Toneless (CZ) – kapela, kterou kritika vynesla do nebes a vzápětí téměř zatratila, a Vandali (SK) – punkáči, kteří popírají atributy stylu (2007). Pořadem plným hudebních absurdit vás provedou P. Fiala a M. Kaščák
00:00:04 3, start!
00:00:08 Vždycky se našel někdo, kdo uměl mlátit do piana.
00:00:12 Vždycky se poštěstilo získat umělce, který znal rozezvučet struny klavíru.
00:00:19 -Dobrý večer, ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:24 Přesně tak.
00:00:27 Nebo se zase mýlím?
00:00:31 -Dobrý večer, ahoj, nazdar.
-Vítejte.
00:00:35 Dneska nám s v Ladí neladí čeká necelá hodinka plná paradoxů.
00:00:40 Máme tady mladou nadějnou pražskou kapelu Toneless,
00:00:44 které jeden kritik napsal, že hrají nepopulární pop,
00:00:47 což je samo o sobě absurdní.
00:00:50 Na skupině Vandali ze Svätého Jura je zase absurdní to,
00:00:54 že i když to jsou pankáči, tak zpívají o lásce k otci,
00:00:58 nepijí alkohol a jsou křesťansky založení.
00:01:01 -Pěkné, ne?
-Absurdní.
00:01:03 -Pojďme.
-Pojďme.
00:01:08 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA
00:01:23 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:01:38 Když jsem poprvé slyšel Vandali, tak mi to připadalo,
00:01:42 jak kdyby se zbláznil nějaký operetní zpěvák
00:01:45 a založil si punkovou skupinu.
00:01:47 Když jsem je potom viděl na koncertě, tak se mi líbilo, jak hráli,
00:01:52 ale i to, že nejsou za každou cenu vtipní,
00:01:55 nenadbíhají publiku a prezentují názory,
00:01:58 které absolutně popírají punkové schéma.
00:02:01 Věřím, že dnešní koncert bude stejně dobrý.
00:02:04 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:03:09 Všichni 3 hrajete i ve skupině Čad, tak jste jen odbočením od Čadu,
00:03:14 nebo jak to vzniklo?
00:03:19 Čad je extrémní kapela, nejhorší hard core hrubého zrna
00:03:24 s nenávistnými texty.
00:03:26 Funguje od roku 1994.
00:03:28 A je to takové naše starší dítě.
00:03:30 Jak šly roky a hromadily se ploužákové nápady,
00:03:35 tak jsme založili Vandali.
00:03:38 Je to druhé, plnohodnotné, zdravé dítě stejných lidí.
00:03:42 V létě oběhneme Evropu s Čadem, venku se s tím dobře hraje.
00:03:47 Je to rachot, nikdo nerozumí.
00:03:49 V zimě se potulujeme po domovině.
00:03:55 -Jasně, se srozumitelným, pozitivním post-puknem.
00:03:59 -Ano.
00:04:11 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:05:43 Sami si vydáváte všechny věci, co se týká CD,
00:05:47 distribuujete si to asi taky sami.
00:05:50 Co se týká Vandalů, tak kolik se asi prodává,
00:05:53 ale asi jen na Slovensku, ne?
00:05:56 Rozdalo se kolem 400 CD, kolem 200 CD se prodalo
00:06:01 a 50 CD nám zůstalo.
00:06:03 SMÍCH
00:06:12 HRAJE INDIE-POP HUDBA
00:06:30 ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:08:20 Tento díl jsme natáčeli v lednu, kdy část kritiky označovala Toneless
00:08:25 za velkou naději, radost a objev českého popu.
00:08:29 Zatímco druhá ji považovala za marnost, nudu a zmar.
00:08:33 Takže ve chvíli, kdy sledujete náš pořad, se už ví,
00:08:36 jestli Toneless jsou hvězdami, nebo se rozpadli,
00:08:40 nebo jako nás většina něco mezi tím.
00:08:43 HRAJE INDIE-POP HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:09:32 Vznikli jsme asi před 2,5 lety.
00:09:37 Toneless je naše první společná kapela.
00:09:42 -Zatím asi jediná, ne?
-Ano.
00:09:44 -Nemáte nějakou odvrácenou tvář?
-To vůbec.
00:09:48 Původně nás bylo 5, kytaristu už nemáme,
00:09:51 bubeníka jsme vyměnili
00:09:54 a desek jsme v Čechách prodali podobně.
00:10:00 O zahraničí nevíme, asi nic.
00:10:07 Tam nemáme žádnou distribuci.
00:10:10 S Filipem hrajeme asi 5 let, hrajeme od střední školy,
00:10:14 a když jsme si doma nahráli demo, tak nás napadlo udělat kapelu.
00:10:19 -Ve dvou není možné hrát naživo takové písničky.
00:10:24 -Pak jsme udělali druhé demo, které všichni znají a mluví o něm.
00:10:30 Na základě dema jsme si sehnali kapelu.
00:10:35 Jak jste si sháněli kapelu?
00:10:38 Podali jsme inzerát.
00:10:41 -A kde jste ho podali?
-Fender.cz.
00:10:44 -A kolik jste měli roků, když jste podávali inzerát?
00:10:51 -Asi 17-19 let.
00:10:55 Kolik lidí se ozvalo?
00:10:59 Moc ne, ale vzali jsme hned ty první, protože se nám zdáli
00:11:06 naprosto optimální.
00:11:08 Myslím, že i dlouhou dobu byli vůči nám optimální.
00:11:12 A kdy přestali být optimální?
00:11:14 Ptáme se na to, ať víme, jak kapela žije.
00:11:19 Když jsme nahrávali desku a zjistili jsme,
00:11:22 že to začalo nějak skřípat.
00:11:26 A čím, že nezvládali svoje věci?
00:11:30 Hráči úplně nezvládali nahrávání, tak jsme se domluvili,
00:11:34 že se s nimi rozloučíme.
00:11:36 V míru, pokoji, bez hádek.
00:11:39 Takže technicky nezvládali svoje hraní?
00:11:42 Ano.
00:11:49 HRAJE INDIE-POP HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:12:56 -Jak to potom pokračovalo?
00:12:58 Zpozoroval jsem vás přes ohlasy v médiích,
00:13:02 která psala v superlativech.
00:13:04 Kdo vymyslel, že se demo najednou dostalo ke správným lidem?
00:13:09 Je to obyčejný příběh, kdy jsme nahráli demo,
00:13:14 které jsme distribuovali ve škole, tam jsme prodali asi 100 ks,
00:13:19 spolužákům se to líbilo.
00:13:20 -V jedné škole?
00:13:21 -V naší škole, kde jsme studovali.
00:13:24 -A to už jste je rovnou prodávali?
-Za 10 Kč.
00:13:27 To stálo CD.
00:13:31 Potom jsme s tím šli na Strahov do Expresu,
00:13:36 kde to začali hrát, a tím se to všechno spustilo.
00:13:40 Něco o nás napsal Filter, a tím jsme vstoupili
00:13:46 do povědomí pražské hudební scény.
00:14:00 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:16:00 Jak jste se dostali do povědomí slovenské punkové scény?
00:16:04 Podle mě jste prototyp lidí,
00:16:06 kteří do té scény vůbec nepatří tím, jak žijete.
00:16:11 Nijak. Nahráli jsme demo, poslali jsme to nějakým lidem,
00:16:18 Koňýkovi ze Zóny A, s ním jste udělali desku.
00:16:21 Byli jsme natěšeni, že nám odepsal a pochválil to.
00:16:26 Hráli jsme na Pohodě, vyšli jsme na CD ve velkém nákladu.
00:16:34 Nic jsme neudělali, potkali jsme dobré lidi
00:16:39 a ti nám pomohli.
00:16:42 Nebudeme se hádat, však nejsme Karel Gott.
00:16:46 Potkali jsme dobré lidi a ti nás potáhli.
00:16:52 Neznamená to vůbec nic.
00:16:56 Soustředíme se na jiné věci, ty jsou hlavní.
00:16:59 Které jsou hlavní?
00:17:01 Kariérní postup, škola.
00:17:04 Já jsem učitel, oni jsou designéři, dokončují si školu.
00:17:10 Chci teď obhájit doktorát.
00:17:13 Neumím pořádně chytit 3 akordy a má touhu se živit hudbou,
00:17:18 to je blbost.
00:17:20 A co učíš?
00:17:22 Teorii literatury, dějiny polské literatury.
00:17:25 -Asi na střední škole.
00:17:27 -Ne, na filozofické.
00:17:33 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:18:37 Můžeme pro změnu proprat Toneless.
00:18:41 Objevilo se podivné slovní spojení, nevím, kdo ho z vás použil.
00:18:45 "Nepopulární pop".
00:18:49 To jsem byl já.
00:18:51 -Zkus mi to nějak vysvětlit.
00:18:58 -Jde o to, jestli vnímáš pop jako od toho, že je populární,
00:19:02 nebo ho vnímáš jako žánrovou kategorii
00:19:05 v kontrastu třeba proti rocku.
00:19:09 Když ho vnímáš od toho, že by měl být populární
00:19:13 a dáš to do spojitostí s žánrovou kategorií,
00:19:19 tak ti z toho vznikne nepopulární pop.
00:19:22 Žánrově by to měl být pop, ale populární není.
00:19:25 A proč si myslíš, že se to týká této kapely?
00:19:31 Vydali desku, která by žánrově mohla spadat do popu,
00:19:36 ale zatím nebyla příliš úspěšná.
00:19:40 Tím je to dané, že je to nepopulární pop.
00:19:47 Souvislost v recenzi byla daná tím, že co je pop
00:19:52 a populární v některých zemích, nemusí být populární.
00:19:59 A to je to, na co narážejí Toneless a další kapely,
00:20:04 které se zaštitují tím, že v Anglii by byli populární,
00:20:08 ale u nás nejsou.
00:20:11 Prezentujete se tím, že v Anglii byste byli populární?
00:20:17 To netvrdíme, že bychom byli v Anglii populární,
00:20:21 protože kdybychom tam přijeli a zkusili to s těmito písničkami,
00:20:25 tak tam toho mají spousty.
00:20:28 Je tam obrovská konkurence a 10x víc lidí než tady.
00:20:40 HRAJE INDIE-POP HUDBA
00:21:02 ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:22:55 Ještě bych se vrátil k tomu vývoji, protože je tu Radek,
00:22:59 který je jeden z lidí, kteří spískali,
00:23:03 že Toneless byli tak vychvalovaní, ale teď jsou příliš zatracovaní.
00:23:13 Nevím, jestli je tak velký rozdíl mezi původní demo nahrávkou a deskou,
00:23:19 nebo jsou to ty stejné písničky.
00:23:21 Zajímalo by mě,
00:23:22 jak vznikla tak obrovská publicista kolem Toneless.
00:23:30 Demo, které jsme slyšeli, nám připadalo velice nadějné,
00:23:34 protože kluci byli mladí a naprosto nezkušení,
00:23:38 tak nám připadalo super.
00:23:40 Písničky nám připadaly dobré, tak jsme o nich napsali,
00:23:44 že si myslíme, že jsou perspektivní.
00:23:47 Dokonce jsem četl, že je to nový Lennon a McCartney.
00:23:51 -Byla to nadsázka, musíš to prodat.
-Kdo to napsal, ty?
00:23:55 -Možná.
-To byla dobrá nadsázka.
00:24:00 -Byl to perex, aby si to někdo přečetl.
00:24:03 -To bych rád viděl větší nadsázku.
00:24:06 Měli rychlý start a pro spoustu lidí byli podezřelí.
00:24:17 Říkali jste, že vám to připadalo jako umělá kapela.
00:24:21 Strašně rychle to vyletělo.
00:24:25 Lidem to připadalo podezřelé, tak na ně koukali skrz prst.
00:24:30 Pak se jim to přestalo dařit, natočili desku,
00:24:33 která není tak dobrá, rozpadla se jim kapela
00:24:36 a lidi z toho měli radost.
00:24:39 Teď mluvíš o české nátuře.
00:24:42 Kluci si to ještě poškodili, že občas plácli namachrované řeči
00:24:47 a to se nerado vidí.
00:24:53 To uznáváme, že jsme občas šlápli vedle.
00:25:06 HRAJE INDIE-POP HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:26:19 Nevím, jak to vnímáte vy, co se nepohybujete v byznysu.
00:26:24 -Tohle není byznys, nám ta kapela za celé 2 roky
00:26:29 vydělala asi 30 tisíc a vrazili jsme do ní každý 80 tisíc.
00:26:38 Tak si to spočítej, to není žádný byznys.
00:26:41 Teď jsem myslel ten mediální byznys.
00:26:45 Možná přeháníte, jakou váhu dáváte tomu,
00:26:51 že někde vyletěli, že někdo napsal, že to je nový Paul McCartney.
00:26:56 Možná je to třeba vnímat v tom, že to je pár lidí, kteří si řekli.
00:27:04 A co tam mají psát? Tak tam napsali...
00:27:09 -Tak tam mají psát, co si myslí.
-Vždyť jo.
00:27:14 Když tam napíšeš, že je to možná nový McCartney,
00:27:17 tak bych čekal oslnivé melodie a ne tohle.
00:27:20 SMÍCH
00:27:23 Pro mě jsou kluci talentovaní skladatelé písniček v Čechách.
00:27:41 HRAJE INDIE-POP HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:28:53 Nechápu, proč to lidi zdůrazňují, že máme špatné texty,
00:28:58 zpíváme špatné věci a nevíme, co máme zpívat do mikrofonu,
00:29:06 přitom my od začátku o sobě prohlašujeme,
00:29:10 že nemáme texty proto,
00:29:12 abychom něco lidem sdělili, ale máme je proto,
00:29:16 aby bylo co zpívat.
00:29:18 To je ale to samé, jako kdybych vystoupil a řekl,
00:29:22 že neumím hrát, ale chci vám hrát.
00:29:25 To je divné.
00:29:27 -Můžu se na něco zeptat?
00:29:29 Ty si myslíš, že u hudby je nejdůležitější text?
00:29:32 Hudba o tom není, hudba je mechanická vibrace,
00:29:38 je to jen o rytmu a melodii, o ničem jiném to není.
00:29:42 Aspoň pro nás dva ne.
00:29:43 -Mechanická vibrace mě měla napadnout, když jsem psal recenzi.
00:29:48 -Pokud bychom si měli vysvětlovat tohle, tak je to zbytečné.
00:29:53 -Text je důležitý u básničky nebo literatury,
00:29:57 ale pro nás dva ne.
00:30:00 -Když posloucháme nějakou hudbu, Supergrass nebo Coldplay,
00:30:07 kteří se spoustě lidem zdají být nejpopulárnější.
00:30:12 Texty neřešíme, ani to neposloucháme a nesnažíme se zjistit,
00:30:16 co tím chtěli ti lidi říct.
00:30:19 Když si to pak přečteme, tak si řekneme,
00:30:22 že to je zajímavé, nebo to není zajímavé,
00:30:25 ale hudba je pro nás důležitá.
00:30:27 Myslíme si, že spousta lidí nevnímá texty, zvlášť ti,
00:30:31 kteří poslouchají anglické písničky někde v rádiu.
00:30:35 Spousta lidí ani anglicky neumí, tak to řešit nemůže.
00:30:41 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:32:22 Vy tam máte i texty, které nic neřeší,
00:32:25 místo házené tam mají děvčata problémy se zažíváním, takový humor.
00:32:33 Ale zároveň tam máte i zásadní věci typu píseň tátovi aj.
00:32:41 U nás jsou texty nejdůležitější.
00:32:46 Přikláníme se na stranu Karla Kryla, který měl hlavně text a ne hudbu.
00:32:53 Pro nás to je hlavní, hudba je doplněk textů,
00:32:57 člověk ať se zasměje.
00:33:00 -My to máme naopak a je tam jazyková bariéra.
00:33:06 Kdybychom si texty vymýšleli v češtině,
00:33:09 tak je to určitě mnohem jednodušší, než vymýšlet něco v angličtině.
00:33:14 Písnička temná a nejtemnější, jmenuje se "Hřbitov".
00:33:18 Je to o tom, že lidi nežijí při sobě, ale natlačení na sobě.
00:33:22 Když půjdeme do hor a podíváme se dolů,
00:33:25 tak města jsou rozsvícená jako hřbitovy.
00:33:41 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:35:25 -Takže pro vás jsou texty nejdůležitější.
00:35:28 -My máme nejvřelejší vztah k poezii, literatuře.
00:35:32 Texty jsou hlavní, když se vydaří hudba,
00:35:36 tak to je jen bonus.
00:35:39 Ale hlavně, abychom mohli někomu něco říct.
00:35:42 Jsme tu krátce, tak se snažíme vnést trochu světla a úsměvu.
00:35:47 Nic víc, všechno se rozpadne a podlehne zkáze.
00:35:52 Tak ať se zasmějeme nebo zapláčeme, ať se nám od emocí chlupy naježí.
00:36:07 HRAJE INDIE-POP HUDBA
00:36:14 ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:37:04 My máme úplně normální a průměrné texty,
00:37:09 které nejsou ničím zvlášť závadné a nijak jsme se s nimi neprovinili.
00:37:20 Texty nejsou hloupé, není to žádná říkanka ze Slabikáře.
00:37:28 HRAJE INDIE-POP HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:38:02 Mi se Toneless líbili víc než z dema, jinak bych názor vůbec nezměnil.
00:38:07 Můžeš ten názor shrnout do 1-2 vět?
00:38:10 Přijde mi, že to kapela vyjádřila za mě.
00:38:13 Nejde jim o texty, ani o to něco říct hudbou.
00:38:16 Až mě to zarazilo, jak si za tím stojí.
00:38:19 -Je to nový pragmatismus.
00:38:22 -Vždycky jsem hudbu vnímal jako prostředek,
00:38:26 který se dá něco vyjádřit.
00:38:28 Tady to je cíl.
00:38:30 Kapela má nějaké své oblíbence a chce znít jako oni.
00:38:33 Takhle nějak si představuji, že kdyby na Zemi přistála
00:38:37 jiná civilizace a chtěli by vytvořit pop music,
00:38:41 tak by vytvořili to, co vytváří Toneless.
00:38:44 Teď jsi řekl, že hudba se vyjádří jen textem, víš o tom?
00:38:48 -O tom nevím.
00:38:50 -Tak si to pak pusť.
00:38:52 -A můžeš mi to teď říct?
00:38:54 Teď jsi to řekl, tak si vzpomeň, co jsi říkal před 2 minutami.
00:38:58 -Počkej, umíš se vyjadřovat slovy?
-Umím se vyjadřovat slovy.
00:39:03 Tak můžeš mi to říct?
00:39:05 Před chvilkou jsi řekl, že jde jen o text.
00:39:08 Ne, řekl jsem, že hudba je prostředek k tomu, abys něco vyjádřil.
00:39:13 A když hudbou něco vyjadřuješ, tak čím?
00:39:15 Asi rytmem, melodií a textem, ne?
00:39:18 Jasně, ale protože hrajete pop music a neskládáte
00:39:21 vážnou orchestrální hudbu, tak text je organická část.
00:39:25 Když tam něco zpíváš a slova jsou hloupá,
00:39:28 tak to vyzní stejně hloupě, jako bys měl hloupé melodie.
00:39:34 -Nenašel jsem ani jeden hudební zajímavý nápad.
00:39:38 Je tam hodně zajímavých napodobenin toho,
00:39:41 co dělá x kapel, které jsme tady vyjmenovali.
00:39:44 Děláte to šikovně a je to zahrané poměrně profesionálně.
00:39:48 Ale že bych tam cítil hudební nápad, něco co by mělo šťávu,
00:39:52 tak jsem to v tom nenašel.
00:39:55 Neměl jsem dojem, že byste přišli hudebně
00:39:58 s něčím originálním, že byste byli kreativní.
00:40:01 Mám dojem, že umíte napodobit něco, co je na ostrovech populární.
00:40:06 -Rád bych to upřesnil, spousta lidí to neví,
00:40:09 sice to vypadá jako výmluva, neříkám, že se neinspirujeme kapelami,
00:40:15 které posloucháme, ale dost věcí vzniklo před 3 lety,
00:40:21 kdy jsme žádné Kean, Maroon 5, ani Supergrass vůbec neznali.
00:40:35 HRAJE INDIE-POP HUDBA A ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:41:18 Nechci kapele upřít to,
00:41:20 že jsou poměrně zruční aranžéři a muzikanti.
00:41:25 Nechci znít jako člověk, který jim přeje jen to nejhorší,
00:41:30 třeba z nich jednou něco bude.
00:41:34 -Zatím to nevypadá.
-Ne no.
00:41:38 Mě jste nepřesvědčili.
00:41:42 Tancovalo tady dost lidí, na takové jako jsem já,
00:41:47 se můžete vykašlat.
00:41:50 Podle mě hráli úplně perfektně.
00:41:52 Nemělo to chybu, zahráli čistě, krásně, mělo to drive,
00:41:56 pěkné zpěvy, basa šlapala, kytara čistě, klávesy,
00:42:00 bicí jak mají být.
00:42:03 Kdyby tady hrál Dan Bárta anglicky, tak co z toho, to je jedno,
00:42:07 melodie tam byly dobré.
00:42:10 Kdyby zpívali "Postav se na hlavu" česky, tak by to byla písnička,
00:42:15 která by nás odrovnala.
00:42:17 Ani v Německu to nikdo neposlouchá.
00:42:21 Ale bylo to dobré, krásně to šlapalo, jak má.
00:42:26 Mi se to taky líbilo.
00:42:32 Hrajete dobře, to bych asi nedokázala.
00:42:37 SMÍCH
00:42:43 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA A ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:43:43 Pokud tady chcete apelovat na poselství v textech,
00:43:49 tak mi taky nepřijde úplně zásadní řešit, co se stane,
00:43:56 když se někomu rozpadnou plavky po tatínkovi,
00:43:59 i když to na druhou stranu podá vtipným stylem,
00:44:05 což je docela zábavné.
00:44:08 Není to asi jazyková bariéra, ale textům nerozumím.
00:44:13 Ne kvůli jazykům, ale artikulace při zpěvu není tak čistá,
00:44:19 abych tomu mohl porozumět.
00:44:22 Tím pro mě texty u nich ztrácejí význam a zůstává tam jen hudba,
00:44:27 která pro mě není zajímavá.
00:44:30 Jediné, co mě tam ruší, jsou přepjaté polohy zpěvu.
00:44:39 To mi vstávají hrůzou vlasy na hlavě.
00:44:42 Ale jinak si myslím, že velká pochvala.
00:44:46 Po osmém pivu bych se bavil a možná si i zatancoval.
00:44:51 Myslím, že to tak pěkně šlapalo, líbila se mi rytmika
00:44:55 a zpěv je na mě taky moc přepjatý.
00:44:59 V žánru veselého punku je spíše hospodský,
00:45:05 ale vy asi nejste hospodské typy, tak mi to připomíná Horkýže Slíže,
00:45:10 kteří mají lepší písničky a vtipnější texty.
00:45:16 Ale do klubu mi to přijde v pohodě.
00:45:20 No přirovnání k Horkýže Slíže asi...
00:45:23 -Dík, velmi často nás k Horkýže Slíže přirovnávají lidé v Čechách
00:45:28 a my se zlobíme.
00:45:30 Je to dobrá kapela, ale hrají si to oni.
00:45:36 Ale my nejsme Horkýže Slíže, jsme rokenrolová kapela
00:45:40 hudebně mezi Misfits
00:45:43 a textově mezi starými texty Karla Gotta ze 60. let,
00:45:49 Karla Kryla a Jarka Nohavici.
00:45:54 Hodně čteme, opisujeme, krademe, všechno to tam je. To se odrazí.
00:46:01 Písnička tátovi, která pojednává o věcech,
00:46:05 o kterých se mezi muži nemluví.
00:46:09 Je to velmi těžké.
00:46:13 Kdo je hrdina, přijde domů, obejme svého otce a řekne mu,
00:46:17 že ho má rád.
00:46:19 To se hlavně chlapů týká, je to tak těžké, kdo to udělá,
00:46:24 tak je machr a zaslouží úctu.
00:46:33 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA
00:46:47 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:47:45 -Myslím si, že tuhle hudbu je třeba vnímat v kontextu komerce.
00:47:52 To je něco jako Janek Ledecký, akorát to jsou mladí kluci,
00:47:56 kteří to umí.
00:47:58 Umění v tom nehledejte.
00:48:03 Já v tom umění nehledám, nechci ti skákat do řeči.
00:48:07 Když jsme tady měli Sunspot, tak jsem viděl to samé.
00:48:11 Úžasný tah na branku, kapela, co tomu věří, dělá to,
00:48:15 čemu se říká pop, ale je to k ničemu, protože je to až moc banální.
00:48:20 Není tam nic, co by mě donutilo znovu jít na koncert
00:48:24 a rvát se do první řady.
00:48:26 To neudělám, je to nuda.
00:48:29 To si nemyslím, myslím, že Radek má pravdu.
00:48:33 Kladete na ně nějaké nároky, které nepřísluší tomu,
00:48:37 co chtějí dělat, naopak je tady třeba nějakého pragmatismu.
00:48:41 To, že texty a hudba nemusí nic sdělovat,
00:48:46 i když přináší nějakou emoci, to je pro mě v pořádku v žánru,
00:48:52 který si zvolili, protože dělají spotřební pop.
00:48:57 Problém je v tom, že ať už to okopírovali, nebo ne,
00:49:02 ať už jsou schopní aranžérsky nebo profesionální,
00:49:05 tak nejsou dost na to, aby přitáhli někoho,
00:49:09 aby ho to zaujalo.
00:49:11 Texty nejsou závadné, to se už nehodnotní asi 16 let,
00:49:19 ale když máte v písničce, že když jste byli mladí
00:49:27 a bylo všechno tak krásné a že jste se celou dobu modlili,
00:49:32 aby byli všichni šťastní, tak mě to neuspokojuje.
00:49:36 -A co Beatles v roce 1962?
00:49:39 -To jsou taky pěkné hlouposti, ale melodie jsou boží.
00:49:44 -Občas tam měli pár dobrých obratů. Se slovy si hráli furt obratněji.
00:49:53 -Asi je to tím, že to jsou Angličani.
00:49:56 -Tak proč nezpíváte česky?
00:49:59 -Nevím, výsledek je takový, zpívejte, jakým chcete jazykem.
00:50:03 Můžete zpívat sanskrtem.
00:50:07 -To akorát dráždí hudební kritiky, kteří umí anglicky,
00:50:13 a hrozně je to štve, že tam je občas nějaká chyba
00:50:17 a zní to hloupě.
00:50:20 Ani mě, kdo se o hudbu docela zajímá,
00:50:25 tak by mě nenapadlo se šťourat v textech jakékoliv kapely,
00:50:29 protože na to nekladu důraz.
00:50:32 Jsme asi jiní.
00:50:34 -Je to v pořádku, respektuji to.
00:50:36 Kritikům i mně by asi udělalo líp, kdyby se melodie neschovávaly
00:50:41 za jednoduchou angličtinu.
00:50:44 -Myslím, že už jsme to vyřešili.
00:50:46 Kdyby měli skvělé melodie, tak je jedno, co zpívají.
00:50:55 HRAJE INDIE-POP HUDBA
00:51:04 ZPĚV V ANGLIČTINĚ
00:52:36 -Co se týče Toneless, tak bych chtěl napravit dojem,
00:52:41 který z toho vznikl, že je všechno špatně.
00:52:44 To není pravda.
00:52:45 Je tam skoro všechno dobře, akorát tam chybí jediná
00:52:49 a základní věc, a to přitažlivost melodií.
00:52:53 Jestli tahle deska zní jako instantní ekvivalent ticha,
00:52:58 tak ta příští třeba nemusí.
00:53:02 Příští muže být skvělá.
00:53:04 Jsou mladí, navíc umí hrát, nějaký vkus se tam nachází
00:53:12 a může to být docela dobré, když tam bude jiskra.
00:53:20 -Jak to vidíte vy se svou budoucností?
00:53:24 Co byste teď chtěli dělat? Chystáte nové album?
00:53:29 Nevíme, jestli po všech peripetiích za poslední rok
00:53:34 o nějaké naše nové album bude mít někdo zájem.
00:53:39 Ale my se ptáme vás.
00:53:42 My o to máme zájem, to se projevilo naší urputností v tomhle rozhovoru.
00:53:47 Děkujeme všem, kapelám, kritiků, divákům.
00:53:51 Dobrou noc, mějte se všichni dobře.
00:53:54 POTLESK
00:53:58 HRAJE POWER-ROCK'N'ROLL HUDBA
00:54:07 ZPĚV VE SLOVENŠTINĚ
00:55:22 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015
Toneless (CZ) – kapela, kterou kritika vynesla do nebes a vzápětí téměř zatratila, a Vandali (SK) – punkáči, kteří popírají atributy stylu (2007). Pořadem plným hudebních absurdit vás provedou P. Fiala a M. Kaščák
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 3