iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 12. 2009
20:50 na ČT2

1 2 3 4 5

14 hlasů
3190
zhlédnutí

Divadlo žije!

Zahradní slavnost — Farma zvířat

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Divadlo žije!

  • 00:00:18 Dobrý den
    ze severní Moravy a Slezska.
  • 00:00:21 4 činohry, 2 balety
    a 1 loutková pohádka,
  • 00:00:24 tak vypadá náš dnešní program.
  • 00:00:28 Větší pozornost věnujeme
    Zahradní slavnosti v Opavě
  • 00:00:31 a Farmě zvířat v Olomouci.
  • 00:00:33 Nejen proto,
    že premiéry obou inscenací
  • 00:00:36 byly načasovány ke 20. výročí
    Sametové revoluce.
  • 00:00:52 Balet Národního divadla
    moravskoslezského
  • 00:00:55 uvedl premiéru díla,
    které P. I. Čajkovskij považoval
  • 00:00:58 za perlu poezie, hudby
    a choreografie.
  • 00:01:01 Je to Giselle Adolfa Adama,
  • 00:01:03 jeden ze stěžejních titulů
    světové baletní klasiky.
  • 00:01:07 Libreto je inspirované slovanskou
    pověstí o neprovdaných dívkách,
  • 00:01:11 které zemřely před svatbou
    a proměněny ve víly se za noci
  • 00:01:15 objevují osamělým chodcům,
    aby je přivedly do záhuby.
  • 00:01:36 Olomoucká baletní dramaturgie
    často sahá po velkých dramatech.
  • 00:01:40 Poslední premiérou
    baletu Moravského divadla Olomouc
  • 00:01:44 byla tragédie Macbeth
    podle stejnojmenné hry W. Shakespeara
  • 00:01:48 Cílevědomá lady se vyjadřuje
    výrazovými prostředky tanečními.
  • 00:02:12 Divadlo loutek Ostrava připravilo
    pro své nejmenší diváky Vílu Amálku.
  • 00:02:17 Inscenaci podle známé pohádky
    V. Čtvrtka
  • 00:02:20 vytvořil kupodivu zahraniční režisér.
  • 00:02:29 Děti v Polsku neznají V. Čtvrtka,
    ani nevím proč.
  • 00:02:33 Jsme blízkými sousedy
    a tolik toho o sobě nevíme.
  • 00:02:38 Je mi to líto.
  • 00:02:40 Já sám jsem na Václava Čtvrtka
    natrefil náhodou,
  • 00:02:44 když jsem si listoval
    knížkami v knihovně.
  • 00:02:50 Ihned mě zaujala.
  • 00:02:54 Myslím, že je čas to napravit
    a kulturu dětské knížky,
  • 00:02:58 dětské pohádky je třeba ukázat
    polským dětem a naopak.
  • 00:03:06 Sluníčko, sluníčko...
  • 00:03:10 Ano, Amálko?
  • 00:03:13 Dnes tak krásně hřeješ.
  • 00:03:22 Mám tu dobré pruty.
  • 00:03:30 Můžu se kouknout občas i tam, ne?
  • 00:03:32 Proč?
  • 00:03:35 Pruty nedám z ruky.
  • 00:03:37 Kopaná, sekaná, fotbal, masakr.
  • 00:03:40 Časy, kdy fotbal a pivo znamenají
    opravdové hodnoty.
  • 00:03:44 Vystřízlivění
    ze Snu noci svatojánské,
  • 00:03:46 krvavý taneček
    mezi plastovými kelímky
  • 00:03:49 a brankami na Bazalech.
  • 00:03:50 Tak zní informativní popiska
    k nové inscenaci U Bezručů
  • 00:03:54 Taťka střílí góly,
    což je současná hra
  • 00:03:56 z českého prostředí,
    jejímž autorem je Jiří Pokorný.
  • 00:04:11 Ten název Cool mi v českém kontextu
    vždycky vadil,
  • 00:04:14 protože jsem měl to štěstí
    vyrůstat s přáteli
  • 00:04:17 v hardcorovo-punkové komunitě.
  • 00:04:21 Situace a příběhy,
    které se tam děly,
  • 00:04:25 mohly vypadat navenek velmi drsně,
    ale byla to součást jazyka kultury.
  • 00:04:30 Používání vulgarit a revolučních gest
    proti establishmentu.
  • 00:04:35 Přitom to ale byla součást hry
    té komunity.
  • 00:04:39 Obávám se, že Cool dnes v Čechách
  • 00:04:43 skončilo na holých zadcích
    a pěti sprostých slovech,
  • 00:04:46 aniž bychom si uvědomili,
    že za tím vším je něco jednoduchého,
  • 00:04:51 a že dnešní doba občas holý zadek
    a sprosté slovo ukáže.
  • 00:04:55 Myslím, že to bylo
    i v masopustních hrách a šprýmech,
  • 00:05:00 ve středověku i komedii del Arte
    daleko drsnějším způsobem.
  • 00:05:06 Cool mi nepřijde nijak drsná,
    spíš jako poezie komunit.
  • 00:05:17 Když máš kamaráda a on tě podrazí,
    náladu máš mizernou...
  • 00:05:33 Ježíšku, panáčku,
    já tě budu kolébati
  • 00:05:38 Ježíšku, panáčku,
    já tě budu kolébat.
  • 00:05:43 Krásně si to zamíří
    po jesličkách pastýři.
  • 00:05:48 Ostravská komorní scéna Aréna
    se věnuje obvykle
  • 00:05:51 výsostně odvážné dramaturgii,
  • 00:05:53 a tak nás docela překvapilo,
    že uvádí Vánoční hru.
  • 00:05:57 Tak zní i její název
    s podtitulem O tom slavném narození.
  • 00:06:01 Jejím autorem je domácí dramaturg
    Tomáš Vujtek.
  • 00:06:06 I když nic víc nemáme,
    od srdce to dáváme.
  • 00:06:16 Milý synu.
  • 00:06:19 Kolik je hodin?
  • 00:06:21 Činohra Slezského divadla v Opavě
  • 00:06:23 uvedla premiéru celovečerní hry
    Václava Havla Zahradní slavnost.
  • 00:06:28 Nová inscenace má mj. připomenout
  • 00:06:30 20. výročí listopadových událostí
    roku 1989.
  • 00:06:35 Petře, nešel bys na pár minut
    do sklepa?
  • 00:06:42 Každou chvilku přijde Kalabis.
  • 00:06:45 Představení Zahradní slavnosti
  • 00:06:47 uvádíte ke 20. výročí
    Sametové revoluce.
  • 00:06:50 Myslím, že jste si ji ale nevybrali
    jen z tohoto důvodu.
  • 00:06:53 Je to pravda?
  • 00:06:55 Je to pravda.
  • 00:06:56 Nejdříve jsme
    s p. režisérem Tesáčkem uvažovali
  • 00:06:59 o absurdním dramatu obecně.
  • 00:07:01 Pak padla volba na českou oblast
    a Václava Havla.
  • 00:07:04 Myslím, že režijní přístup
    k absurdním dramatům
  • 00:07:07 musí být jiný
    než třeba u Shakespeara.
  • 00:07:09 Jak jste se s tím vyrovnával?
  • 00:07:12 Absurdní drama je široký pojem.
    Je to Václav Havel.
  • 00:07:17 On má naprosto osobitý,
    specifický, racionální přístup
  • 00:07:21 k látce.
  • 00:07:22 Je to látka o kariéře mladého muže.
  • 00:07:25 V. Havel využívá stereotypy,
    rituály
  • 00:07:28 a archetypy veřejného projevu
    a silný jazykový akcent.
  • 00:07:36 Ten se musí inscenačně, režijně
    a herecky řešit.
  • 00:07:41 ...na zahradní slavnost!
  • 00:07:44 Na zahradní slavnost!
  • 00:07:47 Hugo, kravatu, sako!
  • 00:07:49 Já tedy zase jdu.
    Na shledanou.
  • 00:07:52 To je absurdní hra,
    jakou očekáváte reakci diváků?
  • 00:07:57 Forma byla zvolena tak dobře,
    že jsme podpořili
  • 00:08:00 i komické tendence v textu.
  • 00:08:04 Je i přání Václava Havla,
    aby se hry hrály reálně a věcně.
  • 00:08:09 O to víc vyjde komediálnost
    až grotesknost.
  • 00:08:12 Já očekávám
    pozitivní reakci diváků,
  • 00:08:16 ač bych to neměla říkat dopředu.
  • 00:08:19 Musíme se, Oldo, zase vzchopit,
    rozumíš?
  • 00:08:23 Odpoutat od země,
    rozmáchnout křídla, prostě žít!
  • 00:08:28 Ano, žít.
    My začneme žít nový, lepší život.
  • 00:08:36 Havlův text vyžaduje
    velké soustředění,
  • 00:08:39 tam nemůže vypadnout
    žádné slovíčko.
  • 00:08:42 Jak jste se s tím vyrovnávali?
  • 00:08:45 Osobně musím říct,
  • 00:08:48 že i když text zní,
    řekněme, na 1. poslech nelogicky,
  • 00:08:51 má svou vnitřní logiku.
  • 00:08:54 Když ji člověk sleduje přesně
    a ví o čem mluví,
  • 00:08:57 není to zas tak složité
    a nedá se to splést.
  • 00:09:01 Já to můžu jen potvrdit.
  • 00:09:03 Má to nejen logiku,
    ale dokonce i systém,
  • 00:09:07 takže bylo důležité odhalit
    systém a gradaci.
  • 00:09:10 Pak už to šlo samo.
  • 00:09:13 Jsou to skoro hudební kadence
    nesmyslů,
  • 00:09:15 které se na sebe vrší,
    což jste dle mě zvládli dokonale,
  • 00:09:20 ale vzpomínám, že minulá sezóna
    byla úplně jiná.
  • 00:09:25 Shakespearovská.
  • 00:09:26 To je přece úplně jiný typ hraní.
  • 00:09:29 Myslím si, že i verš Shakespeara
    je jistá melodika
  • 00:09:33 a rytmus Havlova textu
    v opakováních, sekvencích,
  • 00:09:38 taky nese jistou melodiku.
  • 00:09:41 Zas tak odlišné to tedy není.
  • 00:09:44 Navíc je divadlo o situacích,
    jak je člověk cítí a chápe.
  • 00:09:52 To je stejné u Shakespeara
    i u Havla.
  • 00:09:57 Proč si pořád něco nalhávat?
  • 00:09:59 Kolegové z organizačního výboru
    jistě dobře věděli,
  • 00:10:01 proč zábavu s rozmarnými rekvizitami
    omezili právě na prostor
  • 00:10:05 malého parketu.
  • 00:10:06 Nebo snad nemáte důvěru k usnesením
    organizačního výboru?
  • 00:10:10 Složeného z předních pracovníků
    likvidačního úřadu.
  • 00:10:14 Starých, zkušených kolegů,
    kteří již v době,
  • 00:10:18 kdy vy jste nebyl na světě,
    obětavě likvidovali?
  • 00:10:22 Za podmínek, o kterých vaše generace
    nemá ani tušení?
  • 00:10:30 Jsme po generálce Havlovy
    Zahradní slavnosti v Opavě.
  • 00:10:33 Jak se vám líbila?
  • 00:10:36 Byl jsem příjemně překvapen,
  • 00:10:38 protože hru považuji
    za nejsvázanější s dobou.
  • 00:10:41 Je to jeho 1. uvedená hra.
  • 00:10:44 Ta svázanost s dobou
    je jak ve slovníku,
  • 00:10:46 tak v situacích.
  • 00:10:48 František Branislav,
    buržoazní intelektuál atd.
  • 00:10:51 Ostatní hry jsou obecnější
    víc přesahové,
  • 00:10:54 a tak jsem měl strach.
  • 00:10:55 Toho strachu mě generálka zbavila.
  • 00:10:59 Von i ten likvidační úředník
    má právo na kus toho plnýho...
  • 00:11:05 Rozumíte? Plnýho života.
  • 00:11:08 Myslím, že to je téma,
    které má i dnes co říct,
  • 00:11:11 protože team buildingy,
    podnikové delimitace, likvidace, EU
  • 00:11:17 a různé byrokratismy máme.
  • 00:11:21 Hrdinou hry není Hugo Pludek,
    ale fráze.
  • 00:11:24 Jak myslíte,
  • 00:11:25 že se s tímto specifickým
    absurdním divadlem
  • 00:11:29 vyrovnali opavští herci?
  • 00:11:31 Řekl jsem, že hrdinou hry je fráze
    a ta si vytváří k obrazu svému lidi
  • 00:11:37 i ty herce si naklonuje.
  • 00:11:40 Ne každý se na generálce
    s tím vyrovnal 100%,
  • 00:11:45 ale Hugo Pludek jako Jakub Stránský
    byl vynikající
  • 00:11:49 a ty jeho tirády vzbudily potlesky
    jako árie v opeře.
  • 00:11:55 Sami jistě cítíte, že to,
    co cítíte dnes,
  • 00:11:57 jste necítili včera
  • 00:11:59 a to, co jste cítili včera,
    necítíte dnes,
  • 00:12:02 ale budete to cítit zase zítra,
    zatímco to, co ucítíte pozítří,
  • 00:12:06 jste možná
    ještě vůbec nikdy nepocítili.
  • 00:12:10 Cítíte to?
  • 00:12:13 Vynikající byl Martin Valouch
    jako likvidační tajemník
  • 00:12:17 a jeho partnerka Ivana Lebedová.
  • 00:12:20 Přesně tak se má Havel hrát.
  • 00:12:23 Haha, pašáci!
  • 00:12:26 Zahajovačská služba
    se bude likvidovat podle áčka?
  • 00:12:29 Nebo podle béčka?
  • 00:12:32 To je všechno, Pepíku,
    co mi teď řekneš?
  • 00:12:35 Buď ráda, že je zase klid.
  • 00:12:37 A pojďte likvidovat,
    ať nejpřijdem pozdě!
  • 00:12:40 Jak přistoupil k představení režisér?
    To je asi nejdůležitější.
  • 00:12:45 Tam, kde to fungovalo
    v největším tempu,
  • 00:12:50 tam, kde to vzbudilo potlesky,
    tam je to přesné.
  • 00:12:52 Tam, kde se psychologizuje,
    pauzíruje, vyhrává jako z Čechova
  • 00:12:57 či Jiráska, tam to trochu zlobí.
  • 00:13:01 Chtělo by to víc tempa
    a zcizuje to.
  • 00:13:04 Režie se drží naštěstí
    antiiluzivnosti, hraje na tempo,
  • 00:13:11 toho bych dal ještě víc.
  • 00:13:13 Ale soupis likvidačních forem
  • 00:13:15 je bez soupisu delimitačních norem
    neplatný.
  • 00:13:18 A to by nestačil soupis
    likvidačních norem
  • 00:13:21 podložený soupisem
    delimitačních forem?
  • 00:13:23 To by zneplatnilo celou likvidaci!
  • 00:13:31 OPERNÍ ZPĚV
  • 00:13:39 Před 2 lety byla, obrazně řečeno,
  • 00:13:41 hlavním hostem našeho programu
    T. Yuzuru.
  • 00:13:44 Dozvěděl jsem se,
  • 00:13:45 že jste s touto operou
    byli v Japonsku.
  • 00:13:48 Byli jsme tam 2 týdny,
  • 00:13:50 odjížděli jsme 20.10.,
    vraceli se 3. 11., nedávno.
  • 00:13:53 Nebyli jsme tam jen s Yuzuru,
    která se hrála 5x, tedy nejčastěji,
  • 00:13:58 ale vezli jsme i Smetanova Dalibora
    a v Tokiu jsme provedli koncert.
  • 00:14:02 Jedna polovina byla založena
    na Smetanově operní tvorbě,
  • 00:14:05 druhá na Verdiho,
  • 00:14:06 takže to byla taková konfrontace
    zcela neznámého a známého.
  • 00:14:10 Kromě toho byla na koncertě
    ukázka z Yuzuru.
  • 00:14:15 V 1. půlce jsme s kolegou
  • 00:14:18 Alexandrem Vovkem zpívali duet
    Blaženky a Víta z opery Tajemství,
  • 00:14:22 takže v češtině,
  • 00:14:23 pak jsem zpívala Mařenku
  • 00:14:25 a 2. pol. koncertu jsme zahájili
    2. dějstvím Yuzuru,
  • 00:14:31 takže v Japonštině.
  • 00:14:34 OPERNÍ ZPĚV
  • 00:14:44 Jaké bylo japonské publikum?
  • 00:14:47 V 1. momentě, kdy jsme vyšli
    po představení na jeviště,
  • 00:14:51 člověk zmrznul, bál se,
    jak bude publikum reagovat.
  • 00:14:55 Používáte jazyk nám naprosto cizí.
  • 00:14:58 Byla jsem velmi překvapená,
    že jejich srdečnost se projevila.
  • 00:15:04 Kromě toho, že křičeli Bravo,
    chodili za námi do šaten,
  • 00:15:09 žádali o podpisy.
  • 00:15:12 Přišla 70letá babička a říkala,
    že nikdy neslyšela japonskou operu.
  • 00:15:18 Slyšela ji poprvé od Evropanů
    a byla naprosto dojatá.
  • 00:15:22 Ty emoce, které do toho dáváme,
    Japoncům nejsou blízké,
  • 00:15:26 ale pro ně je to daleko čitelnější,
  • 00:15:29 když jim emotivně jejich hudbu
    přiblížíme.
  • 00:15:32 Byli hodně nadšení.
  • 00:15:55 Listopadová premiéra v Olomouci,
  • 00:15:58 stejně jako Zahradní slavnost
    v Opavě,
  • 00:16:00 nám jistě připomene něco z doby
    nedávno minulé.
  • 00:16:05 V Olomouci se rozhodli převést
    na jeviště Farmu zvířat.
  • 00:16:09 Slavnou alegorii George Orwella.
  • 00:16:13 Soudružky a soudruzi!
  • 00:16:20 Děkuji vám, že jste přišli,
    abyste si vyslechli, co mám na srdci.
  • 00:16:27 Starý majore!
  • 00:16:30 Nebo mám říci:
    Krasavče z Wellingtonu?
  • 00:16:35 To bylo přece tvé jméno
    na všech výstavách!
  • 00:16:39 Ty víš, jak si tě všichni vážíme.
  • 00:16:41 A rádi obětujeme hodinku spánku
    na tvá moudrá slova.
  • 00:16:46 Domnívám se,
    že Orwellova Farma zvířat
  • 00:16:49 vyžaduje na divadelních prknech
    velkou míru stylizace. Je to tak?
  • 00:16:54 Určitě.
  • 00:16:56 Proto jsme se snažili existovat
    mezi krajnostmi.
  • 00:17:00 Na jedné straně
    absolutní přetělesnění do zvířete,
  • 00:17:05 aby se postavy projevovaly zvukově,
    pohybově jako zvířata.
  • 00:17:11 To je jeden extrém,
    kterému jsme se chtěli vyhnout.
  • 00:17:15 Na druhé straně
    si dokážu představit koncepci,
  • 00:17:18 kde by třeba hráli herci v oblecích,
    měli by vizitky s nápisy:
  • 00:17:24 Prase, slípka apod. a řešili
    by jen myšlenkovou stránku věci.
  • 00:17:31 To pro mě taky nebylo přijatelné
    z toho důvodu,
  • 00:17:36 že by z toho vzniklo
    apelativní divadlo
  • 00:17:41 a ztrácelo nadsázku,
  • 00:17:46 kterou považuji u Orwella
    za klíčovou i naivitu.
  • 00:17:52 Hovořil jste o tom,
  • 00:17:54 že jste se chtěl vyhnout
    apelativnosti.
  • 00:17:56 Mám tomu rozumět,
    že to vnímáte jen jako historii
  • 00:18:00 anebo to vidíte jako varování
    dopředu?
  • 00:18:04 Tento příběh může odkazovat
    k nejedné revoluci v minulosti,
  • 00:18:09 která končila totalitou.
  • 00:18:12 Tím, že se objevují jednotlivé fáze
    té revoluce,
  • 00:18:17 vidíme postupný posun,
  • 00:18:20 a tak možná divákům připomenou
    známé situace i z dnešní doby.
  • 00:18:29 Věřím, že to mohou být situace
    z počátku 1. poloviny hry,
  • 00:18:36 ale nikdy nenastane ta 2. půlka.
  • 00:18:40 Otázka zní:
  • 00:18:41 Jsou krysy soudruzi?
  • 00:18:45 Kdo je pro, že krysy jsou soudruzi?
  • 00:18:53 A kdo je proti?
  • 00:18:56 15 pro a 3 proti?
  • 00:18:58 To není možný!
  • 00:19:00 Jak jsi mohla hlasovat pro i proti?
  • 00:19:05 Klid!
  • 00:19:06 To je jedno! Většina byla pro.
  • 00:19:09 Máme tady 2 herce:
  • 00:19:10 Jednoho domácího
    a jednoho hostujícího.
  • 00:19:14 Myslíte si, že pohled na Orwella
  • 00:19:16 může být jiný dnes
    než před 20-30 lety?
  • 00:19:26 Na začátku práce,
    když jsme inscenaci rozkrývali,
  • 00:19:30 jsme se bavili o revolucích,
    o typu revoluce.
  • 00:19:33 Zmínili jsme i revoluci v r. 1948.
    Mnozí zmínili i Sametovou revoluci.
  • 00:19:41 Pro mě to bylo překvapení,
  • 00:19:43 protože si tu dobu dost pamatuji
    a beru ji jinak.
  • 00:19:48 Pak jsem pochopil, že určité prvky
    tam mohou být společné.
  • 00:19:55 Nadále se budeme scházet
    v neděli dopoledne před stodolou.
  • 00:20:00 Zazpíváme si Zvířata Anglie
  • 00:20:04 a vy se tam dozvíte rozkazy
    na příští týden.
  • 00:20:10 Ale diskutovat se už nebude.
  • 00:20:18 Pro mě to je exkurze do dějepisu,
    je to o době,
  • 00:20:23 kterou jsem nezažil.
  • 00:20:25 Pokud to tak opravdu bylo, jsem rád,
    že jsem se narodil tak pozdě.
  • 00:20:34 Soudruzi, jsem přesvědčen,
    že každé zvíře si jistě uvědomuje,
  • 00:20:42 jak velikou oběť na sebe
    převzal soudruh Napoleon,
  • 00:20:48 když se rozhodl vést nás ostatní.
  • 00:20:51 Nemyslete si, soudruzi,
    že vést je snad nějaké potěšení.
  • 00:20:56 Naopak. Je to těžká, hluboká
    a namáhavá duševní práce.
  • 00:21:04 Jak jste se cítili
    v rolích největších bestií,
  • 00:21:08 které tam jsou v roli prasat?
  • 00:21:13 Jeden jako Stalin a druhý ideolog.
  • 00:21:18 Snažil jsem se roli uchopit,
  • 00:21:21 ale ne napodobit
    některé z historických osobností.
  • 00:21:30 Spíš jsem si uvědomoval,
    co ti lidé v historii zvládli
  • 00:21:36 a spíš se to snažil obléct na sebe.
  • 00:21:41 Těžko se mi to říká,
    ale Kuliš není jediný zrádce.
  • 00:21:48 Nechtěl jsem vám kazit oslavu,
    ale možná jste si všimli,
  • 00:21:53 že mezi námi není Molina.
  • 00:21:59 Řekni soudruhům, co jsi viděl!
  • 00:22:02 Viděl jsem ji včera večer
    u hospody ve Wellingtonu.
  • 00:22:06 Byla zapřažená do hezké
    červenočerné bryčky.
  • 00:22:09 Muž ji hladil po nozdrách
    a krmil cukrem.
  • 00:22:13 Přijít na to, jak se člověk
    do funkce může dostat,
  • 00:22:17 fungovat a vládnout lidmi,
    je pro mě moc zajímavé.
  • 00:22:24 Chápu, že když je člověk
    do takové funkce postaven
  • 00:22:30 a musí ji zvládat, zvládá ji dobře,
    může mu to přinášet potěšení.
  • 00:22:37 V tu chvíli si člověk připadá,
    že může opravdu všechno.
  • 00:22:42 Představte si,
    že byste se dnes a tady rozhodli
  • 00:22:44 pro Kuliše a kulišárnu
    s větrným mlýnem.
  • 00:22:47 Ano, pro toho Kuliše,
  • 00:22:49 který se před námi ukázal
    jako sprostý zločinec.
  • 00:22:54 Viděli jsme premiéru dramatizace
    známé knížky G. Orwella
  • 00:22:59 Farma zvířat.
  • 00:23:01 Co tomu říkáte?
  • 00:23:05 Chtěl bych pochválit dramaturgii
    tohoto divadla,
  • 00:23:08 protože se ukazuje,
    že ten titul je nadčasový,
  • 00:23:11 nejen popis Stalinismu,
    i když je to přesná alegorie.
  • 00:23:16 Vidíme i dnes, že metafora
    prasete, které se přesně stane tím,
  • 00:23:21 proti čemu masy poštval,
    to je věčné téma.
  • 00:23:27 Není to jen Rusko, Čína
    či komunismus,
  • 00:23:31 i když to je hlavní inspirace.
  • 00:23:33 Co říkáte dramatizaci?
  • 00:23:36 Dramatizace nebyla špatná,
  • 00:23:38 bohužel inscenace pokazila,
    co se dalo.
  • 00:23:42 Příliš doslovně lpěla
    na irských reáliích,
  • 00:23:46 takže člověk,
    který nezná dějiny VKSB,
  • 00:23:49 což je většina dnešních mladých lidí,
  • 00:23:53 v tom nevidí alegorie, paralely,
    přesné detaily,
  • 00:23:57 ale jakousi podivnou pohádku.
  • 00:24:00 Myslím, že totalita
    z toho čouhá hodně.
  • 00:24:04 Mělo by z toho čouhat
    dnešní nebezpečí
  • 00:24:08 dnešních prasat u dnešních koryt.
  • 00:24:10 To, se obávám, že tam nebylo.
  • 00:24:13 Jinak velmi oceňuji
    všechny herce.
  • 00:24:16 Je to celosouborová práce.
  • 00:24:20 Ohlas, který jsme viděli
    na premiéře,
  • 00:24:23 zdaleka neodpovídá
    vložené energii, invenci
  • 00:24:26 a skvělým hereckým výkonům,
    které tam byly.
  • 00:24:30 Hlavní problém je ten,
    že inscenace nedokázala vyhmátnout
  • 00:24:34 aktuální jádro Orwellova příběhu.
  • 00:24:39 Konečně pochopím
    všechny ty složité věci,
  • 00:24:42 se kterými se musel potýkat
    soudruh Napoleon,
  • 00:24:46 náš vůdce.
  • 00:24:53 Poslední soutěžní otázka zněla:
  • 00:24:56 Kdo a v jakém divadle
    hraje továrníka Verleho
  • 00:24:58 v ostravské inscenaci
    známé Ibsenovy hry?
  • 00:25:01 Správná odpověď zní:
    Norbert Lichý v divadle P. Bezruče.
  • 00:25:05 Lístky do divadla vyhrává
    Martina Buchtová z Ostravy.
  • 00:25:11 Dnes se vás ptáme na názvy
    inscenací,
  • 00:25:13 které uvedly činohry
    Slezského divadla v Opavě
  • 00:25:16 a moravského divadla v Olomouci
  • 00:25:18 k 20. výročí
    listopadových událostí roku 1989.
  • 00:25:22 K názvům obou inscenací, prosím,
    uveďte i jména autorů
  • 00:25:26 inscenovaných textů.
  • 00:25:28 Odpovědi posílejte e-mailem
  • 00:25:33 nebo korespondenčně na adresu:
  • 00:25:43 Přejeme vám hezké adventní
    a vánoční dny.
  • 00:25:47 Na shledanou.
  • 00:25:50 Skryté titulky: Milada Gajdová
    Česká televize, 2009

Související