iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 1. 2009
17:30 na ČT2

1 2 3 4 5

203 hlasů
7517
zhlédnutí

Kultura.cz

Panorama Ostravy bez Vodárenské věže? — Jaroslav Malík

21 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:30 Ostrava má v Domě umění
    výstavní hit roku:
  • 00:00:33 expozici s názvem Sváry zření
    mapuje české výtvarné umění
  • 00:00:37 z přelomu 19. a 20. st.
  • 00:00:40 K vidění jsou
    skvosty českých malířů,
  • 00:00:43 stačí uvést pár jmen.
  • 00:00:44 Kubišta, Slavíček, Filla, Kubka.
  • 00:00:47 Kurátoři po velkém úsilí získali
    některé obrazy ze soukromých sbírek.
  • 00:00:52 Další zapůjčily státní galerie.
  • 00:00:55 Kunsthistorikové tvrdí,
    že jde o jedinečnou šanci vidět
  • 00:00:58 tato díla vystavená spolu pohromadě.
  • 00:01:01 Za chvíli ještě uvidíte, jak vypadá
    soutěž v divadelní improvizaci,
  • 00:01:05 kterou zorganizovala
    ostravská skupina Ostružiny.
  • 00:01:07 Jaký výhled může být
    z vodárenské věže na Slezské Ostravě
  • 00:01:11 a pak vás seznámíme
    s fotografem J. Malíkem,
  • 00:01:14 který našel na půdě poklad.
  • 00:01:16 Dobrý den.
  • 00:01:21 Divadelní soubor Ostružiny z Ostravy
    se věnuje divadelní improvizaci.
  • 00:01:26 A je dokonce členem
    České improvizační ligy.
  • 00:01:29 Nedávno slavil
    v ostravském klubu Parník
  • 00:01:32 své 5. narozeniny.
  • 00:01:34 A slavil je 5hodinovým maratonem
    v improvizaci.
  • 00:01:38 I divadelní improvizace má
    svá přesná pravidla.
  • 00:01:41 Improvizuje se většinou na témata,
    která určili diváci.
  • 00:01:45 A Ostružiny zavedly ještě 1 formát,
    ten se jmenuje improvizační show.
  • 00:01:52 ZPÍVAJÍ
  • 00:01:55 Modrá je dobrá, tu má každý rád.
    Kdo má modrou rád, je náš kamarád.
  • 00:02:09 Ostružiny vznikly díky
    M. Puchálkové,
  • 00:02:10 která přivezla ligu z Francie.
  • 00:02:12 Pořádá pravidelně 1x ročně semináře,
    tam se lidé hodně iniciovali,
  • 00:02:18 začalo je to hodně bavit,
    začali spolu trénovat
  • 00:02:20 a začali následně spolu i hrát.
  • 00:02:22 A je to zhruba pět let,
    co ty Ostružiny vznikly.
  • 00:02:27 Scházíme se jednou týdně
    a snažíme se,
  • 00:02:29 aby to byly minimálně 3 hodiny,
    protože je potřeba se nejdříve
  • 00:02:32 naladit, pak si vyzkoušet
    nějaké věci, které známe,
  • 00:02:35 a pak se pustit do věci nových,
    abychom se posunovali dál a dál.
  • 00:02:39 Je to náročné pro všechny,
    protože všichni máme zaměstnání,
  • 00:02:42 mnozí z nás mají děti,
    ale snažíme se,
  • 00:02:46 aby nás to pořád nabíjelo
    a aby pro nás ty tréninky byly
  • 00:02:51 stálým přínosem a bavily nás.
  • 00:02:53 Čím více hrajeme,
    čím více trénujeme,
  • 00:02:56 tím jsme na sebe tvrdší
    a tím více se rozvíjíme
  • 00:02:58 a určitě divák cítí,
    že jsme daleko lepší než na začátku.
  • 00:03:04 Improvizace patří k divadlu
    odjakživa.
  • 00:03:12 Nevím jestli bych nazvala
    přímo turnaj v improvizaci
  • 00:03:16 divadelním představením,
    ale rozhodně je to performance,
  • 00:03:20 je to jakési jevištní konání,
    a tím samozřejmě do kultury patří.
  • 00:03:27 Když byste se chtěla pustit
    do improvizování,
  • 00:03:30 tak musíte být otevřená,
    musíte se připravit na to,
  • 00:03:32 že se může stát úplně cokoliv
    a nic vám nemůže připadat hloupé
  • 00:03:36 a trapné,
    protože právě tyhle věci fungují
  • 00:03:38 a jsou nejvtipnější pro aktéry
    i pro diváky.
  • 00:03:46 Když někdo přichází
    na večer improvizační ligy,
  • 00:03:53 tak by měl určitě připustit,
    že není jenom pasivním divákem,
  • 00:03:58 ale očekává se od něj,
    nebo přijde o hodně,
  • 00:04:02 pokud nepřistoupí na tu možnost,
    že se stává spoluhráčem.
  • 00:04:06 Není to divák v pravém slova smyslu,
    ale je to spoluúčastník.
  • 00:04:11 Přátelé, poprosím vás,
    abyste nám to odpočítali.
  • 00:04:15 Na improvizaci mě baví to,
    že se nemusím učit texty,
  • 00:04:18 na improvizaci mě baví to,
    že nepotřebuju s sebou nosit
  • 00:04:21 nějaké šílené vybavení divadelní,
    ale že stačí kalhoty, triko, dres,
  • 00:04:25 počítadlo a můžeme vystoupit.
  • 00:04:28 A to že cítíme komunikaci
    mezi námi a diváky,
  • 00:04:32 protože hrajeme na divákovo téma.
  • 00:04:39 Rozvíjí to moji kreativitu
    a nejen moji, ale všech,
  • 00:04:42 protože musíme reagovat na diváka,
    hrát divákovi a pointovat
  • 00:04:47 a vymýšlet nejrůznější děje,
    příběhy, musíme zpívat,
  • 00:04:51 takže člověk neustále přemýšlí,
    něco rozvíjí a hodně namáhá hlavu.
  • 00:04:59 Já jdu na Velkou pardubickou.
  • 00:05:02 Kategorie v improvizaci znamenají
    jakýsi rámec,
  • 00:05:06 ve kterém se ti hráči pohybují, něco,
    co je vede.
  • 00:05:11 Kategorie např. může být zpívaná,
    tzn. všechno se na jevišti zpívá,
  • 00:05:17 Nebo jiná kategorie,
    která se nazývá an face, znamená,
  • 00:05:25 že se pouze mluví,
    že naopak žádný pohyb neexistuje.
  • 00:05:30 Velice zajímavá kategorie
    je např. dabing,
  • 00:05:32 kdy někteří hráči hrají
    a jiní za ně mluví.
  • 00:05:37 Vše je bez předběžné domluvy,
    vše je na nějaké téma,
  • 00:05:40 vše je okamžitě a ihned.
  • 00:05:47 Já to mám ráda na kolínko.
  • 00:05:53 Improvizační liga má
    velmi přísná pravidla.
  • 00:05:55 Pravidla nedovolují dělat klišé,
    používat sprostá slova, šaškovat,
  • 00:06:03 pískají se v tu chvíli fauly,
    dávají se za to trestné body,
  • 00:06:06 rozhodčí, který zápas vede,
    dává trestné body.
  • 00:06:09 Rozhodčí je v tu chvíli drsňák,
    divák pro změnu zase hází papuče.
  • 00:06:12 Je to taková symbióza
    a je to velmi dobře nastavený model.
  • 00:06:16 Dávám trestné body oběma týmům.
    Námitka není.
  • 00:06:21 To, že mladí lidé chodí
    na improvizační představení,
  • 00:06:24 je to může přitáhnout minimálně
    k té alternativní vlně na divadle.
  • 00:06:30 Možná to není ta přímá cesta
    k tradičním divadelním kouskům,
  • 00:06:33 ale je spousta mladých lidí,
    kteří přistupují k divadlu jinak,
  • 00:06:37 a to můžou být určitě vrata
    do tohoto světa.
  • 00:06:41 Divák se pravidelně vrací,
    jakmile vidí Improligu,
  • 00:06:44 a nejen Ostružiny,
    jakoukoliv ligu v ČR,
  • 00:06:47 tak se rád vrací.
  • 00:06:50 Protože ho baví dívat se,
    jak se my trápíme,
  • 00:06:53 jak se snažíme zahrát opravdu to,
    co on si přeje
  • 00:06:56 a hodně se mu to líbí.
  • 00:06:57 -Je to závěr?
    -To si piš, synku.
  • 00:07:12 Bývala dominantou Slezské Ostravy,
    teď ji předběhla novostavba
  • 00:07:16 bytového komplexu.
  • 00:07:18 Je z r. 1909 a památkově chráněná
    je od počátku 90. let.
  • 00:07:23 Ve vodárenské věži bývala restaurace
    i diskotéka.
  • 00:07:27 Teď je prázdná,
    zdobí ji antény a satelity.
  • 00:07:29 A vlastní ji soukromý majitel.
  • 00:07:33 Byla postavena
    jako hasičská zbrojnice a vodárna,
  • 00:07:38 měla 2 vodárenské nádrže,
    1 v suterénu, 1 v podstřešním patře.
  • 00:07:43 Ta věž sloužila jako vyhlídková.
  • 00:07:45 Telekomunikační skupina Ha-vel
    zakoupila vodárenskou věž v r. 1999
  • 00:07:53 a v následujícím roce 2000 se
    rozjely počáteční práce na projektu.
  • 00:07:59 Projekty na obnovu
    této kulturní památky jsou nám
  • 00:08:02 předkládány od r. 2002.
  • 00:08:05 Bylo to předloženo postupně
    ve 3 variantách.
  • 00:08:08 Společnost zamýšlela umístit
    v bývalé vodárenské věži
  • 00:08:12 sídlo společnosti.
  • 00:08:15 Ta studie se chovala dost nešetrně
    k fasádě i k vnitřnímu využití,
  • 00:08:20 protože tam, aby se to dalo využít
    podle představ investora tehdy,
  • 00:08:27 tak muselo dojít k přepatrování,
    což se negativně projevilo
  • 00:08:31 na okenních otvorech.
  • 00:08:32 Nejnovější projekt
    byl předložen v r. 2008.
  • 00:08:36 Ta studie podle našeho názoru
    je velice dobrá
  • 00:08:40 a potřebuje jen dopracovat.
  • 00:08:42 Firma Ha-vel měla
    dost atypické požadavky,
  • 00:08:45 ale jako pomoc nám poskytli
    bývalou studii,
  • 00:08:48 kterou měli už tehdy k dispozici.
  • 00:08:52 Jelikož jsme všichni, celý náš tým,
    z Ostravy,
  • 00:08:54 máme k tomu místu určitý vztah
    a to místo dobře známe,
  • 00:08:59 takže jsme se snažili,
    aby projekt byl co se týče atmosféry
  • 00:09:03 v zásadě co nejmíň rušivý tak,
    aby ta věž zůstala stále dominantou
  • 00:09:09 toho místa.
  • 00:09:14 Zásadní přínos té studie je,
    že odstraňuje technologii,
  • 00:09:19 přenáší ji na novou ocelovou věž,
    kterou postaví do blízkosti vodárny.
  • 00:09:24 A vodárně navrací původní lesk,
    snahou je vrátit se
  • 00:09:28 k původnímu pojetí fasády
    horního patra i věžičky.
  • 00:09:34 Co se týče materiálů,
    tak jsme byli dost opatrní.
  • 00:09:39 Zvolili jsme hlavně sklo,
    hlavně ze strany ulice Hladnovské,
  • 00:09:45 jinak v zásadě neutrální tóny
    omítek.
  • 00:09:49 Snažili jsme se o to,
    aby i ten tvar i ty výškové poměry
  • 00:09:52 zůstaly stejné.
  • 00:09:55 Hodnota vodárny spočívá jednak
    v její architektonické hodnotě,
  • 00:09:59 dneska už silně pozměněné,
    jednak v tom,
  • 00:10:02 že tvoří dominantu Ostravy,
    stojí na nejvyšším přirozeném bodě
  • 00:10:06 Ostravy.
  • 00:10:07 To panorama teď bylo narušeno
    vestavbou nových domů
  • 00:10:10 a podle mého názoru dost negativně.
  • 00:10:15 Když přijíždíte od stadionu Bazaly,
    tak vodárenskou věž
  • 00:10:18 v podstatě vůbec nevidíte.
  • 00:10:20 Chráněná je pouze vodárna,
    vlastní vodárna je
  • 00:10:22 kulturní památkou.
  • 00:10:24 Kolem není územní ochrana,
    sice podle našeho názoru
  • 00:10:27 se to dotýká bezprostředního okolí
    kulturní památky,
  • 00:10:30 ale nemáme oporu v zákoně.
  • 00:10:33 Vodárenská věž zatím v podstatě
    nebyla opravována
  • 00:10:36 jako kulturní památka.
  • 00:10:37 Ona trpí tím,
    že 30, 20 let se tam nic nedělo.
  • 00:10:43 Pokud ta spolupráce z roku 2008
    poběží tak, jak má,
  • 00:10:48 tak si myslím, že má šanci.
  • 00:10:50 Vzhledem k tomu,
    že jsme plánovali tento projekt
  • 00:10:54 ve výhledu 2,5 až 3 let,
    tak tato doba nebyla dostačující
  • 00:11:00 k tomu, abychom se v r. 2009
    přestěhovali nového sídla
  • 00:11:05 a museli jsme koupit novou budovu
    a projekt vodárenské věže
  • 00:11:10 byl v této chvíli pozastaven.
  • 00:11:20 Pochází ze Zlatých Hor
    a byl jedním z 1. absolventů
  • 00:11:24 opavského Institutu tvůrčí
    fotografie.
  • 00:11:27 Jaroslav Malík učí na SŠ v Ostravě
    a sám sebe považuje za fotografa,
  • 00:11:33 cyklistu a kaktusáře.
  • 00:11:35 Ve své tvorbě se zabývá koláží
    a montáží.
  • 00:11:38 Nedávno na 1 půdě ostravského domu
    našel poklad,
  • 00:11:42 ten určil je další fotografické
    směřování i témata.
  • 00:12:05 Je to můj únik od toho,
    co se děje za okny,
  • 00:12:10 od toho chaosu, zmatku,
    plných tašek zboží.
  • 00:12:13 Zavřu se do ateliéru,
    sednu si na židli, otevřu lahváč,
  • 00:12:17 a koukám na matnici,
    na ten obraz,
  • 00:12:19 který je vzhůru nohama
    a jsem v pohodě a medituji.
  • 00:12:33 Pokud něco lidi oslovuje,
    tak je to jakási snivost,
  • 00:12:39 romantismus toho malého kluka,
    který se potlouká
  • 00:12:43 po prázdných sudeckých půdách
    a nachází tam různé zůstatky
  • 00:12:48 po lidech, kteří zde byli před námi.
  • 00:12:51 On jakoby vždycky hledal v čase.
  • 00:12:54 Já se nechávám inspirovat
    v prvé řadě věcmi,
  • 00:12:57 které nacházím na půdách,
    na hřbitovech,
  • 00:13:01 které uklízím po Dušičkách,
    kupuju v bazarech,
  • 00:13:05 půjčuju od přátel a nevracím jim to,
    někdy něco taky ukradnu,
  • 00:13:09 jak je potřeba.
  • 00:13:12 Fascinují mě svými tvary,
    svojí starobylostí, zaprášeností
  • 00:13:17 a svojí historií, kterou neznám,
    ale mohu si ji domyslet.
  • 00:13:21 A domýšlím si je nakonec do formy,
    které vyplývají z fotek.
  • 00:13:26 Používám staré fotoaparáty
    z 20., 30. let,
  • 00:13:29 objektivy z Rakouska Uherska.
  • 00:13:31 Asi když fotím tyto věci z té doby,
    myslím si,
  • 00:13:35 že je to souhra těch přístrojů
    a těch událostí.
  • 00:13:41 Ale snažím se soubor dělat
    tak dlouho,
  • 00:13:45 tak dlouho o něm přemýšlet,
    až mu věřím,
  • 00:13:49 až si ho dokážu obhájit
    sám před sebou,
  • 00:13:51 což může trvat 1, 2 roky.
  • 00:13:54 Pro škodu dnešní fotografie
    je možná to,
  • 00:13:56 že doba uspěchaná uspěchává
    i fotografy,
  • 00:14:01 kteří ráno vymyslí myšlenku,
    v poledne vytisknou soubor
  • 00:14:05 a večer špendlí ve výstavních síních
    úžasné exponáty.
  • 00:14:10 S Malíkem sem přišel
    jiný druh fotografie.
  • 00:14:15 Zatímco Ostrava vždycky sázela
    hodně na dokument,
  • 00:14:20 tak s Malíkem tady přichází
    nová fotografie, montovaná věc,
  • 00:14:25 svým způsobem koláž.
  • 00:14:36 Jsou odrazem toho, jak myslím,
    jak vnímám svět.
  • 00:14:39 Já jsem člověk spíš fantasta,
    můj život se odehrává ve snech,
  • 00:14:44 v nějakém podvědomí
    a musím to tedy dávat i na obrázky.
  • 00:14:51 Jarin je klasickou ukázkou toho,
    že i to prostředí na toho člověka
  • 00:14:57 do značné míry působí.
  • 00:14:59 Když se podíváme
    na jeho 1. fotografie,
  • 00:15:01 vidíme snivé zátiší, plné osamocení.
  • 00:15:10 A potom dále, jak se posouváme,
    tak se zdá,
  • 00:15:13 jakoby ho to prostředí města,
    ve kterém žije už nějaký ten rok,
  • 00:15:18 myslím tím naši Ostravu,
    poznamenalo.
  • 00:15:26 Já jsem celý život tvrdil,
    že budu všude na světě,
  • 00:15:29 že všude mohu žít, všude je krásně,
    jenom jedno jediné místo na světě,
  • 00:15:34 které nenávidím, nesnáším
    a kam nikdy v životě nepůjdu,
  • 00:15:38 je Ostrava.
  • 00:15:39 A teď jsem tady, jsem tady 10 let
    a jsem tady velice spokojen
  • 00:15:44 a dneska říkám,
    že bych mohl žít všude na světě,
  • 00:15:47 ale jenom v Ostravě
    mám co fotografovat.
  • 00:15:52 Napadlo mě,
    že bych mohl nafotografovat cyklus
  • 00:15:55 narození a smrti a životě.
  • 00:15:59 Po celou dobu jsem hledal
    to správné sdělení, tu formu.
  • 00:16:05 Najednou to bylo na těch deskách.
  • 00:16:15 Jednoho dne sedíme v tomto bytě
    s kamarády v kuchyni,
  • 00:16:22 pojídáme husičku a zapíjíme ji
    mým kvalitním šípkovým vínem
  • 00:16:25 a na stole se objevily
    skleněné desky,
  • 00:16:27 které mi přinesl kamarád,
    tuším k narozeninám.
  • 00:16:30 Byly to staré skleněné desky
    z Rakouska Uherska, lékaře patologa.
  • 00:16:34 Do dnešní doby vůbec neznám
    protagonisty,
  • 00:16:37 nevím, kdo je na těch fotografiích,
    nevím, jak se jmenují,
  • 00:16:40 neznám jejich města, jejich osudy,
    jejich domy, příběhy, děti,
  • 00:16:44 neznám dokonce ani jejich hroby.
  • 00:16:47 To proto, abych ten příběh mohl
    uchopit bez předsudků
  • 00:16:51 a komunikuji pouze s těmi obrazy.
  • 00:16:55 V původní verzi jsem
    všechny fotky nazvětšoval,
  • 00:16:58 nakontaktoval s úctou
    k tomu prvotnímu výrobci.
  • 00:17:03 V katalogu potom bude půl na půl.
  • 00:17:05 Půlka, kterou jsem dělal já,
    půlka, kterou dělal někdo.
  • 00:17:09 Toho pana někdo zatím neznám.
  • 00:17:12 Až dozraje tato doba
    a první část bude hotová,
  • 00:17:14 začnu se pídit po tom,
    co do dnešní doby nevím.
  • 00:17:19 Rozjedu se na svém kole,
    nebo Pendolínem, najdu ty lidi,
  • 00:17:24 jejich potomstvo a zkonfrontuju to,
    co jsem doposud dělal,
  • 00:17:28 s tou dnešní skutečností,
    pak se buď poplácám po zádech,
  • 00:17:32 nebo po hubě.
  • 00:17:42 Velmi oceňuji českou premiéru hry
    Ostatní světy,
  • 00:17:49 kterou uvedlo ostravské divadlo
    J. Myrona.
  • 00:17:52 Je to text současné britské autorky
    K. Atkinsnové.
  • 00:17:55 Oceňuji dramaturgii,
    která vůbec takový text našla
  • 00:18:00 a sáhla po něm.
  • 00:18:01 Ač tento text obešel
    veškerá evropská jeviště.
  • 00:18:06 A oceňuji i režii J. Klimszy,
    který zejména herečky dovedl
  • 00:18:14 k vynikajícím výkonům.
  • 00:18:16 Ne že by muži hráli hůř,
    ale úloha mužů je v tomto příběhu
  • 00:18:22 lehce marginální.
  • 00:18:26 Je to příběh,
    který vypráví o vztazích v rodině,
  • 00:18:33 vztazích mezi ženami a muži.
  • 00:18:36 Nepamatuji si,
    kdy jsem seděla v divadle
  • 00:18:41 od počátku do konce
    v takovém napětí.
  • 00:18:43 Tleskám.
  • 00:18:44 Naopak jisté pochybnosti ve mně
    vyvolává znovu blížící se festival
  • 00:18:49 Ostravar.
  • 00:18:51 Má sice svou tradici,
    ale je to festival určený
  • 00:18:57 výlučně divadelním kritikům.
  • 00:19:01 Začal se konat v době,
    kdy do Ostravy nejezdili kritikové,
  • 00:19:05 protože Ostrava je dál od Prahy
    než Praha od Ostravy.
  • 00:19:09 Ale nejsem si jista,
    zda po tolika letech
  • 00:19:12 už to naopak není kontraproduktivní.
  • 00:19:14 Všichni víme,
    že důsledkem tohoto je,
  • 00:19:17 že během sezony naopak
    žádní divadelní kritici do Ostravy
  • 00:19:22 nejezdí.
  • 00:19:24 Počítají s tím,
    že to všechno uvidí na Ostravaru.
  • 00:19:33 UKÁZKA
  • 00:19:51 Vyrazím s tebou dveře!
    Ty lumpe!
  • 00:19:58 -Proč mě vyhazujete?
    -Tobě se tak budu zpovídat.
  • 00:20:02 -Ven! Já tě přerazím!
    -Co jsem vám udělal?
  • 00:20:07 Já tady nechci špicla, křiváka,
    chmatáka, co jen číhá a slídí,
  • 00:20:14 kde by co ukradl.
  • 00:20:15 Jak chcete, aby vás někdo okradl?
  • 00:20:18 Vás okrást je proti přírodním
    zákonům.
  • 00:20:20 Všechno zamykáte na 10 západů
    a ve dne v noci se od toho nehnete.
  • 00:20:24 Zamykat si budu, co chci,
    a hlídat si budu, co bude třeba.
  • 00:20:30 Tyhle prostory patří
    ostravské galerii Chagall.
  • 00:20:34 Byla to 1 z prvních soukromých
    galerií,
  • 00:20:37 která vznikla v Ostravě v r. 1989.
  • 00:20:39 Momentálně je tu k vidění výstava
    s názvem Práce na papíře.
  • 00:20:43 Jsou to např. koláže Kolářových,
    koláže M. Knížáka
  • 00:20:47 nebo kresby B. Jirků.
  • 00:20:50 A právě galerie Chagall připravuje
    na letošní podzim rozsáhlý projekt
  • 00:20:54 věnovaný etnografce, malířce
    a spisovatelce H. Salichové,
  • 00:20:59 která se narodila
    v Polance nad Odrou.
  • 00:21:01 A tenhle projekt chce podpořit
    kandidaturu Ostravy
  • 00:21:04 na Evropské město kultury v r. 2015.
  • 00:21:08 Pro dnešek je to vše,
    mějte se hezky, žijte kulturně
  • 00:21:11 a na viděnou za 14 dní.
  • 00:21:18 Skryté titulky: Kristina Staškivová,
    Česká televize, 2009

Související