Henrik Ibsen – Nor, který se stal světovým klasikem a nejnovější české inscenace jeho her. Režie M. Kučera

Henrik Ibsen (1828–1906), norský dramatik, který zásadně ovlivnil moderní dramatiku. Vedle jeho neznámějších titulů, jako například „Hedda Gablerová“, „Nora“, „Nepřítel lidu“ či „Peer Gynt“, které v podstatě od doby vzniku tvoří trvalou součást světového divadelního repertoáru, objevilo 21. století i jiné jeho, myšlenkově komplikovanější hry. Tento světový trend se odráží i na českých jevištích.

Po Rajmontově liberecké inscenaci hry „Když my mrtví procitneme“ a inscenaci veršovaného dramatu „Brand/Oheň“ v režii mladého režiséra Štěpána Pácla jsou od konce února v Praze k vidění další dvě ibsenovské inscenace. Režisér Jan Nebeský nastudoval v Divadle v Dlouhé „dětskou tragédii“ „Eylfek“. A Juraj Deák psychologické drama „Rosmersholm“, které je ovšem v Divadle na Vinohradech uváděno pod názvem „Rebeka“. Rebeku Westovou, která je obecně považována za nejzáhadnější z Ibsenových už tak záhadných ženských hrdinek, hraje Dagmar Havlová a Johana Rosmera Roman Zach.

Čím dnes inscenátory i diváky přitahují víc než sto let staré Ibsenovy hry, se pokusíme objasnit spolu s tvůrci a také dr. Františkem Fröhlichem, který je nejen autorem současných překladů všech Ibsenových her, ale také znalcem tohoto Nora, který ač se stal po smrti klasikem, nestál svým krajanům ani za Nobelovu cenu.

Získejte volné vstupenky na vybraná představení. Soutěžte na facebookovém profilu Divadlo žije.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2013
 P ST
ŽánrMagazín