Měsíčník hudební tolerance: Wiener Philharmoniker s Nicolausem Harnoncourtem – Festival romské hudby: Gulo čar, Kandráči, Evžen Horváth – Vzpomínka na Pavla Haase – Balkánské inspirace: Di Grine Kuzine, Söndörgő (2004). Připravili: P. Jirásek, P. Hajn a R. Chudoba

Hudební magazín NOTES v měsíci říjnu přinese aktuální ohlednutí za brněnským festivalem Moravský podzim, který letos připomíná svým námětem „Země, odkud pocházíme“ význam a smysl výročí, jež se v roce 2004 dotýkají českých hudebních skladatelů Antonína Dvořáka (100 let od smrti) a Leoše Janáčka (150 let od narození). Festivalová jubilejní mimořádnost lze tušit již z účasti špičkových sólistů, souborů a těles – stačí připomenout Vídeňské filharmoniky s dirigentem Nicolausem Harnoncourtem, někdejším specialistou v oboru interpretace staré hudby.

Jeden z žáků Leoše Janáčka hudební skladatel Pavel Haas patří mezi další letošní jubilanty. Haas pocházející z brněnské židovské rodiny stačil vytvořit bohužel jen nevelké hudební dílo, jehož naléhavý odkaz bezmocného vzdoru proti násilí nám po letech připadá znovu aktuální. Nejen okolnosti Haasovy tragické smrti v koncentračním táboře v Osvětimi přiblíží dokumentární pohled režiséra Rudolfa Chudoby.

Hudba balkánské oblasti fascinuje hudební svět minimálně od konce padesátých let minulého století. Ovlivnila uměleckou hudbu mnoha významných evropských i světových skladatelů. Dnes přitahuje pozornost především původní interpretace tamních lidových písní. Současnou tvorbu inspirovanou balkánskými vlivy nabídneme v reportáži s maďarskou kapelou Söndörgő a renomovanými berlínskými klezmery Di Grine Kuzine.

Benefiční koncert O Roma le Romenge (Romové Romům) přivedl na prkna brněnského klubu Fléda to nejlepší z domácí scény romské hudby. Brněnská funková formace Gulo čar nedávno získala ocenění Anděl za rok 2003. Nechyběli ani pražští Bengas nebo rockoví Kandrači. Cimbálová muzika Evžena Horvatha rovněž představí současnou podobu romského folkloru.

Stopáž37 minut
Rok výroby 2004
ŽánrHudba