Měsíčník hudební tolerance: Gambový mág Jordi Savall – Fenomén soudobého tance Nanohach – Francouzský a maďarský večer na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou – Filmový festival Mozart 2006 v Brně – Rozhovor na téma Visegrad Baroque Orchestra (2006)

Měsíčník hudební tolerance tentokrát nabídne divákům reportáže z výjimečných koncertů, které rozezněly Moravský region v průběhu letošního léta. S mistrem violy da Gamba Španělem Jordi Savallem, který nám poskytl exkluzivní rozhovor mezi dvěma svými koncerty na jihu Moravy, se projdeme částí hudební historie, abychom odhalili krásu, půvab i temperament francouzské barokní hudbu pro violu da Gamba a theorbu. Podstatnou částí tvorby skupiny tanečního divadla NANOHACH je vytváření původní hudby, světelného designu, scénografie i kostýmů. NANOHACH rovněž zaštiťuje autorskou tvorbu českých choreografů, mezi které patří i Michal Záhora, nedávno oceněný 3. místem v choreografické soutěži Cena Sazky za objev v tanci s projektem „Synchronicity“. Naše reportáž divákům představí jeho autorské taneční dílo „konstrukt.um“ a právě oceněné „Synchronicity“. Sedmičlenný soubor Sergent Pépére se už podle názvu nechal inspirovat cirkusáctvím Beatles: milují ztřeštěné kostýmy a komedianství. Však také vzešel z pouličního divadla Arpion Ceresio, to když se k němu od roku 1998 postupně přidávali muzikanti ze známých kapel Uranus Bruyant, la Batucada Toucoulevers či Positive Radical Sound. Nakažlivý mix přirozeného muzikanství a humoru vychází z tradice francouzských dechových hudeb, které jsou tak trochu ve stínu těch balkánských. I oni si říkají l’fanfare a podobně jako Srbové či Rumuni se nerozpakují do své hudby zamíchat cokoliv, co jim přijde pod ruku: latinu, jazz, rock, ska nebo řízný šraml. Maďarská cikánská kapela Parno Graszt ještě dodnes běžně hraje na svatbách a pohřbech. Prozatím neopustila svou rodnou dědinku Paszab v nejchudší maďarské oblasti Szaboles Szatmár, kam civilizace proniká jen velmi pozvolna. S basovým džbánem vyrobeným z mlíkařské konve, dřevěnými lžícemi coby perkusemi, kytarami a robustními hlasy hrají pokaždé zcela naplno. S autentickou maďarskou cikánskou hudbou se tito bezprostřední muzikanti dostali až do evropského žebříčku world music a jejich strhující koncerty jsou ozdobou mnoha světových festivalů.První ročník festivalu „Mozart – hudební filmový festival“ přišel do Brna původně z Vídně, kde vstoupil do obecného povědomí již od roku 1991 svými hudebně filmovými přehlídkami před vídeňskou radnicí. Nás zaujal obsah nabízených záznamů koncertů a hudebních dokumentů. Pro rozhovor jsme vybrali téma vzniku jedinečného mezinárodního souboru Visegrad Baroque Orchestra.

Stopáž37 minut
Rok výroby 2006
ŽánrHudba