iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 10. 2010
18:35 na ČT2

1 2 3 4 5

61 hlasů
2787
zhlédnutí

Kultura.cz

Tvorba Joela-Petera Witkina — Nové kongresové centrum ve Zlíně — Nové školní písmo Comenia script — Simona Blahutová

22 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:30 Americký fotograf Joel Peter Witkin
    patří již od konce 70. let 20. st.
  • 00:00:35 k předním představitelům
    světové fotografie.
  • 00:00:38 Witkinova tvorba
    zatím nebyla v ČR
  • 00:00:40 reprezentativně představena.
  • 00:00:42 Jeho výstava v Brně v rámci
    projektu Decadence Now!
  • 00:00:45 tuto mezeru zaplňuje.
  • 00:00:48 -Jeho pojetí krásy
    je velice osobité.
  • 00:00:51 Vychází z hledání krásy tam,
    kde běžný divák, nebo běžný umělec
  • 00:00:57 tu krásu nejenže nenachází,
    ale i odmítá ji nacházet.
  • 00:01:02 Tam je velice zajímavý vztah,
    který on má se svými modely.
  • 00:01:06 Což jsou velice často lidé,
  • 00:01:08 kteří trpí velice vážnými
    tělesnými deformacemi např.
  • 00:01:13 On k nim přistupuje
    jako k lidským bytostem.
  • 00:01:16 Jeden z modelů, který se objevil
    na několika fotografiích,
  • 00:01:20 přímo řekl, že Witkin byl první,
  • 00:01:22 který s ním jednal
    jako s lidskou bytostí.
  • 00:01:26 V tom smyslu je Witkin
    velice etický.
  • 00:01:29 V tom vztahu ke svým modelům.
  • 00:01:32 A ukazuje nám ostatním
  • 00:01:34 nové dimenze
    ve vnímání společnosti.
  • 00:01:38 I určité utajené krásy.
  • 00:02:19 Witkin je velice duchovní člověk.
  • 00:02:22 Ani jedna fotografie,
    ani jedno dílo, které vytvořil,
  • 00:02:25 neměly motivaci kohokoliv šokovat.
    Naopak on chce odkrývat.
  • 00:02:29 On chce rozšiřovat naše vnímání
    světa, ve kterém žijeme.
  • 00:02:34 V 60. letech měl Witkin
    zkušenost jako válečný fotograf.
  • 00:02:41 A to je taky jeden
    z možných bodů v jeho inspiraci.
  • 00:03:19 Vývoj v jeho případě
    je především spojen
  • 00:03:22 s tím samotným způsobem zobrazení.
  • 00:03:26 V určité době začíná vstupovat
    do fotografie určitým škrábáním.
  • 00:03:31 Začíná pracovat s vědomou chybou.
  • 00:03:35 Začíná naleptávat
    povrch fotografie.
  • 00:03:38 Začíná do něj vstupovat
    kolážovým způsobem, atd.
  • 00:03:43 Takže v tom smyslu
    je to neustálé hledání.
  • 00:03:48 Jakkoliv musím říct,
    že Witkin je nějakým způsobem
  • 00:03:51 rezistentní vůči
    digitálním technologiím,
  • 00:03:54 které by se v jeho případě
    zdály velice nasnadě,
  • 00:03:57 že by mohl dosáhnout
    ještě daleko silnějšího efektu.
  • 00:04:01 Ale to on odmítá právě proto,
  • 00:04:03 že by to bylo proti tomu
    samotnému konceptu té tvorby.
  • 00:04:08 Protože by přišel o tu možnost
    vstoupit do toho negativu.
  • 00:04:47 V té první vstupní části
    má divák možnost vidět
  • 00:04:50 Witkinovy práce z posledních
    dvou let, které vznikly
  • 00:04:53 především za jeho cest do Bogoty,
    kde fotografoval.
  • 00:04:57 Jsou to fotografie,
    které byly prvně vystaveny v Paříži
  • 00:05:00 na jaře letošního roku
  • 00:05:02 a Brno je vlastně
    2. místem na světě,
  • 00:05:05 kde ten soubor je představen.
  • 00:05:07 Další věc, která myslím,
    je velice důležitá na této výstavě,
  • 00:05:11 je soubor kreseb a prací na papíře.
  • 00:05:14 Witkin je známý především
    jako fotograf samozřejmě.
  • 00:05:17 Ale je tady vlastně poměrně
    velký soubor kreseb a koláží,
  • 00:05:21 což tu výstavu staví
    do určité výjimečné pozice
  • 00:05:25 v kontextu ostatních
    Witkinových výstav.
  • 00:05:36 -Nově otevřené
    Kongresové centrum Zlín
  • 00:05:38 tvoří společný komplex
    s univerzitním centrem
  • 00:05:41 a je situováno
    v centru krajského města.
  • 00:05:44 Moderní budovu navrhla
    známá architektka
  • 00:05:46 a zlínská rodačka Eva Jiřičná.
  • 00:05:49 Od ledna 2011 se také
    stane novým sídlem
  • 00:05:51 zlínské filharmonie
    Bohuslava Martinů.
  • 00:05:55 -Bylo to naším záměrem
    udělat dvě budovy,
  • 00:05:57 které by měly centrální prostor.
  • 00:05:59 Atrium u budovy knihovny
    a sál u budovy kulturního centra.
  • 00:06:06 S tím jsme začali
    víceméně pracovat
  • 00:06:08 na modelu, na konceptu
  • 00:06:10 a prezentovat tyto první
    ideje městu a památkářům.
  • 00:06:16 Některým se to líbilo,
    některým se to nelíbilo,
  • 00:06:18 Takže byly různé diskuze
  • 00:06:20 a pomalu jsme tento
    projekt vyvíjeli,
  • 00:06:23 až jsme došli k tomuto
    základnímu řešení.
  • 00:06:25 -Hlavním důvodem,
    proč byla oslovena
  • 00:06:28 paní architektka Jiřičná
    v té době zhruba před 8 lety
  • 00:06:32 jako už ve světě
    velmi známá architektka,
  • 00:06:35 byl ten důvod,
    že se ve Zlíně narodila,
  • 00:06:38 že její tatínek pracoval
    jako architekt u firmy Baťa.
  • 00:06:41 Oslovili jsme tedy
    přímo paní arch. Jiřičnou.
  • 00:06:44 A vlastně dřív stála budova
    rektorátu a univerzitní knihovny.
  • 00:06:49 My ji dokončujeme až teď.
  • 00:06:51 Mně se ta budova velmi líbí
    a velmi souhlasím
  • 00:06:55 s názorem člověka,
    kterého si velmi vážím.
  • 00:06:59 To je zdejší spisovatel
    Antonín Bajaja,
  • 00:07:02 který mi napsal pár řádek a říkal,
  • 00:07:05 že za tou budovou
    bude stát vždycky,
  • 00:07:07 protože je tak krásná a křehká,
    jakoby chtěla vzlétnout k nebi.
  • 00:07:10 A ten pocit přesně mám já.
    Určitě je tam ženský rukopis,
  • 00:07:14 ale je to typický rukopis
    právě pro Evu Jiřičnou.
  • 00:07:18 To znamená, že jsou tam
    takové ty výrazně
  • 00:07:21 technicistní prvky.
  • 00:07:22 Je tam kov.
  • 00:07:24 I to zbarvení je takové jiné,
    které se liší od sálů,
  • 00:07:27 na které jsme zvyklí.
  • 00:07:29 -Mám z toho trochu strach,
    jak tu fialovou barvu
  • 00:07:32 budou návštěvníci budovy přijímat,
    nebo jak ji budou nenávidět.
  • 00:07:38 Samozřejmě ta barva měla být teplá.
    Ta barva musí být tmavá,
  • 00:07:41 protože to centrální jádro,
    nebo ten sál, když je světlý,
  • 00:07:45 tak to působí různé
    odrazy během představení,
  • 00:07:49 které se pořadatelům nelíbí.
  • 00:07:53 Tak jsme nakonec
    došli k takovému názoru,
  • 00:07:56 že když se smíchá
    několik červených a modrých,
  • 00:07:59 tak z toho vznikne fialová,
    a když se ta fialová změkčí tím,
  • 00:08:03 že přechází spíš do červena,
    nebo spíš do modra,
  • 00:08:06 tak že nám to dá
    takovou škálu elementů,
  • 00:08:09 se kterými můžete pracovat.
  • 00:08:22 S jakými materiály bude člověk
    pracovat je ta prvotní otázka,
  • 00:08:26 kterou si architekt musí klást.
  • 00:08:28 Zlín byl postaven
    převážně z cihel a z betonu.
  • 00:08:33 To byla ta nejmodernější metoda,
    jakou se dalo postavit v té době,
  • 00:08:37 kdy se Zlín postavil
    v moderní město.
  • 00:08:40 A to období mezi dvěma světovými
    válkami vymyslelo skleněnou cihlu.
  • 00:08:48 -Ta spojuje tuto budovu
    s budovou univerzitní knihovny,
  • 00:08:51 protože tam jsou
    luxfery užité uvnitř.
  • 00:08:53 Takže tam je spojovací prvek.
  • 00:08:56 A sice tam je ta luxfera
    uvnitř v atriu
  • 00:08:58 a tady ho máme na vnějším obalu.
  • 00:09:06 -Protože kongresové centrum
    se svým koncertním sálem uprostřed
  • 00:09:10 musí být izolováno
    od jakéhokoliv zvuku,
  • 00:09:12 nebo nepříjemného prostředí,
    které se odehrává venku,
  • 00:09:16 jsou tu také otřesy,
    jakékoliv chvění,
  • 00:09:18 tak my jsme to jádro této budovy
    museli obalit několika vrstvami,
  • 00:09:23 abychom ochránili
    to centrum před vším,
  • 00:09:26 čeho jsme se chtěli zbavit.
  • 00:09:30 -Ve Zlíně je zažité
    od baťovského období
  • 00:09:34 a toho meziválečného to,
    že budova má mít tvar pravoúhlý,
  • 00:09:38 a že má být dodržen
    klasický rozměr 6,15 na 6,15,
  • 00:09:42 a že všechno ostatní sem nepatří.
  • 00:09:45 Takže už to, že se rozhodla
    pro tento skoro organický tvar,
  • 00:09:49 i motivací byl mořský živočich,
  • 00:09:52 tak už nad tím
    byla obrovská diskuze.
  • 00:09:55 To rozhodnutí, že sem,
  • 00:09:57 na místo bývalých
    Masarykových škol,
  • 00:09:59 které měly obdélníkový tvar
    a měly tvar otevřené knihy,
  • 00:10:03 že se bude respektovat
    ta otevřená kniha co do půdorysy,
  • 00:10:07 ale tvar bude moderní,
    že bude na úrovni 3.tisíciletí.
  • 00:10:12 -Já miluji obrázkové knihy
    o živočiších, o mořském životě,
  • 00:10:20 protože si myslím,
    že co příroda vytvoří kolem nás,
  • 00:10:24 je tak neobyčejná inspirace,
    že vždy když nevím, kudy kam,
  • 00:10:28 tak se něčím začnu probírat
  • 00:10:30 a vždy tam nějakou
    příhodnou vizi objevím,
  • 00:10:33 která se pak dá do nějaké jiné
    formy architektonicky aplikovat.
  • 00:10:37 A při této příležitosti
    jsem u svého známého v Paříži
  • 00:10:41 objevila knihu,
    ve které byly zvětšeniny
  • 00:10:43 takových malých tvorečků.
    A ten jeden se jmenoval diatom
  • 00:10:48 a on vypadá tak,
    že má dvě základní tepny,
  • 00:10:53 ze kterých vybíhají
    do eliptického tvaru žebra,
  • 00:10:58 kterými se ten živočich živí,
    dýchá a vegetuje.
  • 00:11:02 Takže ta základní myšlenka
    vznikla od tohoto malého tvorečka,
  • 00:11:06 který, nám pomohl vyřešit
    architektonický problém.
  • 00:11:17 -Fotografie kyjovského
    samouka Miroslava Tichého,
  • 00:11:19 o jehož dílo se přou
    čeští i evropští kurátoři
  • 00:11:22 a teoretici fotografie,
    jsou vystaveny v Holandsku.
  • 00:11:25 Starý pán o tom zřejmě ani neví.
  • 00:11:36 V divadle Reduta je k vidění
    až do 2.11. výstava Surová forma.
  • 00:11:40 Setkali se zde klasik
    české výtvarné scény
  • 00:11:43 Jiří Surůvka a Pavel Forman,
    jehož hlavním výrazovým prostředkem
  • 00:11:47 je malba stavěná
    do žertovných souvislostí.
  • 00:12:10 -Projekt školního písma Comenia
    sleduji od samého počátku.
  • 00:12:13 Zaujala mě diplomová
    práce Radany Lencové,
  • 00:12:15 která se chystala
    udělat průkopnický krok
  • 00:12:18 a to změnit školní písmo,
    které se žáci na našich
  • 00:12:21 základních školách už učí
  • 00:12:23 v téměř stejné
    podobě už desítky let.
  • 00:12:25 Dělala si neuvěřitelné
    množství testů a chodila
  • 00:12:28 a navštěvovala školy.
    Ptala se pedagogů,
  • 00:12:30 ptala se žáků,
    jakým způsobem píší,
  • 00:12:33 co potřebují, jaké jsou potřeby
    hendikepovaných lidí.
  • 00:12:36 A po nesmírně dlouhé
    době se jí podařilo vytvořit
  • 00:12:39 vzor školního písma, který posléze
    nabídla ministerstvu školství.
  • 00:12:43 Jako možnou novou
    cestu pro vzor písma,
  • 00:12:46 které by se učily děti
    na základních školách.
  • 00:12:49 Na písmo se krátce
    po jeho uvedení snesla
  • 00:12:52 obrovská vlna kritiky
    z nejrůznějších řad.
  • 00:12:54 Ať už to byli rodiče,
    učitelé, žáci a podobně.
  • 00:12:57 Já osobně s řadou
    těchto výhrad nesouhlasím.
  • 00:13:00 Myslím si, že jsou
    zcela irelevantní.
  • 00:13:02 Jeden z nejčastějších
    argumentů je, že písmo je špatné.
  • 00:13:06 Protože není spojité.
  • 00:13:07 Ale stejně tak by
    se dalo argumentovat,
  • 00:13:09 že stávající písmo je špatné,
    protože je spojité.
  • 00:13:12 Já si myslím,
    že ten způsob navazování
  • 00:13:14 není pro čitelnost písma
    tak kritický, tak zásadní.
  • 00:13:18 Navíc existuje celá řada norem
    z různých států po světě,
  • 00:13:21 kde se neučí spojité písmo.
  • 00:13:24 A ti lidé nemají žádný
    zásadní problém ve svém životě.
  • 00:13:27 Častý argument,
    který také slýchám je,
  • 00:13:29 že ztrácíme jakési
    české kulturní dědictví.
  • 00:13:32 Podle mě české kulturní
    dědictví neztrácíme už proto,
  • 00:13:35 že česká norma psacího písma,
    které se stále ještě učí,
  • 00:13:38 je postavena na německém základě.
    A tím, že se nová norma obrací
  • 00:13:42 do renesance a hledá vzory
  • 00:13:44 v těch krásných, ručně psaných
    písmech renesančních kaligrafů,
  • 00:13:48 tak podle mě se obrací právě
    do středobodu evropské kultury.
  • 00:13:52 Do středobodu evropské vzdělanosti
    v renesanci a humanismu.
  • 00:13:55 A to je podle mě
    mnohem důležitější,
  • 00:13:58 než dodržovat úzkostlivě normu
    založenou na německém kurentu.
  • 00:14:02 Poměrně silný hlas
    proti novému písmu
  • 00:14:04 se ozval z řad grafologů,
    kteří se domnívají,
  • 00:14:07 že ztrátou spojování písmen
  • 00:14:09 děti přicházejí o určité
    schopnosti tvořivosti a podobně.
  • 00:14:15 Já jako designér
    se k tomu těžko mohu vyjádřit.
  • 00:14:17 Já se domnívám,
    že projekt Radany Lencové
  • 00:14:20 umožňuje vytvořit si
    vlastní způsob psaní,
  • 00:14:23 vlastní způsob spojování
    jednotlivých liter.
  • 00:14:26 A mám pocit, že argument grafologů
    je v tomto případě trochu lichý.
  • 00:14:30 Díky mediálnímu přijetí projektu,
  • 00:14:33 které nebylo zrovna
    pozitivní ve všech případech,
  • 00:14:36 se obávám, že mnozí rodiče
    se zalekli tohoto experimentu.
  • 00:14:40 A o tom svědčí i to,
    že z původních snad osmdesáti škol
  • 00:14:43 se k projektu nakonec
    přihlásilo jenom čtyřicet.
  • 00:14:46 Mám pocit, že chyba je
  • 00:14:48 i na straně autorky tohoto písma,
    Radany Lencové, která ne vždy
  • 00:14:51 dokázala v médiích
    přesvědčivě popsat základ,
  • 00:14:54 nebo smysl té její reformy.
    A často se otázky a rozhovory
  • 00:14:59 o tomto písmu týkaly věcí
    povrchních a věcí nepodstatných.
  • 00:15:03 Mám pocit, že kdyby se jí lépe
    podařilo komunikovat s médii,
  • 00:15:07 že by přijetí tohoto písma bylo
    mezi veřejností mnohem vyšší.
  • 00:15:12 Přesto, že to je kritická židle,
  • 00:15:14 tak já k tomuto písmu
    mám poměrně kladný vztah.
  • 00:15:17 Musím říct, že mě velice
    oslovil přístup Radany Lencové
  • 00:15:20 k tvarům a k jednotlivým znakům,
    které použila.
  • 00:15:24 I k celému principu psaní.
    Mám pocit, že ta stávající,
  • 00:15:28 nebo stará norma, podle které
    se učí děti ve školách,
  • 00:15:32 není tak esteticky hodnotná,
    jako písmo Radany Lencové.
  • 00:15:35 A mám pocit, že děti,
    které se naučí tímto způsobem psát,
  • 00:15:39 budou mít pravděpodobně
  • 00:15:40 i hezčí rukopis a budou mít
    i hezčí vztah k písmu.
  • 00:15:43 Těžko říct, proč Comenia
    přišla na řadu právě teď.
  • 00:15:46 Jestli za to může větší styk
    České republiky se světem,
  • 00:15:50 kde se ukazuje, že naše písmo
    není dobře čitelné.
  • 00:15:53 Nebo k tomu prostě nazrál čas.
    Nebo za to může fakt,
  • 00:15:56 že dozráli velmi kvalitní studenti,
  • 00:15:59 schopní vytvořit takovou
    vynikající předlohu a nabídnout ji
  • 00:16:02 ministerstvu školství.
    To nevím.
  • 00:16:04 Ale pravděpodobně došlo
    k nějaké změně ve společnosti,
  • 00:16:07 která si vyžádala
    i změnu vzoru pro psací písmo
  • 00:16:10 na základních školách.
  • 00:16:19 -Světovému turné kultovní
    kapely The Residents
  • 00:16:21 předchází retrospektivní výstava
    v Galerii Ceasar v Olomouci.
  • 00:16:25 Čeští Už jsme doma budou hrát
    písně The Residents
  • 00:16:28 spolu s jejím zpěvákem Randym
  • 00:16:30 na koncertě 20.10.
    v olomouckém Moravském divadle.
  • 00:16:39 Čerstvou světovou premiéru
  • 00:16:41 hry Williama Klimáčka
    Jsem Kraftwerk
  • 00:16:43 si přiblížíme alespoň fotografiemi
    z filmových dotáček pro inscenaci.
  • 00:16:47 Jinak spěchejte do HaDivadla,
    kde se to hraje.
  • 00:17:04 Zlínská rodačka Simona Blahutová
    je absolventkou pražské AVU.
  • 00:17:08 Tématikou její tvorby je svět
  • 00:17:10 postindustriální společnosti,
    komerce a reklamy,
  • 00:17:13 který se odráží
    i ve způsobu její malby.
  • 00:17:16 Tentokrát jsme trochu víc
    filozofovali k obecnějším tématům.
  • 00:17:23 -Já jsem z rodiny spíš
    hudebníků nebo muzikantů.
  • 00:17:26 Maminka byla houslistka.
  • 00:17:27 Tak jsem samozřejmě byla
    v dětství spíš směřována k tomuto.
  • 00:17:35 Asi snad až do dvaceti dvou
  • 00:17:37 jsem se nemohla rozhodnout,
    kterým směrem.
  • 00:17:42 Takový chaos byl nepříjemný
    a nakonec jsem se rozhodla
  • 00:17:45 pro variantu méně radostnou,
    řekla bych.
  • 00:17:51 Mám pocit, že hudba umožňuje
    nějakým způsobem sdělit ty pocity.
  • 00:17:59 Že ti muzikanti
    mají takový prožitek.
  • 00:18:01 Mám pocit, že skrze výtvarné umění
    se dá sdělit myšlenka.
  • 00:18:05 Samozřejmě,
    že obojí obsahuje obojí,
  • 00:18:08 ale výtvarné umění je víc
    o přesném sdělení myšlenky.
  • 00:18:13 Když se srovnávám s mými přáteli,
  • 00:18:15 ze kterých někteří
    jsou nadšenci do starého umění,
  • 00:18:18 nebo jsou to ti, na kterých cítím,
    že to jsou bytostní malíři,
  • 00:18:23 tak já se ani jako malíř necítím.
  • 00:18:25 Spíš mě od dětství
    lákalo něco jako prostředek
  • 00:18:29 pro komunikaci s lidmi.
  • 00:18:31 Že spíš práci beru
    jako prostředek ke komunikaci.
  • 00:18:38 Tohle plátno je z letošního
    a loňského roku.
  • 00:18:41 Nějak v průběhu jsem to dělala.
  • 00:18:45 A je to opět na téma času.
  • 00:18:47 Jmenuje se to Síň času,
    zaostřeno na lidi.
  • 00:18:51 A je to obraz takového
    zrcadlového pohledu.
  • 00:18:55 Tady se zrcadlí
    několik plánů krajiny.
  • 00:19:00 A před tou ženskou je nějaká cizí
    temná ruka, která drží dalekohled.
  • 00:19:05 Já, kdybych měla říct,
    o co se zajímám,
  • 00:19:08 tak spíš tím pádem o lidi.
    O komunikaci, o lidi.
  • 00:19:13 Vlastně jsem se dala
    na tuto dráhu s tím,
  • 00:19:16 ovlivňovat ty lidi a společnost.
  • 00:19:21 Vím, že když do toho
    člověk postupně proniká,
  • 00:19:25 tak najednou zjišťujete,
  • 00:19:26 že komunikace mezi
    výtvarným umělcem,
  • 00:19:29 výtvarnou scénou a společností
  • 00:19:32 v dnešní době
    vlastně vůbec žádná není.
  • 00:19:36 Já mám pocit,
    že komunikace mezi
  • 00:19:38 výtvarným uměním a společností
    prakticky neexistuje.
  • 00:19:44 To je taková noční krajina,
    kde nikdo není, takže by tam
  • 00:19:49 mělo být cítit to,
    že tu krajinu někdo sleduje,
  • 00:19:54 že je tam asi nějaké očekávání.
    Čekání na něco.
  • 00:19:59 Když člověk otevře knížku
    se současným uměním,
  • 00:20:01 tak i když vím, o koho jde,
  • 00:20:04 tak i tak to působí
    strašně chladně, nesrozumitelně,
  • 00:20:08 chaoticky a nutně to tak
    na tu společnost musí působit.
  • 00:20:14 Každý vám řekne jako laik,
    že těm umělcům dnes nerozumí.
  • 00:20:19 Že nám prostě nerozumí.
  • 00:20:22 Ještě mám pocit,
    že někde v 90. letech
  • 00:20:25 byl umělec alespoň u nás blázen,
    ale že to byl takový blázen,
  • 00:20:31 který má ještě své místo,
    ale mám pocit, že těch posledních
  • 00:20:38 pět, deset let to už je blázen,
    který vůbec nikoho nezajímá.
  • 00:20:45 Mně se zdá,
    že se o nás vůbec nikdo nezajímá.
  • 00:20:48 A možná se ani nemusíme divit,
    protože dnešní společnost
  • 00:20:52 žije v takovém chaosu,
    že nepotřebujeme další blázny.
  • 00:20:57 Lidi potřebují spíš
    nějak uklidnit, nebo poradit.
  • 00:21:03 Od toho to umění
    přece vždycky bylo.
  • 00:21:07 Takže má tak nějak navádět ty lidi.
  • 00:21:09 A jestli tím pádem postupně
    neztratíme úplně všechno.
  • 00:21:16 Tohle je jedna z posledních věcí,
  • 00:21:18 která vznikla kupodivu
    celkem spontánně
  • 00:21:21 jen ze starého plátna
    a nějak mě to napadlo
  • 00:21:24 jako takový okamžik smrti.
    Takové dvě strany. Panna, orel.
  • 00:21:31 Nějak jsem tam chtěla
    vyvážit ty protiklady.
  • 00:21:35 Černá a bílá.
    Úplně nějak jednoduše.
  • 00:21:37 Ale je to jenom pocit, takže tak...
  • 00:21:57 Skryté titulky M. Vrbská
    Česká televize Brno, 2010
  • 00:21:58 .

Související