Stalo se před časem

150 let MHD
První linka takzvané koňky vedla před 150 lety z Karlína k Řetězovému mostu u Národního divadla, a druhá navazovala za Řetězovým mostem směrem ke Smíchovskému nádraží o rok později. Trať byla takto rozdělena, protože Řetězový most by neunesl projíždějící kolejové vozy.

Aviatik Oskar Kafka
Vůbec první pokus o let letadlem na našem území učinil vzdálený bratranec slavného spisovatele Franze Kafky Oskar Kafka. Stalo se to před 115 lety na dostihovém závodišti v Chuchli. Oskar Kafka se nakonec neodlepil od země a vydal se cestou propagátora automobilismu.

Slovan Kunratice
Fotbalový klub Slovan Kunratice oslavil nedávno 100 let své existence. K narozeninám navíc obdržel zbrusu nové moderní zázemí. Obsazené tu mají všechny kategorie včetně žen. Navíc si tu překvapivě potrpí na slušné vychování. Kdo nepozdraví, odchází z tréninku domů!

160 let Pražské paroplavby
25. srpna 1865 vyrazil na pražskou Vltavu vůbec první výletní parník s názvem Praha. Za jeho zrodem stál bývalý vorař, významná osobnost Podskalí a později pražský primátor František Dittrich. Byl to on, kdo založil Pražskou paroplavební společnost.

180 let od příjezdu 1. vlaku do Prahy
Sedm hodin a čtyřicet minut jízdy – tak dlouho trvala v srpnu 1845 cesta prvnímu vlaku, který do české metropole dorazil z Olomouce. Reportáž Dušana Šulce.

140 let od stavby Národního muzea
Základní kámen reprezentativní budovy Národního muzea byl položen 20. července 1885. Tehdy už ale stejnojmenná instituce fungovala téměř sedmdesát let a po městě se často stěhovala. Místo na vrcholu Václavského náměstí nakonec vybral František Ladislav Rieger.

90 let hydroplánu Saro Cloud
První turisti se přepravili letecky z Prahy do Chorvatska už 1. července 1930. O pět let později zahájily Československé aerolinie pravidelnou linku, kterou zajišťoval britský letoun Saro Cloud, jediný obojživelný stroj ve střední Evropě.

100 let autobusů
Na pravidelné lince začaly autobusy v Praze jezdit 21. června 1925, a to na lince z Vršovic do Záběhlic. Trasa měřila tři a půl kilometru a za první rok přepravila přes 109 tisíc cestujících. Záběhlická obec tehdy velmi intenzivně lobovala, aby získala nějaké stabilnější spojení s Prahou.

Holešovická jatka
Před 130 lety byla v Holešovicích slavnostně otevřena Ústřední jatka královského města pražského, současné holešovické tržnice. Jedním z důvodů, proč jatka vznikly tady, byly i příznivé větry, které foukaly mimo město. Na jatkách byly poráženy tisíce zvířat denně.

Antonie Nedošínská
Později velmi oblíbená filmová herečka se narodila před 140 lety v rodině dělníka a švadleny. Při učení na švadlenu začala navštěvovat herecké lekce a herectví zcela propadla. První divadelní angažmá měla u venkovských společností, ale brzy se prosadila v pražských kamenných scénách.

Tematické seriály























