Svět peněz a byznysu s přidanou hodnotou.
00:00:13 Dobré odpoledne u víkendové EKONOMIKY+.
00:00:16 Umění a ekonomika, zdánlivě úplně odlišné obory.
00:00:19 My vám ale hned ve dvou reportážích ukážeme,
00:00:21 že mají leccos společného.
00:00:23 A kdo ví, jestli Andrej Babiš z našeho Nejvyššího patra
00:00:25 nemá v obrazech zálibu.
00:00:27 Vzhledem k tomu, že ho americký časopis Forbes řadí
00:00:30 mezi tisíc nejbohatších lidí světa, asi by neměl problém
00:00:32 si lecjaký obrázek do sbírky koupit.
00:00:35 A uvidíte toho ještě mnohem víc.
00:00:36 Lifestylových koučů je mnoho.
00:00:37 Jak poznat toho správného, poradí Kariéra.
00:00:40 Mladí umělci jsou v kurzu. Jejich díla kupují lidé
00:00:43 jako investice. Která je ta pravá?
00:00:45 Řemeslo, které málem vyhynulo.
00:00:47 V tkalcovství podnikají sourozenci Kubákovi.
00:00:50 Andrej Babiš patří mezi nejúspěšnější české podnikatele.
00:00:53 Nám prozradil, co chce dělat dál a co plánuje kupovat.
00:00:57 Eva Kočová nás vezme do galerie soudobého umění,
00:01:00 kterou založila z panelákové kotelny.
00:01:07 Michale, pojď už pracovat. Slyšíš?
00:01:09 -Slyším, ale mně se nechce.
-Nechce. Pracovat se nechce nikomu.
00:01:12 Ale mně se nechce tak nějak vůbec nic.
00:01:15 Ty bys možná potřeboval nějakého kouče.
00:01:16 Myslíš lifestylového kouče? Bylo by to k něčemu?
00:01:19 Zázraky asi neumí, ale ten správný by ti přinejmenším mohl poradit.
00:01:23 S hledáním toho správného by nám mohla poradit následující reportáž.
00:01:27 Každý má vlastně svého lifestyle kouče,
00:01:30 a tím je praktický lékař.
00:01:32 Ten by vás měl motivovat ke změně životního stylu
00:01:34 tím správným směrem.
00:01:36 Bohužel většina z nás si k němu chodí jen pro neschopenku.
00:01:42 Life koučink určitě můžeme chápat tak,
00:01:44 že život je jenom jeden.
00:01:46 Nemáme dvacet životů, žijeme jenom jednou,
00:01:48 takže ten life koučink by nám měl pomáhat k tomu,
00:01:50 abychom se v životě cítili dobře.
00:01:52 To je úplně ta nejzákladnější definice.
00:01:54 Petr Krupka začal podnikat v 16 letech a jediné,
00:01:57 na co se soustředil, byl byznys a peníze.
00:02:00 Nakonec se ale dostavil stres a únava.
00:02:02 Když mu bylo 23 let, v Anglii navštívil přednášku
00:02:05 o zdraví Antonyho Robinse, kde se dověděl,
00:02:08 že svým postojem k životu může ovlivnit skoro všechno.
00:02:11 Já jsem dřív myslel, že ta péče o sebe,
00:02:15 péče tělo je jenom trošku víc sportovat nebo jíst zdravěji.
00:02:19 Jenomže postupem času, jak jsem se dozvěděl víc informací,
00:02:22 jsem zjistil, že člověk dokáže vyčistit svoje tělo tak,
00:02:26 aby třeba vůbec nebyl nemocný během života,
00:02:29 aby mu to opravdu zajistilo, že bude žít, já nevím,
00:02:31 do 80, do 90, do 100 let.
00:02:33 A hlavně že bude mít mnohem vyšší kvalitu života.
00:02:35 To znamená, že během dne nebude mít výkyvy energie,
00:02:37 bude ji mít stálou apod.
00:02:39 Filip Říha dělal poradce manažerům po celém světě.
00:02:41 Hodně pracoval, málo spal a rychle jedl.
00:02:44 V jednu chvíli jsem ztratil chuť do života,
00:02:47 takže jsem přestal pracovat a začal jsem experimentovat
00:02:50 sám na sobě s věcmi, o kterých jsem do té doby jenom mluvil.
00:02:53 A najednou jsem zjistil, že člověk může jíst jinak,
00:02:55 tak aby mu to doplňovalo energii.
00:02:57 Člověk se může hýbat bez ohledu na svoje vžité stereotypy,
00:03:00 může chodit tak, aby se mu příjemně dopadalo.
00:03:02 Může běhat tak, aby ho z toho nebolely klouby.
00:03:07 Koučování se vlastně rozděluje na dvě části,
00:03:09 nebo my ho vidíme ve dvou směrech.
00:03:11 Je to tzv. byznys koučink a life koučink.
00:03:13 Byznys koučink se zaměřuje primárně na byznys sféru,
00:03:17 na společnosti, korporace, na rozvoj manažerských dovedností
00:03:21 a rozvoj profesní kariéry.
00:03:24 Life koučink se oproti tomu zaměřuje na rozvoj osobnosti.
00:03:29 Lifestyle koučink je pro mě součástí life koučinku.
00:03:34 A je to část, která se zaměřuje na zdravý životní styl.
00:03:39 Když si člověk vyladí svůj životní styl, lifestyl,
00:03:43 pomocí jiné stravy, pohybového režimu, relaxace,
00:03:48 tak najednou zjistí, o čem ten život opravdu je.
00:04:01 Většina z nás po většinu dne žije jako od krku nahoru,
00:04:05 dalo by se říci.
00:04:07 Jsme zacyklení v té hlavě a v mysli a nevnímáme vůbec tělo.
00:04:11 A když začnete pod vedením instruktora pracovat s dechem,
00:04:16 vlastně přivádět pozornost k dechu,
00:04:19 tak ono se to začne propojovat.
00:04:22 Zase je to o tom individuálním přístupu,
00:04:24 podívat se na to, kde se zrovna nacházím
00:04:26 a co zrovna teď v tuhle chvíli potřebuji.
00:04:29 Tam je veliký důraz vlastně na ten přítomný okamžik,
00:04:33 jak teď mně je, co mně teď chybí pro to,
00:04:36 abych se cítila dobře, aby se mi žilo radostně.
00:04:39 Protože o tom to celé vlastně je.
00:04:41 Proto to celé děláme, aby se nám hezky žilo.
00:04:43 Existuje jednoduchý cvik zvaný kočka,
00:04:46 který se aplikuje ve stresových situacích.
00:04:51 Ideálně, aby člověk byl komplexní v tom přístupu,
00:04:54 tak by měl denně chodit, dělat jógu,
00:04:57 tam kde se vlastně protáhne.
00:04:59 Potom by měl posilovat takovým tím silovějším způsobem,
00:05:04 dělat nějakou kardioaktivitu: běh, kolo, plavání.
00:05:09 A meditovat.
00:05:11 Chůze je to nejpřirozenější pro člověka,
00:05:15 co může dělat kdykoliv, a provází ho celý život.
00:05:18 Pořád vás někdo řídí a dá se říci vás koučuje.
00:05:21 Je to přesně takový ten průvodce tou cestou,
00:05:24 kterou sice vy jdete na jednom místě,
00:05:28 ale ten průvodce, ten kouč vás vlastně chrání,
00:05:32 abyste náhodou nesešli z cesty z toho pohledu,
00:05:36 abyste nepřepálili tu cestu nebo naopak zase
00:05:39 se nepodceňovali zbytečně.
00:05:41 Když vás žene práce a nemáte čas jít na oběd,
00:05:44 můžete se posílit jednoduchým koktejlem.
00:05:47 Stačí dva banány, několik lístků salátu a trochu vody.
00:05:50 Dodáte tělu energii, ale i dostatek živin.
00:05:53 Sedavé zaměstnání je klasika našeho současného životního stylu.
00:05:57 Proto je dnešní prací výživového poradce
00:06:02 nejvíc řešení problémů s nadváhou nebo s přibývajícími kily.
00:06:05 Ten proces probíhá tak, že k nám klient přijde
00:06:08 a osloví nás z důvodu, že buď má nadváhu,
00:06:11 se kterou si sám neví rady, nebo nefungují diety z časopisů
00:06:14 nebo nemá čas to sám řešit.
00:06:16 Zjistíme, jakou má situaci v životě, jestli má ženu,
00:06:19 která vaří doma, nebo jestli chodí na pracovní obědy,
00:06:22 jestli se doma vaří ještě pro děti.
00:06:24 Jde o to, abychom jídelníček upravili tak,
00:06:27 nejen ideálně, jak by měl být,
00:06:29 ale aby byl zapojený do jeho životního stylu.
00:06:32 Takže když někdo obědvá v práci na pracovních obědech,
00:06:35 tak si asi nebude nosit krabičku s mrkví,
00:06:37 protože to prostě není reálné,
00:06:39 i když by to pro něj bylo v pořádku.
00:06:41 Nejdřív je dobré se podívat,
00:06:43 které potraviny z jídelníčku by bylo dobré vyřadit.
00:06:46 U většiny lidí je to právě bílé pečivo.
00:06:48 Takže učíme klienty, aby se naučili rozeznat,
00:06:50 jak vypadá celozrnné pečivo.
00:06:52 Protože když je rohlík posypaný vločkami,
00:06:54 neznamená to, že je celozrnný.
00:06:57 Je velmi důležité číst etikety na výrobcích.
00:06:59 Podívat se na složení.
00:07:01 A spousta lidí neví, že ty jednotlivé složky jsou
00:07:04 tam napsané za sebou v pořadí,
00:07:07 jaký je tam obsah těch jednotlivých složek.
00:07:09 Když celozrnná mouka je napsaná až na 10. místě,
00:07:12 tak jí tam opravdu moc nebude.
00:07:14 Je také možnost podívat se do internetových obchodů,
00:07:17 do e-shopů, v dnešní době už jich je celá řádka.
00:07:20 Je fajn, že tam si ty výrobky můžete pořádně prohlédnout,
00:07:24 zjistit, jak vypadají. Můžete si je samozřejmě
00:07:26 objednat a dá se přečíst i pořádně složení.
00:07:29 Podle Aleše Kaliny se dá lidský mozek přirovnat k počítači.
00:07:32 Pokud je zavirovaný, je nutné ho vyčistit.
00:07:35 Pak má člověk o 70 procent energie navíc,
00:07:38 a tím může zkrátit spánek o tři hodiny.
00:07:41 Dále tvrdí: Mozek má 3 800 terabytů paměti,
00:07:45 dnešní běžný stolní počítač 4 gigabyty.
00:07:49 Výkon mozku je 38 x 10 na patnáctou operací za sekundu,
00:07:53 zatímco nejvýkonnější počítač na světě
00:07:56 má 1,2 x 10 na patnáctou operací za sekundu.
00:08:00 Mozek vyprodukuje 70 000 myšlenek za den.
00:08:03 Muži jich vědomě zachytí až pět set, ženy až tisíc.
00:08:09 Jde vlastně o metodu emočních vzorců.
00:08:12 To znamená, že každý člověk má ve své hlavě určité
00:08:15 emoční programy, na jejichž základě se chová a jedná.
00:08:17 A když ty programy jsou někde trochu špatně nastavené,
00:08:20 tak ten člověk vlastně dělá v životě různé hlouposti.
00:08:22 Když si vybíráme kouče, tak je dobré si udělat pohovor
00:08:28 se 2 až 4 kouči a zjistit, který nám nejlépe vyhovuje.
00:08:32 Při pohovoru s koučem je dobré se ho zeptat,
00:08:35 jakou koučovací školu má za sebou,
00:08:39 kolik hodin výcviku prošel, kolik má zkušeností,
00:08:43 kolik klientů koučoval.
00:08:46 A možná tady na to právě je i dobrá ta profesní organizace,
00:08:51 jakou je ICF, podívat se vlastně na její stránky,
00:08:55 zda ten kouč je registrován buď u ICF,
00:08:59 nebo jsou i jiné profesní organizace.
00:09:01 Těch sezení by mělo být minimálně šest.
00:09:04 Ten program většinou bývá na 12 koučovacích hodin.
00:09:08 Může probíhat jedna hodina týdně.
00:09:12 Může probíhat jedno koučovací sezení během 3 až 4 týdnů.
00:09:16 Je to opravdu individuální
00:09:19 a nemělo by to asi trvat déle než 2 roky.
00:09:24 Kouč neradí a nedává doporučení, neříká klientovi, co má dělat.
00:09:29 Oproti třeba trenérovi, kdy trenér řekne,
00:09:33 tady sestavíme společně nějaký plán, vy budete dělat to a to,
00:09:37 a to vám pomůže řekněme zhubnout nebo to vám pomůže
00:09:41 změnit váš stravovací návyk.
00:09:46 Kouč vás vlastně metodikou kladení otázek dovede k tomu,
00:09:50 že si vlastně na to nejlepší řešení pro vás přijdete sama.
00:09:54 Ideální klient se se mnou vidí třikrát čtyřikrát.
00:09:58 Na začátku potřebuje namotivovat, vysvětlit, jak má pokračovat.
00:10:01 Pak si spolu párkrát zavoláme, párkrát se vidíme
00:10:04 a pak už on zjistí sám všechno, jak chce dělat.
00:10:08 Jak se chce stravovat - ze začátku podle mých rad,
00:10:10 podle rad výživových expertů.
00:10:12 Jak se chce pohybovat - ze začátku podle toho,
00:10:14 co mu poradím, co mu poradí jednotliví terapeuti.
00:10:16 A všechno on si to potom složí do té své mozaiky.
00:10:19 Ta je pokaždé individuální.
00:10:21 Vždycky jenom ten klient ví, co je pro něj nejlepší.
00:10:24 Já mu s tím můžu jenom poradit.
00:10:26 Takže ideálního klienta vidím během tří měsíců třikrát.
00:10:34 Copak? Zažehla se v tobě jiskra vášně pro umění ulice?
00:10:36 To ne, ale spíš si říkám, kolik takové umění může stát.
00:10:39 Tohle? To bys tu zeď chtěla zbourat,
00:10:42 -postavit si ji doma v obýváku.
-To ne, ale sleduješ ekonomiku?
00:10:44 Akcie se houpou, banky padají, a tak si říkám,
00:10:48 jestli není lepší investovat do umění.
00:10:50 To nejsi sama. O umělce, zvlášť ty mladé, je teď zájem,
00:10:52 jenomže právě jejich díla se houpou snad ještě více než ty akcie,
00:10:55 takže doporučím spíš radu od profesionála.
00:10:57 Anebo se podívejme na další reportáž.
00:11:14 Vkus sběratelů začíná, dejme tomu:
00:11:16 Líbí se mi Andy Warhol, protože je to snadno identifikovatelné.
00:11:18 Lidi to znají, když vidí ten známý podpis.
00:11:21 Je to v zásadě kvalita.
00:11:23 Potom ten sběratel za 2 roky, rok nebo za 3 roky už chce
00:11:26 mít něco, co je jeho vkus nebo co si on najde.
00:11:29 To znamená, že se ta sbírka přirozeně mění.
00:11:33 Proto jsem ráda, když sběratel třeba i dá
00:11:37 na doporučení galeristy nebo art poradce.
00:11:46 My pro umělce děláme v zásadě všechno.
00:11:48 My pro ně připravujeme rozvoj jejich kariéry.
00:11:51 Říkáme si společně, co by mohl být ten další krok,
00:11:55 jestli by to měla být výstava v nějaké malé instituci
00:11:58 nebo nákup do důležité sbírky.
00:12:01 To jsou kroky, které se dají jistým způsobem plánovat.
00:12:05 Musíte dostat toho autora na určitou úroveň.
00:12:08 Naše výstavní prostory v Čechách využíváme,
00:12:14 aby tu umělci mohli zkoušet něco nového.
00:12:16 Budou se snažit experimentovat. Naše výstavy třeba nejsou takové,
00:12:21 jaké byste čekali od komerční galerie.
00:12:23 Hlavní náš prodej je mimo výstavy.
00:12:34 Samozřejmě musíte pracovat a musíte vytvořit kontext práce.
00:12:41 Není to tak, že někdo udělá jednu dobrou věc,
00:12:44 a najednou se za vámi hrnou lidé. Tato scéna je taková malá,
00:12:48 takže je to postavené na osobních kontaktech.
00:12:51 Musíte mít za sebou něco, aby vás oslovili,
00:12:54 a potom jste mohli udělat výstavu v lepších a lepších prostorech,
00:12:57 s lepším rozpočtem, s lepší publicitou.
00:13:00 Riskují, nebo spoléhají na jistotu.
00:13:03 Vystavují díla známých umělců a objevují nové mladé tvůrce.
00:13:07 Prezentují české umění v zahraničí.
00:13:09 Díla světových autorů pak přinášejí českým sběratelům.
00:13:13 Vyhledávají je také investoři.
00:13:15 Do světa umění a obchodu nás zavedou galeristé.
00:13:19 Oblast současného umění se tady rozvíjí pomaleji.
00:13:24 Sběratelů těch skutečně mladých autorů je tady pořád málo,
00:13:28 stejně tak jako jich bylo tehdy. Tehdy do galerie chodilo
00:13:31 možná více návštěvníků, kteří byli zvědaví na to,
00:13:34 co ti mladí autoři dělají. Já jsem jim víc vysvětloval věci.
00:13:38 Dnes už jsou o tom lidé více informovaní,
00:13:41 protože mají více zkušeností. Ale že by se současné umění
00:13:45 tady široce nakupovalo, to tak není.
00:13:48 Něco jiného je to v zahraničí.
00:13:50 Naše galerie začínala s prezentací kvalitního mladého českého umění
00:13:56 v New Yorku newyorským sběratelům. V New Yorku sběratelé
00:14:00 už nekupují tím způsobem, že líbí se mi to, dám si to domů,
00:14:04 ale sbírky jsou někde uskladněné a ten sběratel třeba chce mít
00:14:10 středoevropské umění 70. nebo 90. let.
00:14:14 A najde si nějakou galerii, která mu to zmapuje,
00:14:17 nabídne a obohatí sbírku o celkovou koncepci.
00:14:22 Tím jsme začínali a přivezli jsme ten koncept i do Prahy.
00:14:31 Je malý ten trh pro současné umění, ale roste.
00:14:34 Ze začátku jsme měli jenom sběratele ze zahraničí,
00:14:37 ale teď máme více a více sběratelů z Čech, takže to začíná fungovat.
00:14:50 Já si myslím, že ta hranice je někde podél nějakého pojmu vášně
00:14:56 nebo zaujetí pro tu věc. Velmi často se z investora
00:15:00 stává sběratel, protože ta investice do umění
00:15:05 je zajímavá v tom, že když ji uděláte chytře,
00:15:10 nejen že se vám zhodnotí velmi dobře ve střednědobém horizontu,
00:15:15 ale že z toho máte radost.
00:15:19 Je to zážitek, že to dílo můžete používat.
00:15:23 U auta se každým otočením klíčku jeho hodnota snižuje.
00:15:27 Tady naopak se ta hodnota zvyšuje.
00:15:33 Děláme vždy takový report potenciálu toho autora.
00:15:38 Kde by mohl být, jak by to mohlo být za 2 roky.
00:15:40 Proč si myslím, že je to dobrá cena.
00:15:43 To znamená, že pracujeme skutečně s uměleckým dílem jako s komoditou.
00:15:57 Globální recese ovlivnila i prodej uměleckých děl.
00:16:00 Do galerií přilákala více investorů.
00:16:03 Větší nabídka pak trh oživila a snížila ceny.
00:16:08 Nedotkla se všech sfér.
00:16:12 Krize se speciálně mé galerie dotkla v oblasti klasické moderny.
00:16:15 Naopak je velmi pozitivní, že se trh pro nás rozšířil
00:16:20 právě v oblasti mladého umění.
00:16:22 V mojí branži to znamenalo, že se přestalo kupovat
00:16:28 současné umění tak jako před 3 lety,
00:16:31 kdy byl obrovský boom a ceny lítaly nesmyslně vysoko.
00:16:35 Stal se to zase trh sběratelů, ne trh galeristů.
00:16:39 Newyorský galerista musel jít s cenou dolů.
00:16:41 Sleva 30 %, 40 % nebyl vůbec žádný problém.
00:16:45 Věci, na které se kdysi čekalo, tak teď byly volně k dostání.
00:16:59 Investice do současného umění se zhodnotí
00:17:01 v dalším časovém horizontu.
00:17:03 Výhodnější je si koupit dílo mladého autora na vzestupu.
00:17:07 Galerijní zastoupení umělce je pak známkou kvality jeho děl,
00:17:11 talentu a uměleckého potenciálu.
00:17:14 Investovat do úplně mladého autora, který právě vyšel z akademie,
00:17:17 bych ani tak nedoporučoval. On může mít sice výborný talent,
00:17:21 skvělý, ojedinělý talent, ale k tomu,
00:17:25 aby se prosadil jako umělec, je třeba ještě něco jiného.
00:17:30 Je třeba výdrž, je třeba vůle, je třeba i píle.
00:17:35 To k tomu umění taky patří. A nějaká dlouhodobost výrazu,
00:17:39 protože můžete mít super talent, ale vyčerpáte se během 2 let
00:17:45 a pak už to jde jenom dolů. A to není jako investice zajímavé.
00:17:50 Sběratelé milují ten pocit,
00:17:52 že oni sami mohou dokonce pomoci kariéře toho umělce.
00:17:55 Tím, že koupil toho Damiena Hirsta, ho vlastně nastartoval.
00:17:59 Takže sběratel jako faktor v tvorbě ceny je velmi důležitý.
00:18:03 Koupit si něco na aukci nejdráž nemá ten lovecký moment
00:18:08 jako koupit si za málo peněz nebo za nízkou cenu někoho,
00:18:14 kdo se za 20 let zhodnotí.
00:18:16 Já bych si přál, aby těch galerií tady bylo více.
00:18:20 A trochu se upřímně řečeno divím, že tady nerostou víc,
00:18:24 protože je to zajímavá práce. Je to práce,
00:18:29 která nakonec může i přinášet dobrou obživu.
00:18:34 Hlavně jste se zajímavými lidmi. Vždy jste se zajímavými lidmi
00:18:39 dohromady, ať už jsou to umělci, ale nakonec i klienti.
00:18:42 Zájemci o umění jsou vždy zajímaví.
00:18:56 -Kde máme Veroniku?
-Za vodou.
00:18:58 Tak to je na tom stejně jako náš host z Nejvyššího patra,
00:19:01 jeden z nejvýznamnějších podnikatelů v Česku.
00:19:03 Rozhovor nám totiž poskytl Andrej Babiš,
00:19:05 majitel Agrofert holdingu a zaměstnavatel 27 000 lidí.
00:19:08 Moc často se mu před kameru nechce.
00:19:11 Takřka vůbec. Nám dokonce řekl, jak se chce rozvíjet dál,
00:19:14 a také to, co chce ještě skupovat.
00:19:16 Jeho jméno zná v Česku asi každý.
00:19:18 Podnikatelé s majetkem přesahujícím dle odhadu miliardu dolarů
00:19:21 se v malé zemi neutají.
00:19:23 Andrej Babiš, majitel a šéf agrochemického holdingu Agrofert,
00:19:27 vystudoval v Bratislavě Vysokou školu ekonomickou
00:19:30 a tam také začal pracovat v zahraničním obchodě.
00:19:33 Agrofert, který byl původně pobočkou slovenské pézetky
00:19:36 Petrimex v Česku, se mu podařilo ovládnout už začátkem 90. let.
00:19:41 A pak už firma jen rostla.
00:19:43 Andrej Babiš je kritik Evropské unie,
00:19:45 bojovník za práva zemědělců, tedy i svá, a zdatný lobbista.
00:19:49 Je ale několik věcí, kvůli kterým Andreje Babiše
00:19:51 nelze úplně napasovat do stejné škatulky
00:19:54 jako jiné úspěšné a bohaté české podnikatele.
00:19:57 Vůbec nepoužívá počítač ani notebook,
00:19:59 místo diáře si s sebou nosí stolní kalendář
00:20:01 a za pár dní mu přivezou z Německa nový vůz - hnědý wartburg.
00:20:06 Kdykoliv vás vidím v poslední době na veřejnosti,
00:20:09 tak se mi zdá, že vypadáte tak, jako že vás něco trápí
00:20:12 nebo že jste naštvaný. Je to tak?
00:20:17 Já už asi od narození vypadám jako morous,
00:20:19 takže to je takový dojem, ale to, že mám dost starostí,
00:20:21 je určitě pravda.
00:20:23 Jsou to víc starosti s Agrofertem nebo celkově s tím,
00:20:25 jak se daří českému zemědělství?
00:20:27 Ono je to spojené, samozřejmě s Agrofertem.
00:20:29 Hlavní náplní mojí práce teď je, že sháním lidi,
00:20:32 takže jsem hlavní kádrovák.
00:20:35 Ale přesto jste si ještě našel čas na to,
00:20:39 abyste se zapojil do iniciativy, která vznikla před několika týdny
00:20:43 a která by měla dát dohromady zájmy jednotlivých skupin
00:20:47 zemědělských, potravinářských a snažit se dosáhnout
00:20:51 nějakého výsledku jak na českém trhu, tak v Bruselu.
00:20:54 Je to pravda?
00:20:56 Byl jsem asi taky motivován soubojem s panem prezidentem
00:21:00 a hlavně jeho poradcem panem Jaklem,
00:21:02 jak mluvil o tom hnusném žlutém benzinu.
00:21:06 To nám udělalo nesmírnou radost, že se nám ještě povedlo
00:21:09 přelobbovat veto pana prezidenta v parlamentu, to byla akce,
00:21:13 která ve spolupráci s Agrární komorou dopadla dobře,
00:21:16 a tak jsme si říkali, že bychom mohli ještě přesvědčit
00:21:20 politiky o nějakých věcech, které nestojí peníze.
00:21:23 Ale já si myslím, že ten stát by měl udělat
00:21:26 podobné opatření, jako dělají naši konkurenti.
00:21:29 Ve vašich požadavcích nebo cílech, které jste si stanovili,
00:21:34 tak je například, aby se víc monitoroval dovoz potravin.
00:21:38 Jak třeba konkrétně toto chcete zajistit?
00:21:42 My to chceme konkrétně zajistit tak,
00:21:44 jak si to zajistili například Maďaři od 20. července.
00:21:47 Kdo dováží potraviny do Maďarska, musí vyplnit statistiku.
00:21:51 To znamená maďarský stát dnes ví přesně,
00:21:53 odkud se dováží potraviny, a já říkám,
00:21:57 že do Čech se vozí potraviny, o kterých stát nemá vůbec
00:22:01 dostatečné informace a následné kontroly veterinární správy
00:22:05 nebo obchodní inspekce jsou namátkové a nejsou dostatečné.
00:22:11 To je jedna věc. A druhá věc je například balení,
00:22:15 kde vlastně český občan, když nakupuje potraviny,
00:22:18 tak mají balení značka EU. A já říkám: Proč EU?
00:22:22 Ať tam každý napíše, kde to je vyrobeno,
00:22:25 aby lidi věděli, že to kuře je vyrobené v Čechách nebo v Polsku.
00:22:29 Máte pocit, že by se pan ministr zasadil
00:22:32 o některé vaše zájmy a o některé požadavky, které máte?
00:22:36 Já si myslím, že po delší době je to první ministr,
00:22:39 který byl vstřícný a slíbil, že bude tyhle věci řešit.
00:22:44 Paradoxně ona ta iniciativa vznikla hlavně i z toho,
00:22:47 že my tady máme nějaké zájmové svazy.
00:22:51 Dá se říci, že tyto složky, jak už to bývá často zvykem u nás,
00:22:56 že hlavně plýtváme energií na boj mezi námi.
00:23:00 Oni jsou ti, kteří mají mandát jednat s panem ministrem.
00:23:05 A kromě těchto potravin je tam řada dalších věcí.
00:23:09 Je to, jak Česká republika se bude podílet na vyjednávání
00:23:13 další společné zemědělské politiky po roce 2013.
00:23:17 Není právě ta společná evropská zemědělská politika
00:23:20 podstatně větším problémem než tyhle věci,
00:23:23 o kterých jste mluvil předtím?
00:23:25 Tak z dlouhodobého hlediska určitě ano.
00:23:28 Já jsem tedy sledoval diskusi pana ministra Kalouska
00:23:30 s panem prezidentem Velebou a samozřejmě pan Kalousek
00:23:33 argumentuje, že zemědělci mají dost peněz,
00:23:36 ale kdo si vymyslel zemědělské dotace.
00:23:39 My jsme historicky vždycky někde byli jako páté kolo u vozu.
00:23:43 Napřed jsme byli v RVHP, tam rozhodovali Rusáci.
00:23:47 S nimi jsme se mohli aspoň ožrat a něco vylobbovat,
00:23:50 ale v EU samozřejmě ještě když tam posíláme lidi,
00:23:54 kteří se tam ani pořádně nedomluví, tak kdo rozhoduje o EU?
00:23:57 Francie, Německo, Anglie a Silvio. Já jsem pro,
00:24:01 aby se zrušily všechny zemědělské dotace, ať se zruší.
00:24:04 Já jsem přesvědčen o tom, že čeští zemědělci na tom budou nejlépe.
00:24:07 Ale pokud jsou dotace z EU a ještě národní dotace,
00:24:12 tak samozřejmě potom ministr Kalousek nemá pravdu.
00:24:17 Proč my už jsme handicapovaní v rámci dotací z EU
00:24:21 a ještě nám škrtnou národní dotace, ale Francouzi a Němci je mají dále?
00:24:28 Na to byste se možná mohl zkusit sejít na ruský způsob
00:24:30 s panem Kalouskem a vyjednat to s ním u nějakého panáka.
00:24:34 To si nemyslím, že je to o panu Kalouskovi.
00:24:37 To je o tom,
00:24:39 jak ti naši zástupci budou chtít za zemědělství lobbovat.
00:24:42 Agrofert vznikl v roce 1993 jako společnost s ručením omezeným
00:24:47 a se čtyřmi zaměstnanci. Dnes je holding 20. největší
00:24:51 společností ve střední Evropě a má majetkové účasti nejen v ČR,
00:24:55 ale i na Slovensku, v Maďarsku, v Číně a dalších zemích.
00:24:58 Obchoduje s komoditami chemického
00:25:00 a zemědělsko-potravinářského sektoru.
00:25:03 Do skupiny patří například chemičky Lovochemie a Precheza.
00:25:06 Po loňském převzetí konkurenčního Agropolu
00:25:08 také potravinářští výrobci Olma a Penam
00:25:11 a po letošním odkoupení některých podniků od skupiny J a T
00:25:14 například také Kostelecké uzeniny.
00:25:17 Celkem zaměstnává Agrofert 27 000 lidí.
00:25:20 Pokud jde o zemědělskou prvovýrobu,
00:25:22 hospodaří Babiš na 70 000 hektarech půdy.
00:25:25 Loňský rok, který při tržbách 86 miliard korun skončil
00:25:29 se ziskem 3,7 mld. korun, považuje Andrej Babiš
00:25:32 za jeden z nejhorších v historii.
00:25:35 Celoroční výsledek skupiny bude letos nejspíš stejný.
00:25:40 My podnikáme v tolika odvětvích, že u nás naštěstí je to tak,
00:25:46 že každou chvilku tahá pilku někdo jiný,
00:25:49 takže někdy člověk ani neví hlavně v té chemii, proč to tak je.
00:25:54 Ale asi se dobře modlíme k pánubohu, že nám pomáhá,
00:25:58 ale v podstatě v zemědělství teď po problému s obilím
00:26:03 určitě všechny živočišné vertikály budou mít obrovský problém,
00:26:08 protože tím, že se navýší ceny obilí,
00:26:12 tak krmné směsi pro zvířata budou dražší
00:26:15 a chovatelé a zpracovatelé zvířat nebudou schopni de facto prosadit
00:26:20 navýšení cen v řetězcích a je to samozřejmě problém.
00:26:25 Když říkáte, že to neprosadí v těch řetězcích,
00:26:27 takže se nedá očekávat, že by potraviny byly dražší?
00:26:30 Je to různé.
00:26:31 Samozřejmě u mlýnů a pekáren je to možná snazší než u výrobců masa,
00:26:38 protože je to úplně jiný trh, jiná konkurence.
00:26:42 Dá se říci, že v letošním roce se potravinářům a zemědělcům
00:26:48 v prvovýrobě nedaří tak dobře, nicméně, jak jste zmínil,
00:26:51 třeba chemická výroba je ta,
00:26:53 která to letos drží a tlačí dopředu?
00:26:55 My máme hlavně propad u firem, jako jsou mlýny a pekárny.
00:26:59 Tam je dost velký propad právě kvůli cenám obilí?
00:27:02 Ano. Kvůli cenám obilí a kvůli konkurenci.
00:27:05 Je problém u kuřat kvůli levným dovozům z Polska,
00:27:08 kde to vyrábějí jinou technologií. Kdysi se dováželo
00:27:12 do České republiky jenom 5 000 tun drůbežího masa z Polska.
00:27:16 V tomto roce to bude víc než 85 000 tun,
00:27:21 takže to jsou dramatické rozdíly. A samozřejmě co se týká
00:27:25 červeného masa, tak je to o produktivitě
00:27:28 českých a zahraničních porážek.
00:27:32 Když jste mluvil o těch řetězcích, že je vlastně obtížné se tam dostat
00:27:36 na nějakou vyšší cenu kvůli velké konkurenci,
00:27:39 neuvažoval jste o tom, že byste koupil nebo založil
00:27:42 nějaký vlastní obchod, kde by se prodávalo třeba
00:27:47 kvalitní české maso a kvalitní české pečivo
00:27:51 třeba za vyšší cenu? Možná by tady byla poptávka.
00:27:55 To je vlastně to jediné, co vám ve vašem řetězci ještě chybí.
00:27:59 Od prvovýroby máte všechno až ke zpracování.
00:28:02 My jsme o tom přemýšleli. To samozřejmě není reálné,
00:28:05 protože my chceme být spolehlivý partner
00:28:08 a velký partner řetězců ve střední Evropě,
00:28:11 to znamená v Čechách, na Slovensku. V Maďarsku jsme koupili dvě pekárny
00:28:16 a myslím si, že jsme jedna z mála skupin tady,
00:28:19 která bude nadále významně investovat do potravinářství.
00:28:22 Dá se to chápat tak, že budete kupovat
00:28:25 další potravinářské firmy někde v nějakých dalších zemích,
00:28:27 nebo zůstanete na českém trhu?
00:28:30 Máme rozjednané různé investice, ale primárně chceme kupovat
00:28:34 další potravinářské firmy v Čechách, možná v Maďarsku.
00:28:38 Předpokládám, že mi neřeknete, kterou firmu chcete koupit.
00:28:41 Jednáme o tom, samozřejmě, uvidíme.
00:28:44 Možná se něco povede do Vánoc.
00:28:54 -Michale, máš sourozence?
-Mám sestru. Proč?
00:28:58 Jak spolu vycházíte? Dovedeš si představit,
00:29:00 že byste spolu třeba začali podnikat?
00:29:02 Doby, kdy jsme se prali, házeli po sobě plyšáky,
00:29:04 už jsou pryč, takže by to asi šlo.
00:29:06 Zdeněk a Jana Kubákovi nejen že spolu podnikají,
00:29:09 dokonce drží nad vodou řemeslo, které už málem vyhynulo.
00:29:12 My jsme se dojeli podívat,
00:29:13 jak jim to u jejich tkalcovského stavu klape.
00:29:21 Historie celého našeho tkalcovského rodu je opravdu veliká,
00:29:25 protože v roce 1870 si tedy prapradědeček
00:29:29 založil živnostenský list na tkalcovské řemeslo.
00:29:33 Od té doby se bez přerušení tady ve Strmilově tká.
00:29:43 V roce 1990 nám v restituci byla vrácena tato tkalcovna,
00:29:47 respektive byla vrácena mému tatínkovi
00:29:51 a ten pak nám ji přenechal, mně a mojí sestře,
00:29:55 kdy jsme založili v roce 1991 veřejnou obchodní společnost
00:29:59 a začali jsme podnikat v tomto oboru.
00:30:04 V 90. letech to byl podle mě takový boom,
00:30:09 takže to jsme exportovali.
00:30:11 Exportovali jsme do Švédska, dokonce i do Anglie,
00:30:14 docela do prestižních obchodů.
00:30:20 Nám vlastně navrátili ty stroje a ten majetek,
00:30:22 který byl k dohledání z té doby, kdy vlastně nám byl zabírán,
00:30:26 respektive předkům.
00:30:27 Vlastně nám byl navrácen jediný stroj, a to snovadlo,
00:30:32 které bylo odhadnuto tehdy asi na 1 400 korun.
00:30:37 To nám vrátili.
00:30:38 Takže jsme si museli vzít normální úvěr.
00:30:42 Nejenom strojní vybavení, ale i materiál,
00:30:45 to znamená vlnu a bavlnu, jsme museli nakoupit.
00:30:49 Zadlužení bylo nemalé, byly to necelé 3 miliony korun.
00:30:53 Ale dá se říci, až se tomu dneska divím,
00:30:57 jsme to bez nějakých větších problémů splatili.
00:31:04 Do roku 1997 jsme v podstatě měli opravdu zákazníků hodně
00:31:09 a po roce 1997 začal pokles zájmu.
00:31:14 Ten rozjezd vlastně, což bylo velké štěstí,
00:31:17 byl pro nás pozitivní v tom, že opravdu o ty výrobky zájem byl,
00:31:21 prodávalo se hodně.
00:31:23 Tkalo se i pro firmy, potahové látky pro čalouníky
00:31:28 a nábytkáře, dekorační látky, závěsy.
00:31:31 To všechno bylo potlačeno levným průmyslovým zbožím,
00:31:35 dovozovým zbožím.
00:31:44 Dneska už je tady klid, protože skončila už práce,
00:31:46 lidé šli domů.
00:31:48 A to je dobře, protože jinak bychom se tady skoro neslyšeli,
00:31:51 protože textilní výroba je velmi hlučná.
00:31:54 Fáze výroby se dá rozdělit do tří částí.
00:31:59 To je vlastně příprava k tkaní, pak samotné tkaní
00:32:03 a dokončení té výroby.
00:32:07 V přípravě se musí prvně připravit osnova,
00:32:11 to je vlastně ten vál, na kterém jsou namotané nitě.
00:32:14 Tomu se říká osnova.
00:32:16 A to se právě dělá tady na tom stroji,
00:32:18 kterému se říká saské pásové snovadlo.
00:32:21 Zde vlastně po pásech z rámů se navíjí na ten buben,
00:32:25 ještě se dostanu na požadovanou šířku
00:32:27 a požadovaný počet nití, tak v celé té šíři
00:32:30 se to převíjí dozadu na ten vál,
00:32:32 který se zakládá do tkalcovského stavu.
00:32:36 Další část přípravy je soukání útku.
00:32:38 Souká se na takovéhle dřevěné kanety,
00:32:41 kde vlastně se nasouká útek, který se zakládá
00:32:45 s tou cívkou do člunku, a potom na člunkových stavech
00:32:50 prolítává ten člunek skrz otevřenou osnovu.
00:32:54 Ta se otvírá a tou mezerou prolítává ten člunek a paprsek,
00:33:00 který je tady součástí, tak ten útek přirazí.
00:33:05 Tyto tkalcovské stavy jsou z roku 1936.
00:33:10 Jsou to vlnařské člunkové stavy.
00:33:13 Je zde program, který určuje, který list se má zdvihnout
00:33:16 a jak se má otevřít ta osnova.
00:33:18 Ten program zajišťují tyto karty, těm se říká karty,
00:33:22 kde jsou dírky, a ty dávají právě impulsy,
00:33:26 který ten list se má zdvihnout.
00:33:30 Umělecká tkalcovna přežila dvě války i socialistické řízení,
00:33:33 ale nájezd levného dovozu málem ne.
00:33:35 Citelná byla hlavně ztráta pravidelných odběratelů.
00:33:38 Nově se proto přeorientovala na výrobu malých sérií
00:33:41 nebo originálu v jediném provedení.
00:33:43 Všechno je závislé na odbytu.
00:33:45 Kdyby byl větší odbyt,
00:33:47 tak samozřejmě by naše finanční situace byla lepší.
00:33:51 Rozhodně si tkalcovna na sebe nevydělá.
00:33:55 Stačíme tedy zaplatit zaměstnance a s energiemi už je problém.
00:34:00 Abychom mohli provozovat tkalcovnu, tak samozřejmě musíme dotovat
00:34:07 ze svých vlastních kapes, a proto máme ještě jiné živnosti.
00:34:14 Bratr má svoji pražírnu a já mám v pronájmu benzinku.
00:34:19 Protože samotná tkalcovina by mě asi v poslední době
00:34:23 těžko uživila, tak jsme byli nuceni vymyslet něco,
00:34:27 co je podobné tomu tkaní nebo příbuzné.
00:34:31 Takže jsme vymysleli, že bychom mohli vyrábět ruční dřevěné stavy.
00:34:36 Když už tedy vyrábíme tkalcovské stavy,
00:34:40 tak vznikla i potřeba některé lidi to naučit.
00:34:44 Takže vlastně začínáme pořádat kurzy.
00:34:47 V oboru podniká v Česku řada lidí,
00:34:50 ale ve Strmilově se tkají látky už prakticky nepoužívanými postupy
00:34:52 na člunkových stavech.
00:34:54 I proto ministerstvo kultury propůjčilo Kubákovým
00:34:56 titul Nositel tradice.
00:34:59 Na těchto tkalcovských stavech se dají utkat
00:35:04 právě ty kvalitní výrobky, tak jako se kdysi dávno tkaly.
00:35:08 To znamená, že ten výrobek má pevný kraj.
00:35:11 A díky tomu, že ten stroj jde vlastně pomalu,
00:35:15 tak ta obsluha, ta tkadlena uhlídá ten výrobek tak,
00:35:20 aby tam nenastala vůbec žádná chyba.
00:35:22 Naši zákazníci jsou ti,
00:35:25 kteří mají rádi přírodní materiály a hlavně mají rádi originalitu.
00:35:29 Čerpáme ze starých vzorů, které navrhoval můj tatínek.
00:35:33 Dokonce některé věci navrhoval i dědeček.
00:35:37 To by nám nestačilo, takže si vymýšlíme i nové vzory.
00:35:41 Dále k nám do tkalcovny přijíždějí různí návrháři,
00:35:46 kteří si tkají u nás v tkalcovně dle vlastních představ.
00:35:58 Mockrát převládal pesimismus, ale vždycky přišel nějaký zákazník,
00:36:02 který nám to pochválil a řekl, že děláme kvalitní dobré výrobky,
00:36:09 české výrobky, které nejsou dovážené.
00:36:13 Takže jsme se zase vzchopili a zase jsme pokračovali dál.
00:36:17 Já vlastně budu pokračovat v tradici,
00:36:20 protože šestá generace, to se nedá jen tak zahodit.
00:36:25 Vlastně to sám chci dělat, studoval jsem kvůli tomu
00:36:29 a teď jsem vlastně na zkušené v Rakousku,
00:36:33 kde dělám podobné věci, jako se dělají tady.
00:36:37 Lhal bych, kdybych řekl, že mě nikdy nenapadlo,
00:36:41 že bych mohl dělat něco jiného, skončit s tím a dělat něco,
00:36:45 co je lukrativnější.
00:36:47 Ale brzo jsem tu myšlenku zahnal, protože mám tady
00:36:51 nějakou takovou vnitřní povinnost v té rodinné tradici pokračovat.
00:36:57 A hlavně stále mě tam drží jakási víra,
00:37:01 že se ta situace zlepší.
00:37:14 Poslyš, tobě se ta zeď nějak zalíbila.
00:37:16 Já si říkám, že by se mi obraz v takových barvách
00:37:18 docela hodil k záclonám, teda aspoň si to myslím.
00:37:21 Tak nemysli, zapomeň na zeď a běž za Evou Kočovou.
00:37:23 Ta ti půjčí obraz domů a rovnou si vyzkoušíš,
00:37:26 -jestli se ti tam bude hodit.
-Počkej, jen tak na zkoušku?
00:37:28 Však si taky za ten nápad odnesla titul Byznys rebel roku 2009.
00:37:32 EKONOMIKA+ se za ní vydala s kamerou do panelákové kotelny,
00:37:35 ze které udělala galerii soudobého umění.
00:37:43 Dobrý večer, dámy a pánové.
00:37:46 Vítám vás tady na další naší výstavě.
00:37:49 Tentokrát je to výstava tří autorek.
00:37:57 Já si myslím, že jsem taková normální ženská,
00:38:01 která si splnila svůj sen, který měla už z mládí.
00:38:05 Umění prostupuje celým jejím životem,
00:38:08 i když někde na začátku se vše mohlo zvrtnout
00:38:10 a místo podnikatelky s uměním mohla být Eva Kočová
00:38:13 profesionální sportovkyní.
00:38:21 Hledat vždycky výraz toho, čím chtěl být člověk,
00:38:23 když byl malý, je docela složitý,
00:38:27 ale já jsem se v té době věnovala hodně sportu
00:38:31 a dělala jsem gymnastiku.
00:38:34 Tenkrát byla éra Evy Bosákové a my jsme všechny holky chtěly
00:38:39 být jako Eva Bosáková a věnovaly jsme tomu veškerý čas.
00:38:44 Já jsem teda nakonec šla na UMPRUM
00:38:47 a studovala jsem průmyslovku a chtěla jsem dál pokračovat
00:38:52 a studovat dějiny umění, ale do toho přišel rok 1968.
00:38:56 V rodině jsme měli takovou černou ovci,
00:39:01 která byla černá ovce pro ten režim,
00:39:05 protože v roce 1968 opustila republiku,
00:39:08 takže jsem byla ze školy odejita.
00:39:10 Po nějaké chvilce jsem nastoupila do neonové reklamy.
00:39:15 Tam jsme vyráběli neonové reklamy,
00:39:20 a to od návrhu až po realizaci.
00:39:24 Krásné bylo to, že jsme potom tu naši práci viděli,
00:39:28 že jsem chodila po Praze a viděla jsem ty svítící reklamy.
00:39:32 Dělala jsem reklamu na Dům módy.
00:39:36 Po revoluci se naplno vrátila k umění.
00:39:38 Nejdřív spravovala výtvarná a umělecká díla
00:39:41 na Správě diplomatického sboru a pak při práci a s dvěma dětmi
00:39:44 vystudovala Rudolfínskou akademii.
00:39:46 Nakonec se postavila na vlastní nohy.
00:39:52 Měla jsem už jednu galerii, která nebyla přímo soustředěna
00:39:56 na moderní umění, měla jsem tam umění a starožitnosti,
00:39:58 což znamenalo i ty starší výtvarné věci.
00:40:08 Byla to galerie menší, než je toto.
00:40:11 Neustále se mi tam zvyšovalo nájemné.
00:40:14 Dospělo to až k tomu, že ten dotyčný tam chtěl takové nájemné,
00:40:20 že tam nakonec sídlí herna.
00:40:22 Takové částky jsem na základě výstav s výtvarným uměním
00:40:26 nemohla docílit.
00:40:28 Maminku nejvíc charakterizuje nadšení pro věc.
00:40:31 I ta její kreativita a to, když připravuje
00:40:37 jednotlivé projekty, jak to dovede celé vymyslet a zorganizovat.
00:40:51 Myslím si, že toho věšení bude docela dost.
00:40:53 Říkala jste, že každá budete mít dvě tři věci.
00:40:57 Dozvěděla jsem se, že město Říčany vypsalo
00:41:00 výběrové řízení na tento objekt. Nejdřív jsem tady byla
00:41:05 a ani jsem nevěděla, jak to vypadá vevnitř,
00:41:07 ale už to si člověk začne v hlavě přemýšlet, jak by to bylo super.
00:41:12 Ten prstenec oken a přímého osvětlení,
00:41:16 to člověka dostalo. Když jsem pak dostala klíče,
00:41:20 abych se sem podívala, tak bylo tzv. vymalováno.
00:41:30 Objekt opravdu sloužil jako objekt kotelny,
00:41:34 takže si dovedete představit, jak vypadala 25 let
00:41:36 vybydlená kotelna, to nemělo ani žádné zateplení,
00:41:41 nemělo to dvojitá okna, kvůli výbuchu to mělo
00:41:44 jen jednoduchý strop, takže jsme dělali
00:41:47 všechny tyto úpravy, aby tu mohly být vystavovány opravdu dobré věci.
00:42:07 Lidé k tomu neustále přistupují s takovou rezervou
00:42:10 nebo s pocitem, co se to tam bude dít.
00:42:14 Tady dokonce máme občanské sdružení Říčanský lůvr,
00:42:17 protože v době, kdy jsme to my budovali,
00:42:21 tak netušili, co se tu bude dít, a vznikl tady slogan:
00:42:24 Jo, to je tam, co vzniká ten Říčanský lůvr.
00:42:27 Do dneška máme takový někdy i negativní přístup těch lidí.
00:42:33 Jí bylo líto, že tomu městu pomáhá s kulturou,
00:42:37 přinést sem do Říčan něco nového.
00:42:40 Celkově jí házeli klacky pod nohy.
00:42:43 Moje rodina nebyla až tak stoprocentně přesvědčená,
00:42:47 že se tato velká galerie rozjede, tak jak se rozjela a co z ní je.
00:42:54 Asi bych to řekla: Mámo, když ses rozhodla, tak to udělej.
00:43:02 Možná jsme to nadšení až tak neprojevovali,
00:43:04 ale myslím, že jsme jí celá rodina věřili.
00:43:08 Investice do celého objektu se zdaleka ještě po 4 letech
00:43:12 nezačala umořovat.
00:43:14 Zatím stačíme pouze na to, abychom pokryli náklady.
00:43:32 Pověsit tady jen ty obrazy a čekat na to,
00:43:35 že budou tady davy návštěvníků čekat u vchodu, je naivní.
00:43:41 Tak jak prezentujeme živé umění, tak se snažíme,
00:43:45 aby ta galerie žila.
00:43:48 Máme kurzy sochařiny, malby, filmové tvorby, grafiky.
00:43:55 Je spíš rodinný typ než kariérní.
00:43:59 Dává hodně času do toho, aby galerii provozovala,
00:44:02 ale přitom jezdila často za maminkou, několikrát v týdnu,
00:44:07 do nemocnice a se svojí sestrou se hodně stýká.
00:44:19 Já jsem zvyklá být trošku akční, takže když ten čas
00:44:23 se najde třeba zítra, tak jsem ochotna od zítřka
00:44:27 někam vyrazit a cestovat.
00:44:34 Já relaxuji tím, že cestuji.
00:44:37 Ono cestuje mnoho lidí a vždycky říkají,
00:44:39 že mají jako koníčka cestování, ale my cestujeme tzv. offroad,
00:44:44 tedy mimo trasy. Máme takovou skupinku lidí,
00:44:49 s kterou v současné době už cestujeme
00:44:53 i na ostatní kontinenty.
00:44:58 Příklon k modernímu umění prý přišel s věkem.
00:45:00 Aspoň to Eva Kočová tvrdí.
00:45:02 Pro galerii s ním se rozhodla proto,
00:45:05 aby podporovala mladé umělce. O kupcích jejích děl říká,
00:45:08 že musí věřit sami sobě a svému rozhodnutí.
00:45:11 Díla mladých malířů a sochařů totiž nejsou prověřená aukcemi.
00:45:14 Jsem jediná, která dělá ty nejsoučasnější.
00:45:17 Většinou galerie v Praze, když už je to trochu
00:45:22 známější galerie, tak dělá autory, kterým už je 55 nebo 60 let,
00:45:27 a jsou to autoři, kteří už jsou vývojem daní.
00:45:35 Tenhle je fakt dobrý.
00:45:38 Tahle mlha je taky hezká, ta se povedla,
00:45:41 že to dostala ta skála do té mlhy.
00:45:47 Umění vždycky potřebovalo mecenáše,
00:45:50 ať to byla rudolfinská doba, ať to bylo kdykoliv,
00:45:54 tak prostě to musí být postaveno na podpoře
00:45:58 formou sponzoringu, mecenášství.
00:46:03 To, že to tady úplně vyprchalo, je jak vlivem totality,
00:46:08 tak teď rychlým rozjezdem tržního hospodářství.
00:46:15 Člověk je už v té poslední části života.
00:46:20 Nemyslím, že bych měla zítra umřít,
00:46:23 ale že už se to sune v tom, že děti jsou už velké,
00:46:26 tak uvažujete o tom, co bude, až tady nebudu.
00:46:31 To bych ráda ještě udělala nějaký velký štáb,
00:46:37 který by v tom pokračoval dál.
00:46:41 Ráda bych to někomu předala.
00:46:46 Tím končí nejen naše umělecká chvilka,
00:46:48 -ale i celá EKONOMIKA+ Weekend.
-Pokud jsme vás aspoň trošku
00:46:52 umělecky naladili, můžete si během podzimních dnů
00:46:54 projít pár galerií sami, tentokrát bez naší kamery.
00:46:57 My dva se s vámi prozatím loučíme.
00:46:58 Příští víkendovou EKONOMIKU+ už pro vás chystají
00:47:00 Petr Janeček a Veronika Kvaková. Na shledanou.
00:47:11 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2010
Svět peněz a byznysu s přidanou hodnotou.
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 12