Série dokumentárních pořadů o historii a vývoji myslivosti a jejích proměnách od středověku do současnosti. Režie J. Mudra
00:00:37 Myslivecké hospodaření v polních honitbách
00:00:40 je velkou měrou závislé na způsobu,
00:00:43 jakým s krajinou zachází zemědělství.
00:00:47 Podíl ekologicky hospodařících zemědělců
00:00:50 a drobných zemědělských podnikatelů,
00:00:53 kteří se zaměřili na zakládání a údržbu
00:00:56 prospěšných krajinných prvků, jako jsou biokoridory
00:00:59 nebo políčka pro zvěř v podobě biopásů,
00:01:03 je stále velmi malý.
00:01:06 Petr Marada z Šardic na jižní Moravě
00:01:08 je přesvědčený o tom,
00:01:10 že o proměnu intenzivně využívané zemědělské krajiny
00:01:14 v pestřejší a stabilnější prostředí
00:01:17 se musí starat také myslivci sami.
00:01:20 Přirozená útočiště zvěře,
00:01:22 jako remízky, travnaté meze, mokřady i úhory,
00:01:26 začaly z krajiny mizet za kolektivizace
00:01:28 před šedesáti lety.
00:01:34 Dnes na tom,
00:01:35 s obřími lány řepky a kukuřice
00:01:38 a současnou zemědělskou technikou,
00:01:41 nejsme lépe.
00:01:43 -Zvěř, ale nejenom zvěř, to má v současné,
00:01:47 intenzivně zemědělsky obhospodařované krajině,
00:01:51 velmi těžké.
00:01:53 Současná zemědělsky obhospodařovaná krajina
00:01:56 je poznamenána širokými záběry moderní techniky,
00:02:00 které dosahují někdy až několika desítek metrů;
00:02:05 pokud se bavíme o postřikovačích,
00:02:07 jedná se o 40 metrů.
00:02:10 Jsou to rozměry, které nedají,
00:02:13 například zajíčkům, hnízdům koroptví
00:02:16 a dalším zástupcům naší typické fauny,
00:02:19 v přírodě šanci.
00:02:21 -K uplatnění této techniky
00:02:24 je ideální velkoplošné hospodaření.
00:02:27 Půdní bloky bez zatravněných cest a mezí,
00:02:30 bez solitérních stromů,
00:02:32 které by stroje musely objíždět.
00:02:35 Dokud se tento způsob bude ekonomiky vyplácet,
00:02:38 je jen malá naděje,
00:02:40 že ho zemědělští velkopodnikatelé opustí.
00:02:48 -Monokultury řepky,
00:02:52 deseti, dvaceti, padesáti až stohektarové půdní bloky,
00:02:57 rozorané okraje polních cest;
00:03:01 to vše mě vedlo k tomu,
00:03:04 že jsem se rozhodl do takto postižené agrární krajiny
00:03:08 vnášet krajinotvorné prvky, které absentují,
00:03:13 a které jsou pro podporu biodiverzity
00:03:17 v zemědělské krajině potřebné.
00:03:21 -Díky Petru Maradovi a jeho spolupracovníkům
00:03:24 se v okolí Nenkovic a Šardic na Hodonínsku
00:03:28 podařilo uskutečnit řadu projektů
00:03:31 s využitím dotací na obnovu krajiny.
00:03:34 Petr Marada je přesvědčený, že starost o pestrou
00:03:38 a ekologicky stabilní podobu krajiny
00:03:40 bude v nejbližší budoucnosti hlavním úkolem myslivců.
00:03:45 Organizuje přednášky a kurzy, kde mohou myslivci,
00:03:49 ale i zemědělci nebo lesníci,
00:03:51 získat potřebné znalosti a informace.
00:03:54 Úpravu krajiny a její výsledky v praxi
00:03:57 mohou účastníci kurzů vidět na vlastní oči
00:04:01 v blízkosti vzdělávacího centra.
00:04:07 -Rozhodl jsem se,
00:04:08 že nebudu měnit pouze přírodu a krajinu
00:04:11 formou krajinotvorných prvků.
00:04:14 Rozhodl jsem se,
00:04:16 že budu působit taktéž na děti, na mládež.
00:04:19 Ukázalo se, nejenom na základě mých aktivit,
00:04:22 ale i na základě aktivit jiných,
00:04:25 že environmentální vzdělávání, výchova a osvěta,
00:04:29 především u dětí, navštěvujících základní školu,
00:04:33 je asi to nejlepší,
00:04:34 co se může v rámci přírody a krajiny realizovat.
00:04:40 -Práce s dětmi je dalším rozšířením
00:04:43 osvětového úsilí Petra Marady.
00:04:46 Je to nová výzva,
00:04:48 protože děti je třeba zaujmout úplně jinak.
00:04:51 Jako vysokoškolský pedagog
00:04:53 a dlouholetý lektor mysliveckého vzdělávání
00:04:56 má Petr Marada velké zkušenosti.
00:04:59 Ale pro děti musel začít hledat jiné metody.
00:05:09 -Rozhodl jsem se,
00:05:10 že jim přiblížím pozici lesníka,
00:05:13 že jim přiblížím aktivity myslivce,
00:05:16 aktivity rybáře a také aktivity zemědělce.
00:05:20 Jsou to profese,
00:05:22 které největší měrou ovlivňují myslivecké hospodaření.
00:05:27 A proto jsem ve spolupráci s nadací Dřevo pro život
00:05:31 připravil pro děti základní školy v Šardicích
00:05:34 projekt Do lesa s lesníkem,
00:05:36 kdy jsme dětem ukazovali, jak se skutečně les zakládá,
00:05:41 jak se v něm provádí výchovné práce,
00:05:45 ukazovali jsme, jak se těží,
00:05:47 co obnáší práce lesního dělníka,
00:05:50 jakou pozici mají v lesním hospodaření koně.
00:05:54 Také jsme jim přiblížili,
00:05:57 jakou pozici má v lese myslivost,
00:06:00 myslivecké hospodaření.
00:06:03 Co je prostě pro les a zvěř vzájemně důležité.
00:06:12 -Na program, nazvaný K vodě s rybářem,
00:06:15 pozval Petr Marada děti
00:06:16 k nově vybudované soustavě tůní,
00:06:19 které tvoří velmi zajímavý mokřadní ekosystém.
00:06:23 Děti určitě rády vyměnily sezení ve školní lavici
00:06:26 za výlet k vodě.
00:06:28 Ale neznamenalo to, že se nebudou učit!
00:06:32 -Máme zájem,
00:06:33 aby skutečně o vodě vyprávěli hydrobiologové.
00:06:38 Máme zájem, aby o rybách vyprávěli rybáři
00:06:41 a aby o rostlinách vyprávěli ti, kteří tomu rozumějí.
00:06:46 Proto jsem oslovil své kolegy z Mendelovy univerzity
00:06:50 z ústavu rybářství a hydrobiologie,
00:06:53 kteří, kromě toho, že místní ekosystém znají,
00:06:57 tak dokáží velmi poutavě a osvíceně hovořit
00:07:00 o všech aspektech mokřadních ekosystémů.
00:07:04 Velmi si cením účasti Romana Zajíčka
00:07:07 z agentury ochrany přírody a krajiny,
00:07:10 který především v oblasti zoologie,
00:07:13 dovolím si říct, je výjimečný.
00:07:16 -V naší přírodě kdysi dávno žil norek evropský.
00:07:20 Ten vypadal podobně, měl více bílou tlamičku,
00:07:23 než ho vytlačil tenhle cizí vetřelec z Ameriky,
00:07:27 norek americký, kterému se říká také mink.
00:07:30 -Tady v tomhle, to je nabraná řasa,
00:07:34 kterou vidíte nejvíc tady v té vodě.
00:07:37 I když vypadá jako velká rostlinka,
00:07:39 tak patří mezi řasy.
00:07:41 Je to takzvaná parožnatka -
00:07:43 když si na ni sáhnete, tak je taková drsná.
00:07:46 -Tůně a jejich okolí
00:07:47 zabydlelo pestré společenství rostlin a živočichů.
00:07:50 Děti je mohou zblízka pozorovat a na některé si i sáhnout.
00:07:54 Získávají nové poznatky na základě prožitku
00:07:57 reálné zkušenosti v živé přírodě.
00:08:01 -A budete mi vykládat, jestli nějakou rybu poznáte.
00:08:05 Nejvíc se loví a taky se chová v rybnících...
00:08:10 -Hlavním smyslem akce je, aby děti vnímaly význam.
00:08:15 Aby věděly, proč je voda v krajině třeba,
00:08:19 jaký význam mají rostliny a živočichové ve vodě.
00:08:23 Klíčovým cílem a smyslem této akce je,
00:08:27 aby se děti naučily v přírodě chovat,
00:08:30 aby věděly,
00:08:32 pokud utrhnou rostlinu, co tím způsobí,
00:08:34 pokud zraní živočicha, co tím způsobí,
00:08:37 pokud zničí hnízdiště či vyruší ptáka,
00:08:40 jaký to může mít pro ekosystém dané lokality následek.
00:08:46 -Budovat vztah k přírodě a krajině
00:08:49 a učit děti zodpovědnosti za stav a ochranu krajiny
00:08:52 je jednou z hlavních priorit pořadatele vzdělávací akce,
00:08:57 občanského sdružení pro přírodu a myslivost,
00:09:00 které Petr Marada v Šardicích vede.
00:09:03 Podobně jsou cíleny i další programy.
00:09:07 -Není to pouze o projektu Do lesa s lesníkem
00:09:10 a K vodě s rybářem.
00:09:12 Máme další projekt,
00:09:14 který se jmenuje Na pole s hospodářem,
00:09:17 který dětem představuje populární formou
00:09:20 aktivity praktikujících zemědělců.
00:09:23 Vrcholem je projekt Do přírody s myslivcem.
00:09:28 Je to vzdělávací akce,
00:09:30 kterou realizujeme v průběhu měsíce května a června,
00:09:35 kdy to skutečně v přírodě nejvíce žije.
00:09:39 Dětem populární formou prezentujeme,
00:09:42 jaké poslání má myslivec,
00:09:44 co je podstatou mysliveckého hospodaření,
00:09:47 jak je třeba na myslivost pohlížet,
00:09:50 jaký má myslivost význam v přírodě a krajině;
00:09:54 a v neposlední řadě, jaký význam má myslivost
00:09:57 v životě venkovského obyvatelstva
00:09:59 a nejenom jeho.
00:10:02 -Pro kluky byla jistě atraktivní
00:10:04 možnost vyzkoušet si střelbu ze vzduchovky.
00:10:07 Ale děti se především od myslivců dozvěděly,
00:10:10 jaká zvěř žije v okolí jejich obce,
00:10:13 jaké potřebuje k životu podmínky,
00:10:15 kdy a proč se loví,
00:10:17 jací zajímaví živočichové se tu vyskytují,
00:10:21 jaké rostliny a dřeviny rostou v okolí Šardic.
00:10:25 Zábavné vzdělávací programy se dětem líbily.
00:10:30 A spokojené byly i jejich učitelky,
00:10:34 které se tu možná také něco nového naučily.
00:10:42 -Velmi mě těší zájem dětí o přírodu a krajinu.
00:10:46 Je s podivem,
00:10:48 že v dnešní době, kdy máme výpočetní techniku,
00:10:51 se můžeme od "zeleného stolu" podívat úplně na vše.
00:10:56 Ale ten zážitek vidět, ten zážitek sáhnout si,
00:10:59 zážitek očichat, je prostě výjimečný,
00:11:04 a to je to,
00:11:05 co dokáže děti vtáhnout do přírody,
00:11:08 přemýšlet o souvislostech a ve svém důsledku
00:11:12 se v životě správně rozhodovat tak,
00:11:15 abychom měli krajinu příjemnou, pestrou,
00:11:18 atraktivní, plnou života.
00:11:24 -Vzdělávací akce pro děti
00:11:27 i přednášky a kurzy pro dospělé
00:11:29 mají stejný cíl:
00:11:31 měly by pomoci k nápravě škod v krajině,
00:11:34 způsobených přechodem k socialistické
00:11:37 zemědělské velkovýrobě,
00:11:39 nadměrným užíváním chemických hnojiv a pesticidů
00:11:43 a nevhodným hospodařením,
00:11:45 které v jiné podobě pokračovalo i po změně režimu.
00:11:50 Politické a ekonomické poměry posledních šedesáti let
00:11:54 vedly k dramatické proměně české a moravské krajiny.
00:11:58 Provázela ji i ztráta vztahu k půdě.
00:12:02 Krajina přestala být vnímána jako kulturní dědictví.
00:12:07 Petr Marada věří,
00:12:09 že myslivci mohou k oživení krajiny
00:12:11 a ke zlepšení její ekologické stability
00:12:14 významně přispět obnovou remízků,
00:12:17 polních cest, hájků, alejí, mokřadů
00:12:21 a dalších krajinotvorných prvků,
00:12:24 pokud se naučí, jak to správně dělat.
00:12:41 V srpnu 2014
00:12:43 se v Jihoafrické republice konalo historicky první
00:12:46 mistrovství světa v terénní střelbě.
00:12:50 Po patnácti hodinách,
00:12:52 strávených postupně ve třech letadlech,
00:12:54 dorazilo do jihoafrického Bloemfonteinu
00:12:57 také kulové družstvo
00:12:59 Českomoravské myslivecké jednoty.
00:13:01 Naše střelce vítali na letišti
00:13:03 členové místního soutěžního týmu,
00:13:05 s nimiž se naši reprezentanti poznali v předchozích letech
00:13:09 na závodech v Africe i v České republice.
00:13:13 Tentokrát čekalo naši kulovou špičku
00:13:15 soupeření nejen s Jihoafričany,
00:13:17 ale také a Namibijci, Australany a Švédy.
00:13:21 Nejprve třídenní závod jednotlivců
00:13:24 a potom jednodenní závod družstev.
00:13:27 Antonín Čech, Martin Šlechta, Jindra Mahel a Miroslav Náhlík
00:13:32 už měli příležitost
00:13:33 terénní střelbu v Africe vyzkoušet.
00:13:37 Dva nováčci v týmu, Tomáš Staněk a Pavel Hruška,
00:13:40 se na novou zkušenost těšili,
00:13:42 stejně jako na seznámení s jihoafrickými kolegy.
00:13:46 -Naši přátelé z jižní Afriky, kulové africké družstvo,
00:13:50 nás velkolepě přivítali.
00:13:52 Tak, jak my jsme je tady vítali slivovicí,
00:13:55 tak oni nějakým destilátem, na kterém byl ostnatý drát;
00:13:59 a podle tváří ostatních Afričanů, kteří to nepili,
00:14:03 bylo vidět, že to má být náš hřebík do rakve -
00:14:07 aby oni zvítězili nad námi
00:14:09 a vrátili nám, že my jsme je porazili u nás.
00:14:13 -Oporou střeleckého družstva byl Jan Velík,
00:14:16 který našim střelcům opět pomohl s náklady pobytu
00:14:19 a provázel je veškerým děním.
00:14:22 Závodníky čekalo v soutěži jednotlivců
00:14:25 každý den šest různých stanovišť s různou polohou střelby,
00:14:30 kde pokaždé vystřelí pět ran, většinou v limitu 90 sekund.
00:14:34 Na terčích je zobrazena africká zvěř.
00:14:38 Terč s liškou dovezli Australané.
00:14:41 -Na tom závodě a celém tom střílení
00:14:44 nás nejvíce zaujala variabilnost.
00:14:47 To znamená - terénu, použitých poloh,
00:14:51 použitých terčů, kombinace terčů -
00:14:54 prostě pokaždé něco jiného,
00:14:57 na co se vlastně ani nemůžete dopředu připravit.
00:15:01 Jen zkušenosti, znát flintu, balistiku a pak...
00:15:05 ... děj se vůle boží.
00:15:07 STŘELBA
00:15:13 -Ten první den závodů jsme nevěděli, do čeho jdeme.
00:15:17 Přišli jsme na první stanoviště,
00:15:19 bylo to něco nového...
00:15:21 Nikdy jsme se toho nezúčastnili, v takové míře, v novém terénu,
00:15:26 další terče...
00:15:28 ... takže každé stanoviště bylo výzvou.
00:15:32 -My jsme tady zvyklí střílet na střelnicích
00:15:35 opravdu do těch 100 metrů.
00:15:38 Nějaká myslivecká vzdálenost
00:15:40 je tady taky mezi myslivci rozšířená
00:15:43 kolem sta metrů.
00:15:45 Najednou člověk přijede do Afriky a zjistí,
00:15:48 že nejbližší terč je 150 metrů a končí někde na 300 metrech.
00:15:52 Pro ně je to normální vzdálenost.
00:15:57 -Je fakt, že pro mnohé myslivce
00:16:00 to, že jsme stříleli na 350 metrů,
00:16:03 je téměř něco nepředstavitelného.
00:16:06 Taková střelba je "nemyslivecká"
00:16:09 a prosazuje se něco, co není možné u nás použít.
00:16:14 Ale je to závod,
00:16:16 kde se má využít schopností, které střelec má,
00:16:20 zkušeností, vlastností zbraní
00:16:23 a samozřejmě je to přizpůsobené tomu,
00:16:26 co v Jihoafrické republice je,
00:16:28 protože tam se běžně na tyto vzdálenosti loví.
00:16:30 Tam je běžná myslivecká vzdálenost 200, 250 metrů.
00:16:34 Nad tím se tam nikdo nepozastavuje.
00:16:37 -Novou zkušeností pro naše střelce bylo i to,
00:16:41 že se při soutěži střílí v otevřené krajině
00:16:44 a ne v uzavřeném prostoru střelnice.
00:16:47 Střelba se tak víc přibližuje lovu v přírodních podmínkách.
00:16:57 -Afrika je specifická.
00:17:00 Největší problém, který jsme měli my,
00:17:03 je vítr;
00:17:05 protože vzdálenost umíme nějak odhadnout,
00:17:07 i když jsme se mnohdy pletli, a poměrně o dost metrů.
00:17:11 Balistiku ale známe perfektně,
00:17:13 na to máme i přizpůsobené puškohledy z Meopty.
00:17:16 To znamená, když jsme odhadli vzdálenost,
00:17:19 tak nebyl problém na tu vzdálenost zasáhnout.
00:17:22 Ale vítr...
00:17:23 to byla pro nás velká neznámá.
00:17:25 Sice jsme měli pomocné tečky na určitou rychlost větru,
00:17:29 ale odhadněte tu rychlost,
00:17:30 která je v celém průběhu letu střely!
00:17:33 Takže jsme se "pasovali" především s větrem.
00:17:37 -My jsme tam vlastně vyrazili s tím,
00:17:40 že máme špičkové zbraně na střelbu do 100 metrů
00:17:44 v naších podmínkách nebo na uznaných střelnicích,
00:17:48 kde vítr nehraje takovou roli;
00:17:51 protože se vesměs střílí v uzavřeném prostoru
00:17:54 a není to na takové vzdálenosti.
00:17:56 Ale věděli jsme, že hendikep vůči ostatním máme velký,
00:18:00 protože oni s terénem a povětrnostními podmínkami,
00:18:03 které tam jsou, mají daleko větší zkušenosti,
00:18:07 a zbraně, optiky a hlavně ráže k tomu měli uzpůsobené.
00:18:12 -Tři třicítky tady.
-Hoši, my jsme ji sekli.
00:18:15 -Já jsem střílel tady, odpaloval jsem to tady.
00:18:18 -Tys střílel kam? Taky na tohle, jo?
00:18:20 -Je fakt, že naše zbraně budily veliký obdiv.
00:18:24 Protože jsou velice pěkně udělané, spasované,
00:18:28 i s optikou velice dobře vypadají.
00:18:31 I ty výsledky,
00:18:32 když viděli zásahy, pokud nefoukal vítr,
00:18:35 tak říkali "Dobře".
00:18:37 Když se ptali na ráži a my jsme jim řekli:
00:18:39 "Two two three", neboli .223,
00:18:41 tak většinou mávli rukou,
00:18:43 protože oni tuto ráži neuznávají pro tuto střelbu.
00:18:47 Říkali: "Vítr, vítr je problém".
00:18:50 A měli pravdu.
00:18:54 -Já mám Remington .223 rád, rád s ním střílím,
00:19:00 i tady ty vzdálenosti nedělají problémy,
00:19:04 ale přece jen vzhledem k tomu terénu, podrostu,
00:19:08 odchylkám - vlivem trávy, keřů -
00:19:11 k odchylkám na boční vítr,
00:19:14 tak bych na základě zkušeností volil některou z ráží,
00:19:18 které používali v Africe.
00:19:20 -Ty vole, ti Afričani to mají úplně na palici.
00:19:23 Ti jsou bez ztráty.
00:19:25 -Bere čáru tamta jedna?
-To jsou moje rány, ne?
00:19:31 -Vy jste stříleli na komoru?
-Já jsem střílel tady...
00:19:37 -Pár vteřin foukalo tak,
00:19:39 že člověk měl problém opravdu stát na nohou,
00:19:42 ne tak ještě na něco namířit a vystřelit.
00:19:45 A najednou jako když utne a vítr přestal foukat.
00:19:49 Jenže při těch devadesáti sekundách,
00:19:51 aby člověk přemýšlel ještě na tím,
00:19:54 jestli vítr fouká takovou nebo takovou silou,
00:19:57 to není v našich silách...
00:20:00 Ta ráže tomu prostě nebyla uzpůsobená.
00:20:04 Oni měli těžší kalibry a tyto věci moc neřešili.
00:20:08 Dávali minimální odchylky
00:20:11 a když už se náhodou netrefili přesně,
00:20:14 tak ta ráže zatáhla, že to nebylo tolik sfouklé.
00:20:19 -Do soutěže jednotlivců bylo přihlášeno 148 střelců.
00:20:25 O úspěchu nerozhodovala jenom střelecká výkonnost,
00:20:29 ale také vybavení.
00:20:31 Většina závodníků měla, na rozdíl od našich střelců,
00:20:35 zbraně a střelivo speciálně připravené
00:20:37 pro soutěž v afrických podmínkách.
00:20:40 -Člověk nevnímá,
00:20:42 že šampionát je mistrovství světa,
00:20:44 nějak jinak, než mistrovství Evropy
00:20:46 nebo další významný závod,
00:20:48 ale bylo to něco nového, krásného.
00:20:51 Tím, že člověk celý den chodí v terénu, baví se,
00:20:54 přemýšlí o střelbě,
00:20:56 věnuje se tomu doopravdy naplno;
00:20:58 někde řeší vítr, někde terč,
00:21:00 někde nějaké svoje rozpoložení.
00:21:04 Bylo to krásné,
00:21:06 přirovnal bych to k brokovému loveckému parkúru,
00:21:09 kdy člověk chodí mezi stanovišti,
00:21:12 kdy polohy a pozice co nejvíce imitují lov.
00:21:16 Střelba je podle mě nácvik, získání zkušeností,
00:21:20 které se dají aplikovat při něčem reálném.
00:21:24 -Antonín vypadá spokojeně Jednadvacítka?
00:21:28 -Jednadvacítka, jo. To byla ta první rána,
00:21:31 co jsem říkal, že mi uletěla.
00:21:35 -Hodnota zásahů se boduje jinak než u nás.
00:21:39 Čím ranivější zásah, tím vyšší bodový zisk.
00:21:43 Špatný zásah má nulovou
00:21:46 nebo dokonce mínusovou hodnotu.
00:21:49 -Tady to tak nějak je, tady takhle...
00:21:52 -Jel jsem tam vlastně s tím,
00:21:54 že jsem byl vybrán jako náhradník
00:21:56 do družstva mezi naše nejlepší kulové střelce,
00:21:59 kteří momentálně v republice závody střílí.
00:22:03 Ze začátku to pro mě bylo svazující,
00:22:07 nechtěl jsem udělat nějakou ostudu,
00:22:09 chtěl jsem, abych jim dostatečně pomohl.
00:22:15 Den ode dne se mi závody střílely líp
00:22:18 a poslední den,
00:22:20 kdy už jsme stříleli soutěž družstev,
00:22:23 tak už jsem byl naladěný... toužil jsem po úspěchu.
00:22:33 -Jsem neminul...
00:22:37 -Při vyhlašování výsledků jsme byli netrpěliví,
00:22:41 ale nečekali jsme, že náš výsledek,
00:22:44 se kterým jsme sami nebyli až tak úplně spokojeni,
00:22:47 že bude stačit.
00:22:49 Říkalo se, že první budou Afričani,
00:22:52 jsou nejzkušenější tady v té střelbě,
00:22:54 jsou doma, je to jejich největší základna;
00:22:57 druzí Namibijci
00:22:58 a až o další pozice se popereme.
00:23:01 Takže... i když jsme nebyli první,
00:23:04 druhé místo bylo milé překvapení -
00:23:07 to stříbro nás potěšilo.
00:23:12 -Ten závod byl pro nás velká škola a velké poučení.
00:23:16 Je fakt, že nám nikdo nevěřil.
00:23:20 A měl jsem takový pocit,
00:23:21 že mnozí od nás dávali tak trochu ruce pryč
00:23:25 a brali to, s prominutím, že to tak řeknu,
00:23:28 že si Čech a pár kluků udělali výlet do Afriky.
00:23:31 Ale my jsme si tam jeli za svoje,
00:23:33 takže v tomto směru jsme mohli mít čisté svědomí.
00:23:36 Proto to stříbro...
00:23:38 ... my jsme byli tak šťastní, že jsme dokázali,
00:23:41 že opravdu i se zbraní,
00:23:43 která nebyla příliš vhodná pro tu střelbu,
00:23:46 jsme dokázali ten výsledek, jaký je.
00:23:49 A samozřejmě - uvidíme, co dál.
00:23:53 -Do Afriky za dva roky na mistrovství světa
00:23:56 doufám, že pojedeme lépe vybaveni.
00:24:00 Teď víme, co přesně potřebujeme na jejich terén.
00:24:09 -Pokud budeme chtít tuto střelbu střílet do budoucna,
00:24:12 tak asi dáme na slova afrických střelců,
00:24:15 kteří při loučení,
00:24:17 kdy nám vítězné družstvo gratulovalo,
00:24:19 objímali nás a říkali:
00:24:21 "Pokud příště přijedete se zbraní jiné ráže,
00:24:26 s individuálně laborovaným střelivem...
00:24:30 ... tak se vás opravdu budeme bát!"
00:24:34 -Před několika lety na africké farmě Jana Velíka
00:24:38 měřili naši kuloví střelci své střelecké schopnosti
00:24:41 s místními profesionálními lovci jen ze zvědavosti.
00:24:46 Nakonec to vedlo ke stříbrné medaili
00:24:49 na prvním mistrovství světa v lovecké terénní střelbě,
00:24:53 které střelecké družstvo, vedené Antonínem Čechem,
00:24:57 vybojovalo tak trochu okolnostem navzdory.
00:25:47 Titulky: Marie Luzarová Česká televize 2015
Petr Marada z Šardic na jižní Moravě je přesvědčený o tom, že o proměnu intenzivně využívané zemědělské krajiny v pestřejší a stabilnější prostředí, kde se bude lépe dařit zvěři, se musí starat také myslivci. Léta propaguje krajinné úpravy, díky nimž se obnovují přirozená útočiště zvěře jako remízky, travnaté meze, mokřady i úhory. Jako vysokoškolský pedagog a dlouholetý lektor mysliveckého vzdělávání má Petr Marada velké zkušenosti, ale ve svém novém projektu zkouší jiné metody – jak pro starost o přírodu zaujmout děti.
Střelecké družstvo Českomoravské myslivecké jednoty, reprezentanti v kulové střelbě, mnohokrát úspěšní na evropských šampionátech, byli pozváni do Jihoafrické republiky na historicky první mistrovství světa v terénní lovecké střelbě. V největší konkurenci a nových disciplínách obstáli, vybojovali stříbrnou medaili.