8. 3. 2013
Česká televize je největším koproducentem českých filmů. Právě proto loni v létě vzniklo Filmové centrum, které má vysoké ambice – převzít část odpovědnosti za to, jak česká kinematografie vypadá.
Filmové centrum České televize „žije“ teprve osm měsíců, přesto má na svém kontě přípravu řady velmi zajímavých projektů. Stojí za ním uznávaní odborníci – Helena Uldrichová jako vedoucí Filmového centra, Tomáš Baldýnský jako kreativní producent a Jaroslav Sedláček jako hlavní dramaturg. Tvrdí, že českého diváka český film zajímá. Jak se tedy Filmové centrum „bije“ za dobré české filmy a jaká bude jeho letošní nabídka?
Filmaři Vás velmi dobře znají, ale kde Filmové centrum zaznamenají diváci?
Jaroslav Sedláček: „V titulcích, pokud je dnes ještě někdo čte (smích). Úkolem filmového centra je být neviditelnou rukou na poli české kinematografie, pomáhat filmům na svět, dělat je pestřejší a zajímavější. Nejsme ale ti, co by se „prsili“ do prvních řad. Tam přece jen patří herci, herečky, režiséři.“
Helena Uldrichová: „Česká televize má být především partnerem nezávislým producentům. Je to veřejnoprávní služba. Nejsme hlavními producenty filmů, ale jak jsem řekla, partnery.“
Vy jste sice „neviditelní“, ale váš výběr filmů je pro diváka viditelný. Na základě čeho probíhá?
Jaroslav Sedláček: „V prvním kole rozhoduje kvalita scénáře. Pokud je výjimečně kvalitní, jdeme za něj bojovat. Ať je to drama, komedie nebo sci-fi. To je ideální případ, kterých ale není mnoho. Za těch osm měsíců jsme zjistili, že některých žánrů se nám nedostává, především komedií, kriminálek a thrillerů, proto jsme po nich vyhlásili určitou poptávku. Tam musíme jít scénářům naproti, hledat látky, autory, režiséry, dávat to celé dohromady.
Helena Uldrichová: „Veřejnoprávní televize nepodporuje prvoplánově jenom filmy pro masové publikum. Jde také například o artové filmy, které mají šanci uspět na festivalech.“
Například film Můj pes Killer získal na 42. ročníku MFF v Rotterdamu 2013 hlavní cenu Tiger Hivos Award.
Helena Uldrichová: „Z toho máme obrovskou radost. Není to sice film, který by lámal divácké rekordy, ale je to obrovský úspěch pro českou kinematografii.“
Jaroslav Sedláček: „Rotterdamský festival je jedním z nejceněnějších v Evropě. Vyhráli tam už například Bohdan Sláma s filmem Divoké včely a Petr Zelenka s filmem Knoflíkáři.“
Filmové centrum funguje osm měsíců. Když připočteme například Evropskou filmovou cenu pro Aloise Nebela, takzvaného evropského Oscara, Česká televize je ve výběru filmových partnerů úspěšná.
Helena Uldrichová: „Navíc úspěchy na festivalech pomáhají tvůrcům financovat další filmy. Je to ocenění nejenom autorů, ale i producentů.“
Filmové centrum má být jedním z nejsilnějších partnerů filmařů u nás. Není to vysoký cíl?
Helena Uldrichová: „Určitě ne. Česká televize je největším koproducentem českých filmů. Současně se Státním fondem. To přirovnání je rozhodně na místě.“
Jaroslav Sedláček: „Rozhodli jsme se částečně převzít zodpovědnost za to, jak česká kinematografie vypadá. Nechceme být jenom ten, co se veze. Proto se snažíme být důslednější a náročnější, než bylo zatím v kraji zvykem. Snad to přinese kýžené ovoce.“
Jak vnímáte vkus „českotelevizního“ diváka?
Helena Uldrichová: „Česká televize je schopna díky svým kanálům uspokojit většinového i artového diváka. Prvotní reakce je návštěvnost v kinech. Druhá strana mince jsou festivalové úspěchy. Pokud pak jde o televizní sledovanost, u většiny filmů jsou diváci spokojení a máme kladné ohlasy.“
Jaroslav Sedláček: „Česká kinematografie má tu velkou výhodu oproti ostatním kinematografiím, že českého diváka český film zajímá. Návštěvnost národní kinematografie je něco, čím se vedle nás mohou chlubit snad jen Francie, Indie a Spojené státy. Je to velká cennost a byl bych rád, abychom o ni nepřišli. Dominantní pro naši kinematografii vždycky byly komedie, funguje to tak už od dob Vlasty Buriana a je to tak správně. My jako Filmové centrum ale nemůžeme a ani nechceme preferovat jeden filmový žánr nebo jednu diváckou skupinu před ostatními, chceme generovat co nejširší spektrum žánrů, témat, autorů, režisérů a konec konců i herců. Po komediích, detektivkách a thrillerech třeba chystáme dřív nebo později vyhlásit i poptávku po filmech pro děti a mládež, což je oblast, ve které jsme byli kdysi velmocí. Kdyby se nám podařilo iniciovat nové Pány kluky nebo nového Krakonoše a lyžníky, byl bych šťastný.“
Helena Uldrichová: „Dodám, že návštěvnost českých filmů se pohybuje mezi pětadvaceti a pětatřiceti procenty ročně. To je obrovské číslo.“
Jaký tvůrce je pro vás ideální?
Jaroslav Sedláček: „ V tomto směru žádnou předpojatost nemáme. Pokud bych měl mluvit v obecné rovině, chybí mi tu celá jedna filmařská generace. Je tu „něžná“ generace - Hřebejk, Svěrák, Gedeon a další, kteří debutovali těsně po sametové revoluci, ale pořád ještě se tu neobjevila nová mladá generace, která by těmto ostříleným matadorům v dobrém slova smyslu šlapala na paty. Takže další úkol pro nás – hledat talenty a pomáhat jim.“
Podnikáte v tomto směru už nějaké kroky?
Jaroslav Sedláček: „Ano, aktuálně se podílíme na dvanácti celovečerních hraných filmech, které jsou buď debutem nebo druhým filmem. Pokoušíme se novou filmařskou generaci trochu popostrčit.“
Helena Uldrichová: „Jitka Rudolfová natočila svůj druhý celovečerní film Rozkoš. Premiéru bude mít na podzim a je se na co těšit. Česká televize také podpořila debut Bez doteku osmnáctiletého nadějného režiséra Matěje Chlupáčka. Matěj je unikát, protože nevystudoval žádnou filmovou školu.“
Kdo konkrétně rozhoduje o tom, kterým filmům bude Česká televize partnerem?
Helena Uldrichová: „Programová rada České televize. Filmové centrum dává doporučení.“
Pro českou kinematografii byl velmi důležitý konec loňského roku. Byl přijat zákon o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie.
Helena Uldrichová: „Na ten zákon jsme čekali velmi dlouho. Aktuálně čekáme na spuštění Fondu, které proběhne v polovině roku. Myslím si, že by to mohl být dobrý impuls pro nové filmy.“
Jaroslav Sedláček: „Čeští filmaři už se nebudou moci vymlouvat na to, že nemají peníze nebo podmínky. Byl bych rád, kdyby se do filmu vrátila větší řemeslná profesionalita, aby to nebyly podfinancované projekty, dělané na koleně na základě sebeobětování.“
Helena Uldrichová: „To souvisí i s žánrovou pestrostí. Například zde nebylo dost peněz pro historická témata. Film Lidice byl do jisté míry výjimkou. I tato témata je nutné otevírat.“
Jaká bude vaše letošní nabídka?
Jaroslav Sedláček: „Věříme, že pestrá a kvalitní. Zdeňkovi Tycovi se povedl emocionálně velmi silný film Jako nikdy s Petrou Špalkovou a Jiřím Schmitzerem v hlavních rolích. Na jaře přijde do kin netradiční pohádka Kovář z podlesí. Začátkem léta uvedeme hudební film Revival s Karlem Heřmánkem, Bolkem Polívkou, Miroslavem Krobotem, Vojtou Dykem a Mariánem Geišbergem. Koncem léta se diváci mohou těšit na novinku Honzy Hřebejka Líbánky, která se podobně jako Nevinnost dotýká jednoho velmi vážného problému. Hodně zvědavý jsem na divácké přijetí superhvězdně obsazeného filmu Všiváci režiséra Romana Kašparovského, přece jenom takový film, jaký natočil, tady ještě nebyl. Jedním z hitů podzimní nabídky určitě budou ambiciózní a mezinárodně velmi silně obsazení Klauni s Jiřím Lábusem, Oldřichem Kaiserem a Kati Outinenovou, vítězkou festivalu v Cannes. Je to film, u kterého se divák od srdce zasměje i u kterého si upřímně popláče. Emočně silná by měla být i vánoční romance Křídla Vánoc režisérky Karin Babinské, v níž hrají mj. Richard Krajčo, Vica Kerekes a Jakub Prachař.
Na příští rok pak chystáme Vejšku, pokračování divácky mimořádně úspěšného Gymplu s Jirkou Mádlem a Tomášem Vorlem juniorem v hlavních rolích, debut Ondřeje Sokola, černou komedii Krásno atd. atd.
A to ani nemluvím o dokumentech, kde to menu je neméně vybrané: Hledá se prezident má, myslím, všeříkající název, Šmejdi pojednávají o drsných metodách, jakými jsou senioři ponižováni a zastrašováni na nejrůznějších předváděcích akcích, atd. atd. Není potřeba dál vyjmenovávat, stačí sledovat obrazovku nebo webové stránky České televize.“
Filmové centrum funguje jako kontaktní místo pro posuzování a zpracování filmových koprodukcí České televize. Filmové centrum má zajistit především přehlednější a transparentnější kritéria výběru koprodukčních projektů ČT. Dalšími úkoly jsou zvýšit procento úspěšnosti koprodukčních aktivit ČT, posílit jméno České televize jakožto uznávaného a vyhledávaného partnera v oblasti filmové tvorby a nastavit aktivnější přístup k dramaturgii koprodukovaných filmů.
16. 6. 2014
Šestatřicátý ročník festivalu české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu 2014, který se uskutečnil od 8. do 14. června v Novém Městě nad Metují, ovládly filmy České televize. Ta kromě ceny za nejlepší studentské dílo posbírala všechna ocenění.
13. 6. 2014
Časosběrný dokument o životě v nejchudších východoslovenských osadách Všechny moje děti, který vznikl v koprodukci České televize a slovenské RTVS, vstupuje do boje o Evropskou filmovou cenu. Nominovala ho Slovenská filmová a televizní akademie. Na vzniku snímku režiséra Ladislava Kaboše se podílela Tvůrčí producentská skupina Patricka Diviše z brněnského studia.
11. 6. 2014
Nahoru a dolů – typický osud hrdinů ze snímků Heleny Třeštíkové. Dokumentaristky, která v červnu slaví pětašedesáté narozeniny a pracuje na novém filmu ukazujícím fenomén závislosti na drogách z netradiční perspektivy. Tvorbu Heleny Třeštíkové připomene Česká televize po tři červnové večery na programech ČT art a ČT2 vybranými dokumenty a pořadem Na plovárně. Film Život s Kašparem přitom bude vysílán nejen v televizní premiéře, ale i ve zcela nové verzi.
22. 5. 2014
V rámci nominačních projekcí budou k vidění v Praze, Ústí nad Labem a Plzni
21. 5. 2014
Blíží se ostravská premiéra nového filmu, jehož koproducentem je ČT.
19. 5. 2014
Mnoha cenami ověnčený koprodukční snímek České televize Show! Bohdana Bláhovce čeká televizní premiéra. ČT2 ho vysílá ve středu 21. května 2014 od 20 hodin. Šokující svědectví o zákulisí tuzemského zábavního průmyslu vzniklo ve spolupráci s Tvůrčí producentskou skupinou Kamily Zlatuškové z brněnského studia ČT.
12. 5. 2014
Na filmovém trhu Marché du Film bude česká kinematografie opět zastoupena v česko-slovenském pavilonu, který České filmové centrum sdílí se Slovenským filmovým ústavem. Pavilon se nachází v prestižní části trhu Village International pod číslem 133 a slouží jako prostor pro prezentaci českého filmu, filmových novinek, možností koprodukce s českými producenty a servisu poskytovaného zahraničním štábům, a zároveň jako zázemí pro české producenty, kteří se v jeho prostorách setkávají se zahraničními profesionály. Partnery pavilonu jsou Barrandov Studio a Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.
5. 5. 2014
Zvláštní cenu pro evropský dokumentární film získal na Mezinárodním filmovém festivalu Crossing Europe v rakouském Linzi dokument Roberta Kirchhoffa Kauza Cervanová. Koprodukční snímek České televize tak rozšířil početnou sbírku dosud získaných festivalových ocenění.
4. 5. 2014
Na letošním ročníku festivalu Finále Plzeň získaly projekty České televize hlavní cenu v obou kategoriích věnovaných televizní tvorbě a dalších sedm ocenění, včetně Zlatého ledňáčka za celovečerní film pro koprodukční snímek Jako nikdy či zvláštního uznání pro film Jiřího Mádla Pojedeme k moři. Dvě ocenění získal rovněž koprodukční snímek České televize Křídla Vánoc, který zabodoval v diváckém hlasování jako nejlepší hraný film. Cenu za nejlepší herecký výkon si odnesl jeho hlavní představitel Richard Krajčo.
29. 4. 2014
Autorské drama režisérky a scenáristky Miry Fornay Můj pes Killer získal slovenskou Národní filmovou cenu Slnko v sieti 2014. Filmařka cenu osobně převzala 26. dubna na jevišti historické budovy Slovenského národního divadla. Kromě ceny za nejlepší film získala Fornay i cenu za nejlepší režii a scénář.