 00:12:32 -Studentská demonstrace
    dne 17. listopadu 1989
  • 00:12:36 byla povolena.
  • 00:12:38 Nikdo netušil, že právě od ní
    by se mohlo odvinout
  • 00:12:42 zhroucení režimu.
  • 00:12:44 -My jsme měli za úkol nepřipustit
    pochod po Praze.
  • 00:12:47 Zejména, aby se nedostali
    na Václavské náměstí.
  • 00:12:51 -"Svobodu!" "Svobodu!" "Svobodu!"
  • 00:12:54 -Vy jste byl poprvé v situaci,
    že jste velel takovému zásahu
  • 00:12:57 proti demonstrantům.
  • 00:12:59 -Ano, poprvé jsem velel opatřením
    v hlavním městě Praze.
  • 00:13:03 Předtím jsem občas velel
    na Staroměstském náměstí,
  • 00:13:07 ale nikdy ne celému opatření.
  • 00:13:12 -Já jsem byl velitel roty bez lidí.
  • 00:13:14 Oni byli na té půlroční praxi
    v té době.
  • 00:13:16 Na zákroku jsem nebyl.
  • 00:13:18 Seděl jsem v Hybernské
    v tzv. záloze.
  • 00:13:22 Tam jsem se naučil hrát mariáš,
  • 00:13:24 protože my jsme tam neměli
    tu jednotku, že jo.
  • 00:13:27 -Vy jste tam byl,
    vy osobně, přítomný.
  • 00:13:33 To ne, o tom nebudeme mluvit,
    dobře.
  • 00:13:38 -"Dneska máme svátek!"
    "Dneska máme svátek!"
  • 00:13:43 "Dneska máme svátek!"
    "Dneska máme svátek!"
  • 00:13:47 "Nechte nás jít!"
    "Nechte nás jít!"
  • 00:13:51 "Nechte nás jít!"
    "Nechte nás jít!"
  • 00:13:54 "Lidský práva!"
    "Lidský práva!"
  • 00:13:57 "Lidský práva!"
  • 00:14:00 -Že opozice je,
    to každý věděl.
  • 00:14:05 Jestli měla nějaký smysl,
    neměla smysl,
  • 00:14:08 nad tím já jsem neuvažoval.
  • 00:14:11 Já jsem nebyl politik,
    já jsem byl skutečný policista.
  • 00:14:16 A tak jsem se i choval.
  • 00:14:19 -"Máte sloužit lidu!"
    "Máte sloužit lidu!"
  • 00:14:22 "Máte sloužit lidu!"
  • 00:14:24 -Jestli se někdo domnívá,
    že my jsme s radostí zasahovali,
  • 00:14:28 rozháněli a podobným způsobem,
    tak se strašně mýlí.
  • 00:14:33 -Nepamatuju se,
    že by někdo tleskal,
  • 00:14:37 když tam dostal někdo pendrekem.
    Nebo že byla ta demonstrace tvrdá.
  • 00:14:42 Protože to bylo divný,
    protože jsme žili v hezký zemi
  • 00:14:46 a lidi tady byli všichni v pohodě.
  • 00:14:48 A teď tam najednou
    bylo takovýhle násilí,
  • 00:14:51 které jakoby...
  • 00:14:53 Pár měsíců ale předtím nebylo,
    a najednou to začalo gradovat.
  • 00:15:00 -"Nechte nás projít!"
    "Nechte nás projít!"
  • 00:15:03 "Nechte nás projít!"
  • 00:15:09 -"Tvrdý zákrok proti demonstraci
    17. listopadu 1989 spustil pád
  • 00:15:15 celého komunistického
    režimu v Československu.
  • 00:15:19 Příslušníci Sboru národní
    bezpečnosti pak najednou museli
  • 00:15:24 odpovídat na otázky,
    které předtím vytěsňovali.
  • 00:15:28 Byli zkrátka pilířem
    komunistické moci.
  • 00:15:32 Většinou dospěli k závěru,
    že za všechno mohou ti druzí.
  • 00:15:36 Členové jiných útvarů,
    Státní bezpečnost, strana a vláda."
  • 00:15:40 Vy jste někdy někoho zmlátil?
    -Ne. Osobně?-No.-Ne.
  • 00:15:44 -A říká se vám "mlátičky"...
    -Říkalo se nám "mlátičky", no.
  • 00:15:48 -To se vám říká pořád.
    Co si o tom myslíte?
  • 00:15:51 -Tak co si mám myslet?
    Tak jako... já jsem měl přezdívek.
  • 00:15:54 Co si mám o tom myslet?
    Říkali nám "mlátičky" proto,
  • 00:15:58 že ten pohotovák byl
    takhle vnímanej.
  • 00:16:01 Přestože když docházelo
    k nějakým brutálním zákrokům,
  • 00:16:05 tak to byli třeba stáťáci v civilu.
    Nebo to byli kluci místní.
  • 00:16:16 Je potřeba rozlišovat,
    jakým obuškem ty lidi dostávali.
  • 00:16:19 Jestli to byl bílý obušek,
    nebo černý.
  • 00:16:21 Pohotovák zasahoval
    s bílými obušky,
  • 00:16:24 všichni ostatní měli černý.
  • 00:16:33 My jsme se s tím vyrovnávali
    těžce, protože jsme těžce nesli,
  • 00:16:36 že my jsme byli ti lumpové,
    kteří způsobili ten masakr
  • 00:16:40 na Národní třídě.
    Což nebyla pravda.
  • 00:16:43 A pak jsme to začali říkat nahlas,
    protože jsme říkali:
  • 00:16:47 "My si tohle to nenecháme líbit,
    to není pravda.
  • 00:16:50 My jsme tam ty lidi
    neřezali do krve,
  • 00:16:52 to tam byly tenkrát
    Červený barety, URNA.
  • 00:16:56 Udělali tam tu uličku
    a tam řezali ty lidi,
  • 00:17:00 kteří všichni museli projít
    tou uličkou.
  • 00:17:03 -Dodneška nikdo pořádně nepochopil,
    proč tam ten útvar byl nasazený.
  • 00:17:08 Protože těch uniformovaných
    policistů tam bylo několik set,
  • 00:17:13 a nás tam bylo 30 lidí.
    Což je síla,
  • 00:17:16 která nemůže v žádném případě
    nic ovlivnit.
  • 00:17:20 Navíc náš útvar na tohle to
    nikdy nebyl cvičený,
  • 00:17:24 nikdy na to nebyl připravovaný.
  • 00:17:27 Ty naše úkoly byly
    diametrálně odlišné.
  • 00:17:39 -Je to tak, že nikdo z té vaší
    jednotky nezasahoval přímo?
  • 00:17:43 -Co tím myslíte, zasahoval?
  • 00:17:46 Jako že tam někoho chytli,
    dovedli.
  • 00:17:48 -Tam,
    kde došlo k tomu bití těch lidí.
  • 00:17:51 A jestli se na tom nějak podílel
    někdo z toho útvaru, nebo ne?
  • 00:17:54 -Tomu nevěřím.
  • 00:17:56 -Zjistilo se něco takového?
    -Nezjistilo.
  • 00:18:00 Žádné obvinění z podobného činu
    tam nepadlo,
  • 00:18:04 byť to vyšetřování probíhalo.
  • 00:18:08 Bylo podrobné,
    bylo dlouhé,
  • 00:18:10 tak k ničemu takovému tam nedošlo.
  • 00:18:13 A já to nevím,
    takže bych akorát fabuloval teďko.
  • 00:18:18 Od nikoho jsem nic takového
    neslyšel.
  • 00:18:22 A to, že nevím, ale nevěřím.
  • 00:18:25 -My jsme měli k dispozici
    takhle maličký černobílý monitor
  • 00:18:30 stacionární kamery z Národní třídy.
  • 00:18:33 -A vy jste nebyl v terénu,
    vy jste byl v kanceláři.
  • 00:18:37 -Ne, já jsem byl
    v Kongresovém centru,
  • 00:18:40 tam, kde je teď
    Městské ředitelství státní policie.
  • 00:18:46 -A prakticky to vypadalo jak?
  • 00:18:48 Vy jste tam seděl
    před tím monitorem...
  • 00:18:50 -Já jsem tam seděl,
    vyřizoval spoustu telefonů.
  • 00:18:53 To volal 1. náměstek
    českého ministra vnitra,
  • 00:18:57 volal plk. Bečvář,
    zástupce náčelníka Správy
  • 00:19:00 pro politicko-výchovnou práci,
    volal plk. Bičánek.
  • 00:19:05 Takže těch telefonátů tam
    bylo hodně.
  • 00:19:08 Já jsem se stále ani nedíval
    na ten monitor.
  • 00:19:18 O tom, že tam byla
    nějaká ulička v podloubí,
  • 00:19:21 že tam byly používány obušky,
    o tom my jsme absolutně nevěděli.
  • 00:19:27 -Počkejte, tohle je
    strašně závažný...-My jsme se...
  • 00:19:31 -Vy jste jako velitel zásahu
    nevěděl, co se tam stalo?
  • 00:19:35 -Ne.
    -Vám to nikdo neřekl?-Ne.
  • 00:19:39 -Michal Danišovič odešel
    od policie v roce 1990
  • 00:19:43 s několika platy a služební rentou.
  • 00:19:46 Po dalších deseti letech byl
    jako velitel listopadového zásahu
  • 00:19:50 odsouzen
    k tříletému podmíněnému trestu.
  • 00:19:53 Je v důchodu
    a chová drobná zvířata.
  • 00:19:56 Jan Slezák opustil policii
    v roce 1995
  • 00:19:59 a věnoval se komunální politice
    jako sociální demokrat.
  • 00:20:04 Jiří Laňka konvertoval
    ke katolicismu.
  • 00:20:06 Vystudoval teologii a historii.
  • 00:20:09 Je stále členem speciální jednotky
    a mj. byl dvakrát služebně v Iráku.
  • 00:20:14 -Já jsem vedoucí výcvikového
    oddělení našeho útvaru,
  • 00:20:18 takže šéfinstruktor,
    jak se hezky říká.
  • 00:20:21 A pořád ta práce mě baví
    a naplňuje.
  • 00:20:24 Je to prostě fajn.
  • 00:20:27 A už se nemusíme starat
    o politiku vůbec.
  • 00:20:34 -Měl jste z toho nějaký někdy
    problém sám se sebou?
  • 00:20:39 Že byste si to třeba vyčítal?
    Nebo že by vás to mrzelo třeba?
  • 00:20:44 -Mrzelo mě...
    mrzela mě vlastně ta účast,
  • 00:20:48 nebo to zapojení našeho útvaru
    do činnosti,
  • 00:20:51 s kterou neměl mít nic společného.
    To mě mrzelo.
  • 00:20:56 Ale... já jsem chtěl být policajt,
    chtěl jsem dělat tuhle tu práci.
  • 00:21:01 Tu práci jsem nikdy
    nespojoval s politikou...
  • 00:21:06 Nikdy.
    A nemám jako...
  • 00:21:11 Takhle, myslím si,
    že v té své oblasti můžu říct,
  • 00:21:15 že mám svědomí čisté.
  • 00:21:17 Co se týká tohohle,
    sám pro sebe.
  • 00:21:21 -Odsouzen jsem byl ne za to,
    že jsem já dal pokyn k zákroku.
  • 00:21:27 Ale odsouzen jsem byl za to,
    že jsem musel vědět,
  • 00:21:31 co se na Národní třídě děje.
  • 00:21:33 A jako velitel opatření
    jsem neudělal nic pro to,
  • 00:21:37 aby se tak nedělo.
  • 00:21:39 Takže já jsem v podstatě byl
    donucen k tomu,
  • 00:21:42 abych začal podnikat.
  • 00:21:44 Podnikat v tom,
    v čem jsem pracoval.
  • 00:21:47 Tzn. v soukromé bezpečnosti
    jsem založil od nuly
  • 00:21:52 svoji bezpečnostní službu.
  • 00:21:55 A nakonec měla asi 120 zaměstnanců.
  • 00:22:00 -Tak jsem si hledal inzerát,
    co budu dělat.
  • 00:22:03 A říkám, nejlepší by bylo to,
    co mě baví, řídit auto,
  • 00:22:07 tak já půjdu někam dělat řidiče.
  • 00:22:09 A našel jsem inzerát, kde stálo:
    "Firma Hindus hledá řidiče na PCO."
  • 00:22:14 Tam mě přijali bez problémů.
  • 00:22:17 A pak jsem se nějakým způsobem
    dostal k tomu, že mi bylo řečeno:
  • 00:22:22 "Ale my jsme tady v té firmě
    všichni sociální demokrati."
  • 00:22:25 Já říkám: "Co tím myslíte?"
  • 00:22:28 "No měl byste vstoupit
    do soc.-dem."
  • 00:22:30 Tak nakonec jsem se nechal ukecat.
  • 00:22:32 Tak jsem vstoupil do sociální
    demokracie v rámci té firmy.
  • 00:22:36 Tam jsem se seznámil s lidmi,
    jako byl Karel Březina třeba,
  • 00:22:40 tehdejší šéf Petr Hulinský.
  • 00:22:43 -My tvrdě pracujeme.
  • 00:22:45 A pak už, když to na nás
    s manželkou dolehne,
  • 00:22:49 když už je toho moc,
    tak sednu k notebooku a hledám,
  • 00:22:53 kam poletíme.
  • 00:22:56 Cestuji minimálně dvakrát,
    někdy i čtyřikrát do roka.
  • 00:23:03 V březnu jsem byl v Egyptě 15 dní,
    teď letím do Tunisu.
  • 00:23:08 Do Mahdie, kde je krásné moře,
    si odpočinout,
  • 00:23:12 takže jsem rád,
    že můžu cestovat.
  • 00:23:18 Ale v té době,
    kdy jsem dělal tu práci
  • 00:23:21 před rokem '89,
    mně to nijak nevadilo.
  • 00:23:25 I Česká republika,
    když jdete na dovolenou někam,
  • 00:23:29 je stejně krásná, možná hezčí,
    než je to v cizině.
  • 00:23:35 -Pražský radní,
    sociální demokrat Jan Slezák,
  • 00:23:37 po jednání předsednictva
    pražské organizace strany oznámil,
  • 00:23:40 že odstoupí z funkce.
  • 00:23:43 I on, stejně jako už bývalý
    vedoucí Úřadu vlády Pavel Přibyl,
  • 00:23:46 do roku '89 velel rotě
    pohotovostního pluku,
  • 00:23:50 který rozháněl demonstrace
    proti komunistickému režimu.
  • 00:23:53 Právě v souvislosti s případem
    Pavla Přibyla se začalo mluvit
  • 00:23:56 i o stejné minulosti Jana Slezáka.
  • 00:23:58 A taky on z veřejné funkce
    odstoupil až na nátlak médií
  • 00:24:02 a veřejnosti.
  • 00:24:04 -"Zde Veřejná bezpečnost.
    Vaše shromáždění není povolené."
  • 00:24:08 -"Slezák zdůraznil, že důvodem,
    proč se rozhodl odstoupit z funkce
  • 00:24:12 pražského radního,
    není jeho minulost.
  • 00:24:15 -"Nechci poškodit
    sociální demokracii
  • 00:24:17 a nechci s sebou vláčet kolegy,
    kteří mi důvěřují a podporují mně."
  • 00:24:21 No já jsem si to myslel
    po tom roce 2004,
  • 00:24:23 že už se nebudu vůbec
    angažovat v politice.
  • 00:24:26 Bylo mi řečeno,
    že to nepřipadá v úvahu.
  • 00:24:29 Já říkám, tak jako...
    -Kdo vám to řekl?
  • 00:24:32 -Kolegové z ČSSD.
  • 00:24:34 Říkali: "Co blbneš?
    Proč bys nekandidoval znova?"
  • 00:24:38 -Myslíte si dneska,
    nebo když se na to díváte zpětně,
  • 00:24:41 že ta vaše minulosti je pro výkon
    takovéhle politické funkce
  • 00:24:46 nějaký hendikep,
    že to je problém?
  • 00:24:52 -Z dnešního hlediska si myslím,
    že ne.
  • 00:24:57 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2019

Související