Převlékárna, kniha polského prozaika a televizního dramaturga Jerzyho Franczaka – Barevná panoramata Jitky Horázné – Průvodce architekturou Ostravy (2010)
00:00:30 Celý svět už zná tajemství vzniku obrazu Oskara Kokoschky
00:00:33 s názvem Moravská Ostrava.
00:00:35 Dílo, jehož hodnota je 40 000 000 Kč,
00:00:38 má od soukromého sběratele zapůjčen ostravský Dům umění.
00:00:42 Obraz vidělo více než 8 000 návštěvníků, mezi nimi i pamětníci,
00:00:47 kteří pomohli osvětlit okolnosti jeho vzniku.
00:00:50 Oskar Kokoschka se v roce 1937 usídlil v ostravském hotelu
00:00:55 a každý den ho Tatra Alfa vozila na Landek k Fryčově vile.
00:01:00 S rodinou Fryčových si nejprve dal kávu, a pak se dal do práce.
00:01:04 Z kopce Landek maloval výhled na Ostravu, a jak se dnes ukázalo,
00:01:08 v popředí obrazu není Kokoschkova žena Olga, ale Eva Renerová,
00:01:12 která jako malá holka Kokoschku při práci tajně sledovala.
00:01:15 Příběhu Kokoschkova obrazu se více budeme věnovat
00:01:18 v některém z příštích vydání.
00:01:20 Po stopách architektury Ostravy můžete vyrazit s novým průvodcem.
00:01:25 Vydal ho Národní památkový ústav v Ostravě.
00:01:28 O něm je naše 1. reportáž.
00:01:30 Pak budeme listovat v knize polského prozaika, pedagoga
00:01:34 a televizního dramaturga Jerzyho Franczaka Převlékárna.
00:01:37 A nakonec vám představíme ostravskou fotografku Jitku Horáznou.
00:01:41 Kultura.cz z Ostravy, jsme rádi, že nás sledujete.
00:01:48 Pokud se teď chcete toulat Ostravou,
00:01:53 konečně můžete s novým průvodcem v kapse.
00:01:55 Jde o průvodce architekturou Ostravy,
00:01:57 který vydal ostravský Národní památkový ústav.
00:02:00 A i trojlístek autorů je ryze ostravský.
00:02:03 Textem publikaci opatřil historik umění Martin Strakoš,
00:02:07 objekty vyfotografoval Roman Polášek a grafickou stránku má na svědomí
00:02:11 Jan Šigut.
00:02:13 A v průvodci najdete nejen ony opěvované památky
00:02:16 z počátku 30. let 20. století, ale i ryze současnou architekturu.
00:02:34 Architektura v současné době v Ostravě se pohybuje mezi zájmem,
00:02:42 který veřejnost projevuje architektonickým akcím.
00:02:45 Ty jsou totiž taky součásti architektury.
00:02:48 Výstavy, vycházky, přednášky apod. To je architektonický život.
00:02:52 A potom ta 2. stránka, realizace. A tam už je to slabší.
00:03:00 Publikace vznikala od jara 2009 a vyšla v závěru roku.
00:03:07 Samotná idea knihy vznikala v roce 2005,
00:03:14 takže tehdy jsme diskutovali právě s Naďou Goryczkovou,
00:03:17 jak by ta kniha měla vypadat.
00:03:19 A neměli jsme zdroje financování, což byl největší kámen úrazu.
00:03:25 Odsunulo to přípravu a vydání knihy až do roku 2009.
00:03:30 Zásadní bylo rozhodnutí Národního památkového ústavu, že knihu vydá.
00:03:35 Bez toho by kniha rozhodně nevznikla.
00:03:43 K práci na Průvodci architekturou Ostravy jsem se dostal
00:03:47 přes Martina Strakoše.
00:03:50 Už se známe delší dobu.
00:03:53 O fotkách architektury jsme se několikrát bavili,
00:03:56 takže před vydáním průvodce asi před rokem
00:04:02 přišel a domluvili jsme se, že bych to mohl dělat.
00:04:05 Fotografií architektury už jsem se zabýval.
00:04:08 Fotil jsem pro ostravské architekty kalendáře,
00:04:12 dělal jsem i architekturu pro městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz,
00:04:17 takže to nebyla úplně první práce.
00:04:21 Jsem rád, že se mi podařilo do průvodce prosadit koncepci,
00:04:25 aby každá etapa vývoje byla v knize zastoupená
00:04:29 nějakou reprezentativní stavbou.
00:04:32 To znamená, že se nejedná o soupisovou knihu,
00:04:37 která by opravdu popsala celé město.
00:04:41 To by výhledově byl špalek do knihovny a nikoliv průvodce,
00:04:47 nýbrž jsem tam dal části města,
00:04:52 které jsou reprezentanty i ve středoevropských souvislostech.
00:04:59 Heslář, který obsahuje 270 staveb, vznikal pomyslnou konfrontací,
00:05:04 co může Ostravu představit.
00:05:06 Jednak je tady důležitá složka vývoje před průmyslovým rozvojem města.
00:05:13 Druhou představuje období od 2. poloviny 19. století
00:05:18 až do poloviny 20. století.
00:05:22 Mou tendencí bylo, aby to nebyl čistě památkářský soupis.
00:05:26 Abychom to dotáhli do současnosti, kdy vzniká dobrá architektura,
00:05:31 ale neobjevuje se tak často na stránkách médií nebo v televizi.
00:05:36 Zkrátka Ostrava nebyla iniciátorem vývoje. Odtud nevycházely podněty.
00:05:43 Ty sem naopak bylo třeba přinést, transformovat a realizovat a ukázat,
00:05:50 co se děje ve světě a jakým způsobem architektura proměňuje.
00:05:56 Můžu říct, že právě město jako Ostrava
00:05:58 potřebuje obrovskou ozdravnou injekci.
00:06:01 My jsme se ještě netransformovali ve velkoměsto běžného pojetí.
00:06:07 Ostrava je pořád vnímána, a částečně je to tak vidět,
00:06:11 jako postindustriální vřed.
00:06:15 A to bývá nejčastější dojem návštěvníků města ze zahraničí,
00:06:19 které jsem měl možnost provádět.
00:06:22 Ostravu si představují jednorozměrně jako průmyslové velkoměsto
00:06:27 se všemi příznačnými prvky průmyslu, tzn. šedivé, špinavé apod.,
00:06:33 ale je to město velmi různorodé.
00:06:37 Musím říct, že jsem vyrůstal v Jindřichově Hradci,
00:06:41 ale Ostrava mě docela přitáhla.
00:06:45 Jsem tady už 25 let, takže se mi takový ten duch Ostravy líbí
00:06:50 i s architekturou, která je různě poskládaná,
00:06:54 hrozně zajímavá a živá.
00:06:56 Můžu říct, že kniha by klidně mohla mít 400 hesel.
00:07:00 Za sebe mi tam schází mnohem víc dělnických kolonií nebo sídlišť,
00:07:06 ale na to už nebyl prostor, a tak si říkáme, že bude-li zájem o knihu,
00:07:13 veřejnost si ji koupí a najde se někdo, kdo řekne,
00:07:19 že podpoří 2. vydání, může samozřejmě průvodce vzniknout i v širší podobě.
00:07:30 Polský spisovatel Jerzy Franczak vydává své knihy
00:07:34 u nejprestižnějšího polského vydavatelství.
00:07:37 Vysokoškolský pedagog Jagellonské univerzity v Krakově
00:07:41 začínal jako básník.
00:07:42 Je autorem teoretických studií nejen o polské literatuře.
00:07:46 Loni mu vyšla kniha s názvem Nelidská komedie, variace na Dantovské téma.
00:07:51 A stejným tématem je ovlivněna také kniha Převlékárna.
00:07:58 Převlékárna je román o hledání a zároveň je to román hledání.
00:08:02 Tak bych to vyjádřil.
00:08:03 Je to kniha o hledání místa ve světě identity společenských rolí.
00:08:07 Celé to hledání a cesta, na kterou posílám svého hrdinu,
00:08:11 je přitom i cestou napříč žánry, různými druhy literární fikce,
00:08:15 literárními konvencemi.
00:08:18 Publikovali jsme v časopise, který také vydáváme, ukázku z této knihy,
00:08:23 a ukázala se jako opravdu svébytný text,
00:08:27 který může rozvinout právě ta témata o tom, co je to literatura,
00:08:34 co je to život v postmoderní době.
00:08:41 Jsou to různé situační a satiristické scénky, obrázky,
00:08:44 ale také zápisky z deníku, poetické momenty.
00:08:49 A dá se říct, že to hledání identity je tady neodlučně spjato
00:08:53 s hledáním jazyka, jehož prostřednictvím lze vyjádřit
00:08:57 sebe sama a popsat svět.
00:09:03 Ta próza se velmi dobře čte.
00:09:06 Musím říct, že i když je velmi náročná,
00:09:08 tak na druhé straně dokáže toho čtenáře do sebe vtáhnout,
00:09:12 a to je, myslím, zásadní.
00:09:15 Básník-voják je ten, v jehož očích se ještě koulejí lebky
00:09:20 přes louky hořící krví.
00:09:23 Básník?límec se zabývá jenom vlastní špínou.
00:09:28 Básník?textilák přede tenkou niť průsvitné, pružné a lehké tkaniny,
00:09:34 z níž pečlivě vypárává příliš osobní nitky.
00:09:38 Básník?slovíčkář si hraje se slovíčky v marné naději,
00:09:43 že ho jednou sežerou.
00:09:47 Převlékárna je silně intertextuální román.
00:09:52 Je tam spousta citací, pseudocitací, přejímání různých textů a slohů,
00:09:57 a to je podle mě důležitý prvek tohoto románu.
00:10:00 Stejně tak jako hrdina usiluje o sebeurčení
00:10:03 a může to udělat jen tak, že se stáhne k tomu,
00:10:06 co je vně vůči nějakým osobním vzorcům chování,
00:10:10 společenským příběhům, tzn. tomu, co nachází ve společnosti
00:10:13 nebo v kultuře, není schopen vydělit a vytvořit si
00:10:17 vlastní silný a originální jazyk.
00:10:19 Možná, že člověk je vlastně jen takový věšák
00:10:22 na různé společenské role.
00:10:24 A stejně tak nemá vlastní originální jazyk, ale pouze řadu citátů.
00:10:29 Je to přece jenom výpověď generace, která je i mou generací,
00:10:33 a je to autor narozený v 70. letech stejně jako já.
00:10:36 V jeho knize padá označení jeho generace jako děti Jaruzelskeho.
00:10:41 My máme Husákovy děti, já jsem Husákovo dítě,
00:10:44 takže už to nás poněkud sbližuje.
00:10:47 Věci, které tam zmiňuje a o kterých přemýšlí, jsou věci,
00:10:51 o kterých přemýšlím taky.
00:10:53 Mezi těmi autory, na které se v knize odvolávám,
00:10:57 jsou pro mého hrdinu a pro mě nejdůležitější Sartre, Gombrowicz
00:11:01 kteří různými způsoby naší současné existenci
00:11:04 tvrdě nastolují naléhavé otázky týkající se toho, co je to svět,
00:11:08 jak ho mohu poznat a co jsem já.
00:11:13 V politice je článek o parlamentní krizi.
00:11:16 Za oknem město-neměsto celé jaksi neuspořádané.
00:11:21 Ve špatném pořadí, vlastně jenom světla, světélka, světelné čáry,
00:11:26 které se spojují a rozpojují.
00:11:28 Jednou tady, jednou tam, jednou tady tam.
00:11:32 Jedeme, a to něco za oknem se rozvazuje a rozmotává
00:11:37 do světelných nitek a teček.
00:11:39 Město se před mýma očima rozpadá jako vládní koalice.
00:11:46 Můj hrdina se jmenuje stejně jako já Jiří, Jirka.
00:11:51 A to je 1 z mnoha známých způsobů promíchání autentického s fiktivním.
00:11:56 To znamená, jestli chci do literárního díla dostat
00:11:59 nějaké aspekty otevřenosti a upřímnosti,
00:12:02 mohu to provést jediným způsobem. Zapojit sebe sama.
00:12:06 Sebe jako autentickou osobu z masa a krve do určité hry,
00:12:09 jejíž pravidla jsem určil.
00:12:15 Ať jsem s kýmkoliv, jsem někým jiným. Jsem s vámi, jsem někým jiným.
00:12:19 Jsem s Jurkem v restauraci, jsem někým jiným.
00:12:21 Jsem se svými dětmi, jsem někým jiným.
00:12:23 To neustálé mísení vlastních pocitů a toho, jak se vidím,
00:12:29 je to, o čem on tam přemýšlí.
00:12:32 Přemýšlí tam jako každý, kdo vůbec přemýšlí.
00:12:43 Fotografka Jitka Horázná pochází z Ostravy a po studiu na pražské FAMU
00:12:48 a po svém působení ve svém prvním působením tamtéž
00:12:52 a po svém tříměsíčním pobytu v USA se do svého rodného města opět vrací.
00:12:57 Jitka Horázná fotografuje na prošlý barevný film
00:13:01 a panoramatický formát dává fotografiím
00:13:04 z cyklu Nedělní odpoledne, kde objektivem zachycuje to,
00:13:08 jak lidé zachycují volný čas.
00:13:11 Příští cyklus, jak říká Jitka Horázná, by už měl být černobílý.
00:13:15 Ještě je třeba dodat,
00:13:17 že tato mladá dáma je laureátkou mezinárodní soutěže Frame,
00:13:21 což je soutěž pro profesionální fotografy
00:13:23 a studenty fotografických škol.
00:13:39 Největší poklad z bazaru je můj panoramatický foťák,
00:13:45 který vypadá jako směšný automat, ale já na něj moc ráda fotím
00:13:50 a dobře se mi na něm dělá. Mám jej vždy v kapse.
00:13:57 Mám to štěstí, že jsem Jitku poznala už na střední umělecké škole,
00:14:03 a už tehdy mi připadalo, že je určitě úplně jiná než klasičtí studenti.
00:14:11 Tím, že na určitá témata reagovala jinak, než jsem čekala.
00:14:20 Na střední umělecké škole nás učila spousta pedagogů
00:14:24 a začínali jsme s normálním analogem.
00:14:29 Až jsme došli do 4. ročníku, tak začal digitál,
00:14:34 a tehdy mě nejvíc ovlivnila Dita Pepe,
00:14:38 která nám ukázala více práce s barvou,
00:14:43 než jsme byli zvyklí v předchoozích ročnících.
00:14:48 V historii existuje tzv. teorie rozhodujícího okamžiku, tzn.,
00:14:51 že fotografujeme tehdy, když se něco děje,
00:14:54 nebo když je vrchol nějakého děje.
00:14:56 Jitka Horázná naopak přistoupila k tomu,
00:14:59 že fotografuje tzv. nerozhodující okamžik.
00:15:01 Okamžik, kdy se vůbec nic neděje.
00:15:04 A to je velmi důležité, protože Jitka nám představila, že svět se odehrává
00:15:09 v těchto jemnostech, křehkostech a drobnostech.
00:15:15 Nejdříve jsem začínala s kinofilmem jako každý,
00:15:19 protože jsem si musela projít povinnými cvičeními.
00:15:23 Na to se nabalovalo i zkoušení velkého a středního formátu.
00:15:29 Střední formát se mi zalíbil hned v 1. ročníku
00:15:34 a začala jsem na něj dělat zátiší a čtvercový formát,
00:15:38 protože je dynamický.
00:15:41 Nejvíce jsem začala barvu používat na vysoké škole a byla to náhoda,
00:15:46 že mi jednou na chalupě došly filmy a našla jsem tam jeden starý diák.
00:15:51 Ten jsem zkusila vyvolat a tím to celé začalo.
00:15:57 Já jsem se chtěla hlásit původně na kameru,
00:16:02 ale tam byly dřívější přijímačky a já jsem to nestihla dodělat,
00:16:07 takže nakonec jsem se hlásila na FAMU na fotografii.
00:16:10 Tam jsem se dostala a hned další rok jsem se přihlásila
00:16:14 na Institut tvůrčí fotografie v Opavě.
00:16:18 Jitka Horázná při celém studiu na Institutu tvůrčí fotografie
00:16:22 dělala velmi kvalitní práce, ale vrcholem její tvorby je cyklus
00:16:29 Nedělní odpoledne, kterým naši školu končila.
00:16:32 Je to ne příliš nápadný soubor na první pohled,
00:16:36 ale mně osobně se líbí jako jeden z nejlepších v posledních letech.
00:16:40 Je tam obrovský prostor právě pro představivost diváků,
00:16:45 ten soubor má úžasnou atmosféru, velice nápaditě tam pracovala
00:16:49 s barevnými posuny, používala staré prošlé fotografické materiály.
00:16:55 Podařilo se jí vytvořit práci, která je nadčasová.
00:17:04 Nedělní odpoledne - to byl nápad udělat přímo udělat tento soubor,
00:17:09 cíleně udělat volnočasové aktivity, pohodu a snové fotografie.
00:17:16 A věděla jsem, že se mi líbí věci, které jsem nikdy nenavštívila,
00:17:21 jako např. závod s koňmi, fotbal.
00:17:26 Nebo mám ráda obyčejné fotky, kdy je člověk jen u lesa na chatě,
00:17:31 něco se děje, povídá si s lidmi. Tento soubor vznikal cíleně.
00:17:36 Pro mě jsou to takové krátké filmy, ve kterých ale ne vždy hlavní roli
00:17:45 hraje člověk, ale spíše atmosféra a pocit.
00:17:48 Pocit, který rozvíjí divákovu fantazii.
00:17:55 Když se lidi podívají na mé fotografie, chtěla bych,
00:17:59 aby jim hlavou proběhla vzpomínka na příjemnou chvíli,
00:18:03 kdy byli na chatě, měli se dobře, nebo leželi u moře,
00:18:08 vzpomněli si na dětství a měli u toho příjemnou emoci.
00:18:13 Vyvolává to ve mně emoce někdy veselé, někdy smutné,
00:18:17 a zároveň tam cítím i ten ženský pohled.
00:18:21 Když se podíváte na dějiny české fotografie ve 20. a 30. letech,
00:18:25 nenajdete tam žádnou fotografku, která by dosahovala mistrovství
00:18:30 Drtikola, Rösslera a podobných tvůrců.
00:18:34 A naopak, když se podíváte na současnou tvorbu, musím říct,
00:18:37 že ženy tam dominují.
00:18:39 A právě autorky jako Jitka Horázná, Dita Pepe, Tereza Vlčková,
00:18:45 Kateřina Držková atd. patří k tomu nejlepšímu,
00:18:48 co česká fotografie může nabídnout.
00:18:51 Myslím, že Jitka nám moc pomáhá, protože nám ukazuje,
00:18:55 že v životě nemusí být jen vrcholné okamžiky, vzepětí
00:18:59 a okamžitá silná radost.
00:19:02 Můžou být i drobné události, které jsou stejně hodnotné a krásné
00:19:07 jako to vše ostatní, na co čekáme.
00:19:11 Největší překvapení a těšení je, když chodím do minilabů
00:19:15 a dostanu tam spoustu filmů, půjčím si tam lupu
00:19:18 a hned se ze zvědavosti podívám.
00:19:21 Na to se nejvíc těším z celého focení.
00:19:33 Potěšilo mě, že v centru Ostravy vznikl nový multižánrový prostor,
00:19:39 klub Stará aréna, ačkoliv by někdo mohl namítat,
00:19:41 že jeho vznik je trochu umělý nebo násilný,
00:19:43 protože souvisí s kandidaturou Ostravy
00:19:45 na evropské hlavní město kultury.
00:19:47 Nemyslím si ale, že je správné se nad tím takto zamýšlet.
00:19:50 Je skvělé, že v centru takové místo setkávání je.
00:19:53 Třeba v souvislosti s tím, že jinde v centru Ostravy,
00:19:57 na Stodolní ulici kulturní nabídka z hudebních klubů stále více mizí.
00:20:01 Že o akce ve Staré aréně je zájem, potvrdil nedávný křest
00:20:05 Bílé knihy ostravské kultury, kde se sešly desítky lidí
00:20:09 a Stará aréna byla zaplněna do posledního místa.
00:20:13 Člověk měl zase na chvíli pocit, že v centru Ostravy to skutečně žije.
00:20:17 Tady se dostávám ke druhé části svého hodnocení, k věci,
00:20:21 která mě dlouhodobě štve.
00:20:22 Člověk z okna Staré arény pohlédl na náměstí, viděl prázdný prostor.
00:20:27 Centrum Ostravy stále více pustne.
00:20:29 Už ani ne po 6. hodině večer, ale už i ve dne.
00:20:33 Mizí další a další obchody,
00:20:35 člověk tady už nenajde ani pěknou prodejnu s textilem.
00:20:39 Nedávno přišla zpráva, že má skončit i pěkné knihkupectví Akademia
00:20:44 s krásnou literární kavárnou, což je šokující.
00:20:47 Myslím, že kultuře Ostravy to určitě uškodí.
00:20:55 Že je město Těšín rozdělené řekou Olší na českou a polskou část,
00:20:59 je všeobecně známé.
00:21:00 Až tak známé ale není, že v Polském Těšíně je nejstarší muzeum,
00:21:05 které funguje od dob Rakouska-Uherska.
00:21:08 Je z roku 1802 a o jeho založení se zasloužil kněz Leopold Šeršník.
00:21:15 Právě jeho knihovna, přírodovědné a umělecké sbírky
00:21:18 se staly základním fondem muzea.
00:21:21 Muzeum Těšínského Slezska je opravdu velmi krásné,
00:21:24 takže si jeho návštěvu nenechte ujít.
00:21:26 Z Kultury.cz je to všechno, mějte se pěkně, žijte kulturně
00:21:30 a těšíme se na vás na příště.
00:21:37 HRAJE ZVONKOHRA
00:21:47 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2010
Převlékárna, kniha polského prozaika a televizního dramaturga Jerzyho Franczaka – Barevná panoramata Jitky Horázné – Průvodce architekturou Ostravy (2010)
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1