Kritický diskuzní pořad, ve kterém novinář, kritik a publicista Josef Chuchma reflektuje se svými hosty kulturní a umělecké události týdne v České republice. Od čínského umělce Aj Wej-weje, nyní je v paláci Národní galaerie instalován rozsáhlý projekt Zákon cesty odkazující na lidská práva migrantů. Je Aj Wej-weje vrcholně angažovaným umělcem zasluhujícím maximálně respekt a uznání, anebo jsou v jeho tvorbě přítomny také schopný marketing a zdatné selfpromo? A jestli ano, tak v jaké míře?

Publicitě hodné celosvětového věhlasu čínského, momentálně v Berlíně žijícího Aj-Wej-Weje se těší Zákon cesty ve Veletržním paláci. Dominuje mu nadživotní nafukovací model člunu s 258 figurami uprchlíků. Čínský umělec, který v srpnu oslaví šedesátiny, poskytl českým médiím několik rozhovorů, byl přítomen instalaci člunu, jenž byl vyroben speciálně pro jeho pražskou výstavu. Ohlas na jeho expozici však není zdaleka jednoznačný: podle Marka Gregora z Reflexu při současné výstavní konstelaci ve Veletržním paláci Aj-Wej-wej prohrává na body s instalací Magdaleny Jetelové, která se nachází hned vedle Zákona cesty. Komentátor, kritik a šéf rozhlasové stanice Vltava Petr Fischer napsal mimo jiné: „Setkání s fyzickou přítomnosti člunu s uprchlíky je jistě důležitá dotyková zkušenost, z hlediska umění jakožto otevírání neviditelna se toho ale mnoho neděje.“ A dalo by se pokračovat.


Hosté

Jan H. Vitvar
vedoucí kultury v týdeníku Respekt

Jan H. Vitvar


Martin Dostál
kurátor, scenárista a režisér

Martin Dostál

* 1962



Tip Jasné řeči

Jeden německý život

Na dokumentární film jsem zde upozorňoval minule, totiž na Slepého Gullivera od Martina Ryšavého, na další chci upozornit dnes – na Jeden německý život. » Číst více


Stopáž30 minut
Rok výroby 2017
 P ZJ HD