Špička izraelského tance Kibbutz Contemporary Dance Company – Quatuor Mosaiques hraje P. Vranického – Sirkka-Liisa Kaakinen & Zbigniew Pilch představují polský klasicismus – Voces Aequales, maďarští renesanční vokalisté – Vivaldiho opera Dorilla in Tempe ve Znojmě (2008). Režie J. Kořínek

Exkluzivní reportáž z brněnského vystoupení proslaveného izraelského tanečního souboru Kibbutz Contemporary Dance Copany otevře náš zářijový NOTES. Umělecký ředitel ansámblu Rami Be’er v představení Ekodoom spojuje fantaskní prvky a magii s reálným světem. Proto se mu podařilo vytvořit neobyčejně působivou show beroucí dech precizní taneční technikou, mimořádně nápaditou choreografií i vkusnou dramatikou.

Naším dalším tipem je Quatuor Mosaiques patřící k předním specialistům na interpretaci hudby autorů vídeňského klasicismu. Jejich nahrávky Beethovena, Mozarta i Haydna vzbuzují respekt po celém světě. Nás však zaujal kvartet stále nedoceněného moravského rodáka, skladatele Pavla Vranického.

Voces Aequales je maďarský mužský vokální ansámbl, který se od roku 1993 věnuje interpretaci duchovní hudby renesančního období a zároveň děl soudobých skladatelů. Ve speciálním projektu spojil své umění s ženským pěveckým souborem Villö, jehož repertoár zahrnuje nejen úpravy tradiční maďarské folklorní hudby, ale rovněž lidový liturgický zpěv. Výsledkem je pozoruhodná směsice kombinující gregoriánský chorál, renesanční a sardinskou polyfonii s duchovními folklorními písněmi středověkého Maďarska na oslavu Panny Marie.

August Duranowski, Feliks Janiewicz, Bazyli Bohdanowicz, Jan Baptysta Kleczynski nebo Joachim Kaczkowski jsou pro většinu hudební veřejnosti neznámými jmény. Lze naznačit, že se jedná o skladatele polské provenience období „hudebního klasicismu“ a že jejich hudbu pro Notes zahraje duo houslistky Sirkky-Liisy Kaakinenové a hráče na violu d’amore Zbigniewa Pilcha.

Inscenaci opery Dorilla in Tempe nastudoval pro Znojemský hudební festival dirigent Roman Válek a režisér Jiří Nekvasil u příležitosti 330. výročí od narození Antonia Vivaldiho. Spojení moderních kostýmů s kontrastními barokními prvky nebo použití replik dobových nástrojů potvrdilo příklon tvůrců k současné progresivní vlně inscenátorů.

Stopáž42 minut
Rok výroby 2008
ŽánrHudba