Kde jsem:

Technické služby

Technické služby

Slovníček pojmů

AC-3

Audio Coding 3

Metoda pro kompresi zvukového signálu vyvinutá firmou Dolby Labs., která je základem vícekanálového zvukového systému Dolby Digital (DD), používaného mimo jiné i v digitálním vysílání DVB.

ATRAC

Zvuková perceptuální kompresní metoda, která je základem systému Sony MiniDisc. Modifikovaná verze tohoto algoritmu je použita ve vícekanálovém zvukovém systému SDDS (Sony Digital Dynamic Sound) pro kina.

Reference — Míchací komplex — Technika — Vše o ČT — Česká televize

Technika

Technika

  • Na těchto stránkách najdete technické informace o vysílání, šíření a příjmu signálů ČT, dále články o technické stránce vysílání a službách, které s vysíláním souvisí. Užitečné informace můžete najít i ve slovníčku pojmů a v odpovědích na nejčastější dotazy. Nechybí ani informace o technických službách, které ČT poskytuje.

Filmové projekty

Bolero
Kousek nebe
Snowborďáci
Vaterland
Sametoví vrazi
Doblba
Skřítek
Sluneční stát
Šílení
Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí
Experti
Indián a sestřička
Hezké chvilky bez záruky
Nachové plachty

TV ve formátu Dolby Surround

Agentura Puzzle
Živnostník
Nekonečná neděle

Stereo

Poslední sezona
Krásný čas
Josef a Ly

DVD

Mír jejich duši

F. A. Brabec, režisér filmu Bolero (15. 3. 2004):

Jdete po jedné z mnoha nenápadných chodeb v komplexu ČT a vejdete do dveří stejných a podobných jiným a jen černá tabulka Dolby Digital předznamenává, kam jste se dostali.

Najednou jste v jiném světě, doslova v jiném prostoru. Ticho, tlumené osvětlení a nečekaně obrovský prostor na vás dýchnou již mezi dveřmi. Pohodlně se usadíte v křesle a Váš pracovní den může začít. Místo na sledování obrazu ideální, pro komunikaci s mistry zvuku též. Zvuk Vás obklopí tak dokonale, že máte pocit přímé účasti ve snímaném ději.

Tak tenhle úžasný celkový dojem jsem si mohl prožít zřejmě jako úplně první režisér mixu Dolby Digital celovečerního filmu Bolero. A konkrétněji:

Velikost míchací haly je myslím téměř ideální, stejně tak jako umístění a rozměr plátna, zvuk ze všech reproduktorů až nečekaně čistý a velmi přesný, prostorovost zvuku ohromující, komunikace s ostatními spolupracovníky srozumitelná i při velmi tichém hovoru.

Vše tedy velká pochvala a co tedy vytknout?
Pro mne samotného není nejšťastnější řešení vyvýšený posed pro režiséra a spolupracovníky (hudební skladatel, producent apod.), jak z hlediska zvuku, protože od míchacího stolu je poslech zcela jiný a dochází tím k rozdílnému posouzení jednotlivých kanálů – především zadních a stře-dových, tak pohodlí (chybí stůl, či pracovní deska pro scénář, poznámky, nealko nápoje apod. – šikmá výsuvná ploška ze sedaček je opravdu k nepoužití – vše z ní klouže do klína).

Takže zvuková velká pochvala, jen kdyby všechna kina dokázala tuto dokonalost a přesnost zahrát (fyzicky jsme se přesvědčili, že mnohá dovedou), aby výborná práce zvukových mistrů, se kterou jsem se při mixu Dolby Digital v ČT setkal, nebyla marná.