Rozhovor s Petrem Fialou

Co divákovi pořad Ladí, neladí nabízí?

Jedná se o záznam koncertu dvou kapel, které se od sebe nějakým způsobem liší stojí proti sobě například skupina amatérská a profesionální, nebo kapela zpívající jen česky, nebo naopak jenom anglicky apod. Kapely budou koncertují v ostravském klubu Fabric. Pozvání k debatě přijímají hudební kritici, kteří mají k právě prezentovaným skupinám vztah ať už kladný nebo záporný - diskuse se zúčastňují také vydavatelé apod.

Co podle tebe spojuje a v čem se naopak liší obě kapely (Kryštof a Ska Pra Šupina), které vystoupily v prvním pořadu?

První pořad nesl podtitul Jak se stát a nestát slavným. KRYŠTOF nedávno vydal první desku, hrají ho rádia, takže má předpoklady být populární. SKA PRA ŠUPINA má slušné posluchačské zázemí v klubech, média a vydavatelé o ni ale nejeví zájem. Hrají sedm let padesátkrát ročně, zatímco Kryštof začal pořádně koncertovat až teď po vydání desky. Těch odlišností je samozřejmě a záměrně víc.

Co si od pořadu vy sám slibujete?

Že se pobavím. Jsme s Michalem Kaščákem rovnocenní moderátoři, takže když mi dojde řeč, věřím, že něco napadne jeho, a budeme se tak vzájemně doplňovat. Přál bych si, aby diskutující byli více otevření a nesnažili se případně jen pózovat.. Chtěl bych sám porozumět spoustě věcí, kterým jsem dosud v hudbě nepřišel na kloub

(rozhovor vedla Hana Porebská)


Rozhovor s Markem Dohnalem

Jaké skupiny zvete do vašeho pořadu Ladí neladí?

Do Fabriku zveme kapely, které jsou zajímavé nejen tím, co a jak tvoří a hrají, ale jsou např. zároveň příkladem určitého přístupu k věcem, které svět současné hudby nějakým způsobem charakterizují. Česko-slovenské dvojice by měly zůstat po celý letošní rok. Po koncertě vždy následuje debata s hudebními kritiky, lidmi z branže a samozřejmě i se členy obou kapel, vedená dvěma protřelými hudebníky, Petrem Fialou z Mňágy & Žďorp a jeho slovenským kolegou Michalem Kaščákem, který je lídrem velice progresivní kapely Neuropa. Kluci mají za úkol vyvolat ostrou, ale pokud možno slušnou diskusi. Oba se v muzice sami dlouho a úspěšně pohybují, takže by měli vědět, na co se ptát a které odpovědi věřit.

Kdo a podle jakého klíče vybírá kapely?

Pořady připravujeme společně s dramaturgem Marcelem Nevínem a oběma moderátory. Pozvané kapely by měly co nejlépe charakterizovat zvolené téma, nejlépe jeho opačné póly. Např. ve třetím díle jsme se s pražským HYPNOTIXEM a slovenským HEXEM snažili dopátrat toho, jak může tuzemská kapela uspět na evropské scéně. Hypnotixu, který je vyloženě klubovou kapelou stojící mimo zájem médií, se to podařilo, Hexu, který má na Slovensku pozici mediální mega-star, nikoli. S Priessnitzem a Zonou A jsme se zase třeba bavili o tom, jestli je dobře nebo špatně, když se kapela celou svoji kariéru drží jednoho stylu.

V prvním dílu Ladí neladí se přizvaní kritici docela ostře obuli do kapely KRYŠTOF. Je to záměr, zvát do pořadu kritiky-ostřelovače?

Vycházíme z toho, co kdo o které kapele v hudebním časopise napsal. A myslíme si, že právě ty vyhraněnější názory v kladném i záporném smyslu jsou pro diváka lépe srozumitelné. Akademickému tlachání se snažíme vyhýbat. Naším modelem je přímý střet kritika s jeho obětí a na divákovi pak je, kterou stranou se nechá přesvědčit. Kritiky ale mohou být i pochvalné a i jejich autory do pořadu zveme, aby diskuse byla jiskřivá a jak se dnes často říká vyvážená.

Co z dvojkoncertu a debaty nakonec televizní diváci uvidí ?

Ze zhruba pětihodinového maratónu se do vysílání dostane 50 minut hudby a slova. Štáb pod vedením režiséra Romana Motyčky a hlavního kameramana Petra Kožušníka se snaží zachytit co nejvíc z dění na pódiu, u debatního stolu a mezi publikem, abychom atmosféru klubu co možná nejvěrněji přenesli na televizní obrazovku. Při koncertu se snažíme nerušit a nezavazet, proto pracujeme s malými kamerami, kterých si návštěvník klubu skoro nevšimne. Doslova mravenčí práce pak čeká střihače Jardu Vaška a Pavla Stříbrného, kteří pod dohledem režiséra ty nejlepší záběry z kvanta natočeného materiálu vybírají a skládají do výsledného tvaru.