iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 11. 2014
12:45 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
1959
zhlédnutí

Křesťanský magazín

Nová kaple v hospici sv. Alžběty v Brně — Jan Soběslavský — Rodinné centrum Provázek v Olomouci — Centrum mládeže Mamre — Toleranční modlitebny Veselí a Prosetín — Kostel sv. Jana Křtitele v Jindřichově Hradci

26 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Křesťanský magazín

  • 00:00:16 Hezkou 1. adventní neděli,
    milí diváci.
  • 00:00:19 Úvod magazínu bude patřit
    hospici sv Alžběty v Brně,
  • 00:00:22 kde byla slavnostně
    požehnána nová kaple,
  • 00:00:25 společně s ředitelem
    Janem Soběslavským
  • 00:00:28 představíme brněnskou Diakonii,
  • 00:00:30 navštívíme rodinné centrum
    Provázek v Olomouci,
  • 00:00:34 seznámíme vás
    s kaplanem Centra mládeže Mamre,
  • 00:00:37 za tolerančními modlitebnami
    se vydáme do Prosetína a Veselí
  • 00:00:42 a pozveme vás k návštěvě kostela
  • 00:00:44 sv. Jana Křtitele
    v Jindřichově Hradci.
  • 00:00:48 1. hospic na Moravě,
    hospic sv. Alžběty v Brně,
  • 00:00:52 se konečně dočkal
    vlastní kaple.
  • 00:00:56 Uspokojit duchovní potřeby pacientů
    bylo až doteď velmi obtížně.
  • 00:01:00 Klášterní kaple sester alžbětinek
    je totiž pro pacienty
  • 00:01:04 upoutané na lůžku
    a vozíčkáře nedostupná,
  • 00:01:07 takže se bohoslužby konaly
    ve společenské místnosti.
  • 00:01:15 Hospic sv. Alžběty v Brně
  • 00:01:17 začíná psát
    své ?nové dějiny?.
  • 00:01:19 Vysněná bezbariérová kaple
    je hotová.
  • 00:01:22 Nachází se
    hned vedle lůžkového oddělení,
  • 00:01:25 takže bohoslužby
    budou dostupné všem,
  • 00:01:28 včetně nemobilních pacientů.
  • 00:01:30 -Bohoslužby zde už bývaly,
  • 00:01:35 ale je to asi tak,
    jako když si člověk vaří v pokoji,
  • 00:01:39 ale pak už má celou kuchyni.
  • 00:01:41 Pro vnitřní svatyni člověka
    je zde teď zvláštní prostor.
  • 00:01:51 -Dříve lidé trávili
    těžké chvíle svého života
  • 00:01:54 obvykle v rodinném kruhu.
  • 00:01:56 Dnes je to těžší,
  • 00:01:58 protože to mnohdy vyžaduje
    lékařskou péči.
  • 00:02:01 A proto jsou hospice,
  • 00:02:02 kde pomáhají lidem
    jak po stránce zdravotní,
  • 00:02:05 tak i sociální a duchovní.
  • 00:02:07 Proto mám velkou radost,
  • 00:02:09 že dnes může být požehnána kaple,
  • 00:02:12 která pro mnoho lidí
    zanmená mnohem víc než pro ty,
  • 00:02:15 kteří zde nejsou.
  • 00:02:16 -Poprvé byl hospic otevřen
    před 16 lety na svátek sv. Alžběty.
  • 00:02:21 Tehdy spadal pod správu
  • 00:02:23 Masarykova onkologického ústavu
    v Brně
  • 00:02:25 a v době otevření měl 10 lůžek.
  • 00:02:27 O nemocné se kromě lékařů
    staralo 5 zdravotních sester,
  • 00:02:31 4 ošetřovatelky
    a pár dobrovolníků.
  • 00:02:34 Jeho provoz však trval jen 3 roky.
  • 00:02:40 -V současné době slavíme
    10. výročí znovuotevření,
  • 00:02:44 za 10 let prošel hospic
    transformací.
  • 00:02:47 -Dnes hospic provozuje
    nezisková organizace,
  • 00:02:50 finančně je tedy odkázán
    na drobné dárce, sponzory,
  • 00:02:53 veřejné sbírky či benefiční akce.
  • 00:02:56 Na výstavbu nové kaple
  • 00:02:57 se podařilo sehnat
    více než 400 tisíc korun.
  • 00:03:04 -Mně tady před půl rokem
    umřela maminka
  • 00:03:07 a musím říct, že jsem nepoznala
    tolik úžasných lidí,
  • 00:03:11 takovou pospolitost.
  • 00:03:17 I když mluvím o umírání,
    bylo to hrozně krásné.
  • 00:03:22 -Nevyléčitelně nemocný člověk,
    který cítí blízkost smrti,
  • 00:03:26 začíná řešit věci,
  • 00:03:27 kterými se ve zdraví
    příliš nezabýval.
  • 00:03:30 S novou naléhavostí
    se připomínají stará zranění,
  • 00:03:34 bolesti z narušených vztahů,
    pocity viny,
  • 00:03:37 selhání a výčitky svědomí.
  • 00:03:39 Posláním ošetřujícího personálu
  • 00:03:41 hospice je proto těmto lidem
    pomoci a doprovázet je v čase,
  • 00:03:45 který jim v životě ještě zbývá.
  • 00:03:48 Nemocní jsou navíc
    velmi často i vnímavější
  • 00:03:51 k objevování duchovních hodnot,
    které před tím opomíjeli.
  • 00:03:59 -Lidi mají takový ten pocit,
    že kdybych byl věřil,
  • 00:04:03 bylo by to snadnější.
  • 00:04:04 A tak já řeknu:
    co brání tomu, abyste uvěřil?
  • 00:04:08 A povykládám mu
    svoji osobní zkušenost.
  • 00:04:12 Podle mého věřící člověk je ten,
    který má osobní vztah s Bohem.
  • 00:04:17 Který s ním v tom životě
    vážně počítá.
  • 00:04:20 Od koho vyšel a ke komu se vrací.
  • 00:04:23 Kdo je centrem jeho života.
  • 00:04:26 Kdo je život sám.
  • 00:04:33 -Kdyby se nestal
    ředitelem Diakonie,
  • 00:04:36 asi byste ho dnes potkávali
    v soudcovském taláru
  • 00:04:40 nebo v advokátní kanceláři.
  • 00:04:42 Jan Soběslavský byl
  • 00:04:43 ve správnou chvíli
    na správném místě
  • 00:04:46 a hlavou brněnské pobočky
    se stal téměř hned po studiích.
  • 00:04:50 Jeho mladický elán mu ale pomohl
    tuto pobočku zdvojnásobit
  • 00:04:54 a rozšířit
    o několik sociálních služeb.
  • 00:05:00 Když jsme před rokem,
    téměř na den přesně,
  • 00:05:03 přijeli do Nosislavi, místo,
  • 00:05:05 kde se dnes čile staví
    a vzniká Chráněné bydlení,
  • 00:05:09 bylo zarostlé trávou a plevelem.
  • 00:05:11 Dnes už začíná dům pro seniory
    a handicapované z blízkého okolí
  • 00:05:15 získávat plánovanou podobu,
    a to i díky Janu Soběslavskému.
  • 00:05:21 -Už tady vidíme,
    jak rostou postupně stěny
  • 00:05:24 jednotlivých pokojů
    v rámci 1. patra.
  • 00:05:27 Já jsem nejprve studoval
    Evangelickou teologickou fakultu,
  • 00:05:34 nicméně tak od 2. ročníku
    jsem si tím nebyl úplně jistý
  • 00:05:38 a přemýšlel jsem,
    že bych měl studovat ještě něco.
  • 00:05:42 Po nějakých úvahách
    jsem se dostal k právům,
  • 00:05:45 s tím, že už na právnické fakultě
  • 00:05:47 jsem začal spolupracovat
    s Diakonií.
  • 00:05:50 Shodou okolností
    se v té době uvolňovalo místo
  • 00:05:53 ředitele brněnského střediska,
  • 00:05:56 tak se to tak nějak sešlo
    a domluvili jsme se,
  • 00:05:59 že bych to tedy zkusil.
  • 00:06:01 Byl jsem prostě mladý a odvážný.
  • 00:06:03 Dneska když vím všechno to,
    co vím,
  • 00:06:06 tak ne že bych
    do toho nešel znova,
  • 00:06:08 ale samozřejmě je lepší,
    kdyby měl člověk nějaký odstup.
  • 00:06:13 Posláním Diakonie podle mého
    je pomáhat lidem,
  • 00:06:16 kteří mají nějaký handicap
    nebo jsou nějak znevýhodněni.
  • 00:06:20 Pomáhat jim to zvládnout
    a žít život co nejvíc plnohodnotně.
  • 00:06:26 -Jaký by vlastně
    měl být ředitel?
  • 00:06:34 -Čím víc přemýšlím o tom,
    jak se práce vyvíjí,
  • 00:06:37 tak si myslím,
    že by měl asi věřit té práci
  • 00:06:40 a měl by být schopen
    to předat všem lidem v organizaci.
  • 00:06:55 Mám 3 děti,
    nejstaršího syna Sebastiana,
  • 00:06:58 potom 2 holčičky,
    Madlenku a Marušku.
  • 00:07:01 Bastík šel teď do 1. třídy
  • 00:07:04 a Madlenka chodí do lesní školky.
  • 00:07:07 Marušce je 1 rok
    a je ještě doma s maminkou.
  • 00:07:11 Hodně volného času
    trávím s dětma.
  • 00:07:18 Narodil jsem se
    do věřící rodiny,
  • 00:07:20 můj dědeček byl evangelický farář,
  • 00:07:24 nicméně jedna věc
    je v životě člověka rodina,
  • 00:07:29 jakési předznamenání
    nebo důležitá součást
  • 00:07:32 při vedení k víře.
  • 00:07:36 Víra se nedá dědit,
    nedá předávat,
  • 00:07:40 je to v podstatě jakýsi dar.
  • 00:07:43 To, co můžete dětem dát,
  • 00:07:45 a já to beru jako povinnost,
    co jim mám předat,
  • 00:07:49 tak to jsou biblické příběhy,
    tradice a historie.
  • 00:07:57 Jak už se potom
    v životě rozhodnou,
  • 00:08:00 to už vlatsně není na mně.
  • 00:08:01 Je to jejich cesta.
  • 00:08:03 Já obecně jsem toho názoru,
  • 00:08:05 že by mělo být povinné
    se v rámci nějakých občanských nauk
  • 00:08:09 a na základních školách
    více zabývali
  • 00:08:13 těmito základními otázkami
    filozofie,
  • 00:08:16 co je dobro, co je zlo,
    jaká jsou náboženství...
  • 00:08:22 Nejsem člověk, který by žil
  • 00:08:24 příliš intenzivní
    meditativní duchovní život.
  • 00:08:29 Na druhou stranu
    si víckrát v roce uvědomuju,
  • 00:08:33 že tu práci
    musím postavit na základ,
  • 00:08:35 kterým je nějaká moje víra.
  • 00:08:43 Jsou modlitby a úvahy
    ve chvílích, kdy je nám těžko
  • 00:08:46 a mám pak osobní zkušenost,
    že se nám práce pak nějak podaří.
  • 00:08:52 A tak už je to vás,
    jak si to přebíráte v hlavě,
  • 00:08:56 tak věřím, že je to nejen mnou,
  • 00:08:58 ale že se
    za práci Diakonie plno lidí modlí,
  • 00:09:01 věří jí a mně je to velkou posilou.
  • 00:09:07 -"Naděje pro Olomouc?
  • 00:09:08 je název projektu
    7 evangelikálních církví
  • 00:09:11 v hanácké metropoli.
  • 00:09:13 Jednou z jejich společných aktivit
    je i rodinné centrum Provázek,
  • 00:09:18 které zde provozují už 13 let.
  • 00:09:23 Jméno
    olomouckého rodinného centra
  • 00:09:26 nebylo vybráno náhodně.
  • 00:09:27 Slovo ?provázek? má naznačit,
    že zde všichni,
  • 00:09:31 děti, rodiče,
    vedoucí centra i církve,
  • 00:09:34 příslovečně táhnou za 1 provaz.
  • 00:09:36 U jeho zrodu stála
    baptistka Magda Mečkovská,
  • 00:09:40 tehdy sama maminka na mateřské.
  • 00:09:43 -Já jsem měla nadšení pro to,
  • 00:09:45 abychom dělali něco
  • 00:09:50 pro maminky s dětmi
    na rodičovské dovolené.
  • 00:09:53 Připadá mi,
    že potřebují podporu,
  • 00:09:55 protože když má někdo dávat,
    musí taky někde čerpat.
  • 00:09:59 -Začátky centra byly skromné.
  • 00:10:01 Několik maminek z různých
    olomouckých evangelikálních sborů
  • 00:10:05 se v r. 2001 začalo scházet
    v soukromých bytech.
  • 00:10:09 Touha dělat něco pro ostatní
    však zakladatelky vedla k tomu,
  • 00:10:13 že pro myšlenku nadchly
    vedoucí svých křesťanských sborů,
  • 00:10:17 začaly vymýšlet projekty,
    shánět sponzory a hledat prostory
  • 00:10:21 pro pravidelná setkávání.
  • 00:10:26 -Přestěhovali jsme se
    do nového bydliště
  • 00:10:29 a narodila se mi dcerka.
  • 00:10:31 Hledala jsem místo k setkávání
  • 00:10:33 a místo,
    kde bych se mohla rozvíjet.
  • 00:10:36 Dcerka i já
    jako novopečená maminka.
  • 00:10:39 Přišla jsem tam a zjistila,
  • 00:10:41 že je to místo,
    kam bych chtěla docházet.
  • 00:10:44 -Máme teď otevřeno každý den,
  • 00:10:47 běží tady vzdělávací programy
    pro rodiče na rodičovské dovolené,
  • 00:10:51 různé semináře, kursy, workshopy,
    převážně zaměřené na výchovu.
  • 00:10:56 Potom jsou to programy,
    které jsou volnočasové
  • 00:10:59 a taky se snažíme
  • 00:11:00 předávat
    tradiční křesťanské hodnoty.
  • 00:11:03 -Tady je kukátko do nebe,
  • 00:11:05 kam mohou přijít
    věřící i nevěřící maminky,
  • 00:11:08 které potřebují nějakou podporu.
  • 00:11:11 A to, co se mi tady líbí, je,
    že ji dostanou.
  • 00:11:14 -Je to právě důraz
    na klasické křesťanské hodnoty,
  • 00:11:18 který spojuje církve,
    stojící za tímto projektem.
  • 00:11:21 Všechny se hlásí
    k tzv. evangelikálnímu směru,
  • 00:11:24 tedy konzervativnímu křesťanství
  • 00:11:27 nadřazujícímu autoritu Bible
    nade vše ostatní.
  • 00:11:30 Jejich spolupráce v Olomouci
    začala už před r. 1989,
  • 00:11:34 nový impuls dostala při společné
    evangelizaci v r. 1993.
  • 00:11:39 -Rodinné centrum Provázek
    o svých aktivitách informuje
  • 00:11:43 všechna zúčastněná společenství.
  • 00:11:46 Pravidelně se schází
    jejich kazatelé,
  • 00:11:48 kteří se setkávají, aby se modlili,
  • 00:11:51 aby plánovali některé aktivity
    a shodli se na tom,
  • 00:11:58 co a v jakém rozsahu
    se kde bude dít.
  • 00:12:02 -Když je nějaká spoelčná akce,
    je tam většinou víc lidí,
  • 00:12:06 kteří mají pocit,
    že jsou součástí něčeho většího,
  • 00:12:12 takže i menší společenství,
  • 00:12:14 kde se schází
    pár lidí na bohoslužbu,
  • 00:12:16 mají najednou pocit větší církve.
  • 00:12:19 -Kromě baptistů a Církve bratrské
    se do projektu zapojují
  • 00:12:23 i Apoštolská církev, Slovo života,
    Církev Nová Naděje
  • 00:12:27 a Českobratrská církev evangelická.
  • 00:12:29 Mezi jejich největší společné akce
  • 00:12:32 patří půlnoční bohoslužba
    pod otevřeným nebem,
  • 00:12:35 velikonoční bohoslužba,
    koncerty nebo diskusní večery
  • 00:12:39 ?Den pro Izrael?.
  • 00:12:47 -I když Jiří Jeniš miluje
    a vystudoval architekturu,
  • 00:12:51 tak místo toho, aby navrhoval
    a projektoval domy,
  • 00:12:54 vstoupil do semináře
    a stal se katolickým knězem.
  • 00:12:57 Svoji energii a kreativitu
    tak dnes nevěnuje novým stavbám,
  • 00:13:02 ale zejména dětem
    a mladým lidem
  • 00:13:04 ve farnosti Osová Bítýška,
    kde působí jako kaplan.
  • 00:13:10 -Vyrůstal jsem v katolické rodině,
  • 00:13:13 mí rodiče
    jsou praktikující katolíci,
  • 00:13:16 celkem nás vychovali 7 dětí.
  • 00:13:18 Studoval jsem architekturu,
  • 00:13:24 ale časem jsem si uvědomil,
    že i když mě architektura baví,
  • 00:13:29 nedokáže mi život naplnit.
  • 00:13:31 Vstoupil jsem tedy do semináře
    a stal se knězem.
  • 00:13:35 -Kněžskou službu zahájil
    před 4 lety v Hodoníně
  • 00:13:38 a nyní je už 2. rokem
  • 00:13:39 kaplanem brněnského
    Diecézního centra mládeže
  • 00:13:43 Mamre v Osové Bítýšce.
  • 00:13:45 To však zároveň znamená
    být i kaplanem pro místní farnost.
  • 00:13:49 Z Itálie,
    kde 3 roky studoval teologii,
  • 00:13:52 si pro tuto práci
    přivezl zajímavé obohacení.
  • 00:13:56 -Marie?
  • 00:13:57 -Správně.
  • 00:14:00 -Simeon?
  • 00:14:01 -Uvědomil jsem si,
    jak je důležité,
  • 00:14:04 aby kněz mohl přinést
  • 00:14:06 do své farnosti
    nebo společenství něco,
  • 00:14:09 co třeba není úplný standard.
  • 00:14:11 V našich podmínkách
    je to tady ten kávovar,
  • 00:14:14 kde díky dobré italské kávě,
    dobrému ristrettu,
  • 00:14:17 můžeme vytvářet
    příjemnou atmosféru.
  • 00:14:21 Třeba když přijdou snoubenci
    při přípravě na svátost manželství
  • 00:14:25 nebo když jsou
    různé farní aktivity.
  • 00:14:30 -I když se teď místo
    stavebním projektům věnuje
  • 00:14:33 budování duchovního společenství,
    architekta v sobě nezapře.
  • 00:14:39 -Myslím, že architektura
    se pořád prolíná mým životem.
  • 00:14:43 Když přijdu
    do krásného sakrálního prostoru
  • 00:14:46 a vidím gotickou klenbu,
    gotickou kružbu
  • 00:14:49 nebo u nás v Bítýšce
    nádherný gotický presbytář,
  • 00:14:54 povznáší to člověka
    do jiných výšin.
  • 00:15:00 Podobně jako když
    slyšíme nádhernou muziku,
  • 00:15:03 tak to je pro mě
    něco jako ta architektura.
  • 00:15:07 Prostředek, který pomáhá
    hledat a objevovat Boha.
  • 00:15:10 -Aby tedy jednou mohla
    architektura duchovně oslovovat
  • 00:15:14 i děti a mladé lidi
    z jeho farnosti,
  • 00:15:16 Jiří je v hodinách náboženství
  • 00:15:19 seznamuje
    se základy křesťanské víry.
  • 00:15:22 -Velice důležité je,
    aby kněz, který učí náboženství,
  • 00:15:26 měl na 1. místě rád děti.
  • 00:15:28 Děti časem poznají,
  • 00:15:29 jestli kněz říká pravdu
    anebo si vymýšlí.
  • 00:15:32 Je velice důležité brát děti vážně.
  • 00:15:35 -A že Jiří bere děti opravdu vážně,
  • 00:15:37 potvrzuje
    na pravidelných dětských mších,
  • 00:15:40 které slouží každou středu
    v podvečer.
  • 00:15:43 Dětí na nich stále přibývá
    a přicházejí i ty,
  • 00:15:46 které nejsou
    z tradičních katolických rodin.
  • 00:15:51 -Jsou v centru dění,
    děti se zapojují.
  • 00:15:54 Ať už jsou to přímluvy,
    čtení, máme pro ně katechezi...
  • 00:15:59 -Marie, představ si,
  • 00:16:01 služebníci našli
    ještě nějaké zapomenuté víno!
  • 00:16:04 -Stejně jako je pro potřeby dětí
    otevřená mešní liturgie,
  • 00:16:09 je po jejím skončení
    otevřená i fara.
  • 00:16:11 Menší děti si zde hrají hry,
  • 00:16:13 starší u čaje a sušenek
    ještě diskutují o tématu,
  • 00:16:17 které se váže
    k právě prožité bohoslužbě.
  • 00:16:20 -Na společenství se mi líbí to,
  • 00:16:22 že někam přijdeme
    a můžeme si uvědomit to,
  • 00:16:25 že nejsme ve farnosti sami.
  • 00:16:27 -Dřív jsme museli sedět v lavicích
    a dívat se na tabulu,
  • 00:16:32 ale tady je to takový pohodlnější.
  • 00:16:34 Lidštější mi to přijde, ají.
  • 00:16:37 -Pán s vámi.
  • 00:16:38 -I s tebou.
  • 00:16:39 -Požehnej vás
    a od všeho zlého ochraňuj
  • 00:16:42 všemohoucí Bůh Otec,
    i Syn, i Duch svatý.
  • 00:16:49 -Zatímco většinu našeho území
  • 00:16:51 ovládla v době pobělohorské
    silná rekatolizace,
  • 00:16:55 pronásledovaní evangelíci
    našli útočiště na Vysočině.
  • 00:16:59 Proto právě zde najdeme
    nejvíce tolerančních modliteben.
  • 00:17:03 Tentokrát jsme se za nimi
    vydali do Prosetína a Veselí.
  • 00:17:10 Prastarý dub,
    který dnes stíní staleté hroby,
  • 00:17:14 by mohl jistě vyprávět
  • 00:17:15 o prvních tajných bohoslužbách
    místních evangelíků
  • 00:17:19 i o stavbě nejstarší
    toleranční modlitebny na Vysočině.
  • 00:17:23 Prosetínský kostelík
    je na první pohled jiný
  • 00:17:26 než jeho sourozenci.
  • 00:17:27 Oko hned upoutá vysoká věž,
  • 00:17:29 kterou si věřící dostavěli
    v 19. století,
  • 00:17:32 tak trochu ze soutěživosti
    s místními katolíky.
  • 00:17:36 Jsem moc ráda,
  • 00:17:37 že tu konečně vidím ohrádku,
  • 00:17:39 protože v ostatních modlitebnách
    se už nezachovala.
  • 00:17:46 -20. století odstraňovalo bariéry
    bouráním a ničením.
  • 00:17:50 Tady v horách v Prosetíně
    se podařilo uchovat
  • 00:17:53 původní součást
    kalvínského uspořádání
  • 00:17:56 bohoslužebného prostoru.
  • 00:17:59 Je to pozůstatek
    svátostného chápání místa
  • 00:18:03 kolem stolu Páně,
    kde se přijímá Večeře Páně.
  • 00:18:10 -Stůl Páně je ale pro Prosetínské
    významný i jinak než duchovně.
  • 00:18:14 V době okupace v něm byla totiž
    skryta partyzánská vysílačka.
  • 00:18:19 Kdyby ji nacisté našli,
  • 00:18:20 mohl být osud obce zpečetěn
    stejně jako Lidic nebo Ležáků.
  • 00:18:25 Je pravda,
    že se tu konaly bohoslužby
  • 00:18:28 už před vydáním
    tolerančního patentu?
  • 00:18:31 -Ano, dokonce
    v místním katolickém kostele,
  • 00:18:34 který však stavěli
    vlastníma rukama,
  • 00:18:36 takže se cítili oprávněni
    je tam konat.
  • 00:18:39 Když to bylo později zakázáno,
    využili místa,
  • 00:18:42 kde byl starý dub,
  • 00:18:44 co pamatoval
    ještě dobu předbělohorskou,
  • 00:18:47 na kterou
    všichni evangelícim odkazovali
  • 00:18:50 a shromáždili se kolem něj,
    aby veřejně vyznali svou víru.
  • 00:18:57 -Legenda říká,
    že se jeden z místních rodáků
  • 00:19:00 Řehoř Jakubec vydal dokonce
    za samotným císařem Josefem II.
  • 00:19:05 žádat náboženskou svobodu.
  • 00:19:08 5 měsíců, tolik stačilo Veselským
    ke stavbě této modlitebny.
  • 00:19:13 Zakladatelem sboru byl písmák
    a učitel Tomáš Juren,
  • 00:19:16 který vedl první bohoslužby
    v třešňovém sadu,
  • 00:19:20 na jehož místě dnes kostelík stojí.
  • 00:19:26 -Je tady Postila z r. 1779,
    tedy ještě předtoleranční,
  • 00:19:30 tzn. pašovaná.
  • 00:19:38 Pravděpodobně ze Saska,
  • 00:19:39 možná z Uher.
  • 00:19:43 Právě knihami
    se Tomáš Juren hodně zabýval.
  • 00:19:47 Dovedl je opravovat i vyrábět.
  • 00:19:53 Je docela dobře možné,
    že tato kniha byla přinesena jím.
  • 00:19:58 -Tady máte krásný kalich...
  • 00:20:01 -Ten pochází z pozdější doby.
  • 00:20:04 Je to kalich na pastorační cesty
    a pak je menší.
  • 00:20:13 Je tu napsáno
  • 00:20:15 ?Od mládeže církve veselské
    v roku jubilejním 1863?.
  • 00:20:26 -Za zmínku stojí
    taky tento stůl Páně,
  • 00:20:29 na kterém všechny věci vidíme.
  • 00:20:31 Je zde symbolika
    toho nejdůležitějšího,
  • 00:20:34 k čemu stůl Páně slouží,
    tedy těla a krve Kristovy,
  • 00:20:38 jinak chleba a vína.
  • 00:20:41 A to je po evangelickém způsobu
    doprovázeno textem.
  • 00:20:46 -Stejně jako v Prosetíně,
  • 00:20:48 i ve Veselí bylo
    za 2. světové války
  • 00:20:51 silné partyzánské hnutí.
  • 00:20:54 -Dokonce tu byla
    i jedna dramatická situace,
  • 00:20:57 kdy přijely jednotky SS
    prohledávat vesnici.
  • 00:21:01 Zrovna v tu dobu
    se partyzáni ukrývali v kostele
  • 00:21:05 a farář při výzvě,
    aby vydal klíče od kostela,
  • 00:21:09 nevěděl,
    že tam partyzáni zrovna jsou.
  • 00:21:13 Takže je vydal
    s naprostým klidem a suverénně.
  • 00:21:20 Jenže velitel
    to tak nějak odbyl,
  • 00:21:22 neotevřeli kostel,
  • 00:21:24 díky tomu
    nedošlo k přestřelce
  • 00:21:26 a Veselí zůstalo zachováno.
  • 00:21:37 -Tajuplné malby zvláštních bytostí
    na zdi kostela sv. Jana Křtitele
  • 00:21:42 v Jindřichově Hradci patří
  • 00:21:44 mezi mediální
    a návštěvnické taháky
  • 00:21:47 této gotické stavby.
  • 00:21:48 Kostel však ve svých zdech
  • 00:21:50 skrývá ještě
    mnoho dalších tajemství,
  • 00:21:53 která do nich
    v uplynulých 8 století
  • 00:21:56 zapsaly dějiny.
  • 00:21:59 -1. tajemstvím kostela
    Jana Křtitele,
  • 00:22:02 jehož stavba byla započata
    ve 3. čtvrtině 13. století,
  • 00:22:05 je vlastně jeho původní účel.
  • 00:22:07 Historikové zatím marně
    pátrají po tom,
  • 00:22:10 kdo kostel nechal postavit
    a zda se jednalo o kostel farní
  • 00:22:14 nebo určený pro potřeby
    německých rytířů,
  • 00:22:17 kteří tehdy v Jindřichově Hradci
    jako jediný mnišský řád působili.
  • 00:22:26 -Na meziokenních pilířích
    je 12 postav apoštolů.
  • 00:22:30 Když se na ně pozorně podíváte,
    tak zjistíte,
  • 00:22:33 že mají uřezané hlavy.
  • 00:22:35 Souvisí to
    se stavební historií kostela,
  • 00:22:37 kdy v polovině 15. století
    byl dřevěný plochý strop
  • 00:22:41 nahrazen vrcholně gotickou
    hvězdicovou klenbou.
  • 00:22:45 -Bezhlaví apoštolové však
    nejsou jediným unikátem.
  • 00:22:48 Vedle barokního
    a renesančního vybavení
  • 00:22:51 zde můžeme nalézt
    zajímavé nástěnné malby
  • 00:22:54 vytvořené metodou ?al secco?,
    tedy na suchou omítku.
  • 00:22:58 Jednak jsou to známé obrazy
    tajuplných bytostí,
  • 00:23:01 které se sice ve středověku
    poměrně běžně ztvárňovaly,
  • 00:23:05 ovšem ne na zdech kostelů.
  • 00:23:07 Nejsou ale jediné.
  • 00:23:09 -Dovolil bych si upozornit
    na nenádpadné nápisové tabule.
  • 00:23:14 Jsou to funerální památky
  • 00:23:16 na drobnou šlechtu
    ze širokého okolí.
  • 00:23:20 Patří k nim ještě tento znak.
  • 00:23:28 Není známo, komu ten znak patří,
    nicméně osoba,
  • 00:23:31 která ten znak nosila
    a je zde někde pohřbena,
  • 00:23:35 musela být významnější.
  • 00:23:39 -Jméno nositele erbu však jistě
    znali řádoví bratři minorité,
  • 00:23:43 kteří kostel ve středověku
    spravovali.
  • 00:23:46 Proč ale do Jindřichova Hradce
    kolem r. 1320 minorité přišli?
  • 00:23:50 -Uvádí se, že je to v souvislosti
    s působením valdenských.
  • 00:23:55 Ti ohrožovali
    celé panství pánů z Hradce.
  • 00:23:58 Dokonce se proti nim
    vedla křížová výprava.
  • 00:24:04 Použit byl
    ale i nenásilný model,
  • 00:24:06 totiž přesvědčit nerozhodné,
  • 00:24:08 že ideál chudoby a askeze
    sv. Františka
  • 00:24:12 tu hlavní námitku valdenských,
    zkaženost církve,
  • 00:24:17 obtloustlý církevní prelát,
    který si žije z církevního majetku,
  • 00:24:22 vyvrátili to tím,
    že když se na ně podívali,
  • 00:24:25 tak viděli: to je asketa.
  • 00:24:27 A když nám
    ten asketický typ člověka říká,
  • 00:24:31 že podle těchto ideálů máme žít,
    snáz mu uvěříme.
  • 00:24:35 -V 16. století
    minorité z Hradce odcházejí.
  • 00:24:38 Jejich klášter je proměněn
    na špitál pro chudé
  • 00:24:41 a kostel se stává farním kostelem.
  • 00:24:43 V jeho základech však bylo ukryto
    další tajemství:
  • 00:24:47 statiku
    ohrožující nestabilní podloží.
  • 00:24:50 Několik dílčích oprav nestačilo
    a v 70. letech 20. století hrozilo,
  • 00:24:54 že se celý kostel zřítí.
  • 00:24:56 Církev tehdy neměla
    na opravu prostředky
  • 00:24:59 a tak kostel převedla na stát,
  • 00:25:01 respektive na Muzeum
    Jindřichova Hradce.
  • 00:25:04 Náročná oprava trvající přes 20 let
    nakonec vedla k jeho záchraně.
  • 00:25:09 A tak i dnes je možné
    při vstupu do kostela pocítit
  • 00:25:12 jeho zvláštní atmosféru,
  • 00:25:14 která by pro někoho možná
    mohla být tím tajemstvím největším.
  • 00:25:19 -Duch modliteb, askeze a odříkání,
    ten prosákl skrze stěny
  • 00:25:23 a když tam přijde
    vnímavá duše člověka,
  • 00:25:26 tak je to možná trochu tajemno,
    co na nás působí,
  • 00:25:30 když přijdeme do tohoto chrámu.
  • 00:25:36 -Od 1. adventní neděle
  • 00:25:37 kolem nás bude ještě víc
    světýlek a radosti navenek.
  • 00:25:41 Možná to často působí spíš
    smutek a shon vevnitř.
  • 00:25:45 Přeji vám schopnost
    zachytit to pravé světlo.
  • 00:25:50 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2014
  • 00:26:01 .

Související