iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 1. 2013
17:30 na ČT1

1 2 3 4 5

16 hlasů
52614
zhlédnutí

Abeceda ČT

Č

Česká soda — Černé ovce — Četnické humoresky

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Abeceda ČT

  • 00:00:15 60 výjimečných pořadů
    z 60leté historie vysílání,
  • 00:00:19 pořad ABECEDA ČT, začíná,
    tentokrát písmenem Č.
  • 00:00:25 Podvodné předváděcí akce,
    každodenní boj s šejdíři,
  • 00:00:28 ale také Felicie zavěšená
    na jeřábu, magazín ČERNÉ OVCE.
  • 00:00:33 Já jsem těžce deformován
    prací v ČERNÝCH OVCÍCH.
  • 00:00:37 ČESKÁ SODA přinesla
    nekorektní humor
  • 00:00:39 i krutou satiru
    mířenou na politiky.
  • 00:00:42 Komu se vlastně líbila?
  • 00:00:44 Tomu se může smát
    jenom choromyslný mozek.
  • 00:00:48 A nakonec uvidíme, zda by herci
    z ČETNICKÝCH HUMORESEK
  • 00:00:51 obstáli v testech střelby dnes.
    Trefí se do terče?
  • 00:00:54 Zkuste, jestli byste se trefili
    v této moderní době.
  • 00:00:57 -S tímhle?
    -No s tímhle to je jednoduché.
  • 00:01:02 Neznám žádný jiný pořad,
    který lidem, tolika lidem,
  • 00:01:07 pomohl tak jako ČERNÉ OVCE.
  • 00:01:14 Tohle je mailová
    schránka ČERNÝCH OVCÍ.
  • 00:01:17 Včera přišlo 10 mailů
    s náměty diváků.
  • 00:01:21 Dopisy spočítané nemáme,
    protože pro to chodí asistentky.
  • 00:01:27 Potom samozřejmě,
    protože nejvíc jsou vidět
  • 00:01:30 a tvářemi toho pořadu
    jsou dva moderátoři,
  • 00:01:33 Iveta Fialová a Vlado Štancel,
    tak se samozřejmě obrací i na ně.
  • 00:01:37 A my všechny ty maily, náměty,
    dopisy, telefonáty shromažďujeme
  • 00:01:40 na jedno místo, což je u mě,
  • 00:01:42 a na poradách potom je přidělujeme
    jednotlivým reportérům.
  • 00:01:46 Řešili název, že se to bude
    jmenovat ČERNÉ OVCE.
  • 00:01:51 A já jsem dodal, a sem tam bílá,
    poněvadž nejsou lidé jen černí,
  • 00:01:55 v každém je kousek bílého.
  • 00:02:04 My jsme se starali o to,
  • 00:02:07 abychom problém řešili trošku
    s nadhledem,
  • 00:02:09 dovolili jsme si až fejetonové
    záležitosti,
  • 00:02:12 kde jsme parodovali, karikovali
    nějaké jevy nebo nějaké situace.
  • 00:02:16 Málokomu se povede natočit
    skutečnou krádež.
  • 00:02:19 Nám se to, jak vidíte, podařilo.
  • 00:02:21 Ten tlustý, drzý a zrzavý ukradl
    tomu hodnému hubenému a brýlatému
  • 00:02:26 kolo.
  • 00:02:27 Hubený, hodný a brýlatý šel
    na republikovou policii,
  • 00:02:31 kde ohlásil nejen ztrátu
    svého kola,
  • 00:02:33 ale i jeho výrobní číslo.
  • 00:02:35 Dvě hodiny na to šel ten tlustý,
    drzý a zrzavý na městskou policii,
  • 00:02:39 kde mu ho bez problémů
    a bez dokladů zaevidovali
  • 00:02:43 i s výrobním číslem.
  • 00:02:44 A teď si představte, že republikové
    policii trvalo celý měsíc,
  • 00:02:48 než přišla na to...
    -že tento případ nemůže vyřešit.
  • 00:02:55 S ČERNÝMI OVCEMI spolupracujeme
    z jednoho prostého důvodu,
  • 00:02:59 a to proto, že máme společný zájem,
    snažíme se o to, aby nešvary,
  • 00:03:04 které jsou mezi českými obchodníky
    a které se týkají kvality výrobků
  • 00:03:09 nebo spotřebitelských práv,
    aby zmizely.
  • 00:03:14 ČERNÉ OVCE z výsledků našich testů
    dělají zajímavé reportáže,
  • 00:03:19 které stručně a jednoduše shrnují
    to, k čemu jsme došli.
  • 00:03:25 Tak hele, sledovanost přišla.
  • 00:03:27 To je každé ráno
    mírné napětí samozřejmě.
  • 00:03:30 Včera ČERNÉ OVCE 6,7.
  • 00:03:35 A 23, což znamená 23 % spuštěných
    obrazovek, to je solidní.
  • 00:03:39 655 000 lidí vidělo včera
    ČERNÉ OVCE.
  • 00:03:46 Za těmito dveřmi je střižna,
    tak se pojďme podívat,
  • 00:03:49 jak vzniká taková reportáž.
  • 00:03:51 -Čau.-Ahoj.
    -Tak co?-Já nevím...
  • 00:03:56 Důležité je, že ČERNÉ OVCE vznikly
    právě ve veřejnoprávní televizi,
  • 00:04:01 protože ta redakce,
  • 00:04:02 která chce pomáhat lidem
    řešit jejich problémy,
  • 00:04:06 tak má velkou míru nezávislosti.
  • 00:04:08 Nikdy se nestalo, že by se řešilo
    nebo jestli ovlivnilo,
  • 00:04:12 jestli nějakou reportáž máme
    nebo nemáme odvysílat, to,
  • 00:04:16 jestli ta protistrana je třeba
    inzerentem v televizi,
  • 00:04:19 jestli dává televizi nějaké peníze.
  • 00:04:22 Ta nezávislost je důležitá
    a je na tom pořadu znát.
  • 00:04:26 Bohužel,
    to se ve mně nepodepsalo,
  • 00:04:29 že bych byl odpovědnější
    spotřebitel,
  • 00:04:31 protože kovářova kobyla chodí bosa,
    nebo jak je to.
  • 00:04:34 Ale tu deformaci cítím v tom,
    že kamkoli přijdu,
  • 00:04:37 tak řeknu:
    "Jé, tady jsme dělali..."
  • 00:04:40 A moje žena říká: "Co blbneš,
    vždyť jsme tady na dovolené,
  • 00:04:43 mě tvoje práce nezajímá."
  • 00:04:45 Já jsem těžce deformován prací
    v ČERNÝCH OVCÍCH,
  • 00:04:48 Já jsem třeba ještě nikdy neplatil
    platební kartou v obchodě
  • 00:04:52 a samozřejmě při každém nákupu jsem
    ostražitý jak na válečné stezce.
  • 00:05:04 Ona že by chtěla vrátit to auto
    a oni říkali, my už takové nemáme.
  • 00:05:09 -Je tam i napsáno, že s námi mluvit
    nechtějí, čili to tam zdůrazníme.
  • 00:05:13 -Reklamaci neuznává, protože tam
    nebyla materiálová vada.
  • 00:05:17 A znalecký posudek říká
    přesně to opačné,
  • 00:05:20 takže to snad bude
    jako dostatečný argument.
  • 00:05:23 Největší ohlas měla reportáž,
    když jsme zvedali Felicii
  • 00:05:27 na jeřábu,
    protože reklama tehdy hlásala,
  • 00:05:30 že pokud jsou dobře upevněné
    popruhy na tom jeřábu
  • 00:05:33 a ta Felicie se vznese
    a pak ji položí, bouchne se dveřmi,
  • 00:05:37 tak ty dveře perfektně seděly
    v reklamě.
  • 00:05:49 Potom se Škodovka
    k tomu postavila tak,
  • 00:05:52 že skutečně ten pokus
    na Václavském náměstí
  • 00:05:56 opakovala ona
    pod televizními kamerami.
  • 00:05:58 A oni to dokázali udělat tak,
    že dveře skutečně perfektně seděly.
  • 00:06:05 Pokud se týká skryté kamery,
    tak tu my máme hlavně pro nás,
  • 00:06:09 protože my nevíme,
    jak zareaguje ta protistrana.
  • 00:06:12 Čili ve chvíli, kdy my zkusíme
    nejprve telefonicky se dohodnout
  • 00:06:16 s protistranou, jestli by byla
    ochotná nám k tomu něco říct,
  • 00:06:20 a protistrana odmítne,
    tak my musíme mít důkaz,
  • 00:06:23 že jsme to zkusili.
  • 00:06:25 Kdysi to bylo nemyslitelné,
  • 00:06:27 ale dneska máme několik
    nebo spoustu skrytých kamer.
  • 00:06:30 Tady jich několik vidíme.
    Vypadá to úplně jako propiska,
  • 00:06:34 nikoho nic nenapadne,
    je tam objektiv,
  • 00:06:36 objektiv je schovaný vevnitř.
  • 00:06:39 Zlaté doby,
    kdy stačilo přijít s kamerou
  • 00:06:41 a ten člověk začal koktat,
    že se omlouvá, že to tak nemyslel,
  • 00:06:45 a hned přiznal, že tu chybu udělal.
    Dneska už to tak není.
  • 00:06:51 Podvodníci jsou o krok napřed,
    takže jsou takoví vynalézavější
  • 00:06:55 a vždycky předhoní zákon,
    který se je snaží dohnat.
  • 00:06:58 Dejme tomu, že jsou to pořád
    ty předváděcí akce,
  • 00:07:02 takže chodí to v takových vlnách.
  • 00:07:05 My si říkáme,
    tak teď už dlouho nic nepřišlo,
  • 00:07:08 lidé zřejmě pochopili,
    protože se na nás často dívají,
  • 00:07:11 že nemají
    na předváděcí akce chodit.
  • 00:07:13 Ale najednou to zase přijde,
    další vlna,
  • 00:07:16 najednou dopisy zase, maily,
    telefonáty.
  • 00:07:18 Tak si řekneme,
    á, je to tady znova,
  • 00:07:21 musíme zase, zase, zase.
  • 00:07:23 A kdybychom to vysílali denně
    od rána do večera,
  • 00:07:26 tak to asi pořád bude málo.
  • 00:07:28 ČERNÉ OVCE vydržely 20 let,
    myslím si,
  • 00:07:31 že vydrží dalších 20 let,
  • 00:07:33 kvůli tomu, že takový pořad
    je potřeba a bude potřeba vždy.
  • 00:07:36 Já nejsem vizionář
    v tomhle ohledu,
  • 00:07:39 ale myslím si, že ČERNÉ OVCE,
    aspoň tedy za našich životů,
  • 00:07:43 že prostě ČERNÉ OVCE
    budou potřeba pořád.
  • 00:07:45 V ČERNÝCH OVCÍCH pracuju už 12 let
  • 00:07:48 a je to skutečně veliký nápor
    na psychiku,
  • 00:07:51 protože jsou to negativní věci.
  • 00:07:53 Člověk si často říká, že už toho
    má dost, že už by potřeboval změnu,
  • 00:07:57 něco hezkého natočit.
  • 00:07:58 Ale pak zase přijde to období,
    kdy se něco podaří,
  • 00:08:01 kdy nějaký případ vyřešíme,
    kdy ti lidé řeknou:
  • 00:08:05 'Nebýt ČERNÝCH OVCÍ,
    tak bych nikdy nedosáhl svého.'
  • 00:08:09 A to vás zase tak nabudí,
    že pokračujete dál.
  • 00:08:13 Přišli jsme na to bohužel,
  • 00:08:15 až když jsme se připravovali
    na vaši reportáž.
  • 00:08:18 Přišel mi e-mail,
    že mi můj požadavek uznají.
  • 00:08:21 Omlouváme se za to.
  • 00:08:24 Až když se to dá do televize,
    tak se teprve věci pohnou dopředu.
  • 00:08:32 Upozorňujeme diváky,
    že následující záběry jsou otřesné.
  • 00:08:45 Teď zcela náhodou při úklidu
    ve Febiu před asi dvěma týdny
  • 00:08:50 jsem ji objevil, takže ta lahev
    přežila vlastně 19 let.
  • 00:08:54 Poté, co se nemocnici v Motole
    podařilo pomocí celonárodní sbírky
  • 00:08:58 zakoupit gama nůž, připravuje se
    sbírka na gama vidličku.
  • 00:09:04 -Pamatuji si jako dneska,
    když jsme seděli v hospodě
  • 00:09:07 a společnými silami jsme vymysleli
    ten název ČESKÁ SODA.
  • 00:09:10 Já jsem mu tvrdil,
    že ten název musí být...
  • 00:09:14 Prostě musí tam být slůvko "česká".
  • 00:09:16 Že tam musí být jasně vymezené,
    že se jedná vlastně o český pohled
  • 00:09:20 na českou společenskou realitu.
  • 00:09:22 A on tehdy dodal
    to kouzelné slůvko "soda".
  • 00:09:25 Když se řekne "soda",
    tak je to jako tlak,
  • 00:09:28 je to něco jakoby výbušného.
  • 00:09:30 To se nám hrozně líbilo
    a říkali jsme,
  • 00:09:32 že už kvůli tomu názvu by bylo
    pěkné ten pořad realizovat.
  • 00:09:36 I muži mají své dny.
  • 00:09:40 Tehdy jsme dělali herecké zkoušky,
  • 00:09:42 kterých se účastnili
    i mnozí známí herci.
  • 00:09:45 A nakonec jsme se rozhodli
    pro jednoho přispěvatele,
  • 00:09:49 v té době majitele malé firmičky,
    která dělala potisk triček
  • 00:09:53 a dělala nám i trička
    pro ČESKOU SODU.
  • 00:09:57 A majitel té firmičky se jmenoval
    Petr Čtvrtníček.
  • 00:10:02 Dobrý večer,
    já vás vítám u dalších zpráv.
  • 00:10:05 S Petrem jsme si vymysleli,
  • 00:10:07 že budeme kombinovat
    televizní archiv,
  • 00:10:10 což byl veliký favor pro ten pořad,
  • 00:10:13 že oni nás pustili
    do archivu zpravodajství.
  • 00:10:16 Tak já myslím,
    že pojedeme naostro už. Co?
  • 00:10:18 My už jsme. Jo.
  • 00:10:25 Co rozpoutalo velikou nevoli,
    byl klip, parafráze,
  • 00:10:29 bylo to o tom,
    jak rodí nějaká holka v nemocnici
  • 00:10:32 a jak s ní zacházejí strašným
    způsobem,
  • 00:10:35 pohazují si s dítětem ti doktoři.
  • 00:10:37 Ta SODA v tom humoru prostě
    překračovala všechny meze
  • 00:10:41 do té doby myslitelné.
  • 00:10:44 -Ten humor byl naprosto nesourodý,
    některý byl takový surrealistický,
  • 00:10:48 některý byl přisprostlý.
  • 00:10:50 A dobrá zpráva přichází
    z Nemocnice na Homolce.
  • 00:10:53 V tomto ústavu v rámci léčení
    mužské neplodnosti
  • 00:10:56 byla poprvé transplantována
    kinder vejce. Blahopřejeme.
  • 00:10:59 Ty první recenze, i od renomovaných
    kritiků jako Vladimír Just,
  • 00:11:03 byly úplně zhnusené.
  • 00:11:04 -Rudé právo napsalo: "Tomu se může
    smát jenom choromyslný mozek."
  • 00:11:08 -Když si vzpomenu
    na ty jednotlivé gagy tehdy,
  • 00:11:11 tak když si představím,
    že by se to dělalo na politiky,
  • 00:11:14 kteří jsou dneska ve vládě,
    v parlamentu,
  • 00:11:17 tak si to moc nedovedu představit.
  • 00:11:19 -Tenkrát ti politici
    byli velkorysejší,
  • 00:11:21 musím říct,
    že vydrželi strašně hodně.
  • 00:11:25 Teď jste úplně spolknul konec
    té sloky,
  • 00:11:27 tak pojďme ještě jednou od A.
  • 00:11:30 E... e... e...
  • 00:11:36 Myslím po prvním nebo po druhém
    dílu jsme začali zařazovat
  • 00:11:40 na konec ČESKÉ SODY vždycky
    ALLES GUTE.
  • 00:11:43 (s německým přízvukem)
  • 00:11:45 Vítáme vás, milí diváci,
    opět u televizního kurzu
  • 00:11:48 německého jazyka...
    ALLES GUTE!
  • 00:11:51 Narazili jsme kolikrát na to,
    že německé televize,
  • 00:11:55 které jsou ale kupodivu
    daleko benevolentnější,
  • 00:11:58 takže oni to nebrali jako vyloženě,
    že to je útok na Sudeťáky,
  • 00:12:02 oni to brali tak, že se to týká
    Německa, a zveřejňovali to.
  • 00:12:06 Ale že by byl zásadní
    konflikt kvůli tomu mezinárodní
  • 00:12:10 nebo že by to nějací Němci brali,
    až jak někteří Češi to pak vzali,
  • 00:12:14 tak to se nestalo, ale ti Němci
    holt to museli přijmout,
  • 00:12:18 nic jiného jim nezbývalo,
    protože to bylo dobře udělané.
  • 00:12:21 ALLES GUTE.
  • 00:12:22 Staly se, žel bohu,
    ty poslední díly už -
  • 00:12:26 je to možné vidět i teď
    s odstupem -
  • 00:12:28 pro mě trochu stereotypní.
    A proto nakonec,
  • 00:12:32 to byl 17. díl, jsem se rozhodl
    ČESKOU SODU ukončit.
  • 00:12:39 Došlo k tomu,
    že jsme změnili výrobce,
  • 00:12:41 což bylo Febio, které pak uplatnilo
    nějakou žalobu na Českou televizi,
  • 00:12:46 vyhrožovalo,
    že má ten název chráněný,
  • 00:12:49 což byla úplná blbost.
    Čili ten pořad se pak jmenoval
  • 00:12:52 ČTVRTNÍČEK, ŠTEINDLER
    A VÁVRA UVÁDĚJÍ.
  • 00:12:55 Takže dobrý večer. Kde je kamera?
    Pojď sem. Dělej. Ty vole!
  • 00:13:00 Ten pořad začal v době,
  • 00:13:02 kdy vlastně celá televize ještě
    měla formálně ten charakter
  • 00:13:06 té strašné socialistické
    kožené mrtvé televize.
  • 00:13:09 Tohle bylo něco,
    co to mělo rozbourat
  • 00:13:12 a mělo to být naprosto svobodné,
    drzé.
  • 00:13:16 -Zlaté německé ručičky.
    -Já bych modrej přešmiknul.
  • 00:13:20 Červenej se stříhá.
  • 00:13:22 Roztomilé bylo, když nám
    telefonovali různí významní lidé,
  • 00:13:26 jestli bychom byli tak hodní
    a vyhnuli jsme se jim,
  • 00:13:29 abychom o nich nic neudělali.
  • 00:13:30 A když jsme něco o nich udělali,
    tak zase pak se ozvali a řekli,
  • 00:13:34 že by bylo od nás moc hezké,
    kdyby už jsme v tom nepokračovali,
  • 00:13:37 což samozřejmě byla výzva, vždycky.
  • 00:13:46 -Zůstaňte s námi.
  • 00:13:56 Když za mnou přišel Tonda Moskalyk
    mně nabídnout,
  • 00:13:59 jestli bych nedělal 13 dílů,
    pozor,
  • 00:14:02 13 dílů ČETNICKÝCH HUMORESEK,
    a to v Brně,
  • 00:14:06 tak já jsem říkal, no ale to já
    musím úplně změnit život.
  • 00:14:10 Já jsem tehdy řediteloval divadlo,
    které se založilo.
  • 00:14:14 Ale já na to mám takový trik,
    já vám to musím prozradit,
  • 00:14:17 my jsme dva.
  • 00:14:19 My jsme dvojčata a my to všechno
    samozřejmě zvládáme.
  • 00:14:22 Takže když lidi říkají, že to není
    možný, abych to všechno stihnul,
  • 00:14:26 tak dělám to prostě s bráchou,
  • 00:14:28 který je mi podobný
    jako vejce vejci.
  • 00:14:31 Hovorte mi strýček fero
    alebo strýček Jaro.
  • 00:14:34 Máte šťastie, dobre som sa vyspal,
  • 00:14:36 takže budem celý deň
    veľmi příjemhý.
  • 00:14:38 Ovšem chcem počuť len samé
    dobré správičky.
  • 00:14:42 Jenomže těch 13 dílů bylo úspěšných
    a potom se ukázalo,
  • 00:14:45 že to bude ještě dalších 13 dílů.
    Takže místo roku a půl jsem prožil
  • 00:14:50 s Tondou Moskalykem
    a ČETNICKÝMI HUMORESKAMI
  • 00:14:52 zhruba s krátkými přestávkami
    8 let.
  • 00:14:55 ČETNICKÉ HUMORESKY vznikly v Brně,
  • 00:14:58 já bych řekl takovým jako
    nedopatřením.
  • 00:15:01 Protože ten původní námět
    přinesl pan režisér Moskalyk
  • 00:15:05 do televize v Praze.
    A v Praze o to neměli zájem.
  • 00:15:12 Zdá se,
    že to neuměli ani odhadnout,
  • 00:15:15 že to bude vlastně takový
    mimořádný úspěch,
  • 00:15:18 že to bude mít takový
    zájem publika.
  • 00:15:21 ČETNICKÉ HUMORESKY jsou opravdu
    nejnáročnějším projektem,
  • 00:15:26 který se, co si já pamatuju,
    a myslím si, že to tak je,
  • 00:15:29 v České televizi v Brně natáčel
    nebo realizoval.
  • 00:15:32 Nebyly tady podobného rozsahu,
    jak časového, tak i finančního,
  • 00:15:36 prostě náročnější projekty
    tady určitě nebyly.
  • 00:15:41 -Jsme ve skladu
    historického nábytku,
  • 00:15:43 kde jsme strávili spoustu času
    vybíráním, nakládáním.
  • 00:15:49 Já myslím, že jsme tady použili
    skoro každý kousek.
  • 00:15:52 Tahle věc je multifunkční,
  • 00:15:56 protože normálně se používá
    jako knihovna, vidíme police.
  • 00:16:00 Tady je vidět,
    že jsou nějaké stojánky,
  • 00:16:03 ve kterých byly umístěny zbraně,
    a tady vidíme věšáčky na klíče,
  • 00:16:07 takže to pravděpodobně bylo použité
    v nějaké recepci hotelové.
  • 00:16:13 Když mám příležitost,
    tak se na HUMORESKY podívám
  • 00:16:16 a snažím si to teď užít víc
    jako divák než profesionálně.
  • 00:16:22 39, 39 a půl.
  • 00:16:24 Počkej, ty mě šidíš,
    bylo jich 42.
  • 00:16:27 No jo,
    ale poloviční se nepočítají.
  • 00:16:30 Mě se vždycky lidé ptají:
    Co ta vaše postava?
  • 00:16:33 A já říkám,
    byla mně hrozně podobná.
  • 00:16:36 Napadal na obě nohy,
    byl tak jako mírně obtloustlý
  • 00:16:39 a vypadal skoro jako já.
  • 00:16:41 Takže ono to je trošku
    obráceně.
  • 00:16:46 On si mě pro ten můj typ
    takového medvěda trošku,
  • 00:16:51 možná nešiky
    pan režisér Moskalyk vybral.
  • 00:16:59 Říkal: "Ty máš ten správný humor,
    abys mohl dělat toho Arazíma."
  • 00:17:03 Většina těch příběhů,
    a to je na tom zajímavé,
  • 00:17:06 nebo snad všechny příběhy byly
    vytažené z archivů.
  • 00:17:09 To znamená, že všechny příběhy,
  • 00:17:12 které se odehrály v četnických
    humoreskách,
  • 00:17:15 byly příběhy pravé,
    jenom byly beletrizované,
  • 00:17:18 byly zpracované scenáristicky.
  • 00:17:27 Jsem v civilu plukovník Policie ČR,
  • 00:17:29 ale jinak jsem četník
    Michal Dlouhý,
  • 00:17:32 dělám besedy, píšu o tom knížky.
  • 00:17:34 Je to můj koníček, vlastně už kůň,
    který mě totálně pohltil.
  • 00:17:38 Já jsem se tím začal zabývat
    v tom roce 1988,
  • 00:17:41 kdy jsem začal schraňovat dobové
    časopisy, odbornou literaturu,
  • 00:17:45 pozůstalosti.
  • 00:17:48 Pak jsem přišel s myšlenkou
    filmového zpracování,
  • 00:17:51 což vlastně vznikl úspěšný
    televizní projekt
  • 00:17:54 ČETNICKÉ HUMORESKY.
  • 00:17:55 V celých ČETNICKÝCH HUMORESKÁCH
    je vycházeno z dobových případů,
  • 00:17:59 které se skutečně staly
    na území našeho státu.
  • 00:18:02 Ta jména četníků, která znáte,
    ať už je to Šiktanc, Jarý, Arazím,
  • 00:18:06 Jaroš, Ambrož, Turko, Šebestík,
    to jsou všechno četníci,
  • 00:18:09 kteří sloužili ve skutečnosti
    na četnické pátrací stanici
  • 00:18:13 v Hradci Králové.
  • 00:18:16 Tady máme kabáty,
    které měli četníci, pláště.
  • 00:18:23 A na druhé straně máme kalhoty
    četníků a dole saka.
  • 00:18:32 -ČETNICKÉ HUMORESKY
    jsem původně nejdřív odmítla,
  • 00:18:36 že do Brna je to pro mě
    přece jenom trochu daleko.
  • 00:18:40 Ale pak jsme se dohodli
    a nastoupila jsem
  • 00:18:42 a byla jsem šťastná,
    protože pan režisér to je opravdu -
  • 00:18:45 byl, teda bohužel, byl -
    obrovský mistr svého umění.
  • 00:18:49 Záludnost u uniforem začala tím,
    že vlastně nebyl materiál.
  • 00:18:52 Museli jsme se domluvit
    s firmou na Moravě,
  • 00:18:55 aby nám vyrobila a zabarvila látku.
  • 00:18:57 U těch původních uniforem
    byly límce takové vyšší,
  • 00:19:01 aby stáli četníci rovně.
    To naši herci teda odmítali,
  • 00:19:05 protože přeci jenom když v tom
    hráli celý den,
  • 00:19:08 tak krk měli odřený,
    takže jsme museli snížit límce.
  • 00:19:12 Takhle přesně by měl vypadat
    pan Töpfer.
  • 00:19:18 Jenomže pan Töpfer nebyl kamarád
    s touto přilbicí,
  • 00:19:21 tak jsme mu dávali tu brigadýrku,
    ve které on chodil radši.
  • 00:19:27 Psali trošku nespokojení
    páni četníci,
  • 00:19:29 že tam nemáme úplně přesně
    tu hvězdičku tam, kde má být,
  • 00:19:33 že nenosili brigadýrky atd.
  • 00:19:38 Tak těm jsme odpovídali,
  • 00:19:40 že vlastně si nehrajeme
    na úplnou rekonstrukci.
  • 00:19:43 A potom mi psaly divačky,
    které chtěly poslat střihy na šaty
  • 00:19:47 nebo chtěly vědět,
    kde jsme nechali dělat klobouky.
  • 00:19:51 Ty psaly taky velmi často.
  • 00:19:56 Tady mám ještě úžasnou fotografii,
    jak se nám ženil.
  • 00:20:00 Netváří se moc příjemně pan Trojan.
  • 00:20:13 Já musím říct, že ČETNICKÉ
    HUMORESKY pro mě byly
  • 00:20:16 deseti lety krásného života.
  • 00:20:19 Hrozně rád na to vzpomínám,
    byla to báječná doba.
  • 00:20:23 -10 let? Tolik?
    -10 let, tři série, každá dva roky.
  • 00:20:26 Byla mezi tím nějaká pauzička,
    takže 10 let, možná 11 vlastně.
  • 00:20:31 Tak já jenom jeden rok.
    Oni mě hned zastřelili v 9. díle,
  • 00:20:37 tak jsem s nimi vydržel
    jen jeden rok.
  • 00:20:40 Ale byl to nádherný rok,
    na to vzpomínám,
  • 00:20:43 nic lepšího jsem nezažil.
  • 00:20:46 -Diváci nám spílali,
  • 00:20:48 že jsme nechali toho Toníčka umřít
    den před svatbou,
  • 00:20:51 ale ve skutečnosti ten jeho osud
    byl ještě daleko tragičtější.
  • 00:20:55 Ta slečna dostala angínu, nebyla
    pro ni k dispozici antibiotika,
  • 00:21:00 ona zemřela.
  • 00:21:01 A on chvilku po ní,
    asi dva tři měsíce,
  • 00:21:04 i s pejskem v akci umřeli oba dva.
  • 00:21:07 Na humoreskách bylo pěkné to,
  • 00:21:09 že pan Moskalyk nám dával
    obrovskou volnost.
  • 00:21:12 Když se začne točit, tak se řekne:
    "Klapka, kamera, akce."
  • 00:21:15 A než se řekne "stop", tak vlastně
    herec musí jet dál.
  • 00:21:19 My jsme dojeli na konec scény
    a stop nepřicházelo,
  • 00:21:22 takže jsme museli jet dál.
  • 00:21:23 A tam vlastně vznikly
    ty krásné improvizace.
  • 00:21:26 Nejtěžší na tom seriálu bylo
    pojmout do sebe dobu těch 20. let,
  • 00:21:30 protože moderní mluva je trošku
    odlišná od té doby.
  • 00:21:33 A pan Moskalyk nás v tom držel,
    ať mluvíme,
  • 00:21:36 tak jak se mluvilo tenkrát,
    tím způsobem.
  • 00:21:39 -Dala jsem si záležet.
    -No, to se hned pozná.
  • 00:21:42 My jsme tam hodně točili
    takové ty jídelny,
  • 00:21:45 kde se pořád jedlo.
  • 00:21:46 A já si vzpomínám,
    že jsme točili knedlo, vepřo, zelo,
  • 00:21:50 už to byl asi osmý záběr
  • 00:21:52 a vzadu Standa Zindulka
    jen do toho tak rýpal.
  • 00:21:55 A Tonda potom říkal: "Stando, ty to
    nejíš. Proč to nejíš, prosím tě?"
  • 00:21:59 A on říkal: "Víš, Toníčku,
    ono je to studené,
  • 00:22:02 to je takový pěkně hnusný,
    to se nedá."
  • 00:22:04 Tak jsem viděl,
    jak mu zasvítily oči a říkal:
  • 00:22:07 "Prosím vás, kamera,
  • 00:22:09 já bych potřeboval samostatný záběr
    tady na pana Zindulku.
  • 00:22:12 On tady má pěkně ten talíř, tak my
    si tady uděláme. Tak, Stando..."
  • 00:22:16 A v tom záběru ho to nechal
    celé sníst.
  • 00:22:19 Kráva byla stará a sůl je
    nad zlato. Znáte tu pohádku, ne?
  • 00:22:22 Ne, pohádku o staré krávě neznám.
  • 00:22:24 Tak, Honzíku,
    tohle jsme měli v seriálu.
  • 00:22:27 -Zkuste, jestli byste se trefili
    v této moderní době.
  • 00:22:31 -S tímhle?
    -No, to je jednoduchý.
  • 00:22:40 -To je moje.
    -To je tvoje a to jsem já.
  • 00:22:43 -Hele, já ti gratuluju.-Děkuju.
    -Jseš dobrej střelec.
  • 00:22:47 Je to pan režisér Antonín Moskalyk,
    kterého určitě tady poznáte.
  • 00:22:51 Mám ho tady od doby,
  • 00:22:54 co jsme skončili realizaci
    ČETNICKÝCH HUMORESEK,
  • 00:22:57 protože on pro mě znamenal
    nejúžasnějšího režiséra,
  • 00:23:00 se kterým jsem za celou svoji éru
    tady dělala.
  • 00:23:03 On přišel z Prahy s tím,
    že produkce je vždycky proti režii
  • 00:23:06 a chce to strašně omezit atd.
  • 00:23:08 A najednou viděl,
    že to prostě jde,
  • 00:23:11 že se můžeme domluvit,
    že všechno funguje.
  • 00:23:13 On nepracoval do zásoby,
  • 00:23:15 jak se dneska dělá
    mnoho jiných seriálů,
  • 00:23:18 že se natočí spousta materiálu
  • 00:23:20 a pak se ve střižně
    ten obraz vyrobí.
  • 00:23:23 Pavel mě určitě doplní
    a bude s tím souhlasit,
  • 00:23:25 že to byl takový jako náš táta,
    bych řekl.
  • 00:23:28 A my jsme bohužel zažili i ty
    konce, kdy už byl nemocen.
  • 00:23:36 Táta věřil, že ten seriál dodělá
  • 00:23:40 a že ta chemoterapie bude jenom
    otázka několika měsíců.
  • 00:23:44 Jeho dcera Pavlína dodělávala ten
    seriál, ale on u mnoha věcí seděl,
  • 00:23:48 u mnoha věcí byl jako supervizor.
  • 00:23:50 I když mu bylo třeba špatně,
    tak na ten plac jezdil.
  • 00:23:54 A hlavně celý ten tým už věděl,
    co má dělat.
  • 00:23:57 To byl jeho obrovský vklad do toho.
  • 00:24:02 Tam byl problém v tom,
  • 00:24:04 tam byly dva díly,
    které byly skoro dotočené,
  • 00:24:07 tak jsem hodně spoléhala na to,
    že mi všichni pomůžou,
  • 00:24:11 jak herci, tak štáb,
    abychom to dodělali v tom stylu,
  • 00:24:15 v jakém byl.
  • 00:24:18 Myslím si, že ten duch našeho táty
    vždycky nás tam provázel.
  • 00:24:25 Když mě pan režisér Moskalyk
    oslovil
  • 00:24:28 a já jsem si přečetl
    ty první scénáře,
  • 00:24:31 tak jsem tušil,
    že to bude mimořádný projekt
  • 00:24:34 a že to možná, to člověk nikdy
    nemůže říct na sto procent,
  • 00:24:38 bude mít úspěch.
  • 00:24:40 Tou dobou, tou nostalgií,
    tou první republikou
  • 00:24:43 a kvalitou těch scénářů.
  • 00:24:47 Pan režisér dbal na to,
    abychom byli rychlí,
  • 00:24:50 skoro nečeští a neseriáloví.
  • 00:24:54 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2013

Související