iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 9. 2013
11:00 na ČT1

1 2 3 4 5

10 hlasů
9357
zhlédnutí

Toulavá kamera

Úštěk — Na koloběžce po Maloskalsku — Fenomén Ještěd — Muzeum socialistických vozů — Moravské Křižánky — Karel May v Náprstkově muzeu

29 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Toulavá kamera

  • 00:00:20 Máme za sebou hodně chladný
    a deštivý týden
  • 00:00:24 a ani předpověď na další dny
    neslibuje zlepšení.
  • 00:00:26 Mnozí z vás asi radši zůstanou doma
    a na výlet se vydají
  • 00:00:29 prostřednictvím
    televizní obrazovky.
  • 00:00:32 Rádi vám budeme asistovat.
    Dobrý den, přátelé.
  • 00:00:35 Začneme ve starobylém Úštěku,
  • 00:00:36 obklopeném krásnou krajinou
    a plném historických skvostů.
  • 00:00:40 Pak si protáhneme těla projížďkou
    půvabným turistickým regionem,
  • 00:00:44 jemuž se říká Maloskalsko,
    úchvatný to kout Českého ráje.
  • 00:00:48 Potom se vydáme na Ještěd, kde
    letos slaví hned několik kulatin.
  • 00:00:53 Hodně si povíme o tamní dominantě.
  • 00:00:55 Další minuty strávíme s partou
    nadšenců, kterým učarovala auta
  • 00:00:59 brázdící v minulosti silnice
    socialistického Československa.
  • 00:01:04 Pátá reportáž bude patřit
    obci Křižánky,
  • 00:01:07 kterou v minulosti proslavilo
    neobvyklé řemeslo, pilníkářství.
  • 00:01:11 A na konec Náprstkovo muzeum
  • 00:01:13 a vzpomínka na nesmrtelného
    Karla Maye
  • 00:01:16 a jeho rovněž
    nezapomenutelné hrdiny.
  • 00:01:20 Návštěva starobylého Úštěku
    pro vás pravděpodobně
  • 00:01:23 nebude úplnou premiérou,
    byť jste tam nikdy nebyli.
  • 00:01:27 Je totiž rájem filmařů.
  • 00:01:29 V jeho kulisách se natáčely třeba
    filmy Kolja, Zámek v Čechách
  • 00:01:33 nebo muzikál Rebelové.
  • 00:01:34 Všude kolem je krásná příroda,
    lesy, rybníky
  • 00:01:37 a vrcholky Českého středohoří
    nebo Kokořínska.
  • 00:01:40 Nemluvě o historických památkách.
  • 00:01:45 Úštěk leží na silnici spojující
    Litoměřice a Českou Lípu.
  • 00:01:48 Ve středověku byl obklopen hradbami
  • 00:01:51 a dovnitř se vjíždělo dvěma mýtnými
    branami - východní a západní.
  • 00:01:55 Ty navíc sloužily
    jako vězení a mučírna.
  • 00:01:58 Na noc se obě zavíraly a vstupovalo
    se jen se souhlasem strážných.
  • 00:02:02 V polovině 19. století byly
    brány zbourány,
  • 00:02:05 protože město sužovaly
    časté požáry
  • 00:02:07 a skrze ně se voda
    dopravovala složitě.
  • 00:02:10 Pokud se jedná o vnitřní město,
    kterým procházela silnice,
  • 00:02:14 tak po obou stranách
    byly štítové domy.
  • 00:02:17 Postupně tím,
    že město vyhořelo kompletně,
  • 00:02:21 tak byly přestavovány a zachovalo
    se několik štítových domů
  • 00:02:25 u městské české brány
    na západní straně města.
  • 00:02:30 Jsou tam původní sklepy,
    původní mezipatra.
  • 00:02:35 Nebyl to klasický patrový barák,
    ale bydlelo se v mezipatrech.
  • 00:02:39 Ve spodní části byly krámky,
  • 00:02:41 podloubí sloužila
    na uskladnění vozů.
  • 00:02:44 Střed města byl rozdělen
    na dvě náměstí.
  • 00:02:47 Před kostelem a za kostelem.
  • 00:02:49 V přední části stával
    do začátku 20. století pivovar.
  • 00:02:53 Za pivovarem je hrad, který sloužil
    v tom středověku místním vládcům,
  • 00:02:58 ať už to byli Michalovici,
    Sezimové, Cardové.
  • 00:03:01 Když po Bílé Hoře Úštěk získali
    jezuiti, hrad chvíli obývali,
  • 00:03:05 ale protože byl pro ně malý,
    tak se přestěhovali do Liběšic
  • 00:03:10 a hrad prodali právovárečným
    měšťanům úštěckým,
  • 00:03:14 kteří si z něj udělali sladovnu.
    Od té doby hrad chátral.
  • 00:03:22 V současné době je v rekonstrukci.
  • 00:03:24 Vedle se nachází součást opevnění
    Pikartská věž,
  • 00:03:28 která byla až do roku 1945
    obyvatelná.
  • 00:03:32 Určitou dobu v ní sídlil
    i husitský hejtman Carda.
  • 00:03:37 Na druhém náměstí víme,
  • 00:03:39 že v bývalé poště přespával
    ruský car Mikoláš s carevnou,
  • 00:03:43 když jeli do Teplic
    podepsat smlouvu
  • 00:03:45 o vybudování pomníku
    porážky Napoleona.
  • 00:03:50 Jeho doprovod, hrabě Chotek,
    přespával na podloubí,
  • 00:03:53 předtím to byl panský dům
    čili her Haus.
  • 00:03:58 Atypické dřevěné domky mají
    z jedné strany několik pater,
  • 00:04:02 ovšem z druhé dosáhnete na okap.
    Hrdě se vypínají vysoko nad srázem
  • 00:04:06 a svým vzhledem připomínají
    ptačí hnízda.
  • 00:04:09 Spodní část je vytesaná ve skále,
    kde jsou sklepy,
  • 00:04:12 ale i obytné místnosti, užívali je
    zpravidla úštěčtí občané.
  • 00:04:16 Traduje se, že ptačí domky stavěli
    italští dělníci,
  • 00:04:20 když se stavěla železniční trať
    Litoměřice - Česká Lípa,
  • 00:04:24 ale je to jenom jako folklór,
  • 00:04:27 protože ta železniční trať se
    stavěla v roce 1898,
  • 00:04:31 a ty domky jsou
    z počátku 19. století.
  • 00:04:39 Pěšina pod domky byla kdysi jedinou
    cestou nejen z Úštěku
  • 00:04:42 do obce Lhota,
    ale i na nedaleké popraviště.
  • 00:04:45 Bylo zajímavé tím, že bylo
    dlážděné, kat tam měl svůj domek,
  • 00:04:50 byly tam tři šibenice, protože
    jedna nestačila v minulosti.
  • 00:04:54 Z nedaleké obce Levín lapkové
    zřejmě se dopustili svatokrádeže,
  • 00:04:59 byli tři a byli odsouzeni
    k trestu smrti,
  • 00:05:02 takže museli postavit tři šibenice.
    Úštěk měl právo meče, to znamená,
  • 00:05:07 že mohl vykonávat rozsudky smrti
    i popravy.
  • 00:05:12 Město leží na vysokém
    pískovcovém ostrohu.
  • 00:05:15 Přístup do centra po rovině
    je pouze ze západu.
  • 00:05:18 Jinak všude šlapete úzkými
    uličkami do kopce.
  • 00:05:21 Přesto genius loci Úštěku
    za tu námahu stojí.
  • 00:05:24 Přijeďte se přesvědčit.
  • 00:05:27 A teď už slíbený tělocvik,
  • 00:05:29 který uvedeme znělkou
    Toulky na kole.
  • 00:05:35 Ale nebude to úplně tak doslova.
  • 00:05:38 Sice se projedeme na dopravním
    prostředku o dvou kolech,
  • 00:05:42 ale bicykl to nebude.
  • 00:05:43 Tentokrát budeme polykat kilometry
    na koloběžce,
  • 00:05:47 a to v malebném Maloskalsku.
  • 00:05:49 Několik lidí propadlo jízdě
    na kolobrndě natolik,
  • 00:05:52 že se snaží tento způsob dopravy
    propagovat právě tady.
  • 00:05:57 Pokud chcete na výlet,
    jak se říká "na pohodu",
  • 00:06:00 začněte na Kozákově
    u Riegrovy turistické chaty.
  • 00:06:03 Tam vás z Malé Skály
    vyveze cyklobus.
  • 00:06:06 Pro zahřátí si vyšlápněte
    na rozhlednu.
  • 00:06:08 Ať vidíte celý Hamštejnský hřeben,
  • 00:06:11 po jehož části pojedete zpět
    do Malé Skály.
  • 00:06:14 Na severní straně je vidět
    celé panoráma Krkonoš,
  • 00:06:17 jsou vidět Trosky, Český ráj,
    Bezděz,
  • 00:06:20 při dobré viditelnosti je možno
    dohlédnout až na Říp.
  • 00:06:23 Protože součástí téhle trasy
    je i jízda v terénu,
  • 00:06:27 tak je dobré dávat pozor na to,
    aby člověk nezadrhával
  • 00:06:30 o spodek koloběžky a přenášel váhu
    na zadní kolo.
  • 00:06:33 A aby dobře brzdil, protože cesta
    vede převážně z kopce.
  • 00:06:36 Když z kopce, tak i do kopce,
    to je Hamštejnský hřeben,
  • 00:06:40 který je místními nazýván
    nejkrásnější hřebenovkou
  • 00:06:43 ve střední Evropě.
  • 00:06:45 Na cestě, která je dobře značená,
    se o tom přesvědčíte.
  • 00:06:48 Odpočinout si můžete na tamním
    oblíbeném místě, na Vzdychánku.
  • 00:06:51 Myslím si, že jízda na koloběžce
    je jednoduchá,
  • 00:06:54 ale je potřeba se naučit techniku
    jízdy, to znamená střídat nohy,
  • 00:07:00 což je základ,
    a potom správně na ní stát.
  • 00:07:03 Žádné dlouhé zdržování.
    Nabíráme směr na Vesec.
  • 00:07:06 Je před námi pěkný sjezd
    z Kozákova.
  • 00:07:08 A je to sešup opravdu rychlý.
  • 00:07:10 Na koloběžce je to o něco
    náročnější,
  • 00:07:13 uvádí se dvakrát až třikrát
    náročnější než na kole,
  • 00:07:16 ale je to ideální pro rodinu,
  • 00:07:18 když člověk by jel třeba
    s manželkou,
  • 00:07:21 manželka může jet na kole
    a já pojedu na koloběžce
  • 00:07:25 a jsme na tom fyzicky
    v podstatě stejně. Je to srovnané.
  • 00:07:29 Dá se to určitě zvládnout
    v každém věku.
  • 00:07:32 Můj kolega, tomu je 65 let,
    já jsem o chlup mladší,
  • 00:07:35 a dá se jezdit naprosto v pohodě.
  • 00:07:38 A je tu Vesec,
    kde jsme objevili brusičskou dílnu.
  • 00:07:41 Vždyť Kozákov a drahé kameny
    k sobě odjakživa patří.
  • 00:07:44 Dodnes tu můžete najít třeba
    jaspisy nebo acháty.
  • 00:07:47 Takhle vidíte jenom oblý oblázek.
    A když to vybrousíte, tak zjistíte,
  • 00:07:53 že tam je třeba takováto
    krásná šipka.
  • 00:07:56 Tohle je jeden z nejvzácnějších
    kamenů, který mám,
  • 00:07:59 protože takový druhý
    na světě neexistuje.
  • 00:08:02 Když ho máte z této strany, nic.
  • 00:08:04 Když ho otočíte, je to taky jeden
    z nejkrásnějších kamenů, který mám,
  • 00:08:08 protože má čtyři kresby v sobě,
    což je pro Kozákov ojedinělé.
  • 00:08:12 A teď to vezměte
    na Besedické skály,
  • 00:08:15 které patří mezi nejkrásnější místa
    Českého ráje.
  • 00:08:18 Tam koloběžky odložte a jděte se
    podívat na romantické skalní město.
  • 00:08:22 Toto místo se nazývá Kalich.
  • 00:08:24 Údajně se zde ukrývali
    podle legendy Čeští bratři.
  • 00:08:29 Nicméně již profesor Šimák
    na začátku 20. století prokázal,
  • 00:08:33 že tato legenda není pravdivá.
  • 00:08:35 Za původce legendy označil právě
    Jindřicha Erazima Vitáska.
  • 00:08:39 Nicméně velice zajímavé je,
  • 00:08:42 že dodnes se ve všech turistických
    průvodcích tato legenda označuje
  • 00:08:46 za pravdivou a jsou na toto místo
    lákány davy turistů.
  • 00:08:50 V místním infocentru doporučují
    jet delší,
  • 00:08:53 ale malebnou cestou
    přes obec Zbirohy,
  • 00:08:56 kde byste si neměli nechat ujít
    prohlídku tajuplné zříceniny hradu
  • 00:09:00 s unikátním středověkým
    horkovzdušným topným systémem.
  • 00:09:04 Tento systém vytápění
    fungoval na základě průduchů,
  • 00:09:07 které byly ve stěnách
    a v podlaze starého hradu
  • 00:09:10 a kterými proudil horký vzduch
    z centrálního topeniště.
  • 00:09:14 Tento systém vytápění
    je dokladem toho,
  • 00:09:16 že staré středověké hrady
    nemusely být studenými
  • 00:09:21 a neútulnými obydlími.
  • 00:09:23 Od hradu Zbirohy pak pojdete
    podél řeky Jizery
  • 00:09:26 a za chvíli jste v Malé Skále.
  • 00:09:28 Říká se o ní, že je to
    perla Českého ráje.
  • 00:09:31 Ve Vejměku na Boučkově statku
    se můžete seznámit
  • 00:09:34 s regionálními výrobky,
  • 00:09:35 kterými se tu snaží přispívat
    k zachování zdejších tradic.
  • 00:09:39 Krom toho roubené stavení slaví
    letos 200. narozeniny.
  • 00:09:45 Ještěd vám jistě
    představovat nemusím,
  • 00:09:47 coby nejvyšší horu stejnojmenného
    horského pásma
  • 00:09:51 a symbol českého severu
    jej určitě známe všichni.
  • 00:09:54 Jeho nezaměnitelná silueta je vidět
    prakticky ze všech stran,
  • 00:09:58 z Českého ráje, Krkonoš i Polabí.
    Ještěd nevypadal vždycky jako teď.
  • 00:10:03 Jeho skalnatý vrchol
    se od 19. století začal proměňovat
  • 00:10:07 v důsledku turistiky
  • 00:10:09 a později s rozvojem rádiového
    a televizního vysílání.
  • 00:10:13 Letos je to právě 80 let,
    co byla do provozu uvedena lanovka
  • 00:10:17 a 40 let od otevření unikátního
    vysílače a horského hotelu.
  • 00:10:24 Nejznámější pohled na Ještěd
    je asi od dolní stanice lanovky
  • 00:10:28 v liberecké části Horní Hanychov.
  • 00:10:30 Právě tady byla 15. června 1932
    zahájena její stavba
  • 00:10:34 a do roka a do dne pak slavnostně
    spuštěn běžný provoz.
  • 00:10:38 Turistům se tak výrazně
    usnadnil přístup na vrchol.
  • 00:10:42 Lanová dráha na Ještěd
    je kyvadlového typu,
  • 00:10:46 má dvě stanice.
  • 00:10:47 Horní stanice je poháněcí,
    dolní stanice je napínací.
  • 00:10:51 Mezi stanicemi je nosné lano,
  • 00:10:53 celková délka toho nosného lana
    je 1400 metrů,
  • 00:10:57 vzdálenost stanic je 1188 metrů.
  • 00:11:01 Na dráze se vždy pohybují
    proti sobě dvě kabiny,
  • 00:11:04 které na své cestě překonají
    převýšení 400 metrů.
  • 00:11:08 Jejich obsaditelnost je 34 osob
  • 00:11:10 a ročně tady převezeme
    zhruba 250 000 cestujících.
  • 00:11:17 Na mapy se dnešní název hory
    dostal v 16. století
  • 00:11:20 a už v roce 1907 otevřeli
    na vrcholu horský hotel.
  • 00:11:24 Ten byl dominantou kraje
    až do roku 1963, kdy vyhořel.
  • 00:11:28 V soutěži o novostavbu tehdy
    překvapivě vybrali projekt
  • 00:11:31 od Karla Hubáčka, který dokonce
    ani nesplňoval zadání,
  • 00:11:35 neboť místo dvou samostatných
    staveb umístil vysílač i hotel
  • 00:11:39 do jedné.
  • 00:11:40 Úplná změna dosavadní siluety hory
    měla celou řadu odpůrců,
  • 00:11:44 autor ale sklidil za odvážný nápad
    mezinárodní uznání.
  • 00:11:48 Tato stavba v podobě rotačního
    hyporboloiudu
  • 00:11:50 je unikátní dobovou ukázkou
    humanizace techniky a technicismu.
  • 00:11:54 Každý, kdo sem přijde,
  • 00:11:56 je přímo vtáhnut do prostředí
    technické památky vysílače
  • 00:12:01 a zároveň si může užít komfortu
    ubytování a restaurace,
  • 00:12:05 které jsou díky
    unikátní konstrukci
  • 00:12:08 přímo spjaty s okolním prostředím.
  • 00:12:11 Toho architekt docílil díky
    originálnímu řešení oken,
  • 00:12:15 ale na míru jeho stavbě byl
    vytvořen
  • 00:12:17 i veškerý interiérový design.
  • 00:12:20 Obklady stěn navrhla jen pro Ještěd
    naše významná keramička
  • 00:12:23 Děvana Mírová a tuto na první
    pohled podivnou mříž nad schodištěm
  • 00:12:28 svařil z nalezených kusů
    zemědělských vozů Jaroslav Klápště.
  • 00:12:32 Neobvyklé kruhové řešení stavby
    Ještědu si vyžadovalo
  • 00:12:35 i neobvyklý přístup
    k zařízení interiérů.
  • 00:12:39 Ujal se jej architekt Otakar Binar,
  • 00:12:41 který je autorem veškerého nábytku
    na hotelu a restauraci.
  • 00:12:45 Toto bílé kožené křeslo,
    o které se opírám,
  • 00:12:48 má nerezový ocelový rám
    a je ze salonku,
  • 00:12:51 který je vidět v průhledu za mnou.
  • 00:12:54 V salonku je také
    monolitický autorský stůl,
  • 00:12:57 kolem kterého těchto křesel
    bylo celkem dvanáct.
  • 00:13:03 Většina zařízení se
    až na malé výjimky poztrácela.
  • 00:13:06 To ale neplatí o jedinečné plastice
    Spad meteoritů ve vstupní hale,
  • 00:13:11 u které si autoři odvážně pohráli
    s kombinací skla
  • 00:13:14 a zavrhovaného betonu.
  • 00:13:17 Tohle je jedna z mých
    nejoblíbenějších částí Ještědu,
  • 00:13:21 to je prostor baru,
  • 00:13:22 ten zůstal poměrně zachován
    ve své původní podobě.
  • 00:13:26 Podobu ostatních prostor na hotelu
    můžeme vidět
  • 00:13:29 v knížce Fenomén Ještěd,
  • 00:13:32 kde je spousta původních záběrů
    od fotografa Pavla Štechy,
  • 00:13:36 já jsem dodělával
    snímky současného stavu.
  • 00:13:41 Jejich srovnáním
    je naprosto zřejmé,
  • 00:13:44 že je potřeba interiéry Ještědu
    a jeho vybavení
  • 00:13:47 vrátit do toho původního stavu.
  • 00:13:51 Na vrchol Ještědu si totiž můžete
    vyšlápnout celoročně,
  • 00:13:54 v kterémkoliv ročním období,
  • 00:13:56 a ty pohodlnější
    z vás tam vyveze lanovka.
  • 00:14:04 Běžné rodině obvykle stačí
    jedno auto,
  • 00:14:07 my vás ale teď vezmeme za partou
    pěti nadšenců,
  • 00:14:10 kteří mají dohromady aut
    víc než stovku.
  • 00:14:13 A nejsou to vozy ledajaké.
  • 00:14:15 Vzešly totiž z automobilek
    někdejšího socialistického tábora
  • 00:14:19 a silnice brázdily
    od 60. do 80. let minulého století.
  • 00:14:23 Ostatně i dnes je na cestách
    můžete potkat.
  • 00:14:26 V následujících minutách
    uvidíte i auta,
  • 00:14:29 která byste ale jinde nenašli.
  • 00:14:32 Do stodoly v Kozovazech kousek
    od Prahy se bohužel vejde
  • 00:14:36 sotva 40 aut z rozsáhlé sbírky,
  • 00:14:38 takže místo zbylo
    jen na ty nejcennější kousky.
  • 00:14:41 Najdete tu v podstatě všechno,
    co za socialismu
  • 00:14:44 po československých silnicích
    jezdilo.
  • 00:14:47 Vývoj zadomotorových škodovek,
    od tisícovky až po stodvacítku,
  • 00:14:52 vývoj sovětských vozů
    neboli ruských, žigulíků,
  • 00:14:55 lad a vazů, lidově řečeno.
  • 00:14:57 Samozřejmě tenkrát u nás nejezdily
    jenom škodovky a žigulíci,
  • 00:15:01 jezdily moskviče, jezdily dacie,
    fiaty.
  • 00:15:04 Mohli jste si koupit
    něco tuzexového -
  • 00:15:07 saaba, simku, talbota, chryslera.
  • 00:15:09 Ale polovina aut až dvě třetiny
    opravdu jezdily jenom škodovky,
  • 00:15:13 ať už to byly starší oktávky apod.
  • 00:15:16 nebo samonosné karosérie
    od tisícovky vlastně nahoru.
  • 00:15:19 Zastoupení té ciziny
    bylo hodně malé,
  • 00:15:22 samozřejmě to auto v tuzexu stálo
    nekřesťanské peníze
  • 00:15:26 na tehdejší dobu,
    mohl si to dovolit jen málokdo.
  • 00:15:29 Některé z těchto vozů ještě
    čas od času na silnicích potkáte,
  • 00:15:34 nadšenci z Kozovaz ale mají
    ve sbírce i opravdové rarity.
  • 00:15:38 Tahle stodvacítka je výjimečná
    osobou bývalého majitele,
  • 00:15:42 ještě jako zaměstnanec
    prognostického ústavu
  • 00:15:45 s ní jezdil Václav Klaus.
  • 00:15:47 A tahle tisícovka má pro změnu
    pravostranné řízení.
  • 00:15:50 Tohle je škodovka vyrobená
    v roce 1966 s určením
  • 00:15:55 tahle konkrétní do Pákistánu.
  • 00:15:57 Při vykládání z lodě jim několik
    škodovek spadlo do moře,
  • 00:16:00 jelikož to byla voda slaná,
    tak se dovezly zpátky do Čech,
  • 00:16:04 v současné době jsou pravděpodobně
    jenom dvě takhle pojízdné.
  • 00:16:08 Zvláštnost: bílé blinkry,
    obrácené stěrače,
  • 00:16:12 samozřejmě volant
    na pravé straně.
  • 00:16:17 A ještě jedna škodovka,
  • 00:16:19 důkaz, jak se čeští konstruktéři
    i za socialismu snažili
  • 00:16:22 držet krok se světovou konkurencí -
    Škoda MBX.
  • 00:16:25 Na první pohled možná rozdíl
    od klasického embéčka nepoznáte,
  • 00:16:29 ale stačí stáhnout okénka.
  • 00:16:31 Tohle auto od klasického embéčka
    se liší především tím,
  • 00:16:35 že má jeden pár dveří, můžeme vidět
    i bezrámové provedení dveří.
  • 00:16:41 A zároveň nemá pevný B-sloupek,
    to znamená,
  • 00:16:44 že můžeme takhle stáhnout okno
    i se sloupkem
  • 00:16:47 a vznikne nám nádherně
    otevřený prostor,
  • 00:16:50 který byl v těch 60. letech
    hodně populární.
  • 00:16:53 Zároveň auto má posílený motor,
  • 00:16:56 takže je to takový
    sportovní model škodovky.
  • 00:16:59 To nejatraktivnější ze sbírky
    vás ale teprve čeká,
  • 00:17:02 při pohledu na starou sanitku
    či vozy veřejné bezpečnosti
  • 00:17:06 se někomu objeví na tváři
    nostalgický úsměv
  • 00:17:09 a někomu zase naskočí husí kůže.
  • 00:17:11 HOUKÁNÍ
  • 00:17:19 Tato vozidla mají
    vysoký index čumivosti.
  • 00:17:22 Vlastně v těch lidech
    je to zafixované.
  • 00:17:25 Jedeme třeba v koloně
    nebo jedeme na začátku, na konci
  • 00:17:29 a lidi se stále ohlížejí,
    mají takový ten svůj respekt,
  • 00:17:32 jedou proti,
    přibrzdí nebo něco podobného.
  • 00:17:36 A kolikrát nám dávají přednost,
    aniž bychom ji třeba měli.
  • 00:17:40 Většinu těchto aut oživovala
    parta kamarádů
  • 00:17:42 doslova z hromady šrotu sesbírané
    po zahradách nebo stodolách.
  • 00:17:46 Za 25 let na tom strávili
    už tisíce hodin
  • 00:17:49 a tak co chvíli neopomenou
    zdůraznit,
  • 00:17:52 že bez pochopení jejich rodin
    by se něco takového
  • 00:17:55 rozhodně nemohlo podařit.
  • 00:17:57 Manželky mají s námi svatou
    trpělivost, my říkáme,
  • 00:18:00 že musí mít svatozář.
  • 00:18:02 Ale zase děláme něco, co si myslím,
    že má smysl
  • 00:18:05 a je po nás vidět kus nějaké práce.
  • 00:18:07 Vždyť by to byla přece škoda
    nezachránit,
  • 00:18:10 škoda, kdyby to všechno
    skončilo v hutích.
  • 00:18:13 Do muzea socialistických vozů
    se můžete vypravit kdykoliv,
  • 00:18:16 vyplatí se se ale předem zavolat.
  • 00:18:19 Naše další kroky povedou do srdce
    Žďárských vrchů, do Křižánek,
  • 00:18:23 zmiňovaných na sklonku 14. století.
  • 00:18:26 V posledních letech tu vzniklo
    několik naučných stezek,
  • 00:18:29 které vás seznámí
    s okolní přírodou, historií
  • 00:18:32 nebo zajímavým řemeslem,
    pilníkářstvím.
  • 00:18:35 Ještě před sto lety se to tady
    výrobci pilníků jen hemžilo.
  • 00:18:39 Mimochodem, Křižánky se honosí
    titulem Vesnice Vysočiny roku 2012.
  • 00:18:47 Pokud byste na mapě hledali
    Křižánky, budete se asi divit,
  • 00:18:50 ale výsledkem bude dvojice obcí
    ležících vedle sebe -
  • 00:18:54 Křižánky České a Křižánky Moravské.
  • 00:18:56 Po celá staletí to byly dvě
    samostatné vesnice
  • 00:18:59 oddělené řekou Svratkou
    coby zemskou hranicí.
  • 00:19:02 Až v 60. letech minulého století
    byly spojeny pod jednu hlavičku
  • 00:19:06 a v roce 1998 dostaly do vínku
    ještě další osadu - České Milovy.
  • 00:19:11 No a v této podobě
    známe Křižánky dnes.
  • 00:19:14 Vlastně nikdo pořádně neví,
    od čeho ten název vzniknul,
  • 00:19:19 ale je tady mnoho legend.
  • 00:19:20 Jedna taková novodobější legenda
    hovoří o tom,
  • 00:19:23 že tady kousek odsud býval statek,
    v tom žila děvečka,
  • 00:19:27 která se jmenovala Anka,
    ona se snad spustila s pánem,
  • 00:19:30 a protože hanbu nemohla unést,
    tak si sáhla na život.
  • 00:19:34 Lidé vybudovali na její památku
    tady v tom místě kříž,
  • 00:19:37 a když chodili kolem toho kříže,
    vždycky říkali: "To je kříž Anky."
  • 00:19:41 A nakonec snad nějakým spojením
    těch dvou slov se říkalo Křižánky.
  • 00:19:45 Mnohem pravděpodobnější
    je ale odvození názvu
  • 00:19:48 od jakéhosi Křižana - kolonizátora,
    který stál za jejich vznikem
  • 00:19:52 a přivedl do oblasti
    první osadníky.
  • 00:19:54 Křižánky byly perníkářskou obcí
    hlavně v období
  • 00:19:58 od poloviny 19. století
    do poloviny 20. století,
  • 00:20:01 kdy opravdu to řemeslo patřilo
    mezi nejrozšířenější v obci.
  • 00:20:05 Díky tomu, že pilníkáři měli
    dostatek zakázek,
  • 00:20:08 dostatek práce,
    nemuseli odcházet někam pryč,
  • 00:20:11 hledat práci třeba v zahraničí,
  • 00:20:13 a díky tomu naše obec přežila
    i období hospodářské krize
  • 00:20:16 bez nějakého velkého
    odlivu obyvatel.
  • 00:20:19 Bývalé pilníkárny tu objevíte
    v ne zrovna malém množství.
  • 00:20:23 V podstatě v téměř každé chaloupce
    bývala dílna,
  • 00:20:26 kde mistři se svými učni
    vyráželi do železa drážky.
  • 00:20:31 Mnoho z těchto stavení dnes patří
    do památkové rezervace,
  • 00:20:35 největší v kraji Vysočina.
  • 00:20:37 Konec pilníkářství se datuje
    vlastně do období
  • 00:20:40 2. světové války, kdy se uvolnilo
    místo v jihlavské pilníkárně,
  • 00:20:44 němečtí obyvatelé odešli na frontu
  • 00:20:47 a bylo potřeba doplnit
    ta neobsazená místa.
  • 00:20:52 Potom se už nevrátili,
  • 00:20:54 protože Jihlava byla
    z velké části odsunuta
  • 00:20:57 a pilníkáři využili možnosti
    v Jihlavě zůstat,
  • 00:21:00 využít možnosti bydlení
    a už tam zůstali.
  • 00:21:05 Z Křižánek se postupně stala
    napůl chalupářská obec.
  • 00:21:08 Aby ne, když míst k toulkám
    přírodou, ať už pěšky či na kole,
  • 00:21:12 je tady nepřeberně.
  • 00:21:14 Kromě nejvyššího bodu Žďárských
    vrchů Devíti skal
  • 00:21:17 třeba Zkamenělý zámek, Bílá skála
    nebo Čtyři palice,
  • 00:21:20 jeden ze symbolů obce
    a vyhledávaný cíl horolezců.
  • 00:21:28 Pokud ale dáváte před lany
    a skobami přednost tajemnu,
  • 00:21:32 nedaleko si přijdete na své.
  • 00:21:34 Teď se nacházíme na skalním útvaru
    Milovské perníčky,
  • 00:21:38 tento útvar je zajímavý tím,
  • 00:21:40 že se zde nachází takovýchto
    11 kamenných mís,
  • 00:21:43 o kterých se moc neví,
    k čemu sloužily, proč tady jsou,
  • 00:21:46 jak vznikly.
  • 00:21:48 Ta legenda,
    která je asi nejznámější,
  • 00:21:50 nemá s perníčky nic společného,
    tvrdí se, že to jsou obětní mísy,
  • 00:21:54 kde se dříve obětovávaly oběti
    bohu Perunovi
  • 00:21:57 a perníčky vznikly zkomolením slova
    "peruníčky", od slova Perun.
  • 00:22:02 Jako další varianta se vypráví
    něco o tom,
  • 00:22:04 že by se zde mohlo dříve
    mlít obilí.
  • 00:22:09 Verzí je ale několik.
  • 00:22:11 Z Perníčků navíc máte Křižánky
    jako na dlani.
  • 00:22:14 No a pokud místo trekových bot
    raději obouváte běžky,
  • 00:22:17 ani vy nebudete litovat.
    Koneckonců jak jinak v místě,
  • 00:22:21 kde se objevily vůbec první lyže
    na Vysočině.
  • 00:22:23 Psal se rok 1886 a průkopníky
    bílé stopy tu byli
  • 00:22:26 učitel František Houdek
    a lesník Resch.
  • 00:22:31 Asi bychom těžko hledali kluka,
  • 00:22:33 který by si nezamiloval příběhy
    z Divokého západu,
  • 00:22:36 jejichž hrdiny byli
    apačský náčelník Vinnetou
  • 00:22:39 a jeho pokrevní bratr
    Old Shatterhand.
  • 00:22:42 O jejich dobrodružstvích si lidé
    poprvé početli
  • 00:22:45 bezmála před 150 lety.
  • 00:22:47 Letos si připomínáme
    hned několik výročí
  • 00:22:50 spojených se slavným autorem.
  • 00:22:52 Uplyne totiž 170 let
    od narození Karla Maye,
  • 00:22:55 100 let od jeho úmrtí
    a je tomu právě 50 let,
  • 00:22:58 kdy byl natočen světoznámý film
    Poklad na Stříbrném jezeře.
  • 00:23:02 V Náprstkově muzeu je k vidění
    ojedinělá výstava.
  • 00:23:05 Unikátní dokumenty a exponáty sem
    zapůjčilo i Muzeum Karla Maye
  • 00:23:10 v Radebeulu nedaleko Drážďan.
  • 00:23:13 Na Divoký západ nebo do pouští
    Orientu se teď můžete přenést
  • 00:23:17 v prostorách Náprstkova muzea
  • 00:23:19 a vydat se po stopách
    statečných hrdinů Karla Maye.
  • 00:23:22 Autor v nich vykreslil
    svůj ideál muže,
  • 00:23:25 jemuž však on sám byl v mládí
    na hony vzdálený.
  • 00:23:28 Několikrát byl vězněný
    za drobné krádeže,
  • 00:23:31 právě za mřížemi ale snil
    o dalekých cestách
  • 00:23:34 a po svém návratu
    je začal sepisovat.
  • 00:23:36 Karel May promítal do svých románů
    své osobní zážitky
  • 00:23:40 ze svého nelehkého života.
  • 00:23:42 Old Shatterhand a Kara ben Nemsí
    jsou vlastně projektem
  • 00:23:47 jeho vlastní osoby.
  • 00:23:49 Snažil se tak prožít život,
    tento fiktivní život,
  • 00:23:52 tak jak si ho představoval,
    ne tak, jakým byla jeho realita.
  • 00:23:58 Stvořil tak postavy,
    které nebyly skutečné,
  • 00:24:01 a umístil je do světů, jež se těm
    opravdovým věrně podobaly,
  • 00:24:05 třebaže je do té doby nenavštívil.
  • 00:24:07 Své vědomosti získával pilným
    studiem literatury
  • 00:24:10 včetně slovníku indiánských jazyků.
  • 00:24:12 Na této učebnici je velmi zajímavé,
    že u jména "iltchi"
  • 00:24:16 je Mayova poznámka rukopisná
    "Vinnetous Rappe" -
  • 00:24:19 Vinnetouův vraník.
  • 00:24:21 Zatímco u jména "hatátitla"
    není "Old Shatterhands Rappe" -
  • 00:24:25 Old Shatterhandův vraník,
    jak bychom možná očekávali,
  • 00:24:28 ale "mein Rappe" - můj vraník.
  • 00:24:31 Bylo to již v době, kdy Karel May
    jakoby uvěřil sám sobě, že vše,
  • 00:24:34 co napsal,
    také ve skutečnosti prožil.
  • 00:24:37 Nejen knihy a fotky,
    ale i etnografické předměty
  • 00:24:40 dokumentují na výstavě
    dílo Karla Maye.
  • 00:24:42 Své hrdiny vykresloval do detailů
    tak, aby odpovídaly prostředí,
  • 00:24:46 ve kterém žili.
    Chybu udělal výjimečně.
  • 00:24:49 Tou je například tato foukačka
    na jedovaté šípy,
  • 00:24:52 kterou ovšem umístil do rukou
    indiána žijícího pod Kordillerami.
  • 00:24:56 Jak odborníci dokládají,
    tyto foukačky se užívaly
  • 00:24:59 a užívají jedině v Amazonii,
    takže ten Indián Pedro Ainas,
  • 00:25:03 který dokonce střelil jedovatý šíp
    i po Old Shatterhandovi,
  • 00:25:07 se pod ty Kordillery
    nějak zatoulal.
  • 00:25:09 Výstava je částečně interaktivní,
  • 00:25:12 vytvořit si tu můžete třeba
    své indiánské jméno,
  • 00:25:15 a to kombinací tří slov, která
    nejlépe vystihují vaši osobnost.
  • 00:25:19 Samostatnou kapitolou je pak
    Mayův Orientální svět
  • 00:25:23 v čele s jeho hlavním neohroženým
    hrdinou.
  • 00:25:27 Kara ben Nemsí si potajmu odlil
    kulku ze směsi vizmutu a rtuti
  • 00:25:31 a touto kulkou
    po sobě nechal střílet.
  • 00:25:34 Protože tato kulka se ve vzduchu
    rozprskla na neškodný prach,
  • 00:25:38 vytvářel tak legendu
    o své nezranitelnosti.
  • 00:25:41 My jsme požádali pana doktora
    Nesměráka z přírodovědecké fakulty
  • 00:25:45 a on nám tuto kulku odlil
    z této směsi a dospěl k závěru,
  • 00:25:49 že skutečně by to mohlo
    takto fungovat.
  • 00:25:52 Všechny vystavené předměty hrály
    v Mayových románech významné role.
  • 00:25:57 Chybět tu samozřejmě nemůžou
    ani pověstné zbraně
  • 00:26:00 jejich hlavních hrdinů.
  • 00:26:02 Slavné pušky Divokého západu,
    tzn. Vinnetouovu stříbrnou pušku,
  • 00:26:06 henryovku a medvědobijku, stvořil
    Karel May nejprve literárně
  • 00:26:10 ve svém díle.
  • 00:26:12 A až později, když se to dílo
    stalo velmi slavným,
  • 00:26:15 nechal si je potajmu v jedné
    drážďanské firmě vyrobit.
  • 00:26:19 Okamžitě se ovšem dostal do potíží,
  • 00:26:21 neboť mu všichni čtenáři
    hned kladli dotaz, jak je možné,
  • 00:26:25 že máte Vinnetouovu pušku,
  • 00:26:27 když jste ji ve třetím díle
    pohřbil spolu s Vinnetouem.
  • 00:26:30 Proto musel Karel May stvořit
    další příběh o tom,
  • 00:26:33 jak tuším Komančové chtěli
    zneuctít Vinnetouův hrob,
  • 00:26:36 ale on je předstihl
    a tu pušku z hrobu vyzvedl.
  • 00:26:39 Překvapivých informací ale prozradí
    výstava mnohem víc,
  • 00:26:43 na své si v ní zkrátka
    přijde každý.
  • 00:26:45 Ti dříve narození se vrátí
    do svého mládí
  • 00:26:48 a děti si tu můžou na Indiány
    přímo zahrát.
  • 00:26:51 Po stopách Karla Maye
    se v Náprstkově muzeu
  • 00:26:54 můžete vydat až do konce října.
  • 00:26:58 A teď už jako obvykle soutěž.
  • 00:27:00 Iveta se minule ptala na unikátní
    dřevěný kostelík
  • 00:27:03 zasvěcený Panně Marii.
  • 00:27:05 Správná odpověď se tentokrát
    ukrývala pod A, je to v Broumově.
  • 00:27:09 Vítězi našich cen moc blahopřeju.
  • 00:27:11 A já se vás dneska ptám na město,
    které má velmi dlouhou historii
  • 00:27:15 a ve svém názvu sousloví
    "nad Sázavou".
  • 00:27:18 A tady jsou možnosti:
  • 00:27:27 První písemné zmínky o našem městě
    spadají do začátku 12. století,
  • 00:27:31 kdy se o něm psalo
    jako o opevněném trhovém sídle.
  • 00:27:35 Založeno ale bylo ještě dříve.
  • 00:27:37 Najdeme je na vysokém hřebenu,
    sevřeném Sázavou a Živým potokem.
  • 00:27:42 Navíc tu stávaly dva hrady.
  • 00:27:44 Jeden si svou středověkou
    podobu uchoval dodnes,
  • 00:27:47 druhý byl přebudován na zámek.
    A ještě maličko napovím,
  • 00:27:51 jméno města vzniklo
    z praslovanského slova
  • 00:27:54 znamenajícího oráč.
  • 00:27:56 A ještě upozornění, že odpovědi nám
    lze posílat pouze esemeskami,
  • 00:28:00 tady to máte pěkně graficky.
  • 00:28:02 Návod najdete i na teletextu
    a webu České televize.
  • 00:28:06 Vaše odpovědi čekáme do čtvrtka,
    14 hodin.
  • 00:28:11 Protentokrát je to všechno.
  • 00:28:13 Za týden se můžete těšit
    na návštěvu Rajhradu
  • 00:28:15 a jeho klášterních vinných sklepů.
  • 00:28:18 A pokud vzhledem k počasí radši
    zůstanete za kamny,
  • 00:28:21 tak si klikněte
    na www.toulavakamera.cz,
  • 00:28:24 i tam na vás čeká pestrá paleta
    tipů na výlet a mnoho zajímavostí.
  • 00:28:28 Já už vám přeji hezké dny,
    mějte se co možná nejlépe, přátelé.
  • 00:28:32 Na shledanou.
  • 00:28:35 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2013

Související