Nový vojenský džíp si zahrál jen ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Tím jeho sláva skončila a armáda musela dál používat sovětské gazíky. Dokument z cyklu o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili: J. Skalický, K. Bělohlavý a J. Procházka

V první polovině padesátých let byla pro naši armádu vyvinuta řada technicky zajímavých vozidel včetně modelů s pohonem všech kol. V roce 1953 vypsal východní blok konkurs na výrobu vojenského terénního vozidla, které mělo konkurovat západním strojům ve stylu „džípu“. Znamenalo to zkonstruovat automobil pokud možno stejných nebo ještě lepších parametrů. Prvních několik prototypů vzniklo v roce 1951, další vozidla přišla na svět o dva roky později už s celohliníkovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru. Tato kritéria při náročných testech v bahnitém i písčitém terénu severně od Drážďan splnila bez problémů Škoda 973, později nazývaná Babeta. Lidé, kteří se zkoušek v NDR účastnili, říkali, že Babeta má tak vynikající jízdní vlastnosti, že by dokázala i šplhat po zdi. Škodovka se už připravovala na sériovou výrobu, když přišlo direktivní rozhodnutí z Varšavské smlouvy: Armády východního bloku budou vybaveny sovětskými gazíky.

Stopáž16 minut
Rok výroby 2009
 ST AD
ŽánrDokument