iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 4. 2011
10:32 na ČT24

1 2 3 4 5

38 hlasů
17229
zhlédnutí

Tep 24

Autismus

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Tep 24

  • 00:00:15 Pěkný den, vítám vás
    při sledování Tepu.
  • 00:00:18 Na 2. dubna připadá
    Světový den autismu,
  • 00:00:22 a právě proto jsme mu věnovali
    tento díl.
  • 00:00:25 Možná i vás překvapí,
    jak velká část populace
  • 00:00:28 poruchami autistického
    spektra trpí.
  • 00:00:31 Pokusíme se také vyvrátit
    zažité omyly.
  • 00:00:34 Například ten, že autistické děti
    nedávají najevo emoce.
  • 00:00:37 Fascinující svět lidí s autismem,
    problémy i jejich zvládání.
  • 00:00:41 Úskalí výchovy
    autistického dítěte.
  • 00:00:44 Jak se s nemocí
    vyrovná rodina?
  • 00:00:48 Aspergerův syndrom v praxi.
  • 00:00:51 Život lidí se zdánlivě
    podivínským chováním.
  • 00:00:54 Autismem v Česku trpí v průměru
    každé 200. narozené miminko.
  • 00:00:59 Název tohoto postižení
    pochází z řeckého autos - sám.
  • 00:01:02 Jedná se o vrozenou poruchu
    mozkových funkcí.
  • 00:01:06 Diagnostikuje se
    do třetího roku života.
  • 00:01:09 Projevuje se tak, že dítě
    dobře nerozumí tomu,
  • 00:01:12 co vidí, slyší a prožívá.
  • 00:01:15 Má také problémy s komunikací,
    tedy i s lidskými vztahy.
  • 00:01:18 Do specifického světa autismu
    se vydal Jiří Kokmotos.
  • 00:01:25 Mají svůj vlastní svět,
  • 00:01:28 který většinová populace
    nikdy nepochopí.
  • 00:01:31 Autismus je vlastně porucha
    fungování mozku,
  • 00:01:34 kdy dítě špatně vyhodnocuje
    signály zvenčí.
  • 00:01:37 Velmi často ty děti nemluví,
  • 00:01:41 a když mluví,
    tak mluví z cesty.
  • 00:01:44 Má problémy v sociálních
    vztazích, hlavně s vrstevníky,
  • 00:01:47 a má problémy
    s představivostí,
  • 00:01:50 to znamená, že do tří let věku
    se ukáže,
  • 00:01:53 že hra toho dítěte
    je pořád stereotypní,
  • 00:01:56 opakuje se nebo je nefunkční.
  • 00:02:00 Dalšími znaky autismu
    je fascinace.
  • 00:02:03 Z legendárního filmu Rain Man
    známe třeba fascinaci čísly.
  • 00:02:06 Ale nejde jen o symboly.
  • 00:02:09 Obecně funguje fascinace
    detailem.
  • 00:02:11 U někoho to je číslo,
    u někoho to je to,
  • 00:02:14 že si vezme brýle a bude dělat
    tenhle pohyb 5 hodin denně
  • 00:02:18 a bude sledovat
    jen detail té nožičky.
  • 00:02:21 U někoho je to fascinace mraky,
    zná všechny věci o mracích,
  • 00:02:24 u někoho to je fascinace historií,
    městskou hromadnou dopravou,
  • 00:02:27 u někoho je to
    fascinace pohybem,
  • 00:02:30 že bude dělat proti slunci
    rukama tohle a bude se kývat.
  • 00:02:34 Autismus jde také ruku v ruce
    s mentálními poruchami.
  • 00:02:37 Až 80 % lidí trpících
    touto chorobou
  • 00:02:40 je zároveň duševně
    retardováno.
  • 00:02:44 Takové případy jsou nejhorší
    pro okolí, rodiče a příbuzné.
  • 00:02:50 Péče o dítě s autismem
    je hodně náročná,
  • 00:02:53 je to vyčerpávající pro rodiče
    a širší rodinu,
  • 00:02:56 protože u těch dětí často nevíte,
    kdy přijde nějaký záchvat,
  • 00:02:59 kdy je něco rozhodí, rozčilí,
    takže to je hodně náročné,
  • 00:03:02 ale zvládnout se to dá.
  • 00:03:05 Co to pro vás znamenalo
    časově, citově?
  • 00:03:08 V první chvíli, když to člověk
    zjistí, je to hrozné zklamání.
  • 00:03:13 Říkáte si proč já,
    proč zrovna nám se to muselo stát.
  • 00:03:18 Třeba Áně je 19, bude jí 20
  • 00:03:21 a dozvěděli jsme se to,
    když jí byly čtyři a půl roku.
  • 00:03:24 Už nemluvila v té době,
    Áňa je absolutně nemluvící,
  • 00:03:28 což je málo autistů,
    kteří nemluví vůbec,
  • 00:03:31 tak patří mezi těch pár procent,
    které neřeknou ani slovo.
  • 00:03:34 Anička je ještě k tomu
    takzvaný pasivní typ.
  • 00:03:37 Jak říká její maminka,
    kde ji necháte, tam ji najdete.
  • 00:03:41 Dříve prý byla aktivnější,
  • 00:03:43 ale po náročné pubertě
    se do sebe uzavřela ještě víc.
  • 00:03:47 Práce s takto
    postiženým člověkem
  • 00:03:49 je založena
    na neustálé pravidelnosti.
  • 00:03:52 Anička dnes bydlí
    ve speciálním zařízení,
  • 00:03:55 ale když ještě bydlela
    doma s rodiči,
  • 00:03:58 musela mít naprosto stereotypní,
    vlastně až tvrdě rituální režim.
  • 00:04:02 To bylo ráno pravidelně vstát,
    odvézt ji do školy,
  • 00:04:05 chodila do speciální třídy
    pro děti s autismem,
  • 00:04:08 mohla být v družině naštěstí,
  • 00:04:11 odpoledne si ji vyzvednout,
    jet domů, udělat nějaké úkoly,
  • 00:04:14 v podstatě dodržovat rytmus,
    na který byla zvyklá,
  • 00:04:17 v pravidelnou hodinu se umýt,
    najíst se a jít spát.
  • 00:04:20 Tohle dodržují
    i v tom chráněném bydlení,
  • 00:04:23 protože ta pravidelnost
    je pro ně dost důležitá,
  • 00:04:26 aby věděli, co bude,
    jak to bude dlouho trvat.
  • 00:04:29 -Čili stále mít hodinky při sobě,
    sledovat? -Hlídat.
  • 00:04:32 Nemůžete ji nechat samotnou,
  • 00:04:35 takže pořád to zařizovat tak,
    aby stále s ní někdo byl,
  • 00:04:39 aby měla klid,
    aby byla v pohodě ve svém,
  • 00:04:43 aby se předešlo
    problémovému chování.
  • 00:04:46 To odborníci na autismus
    vysvětlují na principu kyvadla,
  • 00:04:50 na kterém se vyučuje personál
    například ve sdružení APLA.
  • 00:04:54 Kyvadlo má tři části.
  • 00:04:57 První fáze je naštvávací fáze.
  • 00:05:01 V této části se klient s autismem
    začne naštvávat,
  • 00:05:06 začne se zrychleně hýbat,
    zrychleně dýchat,
  • 00:05:10 zrudne, začne křičet,
    pokud mluví, začne nadávat,
  • 00:05:13 ale fyzicky vás
    ještě nenapadne,
  • 00:05:16 to znamená, že tahle fáze se děje
    2 metry a dál od vašeho těla.
  • 00:05:20 Ve chvíli, kdy to kyvadlo
    se dostane sem,
  • 00:05:23 tak v této fázi začne být člověk
    fyzicky agresivní,
  • 00:05:26 to je druhá fáze,
    fáze fyzické agrese,
  • 00:05:29 kdy začne kopat, kousat,
    bít rukama,
  • 00:05:33 a potom se to kyvadlo dostane
    plynule sem,
  • 00:05:36 tady padne poslední rána,
  • 00:05:39 nicméně nedochází ke zklidnění
    ze sekundy na sekundu.
  • 00:05:43 Velmi často klienti s autismem
    přecházejí emočně
  • 00:05:46 buď ze vzteku do smutku,
  • 00:05:49 nebo samotný vztek se mírní,
    skrze nějaké rituální chování,
  • 00:05:53 a dostáváme se tedy
    do poslední, zklidňovací fáze.
  • 00:05:57 Cílem personálu je co nejvíce
    zatížit pomyslné kyvadlo chování,
  • 00:06:00 aby se nemocný autismem
    nedostával do fází agrese,
  • 00:06:04 protože může být nebezpečný
    sobě, ale i svému okolí.
  • 00:06:07 Na zklidnění se používají
    různé metody,
  • 00:06:11 včetně chemických přípravků,
  • 00:06:14 které se při výlevu agrese
    vpíchnou přímo do těla.
  • 00:06:17 Tato metoda se ale například
    ve sdružení APLA nepoužívá.
  • 00:06:20 Zde dávají přednost
    fyzickému uklidnění situace.
  • 00:06:24 Odborný personál
    je školen tak,
  • 00:06:27 aby si při uklidňování
    sám chránil hlavu a rozkrok.
  • 00:06:30 Jiná je situace ve chvíli,
    kdy musí asistent uklidňovat sám,
  • 00:06:33 a jiná v případě, když v zařízení
    je početnější personál.
  • 00:06:36 Pak se většinou k agresivnímu
    jedinci seběhnou hned 2 lidé.
  • 00:06:40 Ve chvíli, kdy klient
    mává rukama...
  • 00:06:42 Děláme všechno,
    abychom se dostali k loktu,
  • 00:06:46 který pak zablokujeme.
  • 00:06:48 Je jedno, jak to uděláme,
  • 00:06:51 kolega drží trochu jinak,
    je to taky správně.
  • 00:06:54 Můžete ho držet různě.
  • 00:06:57 Priorita je, abychom měli
    blokovaný loket.
  • 00:07:00 Pokud by byl problém s hlavou,
    budeme blokovat i hlavu,
  • 00:07:03 ale priorita je držet loket
    a snažíme se, pokud to jde,
  • 00:07:06 dát klientovi maximální
    možnost pohybu,
  • 00:07:10 kterou mu ten prostor dovoluje.
  • 00:07:14 -Zkuste být trošku agresivnější.
    -S vámi to ale nejde.
  • 00:07:20 Všimněte si,
    že blokujeme loket,
  • 00:07:24 a zároveň jsme v pohybu tak,
    abychom neztráceli sílu,
  • 00:07:27 kdybychom vám zbytečně
    bránili v pohybu.
  • 00:07:31 Když je pacient
    velmi agresivní,
  • 00:07:34 většinou končí na zemi
    a odborný pracovník ho zalehne.
  • 00:07:37 Takováto metoda se sice
    může jevit jako velmi tvrdá,
  • 00:07:40 ale je v podstatě zatím
    jediná účinná.
  • 00:07:44 Musí ji ovládat i personál
    v těch školách,
  • 00:07:47 kde se snaží začlenit děti
    s autismem do třídního kolektivu.
  • 00:07:51 V mém předmětu
    je to náplň toho předmětu,
  • 00:07:54 osobnostně sociální výchova,
  • 00:07:57 takže tam existují
    modelové situace,
  • 00:08:00 všelijaké zážitkový aktivity,
    který s nimi dělám,
  • 00:08:04 mluvíme s těmi dětmi pořád.
  • 00:08:07 V situacích, ve kterých máme
    signály o tom,
  • 00:08:10 že dochází k nedorozuměním,
  • 00:08:14 ke kritickým situacím,
    ke stresu, k agresivitě,
  • 00:08:18 tak se snažíme zastavit se
    u té situace, rozebrat ji,
  • 00:08:21 proč vznikla, jak se děti cítí,
  • 00:08:24 tedy způsobem, jakým se
    terapeuticky pracuje se skupinou.
  • 00:08:27 To patří i do náplně práce
    specialistů
  • 00:08:31 na základní škole Klíček
    v Praze-Chodově,
  • 00:08:34 kteří pracují na začlenění dětí
    s autismem mezi ostatní žáky.
  • 00:08:38 Rodiče to většinou vítají,
  • 00:08:43 protože vědí, že jejich dítě
    bude vzděláváno v kolektivu,
  • 00:08:46 ve kterém nebudou
    pouze "děti normální",
  • 00:08:49 ale budou tam i děti, které mají
    specifické vzdělávací potřeby.
  • 00:08:54 Pro ty děti je to učení se
    tolerantnosti,
  • 00:08:57 toleranci k ostatním,
    toleranci k odlišnostem.
  • 00:09:01 A právě tolerance a přijetí
  • 00:09:05 jsou pro nemocné autismem
    nejdůležitější.
  • 00:09:08 A vzhledem k tomu, že jich je
    mezi námi víc než 50 000,
  • 00:09:12 není od věci o nich vědět víc
    a umět se k nim náležitě chovat.
  • 00:09:18 Výchova dětí s autismem
    není vůbec jednoduchá.
  • 00:09:22 Potřebují více pozornosti.
  • 00:09:24 Okolí tyto děti často považuje
    za nevychovance
  • 00:09:27 nebo se snaží poučovat rodiče,
    kteří mají starostí i tak dost.
  • 00:09:31 Bez pomoci odborníků
    se většinou neobejdou.
  • 00:09:34 Úskalí takového rodičovství
    odkrývají Monika Pazderníková
  • 00:09:37 a její čtyřapůlletý syn Vojta.
  • 00:09:40 Natáčela Silvie Friedmannová.
  • 00:09:43 Ještě jsi nedojedl snídani.
    Šup, Vojtíšku.
  • 00:09:47 Nesměj se, ty lumpe...
  • 00:09:50 Honem se nabumbej, pojď.
    Ukaž, jak to umíš. Prosím, prosím.
  • 00:09:53 Vojtovi tehdy bylo 18 měsíců.
  • 00:09:56 Monika Pazderníková si začala
    všímat, že se Vojta chová jinak.
  • 00:10:00 Hrál si nejraději sám,
    na svoje jméno nereagoval,
  • 00:10:03 chodil zvláštními
    houpavými kroky.
  • 00:10:06 Tak jsem si říkala, panebože,
    co s tím malým je.
  • 00:10:11 Úplně vnitřně jsem cítila,
    že to není úplně v pořádku.
  • 00:10:14 A začala být ostražitá.
  • 00:10:17 Nejprve si myslela,
    že její syn jenom špatně slyší.
  • 00:10:20 Po mnoha vyšetřeních
    od praktické lékařky
  • 00:10:23 přes foniatrii
    až do motolské nemocnice
  • 00:10:26 se pak od lékařů dozvěděla
    diagnózu: autismus.
  • 00:10:29 Měla jsem velký problém
    o tom vůbec mluvit, i s rodinou,
  • 00:10:32 i sama sobě jsem měla
    velký problém si to říct.
  • 00:10:36 Nemůžu to přesně odhadnout
    na den,
  • 00:10:39 ale zhruba rok mi to trvalo,
    rok mi to jako mámě trvalo,
  • 00:10:42 než jsem vůbec dokázala pochopit,
    jak tomu dítěti pomoct.
  • 00:10:46 To když začala hledat
    odborníky
  • 00:10:49 v asociaci pomáhající lidem
    s autismem.
  • 00:10:52 A Vojtu později přihlásila
    do speciální školky.
  • 00:10:55 Udělej Lence čau. Čau! Šikula.
    Dobrý den.
  • 00:11:00 Teď je mezi dětmi rád,
    ale začátky byly těžké.
  • 00:11:03 Téměř tři čtvrtě roku trvalo,
  • 00:11:07 než si zvykl na odloučení
    od maminky, i když jen pár hodin.
  • 00:11:10 Paci, paci, pacičky,
    jsme dvě čisté ručičky.
  • 00:11:17 Jsme ručičky jako květ,
    radost na nás pohledět.
  • 00:11:24 Stres z nového prostředí
    provázely záchvaty vzteku,
  • 00:11:28 jeden z typických rysů
    autistických dětí.
  • 00:11:31 Vojta zatím příliš nemluví,
  • 00:11:34 a tak vztek je způsob,
    jak dává najevo emoce.
  • 00:11:40 Hodně mu pomáhala tady
    terapeutická místnost, bílý pokoj.
  • 00:11:43 Když dostal záchvat vzteku,
    šel se jakoby zklidnit.
  • 00:11:46 Tam jsou světýlka,
  • 00:11:49 která mu pomáhají
    přijít na jiné myšlenky.
  • 00:11:52 Má tam i klid svůj.
  • 00:11:56 Ke zklidnění přispěla i komunikace
    v podobě kartiček s obrázky.
  • 00:11:59 Přesně definují
    jednotlivé denní činnosti,
  • 00:12:03 co bude teď, co bude potom.
  • 00:12:06 Dětem pomáhají pochopit
    svět kolem sebe.
  • 00:12:09 Karty je provázejí
    nejen ve školce, ale i doma.
  • 00:12:12 Vojta se je učí sám používat,
  • 00:12:15 aby se domluvil s okolím,
    kde si chce hrát, co bude jíst.
  • 00:12:19 Tohle vůbec nebylo,
    celé dny jen hučel.
  • 00:12:21 Dělal huuu a pořád měl
    kývací pohyby,
  • 00:12:24 pořád mlátil hlavou,
    a my jsme nevěděli proč.
  • 00:12:28 No proč, protože postupem času,
    když s dítětem žijete,
  • 00:12:32 máte tenhle problém doma,
    je to vaše dítě a nasloucháte mu,
  • 00:12:36 tak jsme zjistili,
    že on je nervózní z toho,
  • 00:12:40 že by rád něco vyjádřil,
    ale neví, jak na to.
  • 00:12:43 Když jsou lidé třeba neslyšící,
    tak mají znakovou řeč.
  • 00:12:47 My máme obrázkovou řeč.
  • 00:12:50 A můžu říct z vlastní zkušenosti,
    že nám to hodně pomáhá.
  • 00:12:53 Je pravda, že u těchto dětí
    jsou pokroky hrozně pomalé,
  • 00:12:57 ale zato kolikrát
    hodně viditelné.
  • 00:13:02 Vojta teď se záchodem začal,
    chodí na záchod,
  • 00:13:07 což je pro nás velký úspěch,
  • 00:13:10 protože mnohdy ty děti
    na záchodě nevydrží sedět.
  • 00:13:14 Velký pokrok udělal v tom,
    že tady se dokáže zorientovat,
  • 00:13:19 zná tady všechny místnosti,
  • 00:13:22 myslím si, že i pozná
    svoje kamarády,
  • 00:13:26 nedokáže je teda pojmenovat,
    ale ví, kdo patří tady do té třídy.
  • 00:13:31 Kdo je tohle, Pavlíku,
    kdo je to?
  • 00:13:35 To je Matěj, správně.
  • 00:13:39 A je Matěj ve školce? Není.
    Je doma.
  • 00:13:44 Vojta je hodně fixovaný
    na maminku.
  • 00:13:47 Když ji nějakou dobu nevidí,
    stýská se mu.
  • 00:13:51 Tím vyvrací jeden
    ze vžitých mýtů o autismu,
  • 00:13:54 že takové děti nedokáží
    dávat najevo emoce,
  • 00:13:57 že nejsou kontaktní
    a že se vůbec nemazlí.
  • 00:14:00 U autistických dětí je to tak,
    že oni chtějí navázat kontakt,
  • 00:14:04 ale komunikační bariéra
    je zpožďuje,
  • 00:14:08 a proto se často straní
    svým vrstevníkům.
  • 00:14:12 Rodiče musí být
    pořád ve střehu.
  • 00:14:15 Někdy se jim podaří předvídat
    krizovou situaci, někdy ne.
  • 00:14:19 Vojta žije s maminkou
    v centru hlavního města
  • 00:14:22 blízko několika nemocnic.
  • 00:14:25 Trvalo mu dost dlouho,
    než si zvykl na městský hluk.
  • 00:14:29 Zvlášť mu vadilo
    houkání sanitek.
  • 00:14:32 Dítě může rozhodit už jen to,
    když ho osloví cizí člověk,
  • 00:14:36 kterého nezná,
    nikdy s ním nepřišel do styku,
  • 00:14:39 nebo na něj sáhne
    neznámá osoba.
  • 00:14:42 Nebo nečekaný zvuk.
  • 00:14:45 Kamarádka bouchla klíčemi do stolu
    a neštěstí bylo hned,
  • 00:14:48 přestože ji zná.
  • 00:14:51 Vojta má rád pohyb, dětské atrakce
    v podobě skluzavek a pískoviště.
  • 00:14:55 Naopak klasické čtení pohádek
    pro něj znamená stres,
  • 00:14:59 protože se nedokáže
    soustředit na děj.
  • 00:15:02 Monika Pazderníková
    nerada vzpomíná
  • 00:15:06 na jednání
    s posudkovými lékaři.
  • 00:15:09 Nelíbí se jí,
    že o dítěti často rozhodují
  • 00:15:13 jen podle papírů,
    aniž by ho viděli.
  • 00:15:16 Až po mnohaměsíčním
    vyřizování
  • 00:15:19 Vojtu ohodnotili 2. stupněm
    postižení, jako středně těžké.
  • 00:15:22 Trápily ji reakce okolí,
  • 00:15:25 které autismus zaměňuje
    za nevychovanost.
  • 00:15:28 Potýkali jsme se s kritikou
    a názory okolních lidí,
  • 00:15:32 že začali říkat:
    "Já bych mu dala přes zadek."
  • 00:15:35 "Já bych ho dala doma
    pod studenou vodu."
  • 00:15:38 "Ten je ale nevychovaný."
  • 00:15:40 Můžu vám říct, že tohle z pocitu
    matky, že mi nebylo lehko.
  • 00:15:44 Tak jako rodiče zdravých dětí
  • 00:15:48 i Monika Pazderníková se raduje
    z každého i sebemenšího pokroku.
  • 00:15:51 A jejím snem je,
    aby se Vojta naučil mluvit.
  • 00:15:55 Co by mohlo pomoct rodinám,
    kterým se tohle stane
  • 00:15:58 nebo už tuhle diagnózu
    mají vyřčenou?
  • 00:16:02 Já bych jim doporučovala,
    aby nezavírali před tím oči,
  • 00:16:05 aby těžko se to říká, ale aby
    ty rodiče prostě pochopili,
  • 00:16:10 že to není
    až tak strašný problém,
  • 00:16:14 protože s tím problémem
    se dá pracovat,
  • 00:16:19 ale musí to být velká píle,
    dřina a obrovská láska.
  • 00:16:25 Koukej, je tam kytička.
    Vezmi si to. A dáš mi líznout?
  • 00:16:30 No ty to máš dobrý! Děkuju.
  • 00:16:33 Tak mi dej ruku
    a jdeme na klouzačku.
  • 00:16:40 S nepochopením okolí
    se setkávají
  • 00:16:43 také nemocní
    s Aspergerovým syndromem.
  • 00:16:46 V populaci jím trpí podle
    odhadů lékařů každý čtyřstý,
  • 00:16:50 byť třeba jeho mírnější formou.
  • 00:16:53 Projevuje se především problémy
    s chápáním sociálních situací.
  • 00:16:56 Takoví lidé se často obtížně
    vžívají do pocitů druhých
  • 00:17:00 a mají problémy si udržet práci.
  • 00:17:04 Stejně jako vesmír i mozek
    stále skrývá mnohá tajemství.
  • 00:17:08 Neprobádanou oblastí jsou
    i příčiny Aspergerova syndromu.
  • 00:17:11 Současná medicína ho stejně jako
    autismus zatím vyléčit nedovede.
  • 00:17:14 Život lidí s onemocněním
    je velmi obtížný.
  • 00:17:17 Někteří odborníci
    obrazně říkají,
  • 00:17:22 že je to autismus omezený
    na pravou hemisféru mozku.
  • 00:17:25 Tím se myslí, že zatímco děti
    s autismem mají poruchy řeči,
  • 00:17:29 která je většinou lokalizována
    v levé hemisféře,
  • 00:17:32 tak to u aspergerovských pacientů
    problém není,
  • 00:17:35 ale zůstávají
    další oblasti problémů,
  • 00:17:38 například narušené sociální vztahy
    a podivné zájmy a chování.
  • 00:17:44 Lidé, kteří mají tuto diagnózu,
  • 00:17:47 mají intelekt v normě,
    často až nadprůměrný,
  • 00:17:53 a v oblasti komunikace
    mají výrazně porušenou
  • 00:17:56 schopnost komunikovat
    se svým okolím.
  • 00:17:59 Oni mají dobrou
    slovní zásobu,
  • 00:18:02 dokážou vyprávět například
    o svých zájmech,
  • 00:18:05 ale vést reciproční rozhovor
    na určité téma pro ně je problém.
  • 00:18:08 Diagnóza Aspergerův syndrom
  • 00:18:11 je z hlediska vývoje medicíny
    poměrně nová.
  • 00:18:14 Spekuluje se, že onemocněním
    mohla trpět řada slavných,
  • 00:18:17 trochu podivínských osobností,
    jako byli Albert Einstein,
  • 00:18:20 Isaac Newton, Andy Warhol,
    Charles Darwin nebo Sokrates.
  • 00:18:24 Lékaři předpokládají, že i dnes
    jsou v populaci tisíce lidí,
  • 00:18:27 kteří důvody své odlišnosti
    neznají.
  • 00:18:30 Takoví lidé mají problémy udržet si
    práci a často se také stěhují.
  • 00:18:34 Nerozumějí emocím jiných
  • 00:18:37 a svoje emoce projevují
    často nevhodným způsobem,
  • 00:18:40 čili to, co okolí nečeká
    nebo to pobuřuje,
  • 00:18:44 a je to zase jeden
    ze zdrojů konfliktu.
  • 00:18:47 Aspergerův syndrom
    je spojen
  • 00:18:50 s průměrnou
    až vysokou inteligencí.
  • 00:18:53 Ta ale život
    většinou komplikuje.
  • 00:18:56 Marek Čtrnáct má IQ 176,
    je komunikativní a velmi vtipný.
  • 00:19:00 Potíže mu ale dělají
    běžné každodenní činnosti.
  • 00:19:05 Je to prostě hodnota, se kterou
    se téměř nedá vést normální život.
  • 00:19:09 Zčásti taky proto,
    že takový člověk
  • 00:19:12 o normální život
    nemá moc zájem.
  • 00:19:16 Cesta Marka Čtrnácta k diagnóze
    trvala poměrně dlouho
  • 00:19:19 a k odborníkům se dostal
    až ve chvíli,
  • 00:19:22 kdy lékaři Aspergerův syndrom
    odhalili u jeho synovce.
  • 00:19:25 Někdy je takové
    zaškatulkování lepší,
  • 00:19:29 než být v obecné kategorii
    podivínů.
  • 00:19:32 Byla to pro vás třeba úleva?
  • 00:19:34 Tak pro mě jistě,
    ale především pro moji rodinu.
  • 00:19:37 Rodina měla víceméně obavy o to,
    jak bude vypadat můj život,
  • 00:19:41 potažmo zda nějaký bude.
  • 00:19:47 Jde o to, že mám handicapy
    v oblastech každodenního života.
  • 00:19:53 Nedokážu poznat například,
    kdy je třeba v místnosti uklidit.
  • 00:19:59 To je pak samozřejmě
    docela trápí,
  • 00:20:05 protože si představují,
    že kdybych žil sám,
  • 00:20:09 tak bych například mohl prožít
    několik let bez luxování,
  • 00:20:13 a ani bych si toho nevšiml.
  • 00:20:17 Marek chodil na základní
    i střední školu.
  • 00:20:20 I tady měl problémy nejen
    kvůli Aspergerově syndromu,
  • 00:20:23 ale hlavně kvůli
    vysoké inteligenci.
  • 00:20:26 Problémy nastaly
    někdy v páté šesté třídě,
  • 00:20:29 kdy začal být dějepis, zeměpis,
  • 00:20:33 prostě předměty,
    kde se nedají ty věci odvodit.
  • 00:20:36 Nikdy předtím jsem problémy neměl,
    pamatoval jsem si všechno,
  • 00:20:40 ale jakmile došlo na věci,
    které mě nezajímaly,
  • 00:20:43 tak to začalo být špatné.
  • 00:20:46 Marka baví matematika,
    studuje ji na Pedagogické fakultě,
  • 00:20:49 zaujala ho i angličtina,
    tak překládá knížky.
  • 00:20:52 -Umíte i nějaký jiný jazyk?
    -To ne.
  • 00:20:55 Ale v případě nouze
    bych dokázal uvařit hovězí.
  • 00:20:59 Marek Čtrnáct
    pracuje z domova.
  • 00:21:02 Ve škole má individuální plán
    a na svém podivínství si zakládá.
  • 00:21:05 Právě díky němu se mu totiž
    prý daří navazovat kontakty.
  • 00:21:09 V podstatě Aspergerův
    syndrom...,
  • 00:21:12 je jím prostoupena
    celá moje osobnost.
  • 00:21:15 Kdybych ho neměl,
    já jako osoba bych neexistoval.
  • 00:21:21 Děti s Aspergerovým
    syndromem
  • 00:21:24 často sedí stranou,
    čtou si nebo kreslí.
  • 00:21:27 Mívají potíže
    s koordinací pohybů
  • 00:21:30 a například při tělocviku
    proto bývají terčem posměchu.
  • 00:21:34 Tyhle projevy ale ještě
    nutně nemusí znamenat,
  • 00:21:37 že dítě Aspergerův syndrom
    skutečně má.
  • 00:21:40 Diagnózu může stanovit
    jedině odborník,
  • 00:21:43 a to pomocí speciálního
    dotazníku.
  • 00:21:46 Má 111 otázek, které se orientují
    nejen na běžný život,
  • 00:21:49 ale především
    na nezvyklé chování.
  • 00:21:52 Odhalit onemocnění už umí
    moderní psychiatrie bez obtíží.
  • 00:21:56 Pro klinickou diagnózu
    Aspergerova syndromu
  • 00:21:59 musí být naplněna řada
    příznaků z oblasti života.
  • 00:22:02 My to ještě navíc sledujeme
    ve vývojovém měřítku,
  • 00:22:05 jestli ty příznaky byly přítomné
    v rozhodujícím období
  • 00:22:08 mezi třetím a pátým rokem života,
    jak se dál vyvíjely,
  • 00:22:11 čili není to diagnóza
    v tom daném okamžiku,
  • 00:22:15 ale je to diagnóza celého
    životního proudu do současnosti.
  • 00:22:18 Ve vzácných případech může
    Aspergerův syndrom provázet
  • 00:22:21 nepřijatelné extrémní chování.
  • 00:22:24 Někteří nemocní můžou mít sklony
    například ke stalkingu,
  • 00:22:27 tedy pronásledování oblíbené
    osoby, nebo k agresivitě.
  • 00:22:31 Všechny průvodní jevy jsou často
    spojeny s nepochopením okolí.
  • 00:22:34 Modelová situace:
  • 00:22:37 chlapeček s Aspergerovým
    syndromem v supermarketu
  • 00:22:40 omylem porazil při spěchu
    na záchod paní s kočárkem.
  • 00:22:43 Jeho matka se omluvila a ženě
    vysvětlila, že chlapec je nemocný.
  • 00:22:47 Jenže následovalo
    nedorozumění.
  • 00:22:50 Když se vracel z toalety,
    tak tu paní znovu potkal,
  • 00:22:53 ona se na něj velmi mile,
    sympaticky a soucitně usmála,
  • 00:22:56 a on se na ni vrhl a seřezal ji.
  • 00:22:59 A když ho maminka odvlekla
    a on se uklidnil,
  • 00:23:02 tak se ho ptala, proč to udělal.
    Řekl: "Protože se mi vysmívala.Ş
  • 00:23:05 Lékaři stále hledají
    zázračnou pilulku,
  • 00:23:09 která by Aspergerův syndrom
    i autismus vyléčila nebo zmírnila.
  • 00:23:12 Vědci vkládají velké naděje
    do oxytocinu,
  • 00:23:15 nazývaného v nadsázce
    hormonem důvěry nebo lásky.
  • 00:23:18 Je to látka, která u novopečených
    maminek nastartuje mateřské pudy.
  • 00:23:22 A dosavadní studie ukazují,
    že mění i sociální chování.
  • 00:23:26 Následuje stručný souhrn
    zdravotnických událostí týdne,
  • 00:23:29 které se nesly hlavně v duchu
    plánované Hegerovy reformy.
  • 00:23:33 Návrh ministra zdravotnictví
    zvýšit spoluúčast pacientů,
  • 00:23:37 a získat tak pro příští rok
    potřebných 10 miliard,
  • 00:23:40 narazil u občanských demokratů,
    proti jsou i Věci veřejné.
  • 00:23:44 ODS ministra vyzývá,
    ať místo jednotlivých návrhů
  • 00:23:48 urychlí práci na opravdové
    reformě zdravotnictví.
  • 00:23:52 Všeobecná fakultní nemocnice
    v Praze
  • 00:23:56 představila unikátní centrum
  • 00:23:58 pro nedonošené děti
    a novorozence s poruchami.
  • 00:24:02 Bude se snažit minimalizovat
    jejich postižení.
  • 00:24:05 Od dubna začne ambulantně
    pečovat o pacienty
  • 00:24:08 od perinatologů z Prahy
    a Středočeského kraje,
  • 00:24:11 kteří se starají o děti
    bezprostředně po narození.
  • 00:24:14 Protestní akce lékařů Děkujeme,
    odcházíme má nečekanou tečku.
  • 00:24:18 Vinohradská nemocnice v Praze
  • 00:24:21 nabídla šéfovi lékařských odborů
    Martinu Engelovi,
  • 00:24:25 že se může vrátit zpátky
    na své místo radiologa.
  • 00:24:28 Ještě před měsícem ředitel
    nemocnice Zeman tvrdil,
  • 00:24:31 že jeho post obsadil jiný lékař.
    Engel nabídku odmítl.
  • 00:24:34 Dva primáři z krajské Klaudiánovy
    nemocnice v Mladé Boleslavi
  • 00:24:38 přijdou o své funkce.
    Rozhodl o tom její ředitel.
  • 00:24:41 Lékaři tvrdí, že za jejich
    odchodem stojí hejtman David Rath,
  • 00:24:44 kterému podle nich vadilo,
    že se připojili k petici
  • 00:24:47 proti stavbě pavilonu interny
    téměř za půl miliardy korun.
  • 00:24:51 Vedení nemocnice i kraje
    to popírá.
  • 00:24:54 TEP24 je u konce.
  • 00:24:57 Příště se kolegové z Ostravy
    opět podívají na operační sály.
  • 00:25:00 Nádory nebo vážná poranění jícnu
    nejsou časté, ale o to zrádnější.
  • 00:25:04 Nenápadné problémy
    s polykáním
  • 00:25:07 můžou totiž přerůst
    ve vážnou nemoc.
  • 00:25:10 Uvidíte příběh matky tří dětí
    z Bruntálu,
  • 00:25:13 která má za sebou obtížnou
    léčbu rakoviny jícnu.
  • 00:25:16 Mějte se pěkně
    a hlavně pevné zdraví.
  • 00:25:24 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2011

Související