Kritický diskuzní pořad, ve kterém novinář, kritik a publicista Josef Chuchma reflektuje se svými hosty kulturní a umělecké události týdne v České republice

Jeden je ročník 1979, druhý ročník 1978. Jeden i druhý má nyní v české distribuci film, který je jeho celovečerním hraným debutem. Jeden i druhý si k němu napsali scénář. Jeden i druhý na přípravách debutu pracovali roky. Jeden i druhý do centra vyprávění postavil ženu. Ten první scenárista a režisér se jmenuje Josef Tuka. Druhým je David Mrnka. Ten první film se jmenuje Absence blízkosti. Má stopáž 65 minut. Jeho hrdinkou je Hedvika, třicátnice, svobodná matka tříměsíční Adélky. Hedvika prochází osobní krizí. V nouzi, po rozchodu s partnerem, se nakrátko nastěhuje ke svým rodičům a uvědomí si, že jistý odstup, který pociťuje ke svému dítěti, pramení z odstupu, jenž už existoval mezi ní a rodiči, když ona sama byla dítětem. Druhý film Milada má stopáž dvojnásobnou – tedy 130 minut. Hlavní hrdinkou je postava političky Milady Horákové, popravené roku 1950. V určitých aspektech, jež jsem tu nastínil, mají tedy ony dva filmy styčné body. Ale podle mě je spojuje ještě – a především – něco dalšího: totiž umělecký náraz do zdi.


Hosté

Kamil Fila
filmový publicista a kritik

Kamil Fila

* 28. 6. 1980


Marcel Kabát
filmový publicista a kritik, scenárista

Marcel Kabát



Tip Jasné řeči

Slyšení

Na závěr tip, je divadelní a chci v něm poukázat – ze svého pohledu, samozřejmě – na daleko útěšnější produkce, než byly ty dva právě probírané filmy. V hlavním městě nyní probíhá divadelní festival Ostrava v Praze. Jedním ze čtyř hostujících souborů je Komorní scéna Aréna se svou volnou historickou trilogií, kterou tvoří z dokumentárních materiálů vycházející hry Tomáše Vůjtka režírované Ivanem Krejčím a nazvané Slyšení, SmířeníS nadějí, i bez ní. V tomto pořadí byly teď uvedeny v pražské La Fabrice. » Číst více


Stopáž30 minut
Rok výroby 2017
 P ZJ HD
ŽánrMagazín