Magazín hudební tolerance z Moravy: Ohlédnutí za úspěšnými projekty napříč hudebními žánry roku 2010. Režie P. Jirásek

Obsah dílu

Přehrát vše

První brněnské vydání hudebního magazínu Terra musica se ohlíží za šesti neobyčejnými koncerty hudebních „superstar“, které navštívily Moravu v loňském roce 2010.

Harfenistka Arianna Savallová patří k interpretační špičce staré hudby. Dcera slavného gambisty Jordi Savalla se zaměřuje převážně na repertoár barokní harfy, který se ale nebojí přenášet přes hranice přísné dobové interpretace. Její koncert patřil k ozdobám festivalu Harfové dny Ostrava.

Americký klavírista Dan Tepfer působí již několik let na nelítostné, avšak stimulující newyorské jazzové scéně. Projevuje se především jako leader tria s bubeníkem Richie Barshayem, o nějž se dělí s Herbie Hancockem a Chickem Coreou. Tepfera poutá k střední a východní Evropě i silná konexe se zdejšími hudebníky, pro východoevropská turné často volí dobře známý rytmický tandem Michal Baranski, Lukasz Zyta, v Česku už spojil síly s talentovaným bubeníkem Tomášem Hobzekem.

Kontratenoři stále ještě bývají pro některé posluchače na koncertech v našich krajích překvapením. A i ti poučení jsou zvyklí je slýchat pouze v hudbě období baroka. Mistr tohoto oboru, Francouz Dominique Visse, překvapil repertoárem sahajícím od středověku přes baroko a romantismus až po současnost. Také neobvyklé obsazení klavíru a akordeonu podtrhlo při zmíněném stylovém rozsahu výjimečnost koncertu v zámku v Miloticích.

Festival Concentus Moraviae přivítal v Náměšti nad Oslavou také soubor Gli Incogniti s fenomenální houslistkou Amandine Beyer. Nenechali jsme se zmást zdánlivě konvenčním programem Vivaldiho slavných koncertů, které se staly v podání tohoto prvotřídního francouzského souboru jedinečnou hudební lahůdkou. Cílem souboru totiž není hrát Vivaldiho v zakletí přísné dobové interpretace, spíše se nechat vést citem a vkusem.

Zpěvačka a hráčka na dudy Mercedes Peón zosobňuje ochránkyni starobylých tradic španělské Galicie. Původní akustickou tradiční hudbu postupně zkombinovala s plejádou nejrůznějších nástrojů a s elektronikou. Od starobylých písní pak postupně přešla k vlastní tvorbě. Přesto však zůstává autentická a věrná staré vesnické hudbě galicijských žen.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2011
ŽánrHudba