iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 2. 2020
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

80 hlasů
161586
zhlédnutí

České tajemno

Voynichův rukopis

Ukrývá středověký text poselství z dálného východu?

39 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

České tajemno - Voynichův rukopis

  • 00:00:58 KLEPÁNÍ NA DVEŘE
  • 00:01:00 -Ano?
  • 00:01:02 -Vaše císařská milosti,
    už dorazil.
  • 00:01:06 -Ať jde dál.
  • 00:01:10 -Výsosti?
  • 00:01:11 -Máte to?
  • 00:01:14 -Samozřejmě.
  • 00:01:20 -Na sklonku 16. století
    koupil císař Rudolf II.
  • 00:01:23 velmi zvláštní rukopis.
  • 00:01:25 Jeho stránky pokrývaly
    stovky podivných vyobrazení.
  • 00:01:29 Text nikdo nedokázal přečíst.
  • 00:01:31 Císař si byl jistý pouze jedním.
  • 00:01:34 Právě získal
    nejzáhadnější knihu světa.
  • 00:01:38 A tentokrát se zjevně nemýlil.
  • 00:01:52 -Rukopis je považován za svatý grál
    historické kryptografie.
  • 00:01:56 Za nedobytnou šifru,
  • 00:01:58 která vytrvale odolává
  • 00:02:00 i nejgeniálnějším mozkům
    naší planety.
  • 00:02:03 Text se nepodařilo přečíst
    nejlepším světovým dešifrátorům
  • 00:02:08 ani supermoderním počítačům.
  • 00:02:11 Pokusme se s pomocí expertů
    z různých oborů
  • 00:02:14 alespoň poodhalit roušku
    této fascinující záhady.
  • 00:02:28 Speciálně pro tohle natáčení
    se nám podařilo zapůjčit
  • 00:02:32 jeho přesnou muzeální repliku.
  • 00:02:38 -Po Rudolfově smrti v roce 1612
  • 00:02:41 se kniha dostala do rukou jednoho
    z císařových lékařů -
  • 00:02:45 Jakuba Hořčického z Tepence.
  • 00:02:48 Později rukopis získal
    alchymista Georg Baresch
  • 00:02:51 a odkázal ho rektorovi
    Karlovy univerzity
  • 00:02:54 Janu Marcusi Marcimu.
  • 00:02:57 V jeho knihovně nečitelný text
    prý zbytečně zabíral místo,
  • 00:03:02 a tak ho v roce 1665
  • 00:03:05 poslal proslulému jezuitskému učenci
    Athanasiu Kircherovi do Říma.
  • 00:03:10 Praha tak přišla o jeden
    ze svých nejtajemnějších pokladů.
  • 00:03:15 -Pro moderní svět rukopis objevil
    americký antikvář Wilfried Voynich.
  • 00:03:20 V roce 1912 ho odkoupil
    od italských jezuitů
  • 00:03:24 a podrobil prvnímu zkoumání.
  • 00:03:27 V textu objevil
    30 různých znaků.
  • 00:03:30 Všechny měly svoji unikátní podobu
  • 00:03:32 a nepodobaly se žádnému
    známému písmu na světě.
  • 00:03:36 Jejich počet ale naznačoval,
  • 00:03:39 že jde o prostou záměnu
    jedné abecedy za jinou.
  • 00:03:44 Naděje na snadné rozluštění
    se ovšem brzy zhroutila.
  • 00:03:53 -Na všechny strany rozeslané kopie
  • 00:03:55 se pokoušeli přečíst
    nejlepší kryptologové 20. století.
  • 00:03:59 Nikdo z nich neuspěl.
  • 00:04:01 Shodli se jen
    na statistickém rozboru.
  • 00:04:05 Použil autor pro nás sice neznámé,
  • 00:04:07 ale přece jen někdy
    někde používané písmo?
  • 00:04:11 Nebo si vytvořil vlastní sadu
    specifických znaků?
  • 00:04:14 Jde o prostý záznam,
    nebo je text důmyslně zakódován?
  • 00:04:19 Co všechno lze vyčíst
    z jeho podoby a formy?
  • 00:04:25 Světlana Francová
    z České grafologické komory
  • 00:04:28 zkoumala rukopis pohledem
    písmoznalkyně.
  • 00:04:33 -Pisatel měl v sobě velkou míru
    sebediscipliny, což svědčí o tom,
  • 00:04:40 že pisatel měl svoji předlohu,
    šifru zvnitřněnou,
  • 00:04:46 tzn., že neskládal slova
    z jednotlivých písmenek.
  • 00:04:50 Bylo to něco,
    co je pro něj vlastní.
  • 00:04:54 -Vyskytlo se podezření,
  • 00:04:56 že šifru nejde rozluštit
    jednoduše proto,
  • 00:04:59 že neexistuje.
  • 00:05:01 Text je nahodilým shlukem
    vymyšlených znaků,
  • 00:05:04 které nedávají žádný smysl.
  • 00:05:07 Ilustrace byly přidány,
    aby se zvýšila atraktivita.
  • 00:05:10 Dílo je pouze promyšlený podfuk.
  • 00:05:16 -Jazykovědci tuhle možnost
    ale vylučují.
  • 00:05:20 -Dá se říct,
    že písmo je velmi obratné, zručné.
  • 00:05:24 Takové písmo nepořídíte,
  • 00:05:26 není to otázka krátkodobého
    rozmaru nebo kratochvíle.
  • 00:05:32 Pisatel se písmem musel naučit psát
    a je v tom velmi zručný.
  • 00:05:37 Co řídí jeho pohyb,
    je velmi synchronizovaný slet,
  • 00:05:43 kaskáda jednotlivých pohybů,
    které na sebe navazují.
  • 00:05:54 -Na Fakultě elektrotechniky
    a informatiky TU Ostrava
  • 00:05:59 se stejnou záhadou
    zabývá profesor Ivan Zelinka.
  • 00:06:05 -Voynichův rukopis obsahuje
    přes 33 tisíc slov,
  • 00:06:09 přes 7 tisíc slov je unikátních.
  • 00:06:11 A signifikantním znakem knihy je,
    že ji dodnes nikdo nerozluštil.
  • 00:06:16 Naskýtají se dvě teorie,
  • 00:06:18 buď je kniha šifrovaná,
    nebo je nešifrovaná.
  • 00:06:21 Tzn., že je psána v nějakém jazyce,
    nebo je jazyk zašifrovaný.
  • 00:06:25 Zabýváme se analýzou
    tohoto textu různými metodami.
  • 00:06:29 Nemáme cíl tuhle knihu dešifrovat,
    to se časem ukáže,
  • 00:06:35 spíš nás zajímá,
    jaké má text vlastnosti
  • 00:06:37 a čemu by se mohl blížit,
    jaké rodině jazyků,
  • 00:06:40 a jestli je šifrovaný, nebo ne.
  • 00:06:43 -Znamená to, že Voynichův rukopis
    je psán nějakým používaným,
  • 00:06:47 ovšem možná
    již dávno zapomenutým jazykem?
  • 00:06:50 A pokud ano, jakým?
  • 00:06:53 Profesor Zelinka se tuto záhadu
    pokouší vyřešit
  • 00:06:57 s pomoci supervýkonného počítače.
  • 00:07:00 -Naše ideje jsou takové,
    že Voynichův rukopis
  • 00:07:03 je otevřený text,
  • 00:07:06 ale abychom to potvrdili,
  • 00:07:08 tak musíme provést mnohonásobně víc
    simulací podobného typu,
  • 00:07:12 plus další metody,
  • 00:07:13 udělat vzájemnou komparaci
  • 00:07:15 a na to potřebujeme obrovskou
    výpočetní sílu.
  • 00:07:18 -A je propojený s celým světem?
  • 00:07:19 -Ano.
  • 00:07:20 Tudíž naše výsledky
    a výsledky jiných výzkumů,
  • 00:07:23 které nebyly dělány v rámci VŠB,
    ale zahraničních výzkumníků,
  • 00:07:27 velmi silně poukazují,
    indikují možnost,
  • 00:07:30 že Voynichův rukopis je psán
    nám zatím neznámém jazyce,
  • 00:07:34 nebo zapomenutém dialektu,
    který je přehlížen
  • 00:07:37 a možná leží před našima očima.
  • 00:07:40 -Přestože tento počítač
    patří mezi nejrychlejší na světě,
  • 00:07:44 i tak si výpočty vyžádají nějaký čas.
  • 00:07:54 Pokud se vědcům podaří odhalit,
    jakou řečí je rukopis napsán,
  • 00:07:58 budeme mít větší šanci zjistit,
    kdo ho vlastně vytvořil.
  • 00:08:02 Naše pátrání v tuto chvíli
    ale obrátíme jiným směrem.
  • 00:08:09 Spisovatel a záhadolog,
    doktor Arnošt Vašíček,
  • 00:08:13 má svou vlastní teorii o vzniku
    a významu tohoto unikátního díla.
  • 00:08:19 -Text doprovázejí stovky
    fascinujících ilustrací.
  • 00:08:22 Procházíme-li stránku po stránce,
    nacházíme velmi zvláštní detaily.
  • 00:08:27 Některé vypadají,
    že jsou záměrně utajeny,
  • 00:08:30 a právě v nich se zřejmě skrývá klíč
    k tajemství této knihy.
  • 00:08:38 -Podle ilustrací lze Voynichův
    rukopis rozdělit do 6 kapitol.
  • 00:08:42 První představuje velmi podrobné,
  • 00:08:44 do detailů propracované
    zobrazení rostlin.
  • 00:08:48 U každé je doprovodný text.
  • 00:08:50 Velmi to připomíná
    staré rukopisné herbáře.
  • 00:08:54 Jenže sotva zkušený botanik začne
    listovat jednotlivými stránkami,
  • 00:08:58 zachvátí ho panika.
  • 00:09:01 Ani jednu z rostlin
    nelze spolehlivě určit.
  • 00:09:04 Jejich květy a listy
  • 00:09:05 se liší od flóry,
    kterou známe.
  • 00:09:08 Tak kde je autor viděl?
  • 00:09:12 V druhé sekci je zobrazen
  • 00:09:14 téměř úplný soubor
    jednotlivých znamení zvěrokruhu,
  • 00:09:18 množství kruhových nákresů
  • 00:09:20 znázorňujících Slunce,
    Měsíc a hvězdy
  • 00:09:23 a několik abstraktních,
  • 00:09:24 pravděpodobně kosmologických
    vyobrazení.
  • 00:09:29 K největším mystériím této části
    patří toto zobrazení hvězdné oblohy.
  • 00:09:34 Je to Mléčná dráha,
    nebo mlhovina v Andromedě,
  • 00:09:37 která ovšem byla objevena
    až po vzniku Voynichova rukopisu?
  • 00:09:45 Třetí oddíl
    nám spolehlivě vyráží dech.
  • 00:09:48 Skupinky nahých žen
  • 00:09:50 jsou ponořeny do nádrží
    s jedovatě zelenou tekutinou.
  • 00:09:53 Zdá se, že nejde o přírodní jezírka,
    ale uměle vytvořené nádrže.
  • 00:09:59 Někdy jsou vzájemně spojené
    v patrech nad sebou.
  • 00:10:02 Ženy sjíždějí z jedné obří vany
    do druhé jako na tobogánu.
  • 00:10:07 Jde o léčivé koupele
    v minerální vodě,
  • 00:10:10 či v nějaké bylinné lázni?
  • 00:10:16 -Australský badatel Stephen Skinner
    se domnívá,
  • 00:10:20 že na obrázcích jsou vyobrazeny
    společné židovské lázně mikve,
  • 00:10:24 které se v ortodoxním judaismu
    používaly po tisíce let
  • 00:10:28 k rituálnímu očištění žen
    po porodu a menstruaci.
  • 00:10:34 -Do Voynichova rukopisu
    je prý zakreslil židovský učenec
  • 00:10:37 s velkými znalostmi léčivých bylin.
  • 00:10:40 Skinner svou hypotézu opírá
    o naprostou absenci křížů
  • 00:10:44 a dalších křesťanských symbolů.
  • 00:10:48 -Jsem přesvědčen,
    že to tvrzení je mylné,
  • 00:10:51 protože hned na několika
    místech rukopisu nacházíme odkazy
  • 00:10:54 na různá světová náboženství.
  • 00:10:57 Je tady svastika,
    věže křesťanských kostelů, minaret
  • 00:11:01 a dokonce kříž,
  • 00:11:02 který svírá jedna
    z koupajících se žen.
  • 00:11:06 Určitě nejde o ortodoxní Židovku.
  • 00:11:09 -Otázkou je, proč jednotlivým
    lázeňským scénám
  • 00:11:13 dominuje přemíra záhadných
    technických prvků.
  • 00:11:16 K některým nádržím
    vede složitě tvarované potrubí.
  • 00:11:20 Ženy mají své ruce vložené
    do trubic či bání,
  • 00:11:23 z jejichž obou konců cosi tryská.
  • 00:11:26 Je to nějaké tekutina,
    proud vzduchu,
  • 00:11:28 nebo jakýsi druh záření?
  • 00:11:31 -Snad bychom to vše mohli chápat
  • 00:11:33 jako směs symbolů,
    kterým nerozumíme,
  • 00:11:36 ale krátké,
    často jednoslovné popisky
  • 00:11:39 u těchto technických prvků budí
    dojem,
  • 00:11:41 že jde o návod,
  • 00:11:43 že přes veškerý fantastický nádech
    máme co do činění
  • 00:11:46 s přesným popisem
    konkrétní situace.
  • 00:11:51 -Tento pocit ještě umocní
  • 00:11:52 krátká čtvrtá část
    s propracovanými nákresy.
  • 00:11:56 Pátý oddíl se vrací k rostlinám.
  • 00:11:59 Představuje ve velkých detailech
    různé druhy kořenů, listů a květů.
  • 00:12:04 Vedle skupinky obvykle stojí
    odlišně velké
  • 00:12:07 i jinak tvarované
    a zdobené dózy či nádobky.
  • 00:12:11 Je to názorný návod
    na přípravu nějakého lektvaru?
  • 00:12:15 Něco jako pokyn:
  • 00:12:17 vezmi směs těchto rostlin
    a zpracuj je v nakreslené nádobě?
  • 00:12:23 Poslední, šestou část,
  • 00:12:24 tvoří dvanáct stránek
    téměř souvislého textu.
  • 00:12:28 Podle názorů některých vědců
    jde o recepty.
  • 00:12:34 -Všechny ilustrace dokazují,
    že autor se zajímal o rostliny
  • 00:12:38 a měl znalosti
    z astronomie a astrologie.
  • 00:12:44 Tyto tři obory potřeboval znát
    lékař nebo lékárník.
  • 00:12:49 Další stopa nám naznačuje,
    jaká asi byla země jeho původu.
  • 00:12:55 -V celém Voynichově rukopisu
  • 00:12:57 je zachycen
    jen jeden architektonický detail,
  • 00:13:00 jehož původ
    můžeme spolehlivě vystopovat.
  • 00:13:03 Věžičky na cimbuří tohoto hradu
    jsou vykrojené do tvaru písmene V.
  • 00:13:09 Takové se na přelomu
    14. a 15. století
  • 00:13:13 stavěly převážně v severní Itálii.
  • 00:13:16 Pocházel náš neznámý právě odtamtud?
  • 00:13:21 -Na folii 79 nás zaskočí
    mořská panna.
  • 00:13:26 Hodí se tady jak pěst na oko.
  • 00:13:29 Její výskyt
    je v celém rukopisu ojedinělý.
  • 00:13:33 Předpokládám,
    že musela mít velký význam.
  • 00:13:39 -Na celém světě jsou napůl lidské
    a napůl rybí či hadí bytosti
  • 00:13:43 spojovány nejen s vodou,
    jeskyněmi a podzemím,
  • 00:13:46 ale především se zasvěcením
    do velkého tajemství,
  • 00:13:50 s utajeným prastarým věděním.
  • 00:13:53 Mořská panna ve Voynichově rukopisu
    nepřerůstá v rybu již v pase.
  • 00:13:57 Zcela jasně rozpoznáme klín
    a část nohou,
  • 00:14:00 které se derou ven
    z rybí poloviny.
  • 00:14:03 Někoho snad napadne,
    že ryba ženu polyká,
  • 00:14:06 ale Arnošt Vašíček
    má jiné vysvětlení.
  • 00:14:10 -Toto zvláštní zpodobnění
    představuje vílu Meluzínu,
  • 00:14:13 kterou Lucemburkové považovali
    za pramáti svého rodu.
  • 00:14:18 Kletba ji každou sobotu
    měnila v podivného křížence.
  • 00:14:22 Asi není náhodou,
    že vyprávění o Meluzíně
  • 00:14:26 se začalo šířit krátce předtím,
    než vznikl Voynichův rukopis.
  • 00:14:34 -Historik Marek Zagora
    se specializuje
  • 00:14:36 na literární a výtvarná díla
  • 00:14:38 z doby Václava IV.
  • 00:14:42 -Skutečná historie o Meluzíně
    pochází z roku 1393
  • 00:14:46 a autorem byl Jan z Arasu.
  • 00:14:48 Když se u nás řekne Meluzína,
    tak máme představu větru v komínu,
  • 00:14:52 ale ve středověké skutečnosti
    to byla víla,
  • 00:14:58 která byla dcerou
  • 00:15:00 skotského krále Elinase
    a jeho manželky Présine.
  • 00:15:05 Ta své dcery proklela
  • 00:15:08 a Meluzína musela každou sobotu
    snášet to,
  • 00:15:13 že byla proměněná
    od pasu dolů v hada.
  • 00:15:17 -Představuje mořská panna
    ve Voynichově rukopisu Meluzínu,
  • 00:15:21 která byla v Čechách
    obvykle zobrazována právě s rybím,
  • 00:15:25 a ne s hadím ocasem?
  • 00:15:27 Pokud ano, kde se autor
  • 00:15:29 s touto neobyčejnou podobou víly
    seznámil?
  • 00:15:33 -Co se týče Lucemburků,
    kteří byli pyšní na svůj původ,
  • 00:15:36 tak víme, že jeden z opisů
    o Meluzíně Jana z Arasu
  • 00:15:41 měl Jošt Lucemburský,
    moravský markrabě.
  • 00:15:44 Nás ale zajímá Václav IV.
  • 00:15:46 A jeho velkolepá knihovna,
    zda mohl tento rukopis vlastnit.
  • 00:15:51 Nedochovala se o tom
    žádná písemná zpráva,
  • 00:15:53 přesto lze předpokládat,
  • 00:15:55 že v jeho knihovně
    tento rukopis nechyběl.
  • 00:15:59 -Pokud tato postava
    opravdu představuje Meluzínu,
  • 00:16:02 pak se autor Voynichova rukopisu
    o její existenci
  • 00:16:05 mohl dozvědět
    pouze od některého z Lucemburků.
  • 00:16:08 Musel mít tedy k tomuto slavnému rodu
    velmi blízko.
  • 00:16:12 -Podle všech těchto indicií
    hledáme muže,
  • 00:16:16 který mě všech pět "P" pohromadě.
  • 00:16:18 Proslul svými znalostmi botaniky,
  • 00:16:22 používal byliny k léčení,
  • 00:16:24 pocházel z Itálie,
  • 00:16:26 přátelil se s Lucemburky
  • 00:16:29 a prožil alespoň část svého života
    v letech 1404 až 1438,
  • 00:16:34 kdy Voynichův rukopis vznikl.
  • 00:16:37 Najdeme ho?
  • 00:16:38 Možná snadněji, než bychom čekali.
  • 00:16:46 -V 2. polovině 14. stol.
  • 00:16:48 žil v Praze mladý italský lékárník
    a botanik Angelo z Florencie.
  • 00:16:53 Usadil se poblíž
    chrámu svatého Jindřicha,
  • 00:16:56 na místě,
    kde dnes stojí hlavní pošta.
  • 00:16:59 Hned u domu založil
    rozsáhlou zahradu,
  • 00:17:02 která ho záhy proslavila
    po celé Evropě.
  • 00:17:06 Říkalo se jíi Andělská.
  • 00:17:08 Prokazatelně ji navštívil
    i básník Francesco Petrarca
  • 00:17:12 a další slavné osobnosti.
  • 00:17:15 Angelo kromě zeleniny
    a ovocných stromů
  • 00:17:18 pěstoval rozmanité
    léčivé a vonné byliny,
  • 00:17:21 spoustu květin i okrasných keřů.
  • 00:17:25 Podle dochovaných záznamů
  • 00:17:27 většinu druhů nikdo nikdy
    předtím neviděl.
  • 00:17:30 Angelo se brzy stal
    dvorním apotékařem.
  • 00:17:36 Na jaře roku 1360 mu Karel IV.
    udělil milost
  • 00:17:41 nepodléhat žádným jiným soudům,
    jen samotnému králi.
  • 00:17:46 Přízeň trůnu neskončila
    ani Karlovou smrtí.
  • 00:17:49 Angelo zastával
    úřad dvorního lékárníka
  • 00:17:53 i u jeho syna Václava IV.
  • 00:17:59 -Nikdo jiný nesplňuje
    tolik nezbytných podmínek
  • 00:18:02 k autorství nejzáhadnější knihy světa
    jako Angelo z Florencie.
  • 00:18:07 Učenec s výjimečnými znalostmi
    botaniky, astronomie a astrologie.
  • 00:18:12 Lékárník využívající neobvyklé
    postupy k přípravě nových léků.
  • 00:18:18 Důvěrník panovnického rodu
    Lucemburků.
  • 00:18:21 Muž žijící ve správný čas
    na správném místě.
  • 00:18:25 A dost bohatý na to,
    aby mohl nakoupit drahý pergamen
  • 00:18:28 a suroviny
    k výrobě barevných inkoustů.
  • 00:18:33 -Voynichův rukopis
    oplývá ilustracemi neznámých rostlin.
  • 00:18:37 Angelova botanická zahrada udivovala
    množstvím jedinečných druhů.
  • 00:18:43 Nikde jinde
    je nebylo možné spatřit.
  • 00:18:46 Tak odkud je Angelo vzal?
  • 00:18:49 Chtěl předat veškeré své znalosti
    vyvoleným nástupcům?
  • 00:18:54 Bál se, aby cenné informace
    nepadly do rukou konkurence,
  • 00:19:00 a proto své dílo
    napsal sice neznámým,
  • 00:19:02 ale přece jen přirozeným jazykem?
  • 00:19:09 -Okultní spisovatel Gustav Meyrink
    napsal,
  • 00:19:13 že Angelo z Florencie
  • 00:19:15 byl členem tajného mystického
    bratrstva Sat Bhai.
  • 00:19:19 To působilo v indickém Allahabadu
  • 00:19:21 a v 7. století
    vyslalo skupinu mnichů,
  • 00:19:24 aby po celém světě pátrali po místě,
    kde lze překročit práh.
  • 00:19:29 Měli najít jakousi anomálii,
    výjimečné místo,
  • 00:19:33 kde neplatí fyzikální zákony,
  • 00:19:35 ale kde lze přestoupit
    do jiného paralelního světa.
  • 00:19:39 To se jim údajně podařilo,
    našli takové místo na břehu Vltavy
  • 00:19:44 a podle přesně daných pravidel
    tam založili město.
  • 00:19:50 -Tuto představu nezrodila
    výhradně spisovatelova fantazie,
  • 00:19:54 jak by se mohlo zdát.
  • 00:19:55 Gustav Meyrink si od roku 1893
    dopisoval
  • 00:19:59 s velmistrem anglické lóže Sat Bhai.
  • 00:20:03 A právě od něj se dozvěděl,
  • 00:20:05 že bratrstvo působilo v Praze
    ještě na počátku 18. století
  • 00:20:09 a jeho posledním velmistrem
    byl hrabě Špork.
  • 00:20:12 Ve světle této informace
    možná není náhodou,
  • 00:20:15 že právě hrabě Špork
    zakoupil pozemek,
  • 00:20:18 na kterém původně stála
    Andělská zahrada.
  • 00:20:22 -Založilo tedy Prahu
    skutečně tajné bratrstvo Sat Bhai?
  • 00:20:26 Allahabad, dnešní Prayagraj,
  • 00:20:30 je jedno z nejposvátnějších měst
    celé Indie.
  • 00:20:34 Až do 19. století
    neslo název Prayág.
  • 00:20:38 Souvislost s Prahou
    nelze přeslechnout.
  • 00:20:42 Osadníci často pojmenovávali
  • 00:20:46 nová sídla
    podle svých dřívějších domovů.
  • 00:20:49 A přehlédnout nelze
    ani další souvislosti.
  • 00:20:57 Jedním z nejdůležitějších rituálů
    védského náboženství byla Ašvamédha
  • 00:21:02 oběť koně.
  • 00:21:04 Pokud se nějaký mocný indický rádža
    chtěl stát vládcem celého světa
  • 00:21:09 a získat titul čakravartin,
  • 00:21:12 vybral bílého koně
    s řadou božských znaků
  • 00:21:15 a vypustil ho do krajiny
  • 00:21:17 za doprovodu
    početné ozbrojené družiny.
  • 00:21:20 Kůň si mohl volně pobíhat,
    kam chtěl,
  • 00:21:23 dostal-li se na území
    cizího vládce,
  • 00:21:25 musel tento panovník
    uznat svrchovanost rádži
  • 00:21:28 provádějícího ašvamédhu.
  • 00:21:31 Podle Kosmovy kroniky
    také kněžna Libuše
  • 00:21:34 vyslala k budoucímu králi Přemyslu
    družinu,
  • 00:21:37 která následuje jejího bělouše.
  • 00:21:43 Superpočítač na VŠB-TU v Ostravě
  • 00:21:46 může poodhalit některá tajemství
    spojená s Voynichovým rukopisem.
  • 00:21:53 -Kolega v Brně vzal knihu
    Stařec a moře,
  • 00:21:56 kterou zkoušel
    ve více než 100 jazycích.
  • 00:22:01 Použil fraktální geometrii,
  • 00:22:03 aby vypočítal četnost výskytu
    jednotlivých entit slov.
  • 00:22:07 Světle šedé body
    jsou knihy Stařec a moře
  • 00:22:11 a červené jsou Voynichovy rukopisy.
  • 00:22:14 Ten leží svými fraktálními
    vlastnostmi v knihách,
  • 00:22:17 které jsou psány otevřeným jazykem,
  • 00:22:20 nebo srozumitelným
    nešifrovaným textem.
  • 00:22:23 Když jsme si zobrazili
  • 00:22:25 naše výzkumy pro Bibli
    a Voynichův rukopis,
  • 00:22:28 tak výsledek je tady.
  • 00:22:30 Každý bod odpovídá
    jedné možné síti
  • 00:22:32 a důležitosti
    nejdůležitějšího slova.
  • 00:22:35 Barva tomu odpovídá.
  • 00:22:36 Levá strana je Voynich,
  • 00:22:38 pravá je Bible.
  • 00:22:40 Podívejte se na tu podobnost.
  • 00:22:41 Neříkám, že Voynich je Bible
    nebo biblický text.
  • 00:22:44 Jen říkám,
    že Bible je otevřený jazyk,
  • 00:22:46 velmi bohatý
  • 00:22:48 a má v tomto zobrazení
    velmi podobnou strukturu
  • 00:22:51 jako Voynichův rukopis.
  • 00:22:52 Je to nepřímá indicie,
    která říká,
  • 00:22:54 že pokud je Voynich zašifrován,
    tak velice hloupě,
  • 00:22:57 protože odráží
    nějakou strukturu jazyka,
  • 00:22:59 ale s velmi vysokou pravděpodobností
    to bude otevřený text.
  • 00:23:02 Jaký, to nevíme.
  • 00:23:04 -Takže se jedná
    s největší pravděpodobností
  • 00:23:06 o přirozený jazyk.
  • 00:23:07 Může být tedy Voynichův rukopis
  • 00:23:09 napsán nějakou zapomenutou
    odnoží hindštiny,
  • 00:23:12 nebo jiného jazyka z této oblasti?
  • 00:23:18 -O dalším hinduistickém zvyku
    přináší zprávu
  • 00:23:21 kronikář Václav Hájek z Libočan.
  • 00:23:25 Při přestavbě města
  • 00:23:27 se pod kamenným prahem prvního domu
    v Praze našel zaražený kůl.
  • 00:23:32 V jámě u něj hořel oheň,
    který se nedal uhasit.
  • 00:23:37 Jak si tyto podivné skutečnosti
    máme vysvětlit?
  • 00:23:45 -Hinduisté vždy úzkostlivě dbali,
  • 00:23:48 aby jejich svatyně stály
    na spojnici nebes s podsvětím.
  • 00:23:52 Proto zednický mistr
    nejprve na přesně určeném místě
  • 00:23:56 zarazil do země kůl,
    aby napíchnul hlavu hada,
  • 00:23:59 který podle staré víry
    podpírá svět.
  • 00:24:03 Na vrchol kůlu
    pak položil základní kámen.
  • 00:24:06 Také v českých pověstech
    narážíme na hady
  • 00:24:09 žijící pod domovním prahem.
  • 00:24:12 -Gustav Meyrink
    v povídce Albín uvádí,
  • 00:24:14 že Sat Bhaiové vykonávali
    v Andělské zahradě
  • 00:24:17 jakýsi přísně tajný rituál
    zvaný ghonsla.
  • 00:24:34 -K rozluštění záhady ghonsly
    se nachází
  • 00:24:37 v této části Voynichova rukopisu.
  • 00:24:40 Hned na první stránce je studna,
  • 00:24:44 která je napájená
    ze 4 protilehlých zdrojů.
  • 00:24:49 Uprostřed ve zvířené vodě
    se odráží slunce.
  • 00:24:54 Jsou to 4 body
  • 00:24:58 a v tom pátém hoří kosmický oheň.
  • 00:25:01 Tu situaci
    bychom si měli zapamatovat.
  • 00:25:03 Okolo studny stojí 4 postavy,
  • 00:25:06 jedna z nich drží v ruce
    říšské jablko.
  • 00:25:10 -Podle doktora Vašíčka
    to může znamenat,
  • 00:25:12 že se rituálu zúčastnil
    i samotný král.
  • 00:25:15 Byl to Karel IV.,
    nebo jeho syn Václav IV.?
  • 00:25:19 A možná Andělskou zahradu
    navštěvovali oba spolu.
  • 00:25:22 Předmět v ruce další postavy
    totiž připomíná žezlo.
  • 00:25:27 -Václav IV.
    měl velice kvalitní vzdělání,
  • 00:25:30 mluvil několika světovými jazyky
    a zajímalo ho téměř všechno.
  • 00:25:34 Měl velký zájem o astronomii,
    astrologii,
  • 00:25:37 zajímala ho různá mysteria,
    i okultní vědy.
  • 00:25:45 Dá se říci,
    že se některých rituálů účastnil.
  • 00:25:53 -Ve václavské symbolice
    nevládne slunce a oheň,
  • 00:25:56 jak bychom mohli
    u římského krále právem očekávat,
  • 00:25:59 ale protichůdný element - voda.
  • 00:26:04 Stejně jako v Angelově rukopisu
  • 00:26:06 se i ve Václavem IV. objednané Bibli
    a astrologických spisech
  • 00:26:10 objevují skoro nahé ženy
    v lázních.
  • 00:26:14 -Druhá stránka skrývá
    velké překvapení,
  • 00:26:17 doslova nám vyráží dech.
  • 00:26:19 Překvapuje mě,
    že si toho doposud nikdo nevšiml.
  • 00:26:23 Na první pohled vidíme Měsíc
    obklopený houbovitými útvary.
  • 00:26:28 Připomínají pouze ornament na ozdobu.
  • 00:26:32 Ale když se podrobně podíváme,
  • 00:26:34 když budeme prohledávat
    kousíček po kousku,
  • 00:26:37 tak zjistíme,
    že v této domnělé změti
  • 00:26:40 jsou ukryty čtyři postavy,
  • 00:26:43 -Tři z nich mají v rukou
    nádobku s nápojem,
  • 00:26:45 jen král svírá
    říšské jablko a žezlo.
  • 00:26:48 Proč autor scénu zakreslil tak,
    aby se nedala hned rozpoznat?
  • 00:26:53 Vykonávali ti čtyři obřad,
  • 00:26:55 který by tehdejší společnost
    odsoudila jako kacířství?
  • 00:27:00 -Jsem přesvědčen,
  • 00:27:01 že to je další důkaz přítomnosti
    hinduistického bratrstva Sad Bhai.
  • 00:27:06 Nádobky obsahují sómu,
    to byl posvátný nápoj,
  • 00:27:10 který sehrával velkou roli
    v náboženství starých Árijců
  • 00:27:14 už před tisíci léty.
  • 00:27:16 Mohli ho pít pouze vyvolení.
  • 00:27:19 Byl to opojný nápoj,
  • 00:27:22 který vyvolával stavy
    změněného vědomí
  • 00:27:26 a jeho poživatelé
    se tak dostávali do jiných světů.
  • 00:27:37 -Připusťme,
    že ve Voynichově rukopisu
  • 00:27:39 je skrytý záznam
    z takovýchto cest.
  • 00:27:42 Podle starých sanskrtských textů
    se pod světem lidí a zvířat
  • 00:27:46 nachází sedmero podsvětí,
    souborně nazývaných patala,
  • 00:27:50 místo radovánek podobné nebesům.
  • 00:27:54 Jeho obyvatelé se koupají
    v léčivých bylinách,
  • 00:27:57 takže je neohrožují žádné nemoci.
  • 00:27:59 A všude se procházejí
    milostné dcery daitjů a dánavů,
  • 00:28:03 uchvacující i nejpřísnější askéty.
  • 00:28:08 RITUÁL V CIZÍM JAZYCE
  • 00:28:26 -Zachycuje Voynichův rukopis
    tuto tradiční védskou představu
  • 00:28:31 o životě v podsvětí?
  • 00:28:33 Sat Bhajové ji bezesporu
    museli znát,
  • 00:28:36 stejně tak jako rituál
    s pitím sómy.
  • 00:28:39 Není to ale až příliš
    odvážná hypotéza?
  • 00:29:00 -Jednotlivé ilustrace
    na této stránce hovoří jasnou řečí.
  • 00:29:05 Téměř každý detail nás přesvědčuje
    o tom,
  • 00:29:09 že jde o posvátné narkotikum.
  • 00:29:14 -Tajemství sómy
    doposud nebylo odhaleno.
  • 00:29:17 Spekuluje se,
    že šlo o halucinogenní houbu,
  • 00:29:20 snad muchomůrku červenou.
  • 00:29:24 Sóma nebyl jen nápoj,
    ale především bůh,
  • 00:29:26 který vládl měsíci,
    vodám a rostlinám.
  • 00:29:30 Všechny tyto atributy
    jsou v rukopisu hojně zastoupeny.
  • 00:29:34 -Zaznamenal a zakreslil si
    Angelo z Florencie
  • 00:29:37 své neobyčejné prožitky na pergamen?
  • 00:29:40 Zvolil pro tvorbu rukopisu v Evropě
    neznámý jazyk a písmo,
  • 00:29:45 aby se o cestách do jiného světa
    nedozvěděl někdo nepovolaný?
  • 00:29:50 Vyloučit to nelze,
  • 00:29:52 ale jednu důležitou okolnost
    nesmíme opomíjet.
  • 00:29:56 Angelo patřil k Sat Bhaiům,
  • 00:29:59 jejichž předci k nám urazili
    tisíce kilometrů.
  • 00:30:02 Pokud by se na druhou stranu
  • 00:30:05 chtěli dostat
    prostřednictvím halucinogenů,
  • 00:30:08 mohli zůstat v Indii,
    která k tomu neměla nikdy daleko.
  • 00:30:18 -Připusťme, že by se teorie
    o Sat Bhai mohla zakládat na pravdě.
  • 00:30:22 Čím ale byla pahorkatina
    na řece Vltavě tak výjimečná,
  • 00:30:26 aby se usadili zrovna na ní?
  • 00:30:28 Nachází se zde něco,
    co nemá na světě obdoby
  • 00:30:31 a bylo důvodem
    k založení města Prajága,
  • 00:30:34 což znamená obětiště?
  • 00:30:37 -Folie č. 86 se liší
    od všech ostatních.
  • 00:30:40 Má rozměry 6 standardních stránek.
  • 00:30:43 To co je zde zobrazeno,
    muselo být velmi výjimečné
  • 00:30:49 a bylo nutné to zakreslit vcelku.
  • 00:30:52 Jsem přesvědčen,
  • 00:30:54 že právě tady se nachází
    řešení celé záhady.
  • 00:30:59 -Na první pohled vidíme čtverec
  • 00:31:01 tvořený devíti navzájem
    spojenými kruhovými útvary.
  • 00:31:05 Prostřední kruh je o poznání větší.
  • 00:31:09 Jednotlivé objekty spojují cesty,
    hradby i chodby.
  • 00:31:13 Při podrobném průzkumu na fólii
    objevíme siluetu středověkého hradu,
  • 00:31:18 gotický chrám a útlou vysokou věž
    s kruhy po obvodu,
  • 00:31:21 která by stejně dobře
    mohla být minaretem
  • 00:31:24 i moderním televizním vysílačem.
  • 00:31:27 Je zde plno dalších
    stavebních a technických prvků,
  • 00:31:31 o nichž nemáme ani zdání,
    k čemu mohly sloužit
  • 00:31:34 a proč to všechno autor zakreslil.
  • 00:31:40 -Velmi mě překvapilo,
    že v takovém technickém nákresu
  • 00:31:45 je taky přimalováno slunce.
  • 00:31:47 Vychází v pravém dolním rohu,
  • 00:31:49 putuje po azimutu 130 stupňů
    přes centrální kruh
  • 00:31:52 a zapadá v levém horním rohu.
  • 00:31:55 Co tím chtěl autor naznačit?
  • 00:31:57 Je to klíč,
    podle kterého jsme schopni odhalit,
  • 00:32:00 jaké místo je zde zakresleno?
  • 00:32:04 -Vědec a autor mnoha
    odborných publikací,
  • 00:32:06 doktor Milan Špůrek,
  • 00:32:08 narazil na mapě pražských památek
    na zajímavou okolnost.
  • 00:32:12 -Něco jsem hledal,
    už ani nevím,
  • 00:32:17 jestli to byla ulice
    nebo nějaký objekt,
  • 00:32:19 a všiml jsem si
    jedné zajímavé věci.
  • 00:32:22 Tady je románská rotunda
    svatého Longina,
  • 00:32:26 tady je druhá románská rotunda
    svatého Kříže.
  • 00:32:30 A když jsem to spojil,
  • 00:32:32 tak jsem se dostal na svatého Víta.
  • 00:32:35 A uvnitř jsou ještě základy
    rotundy svatého Víta,
  • 00:32:40 kterou to začínalo.
  • 00:32:41 Když jsem to propojil,
    tak vznikla přímka.
  • 00:32:44 Říkal jsem si,
  • 00:32:46 že tři románské rotundy
    v jedné přímce,
  • 00:32:48 to není normální,
    to už něco znamená.
  • 00:32:51 Vzal jsem si geologický kompas
    a změřil jsem si azimut přímky
  • 00:32:57 a byla kolem 130 stupňů,
    což je pražský letní slunovrat.
  • 00:33:05 -Ale to není všechno.
  • 00:33:07 Rotunda svatého Kříže
    má i další významné postavení.
  • 00:33:11 Právě přes ni
    se s hlavní slunovratovou linií
  • 00:33:14 kolmo kříží další.
  • 00:33:16 Jeden její konec představuje
  • 00:33:18 původní románský kostel
    svatého Klimenta,
  • 00:33:21 nad nímž slunce vychází
    o letním slunovratu.
  • 00:33:25 Protilehlou stranu ohraničoval
  • 00:33:27 dnes již zbouraný románský kostelík
    svatého Filipa a Jakuba,
  • 00:33:31 který stál za řekou na místě dnešního
    Arbesova náměstí na Smíchově.
  • 00:33:36 Slunce tam zapadá
    o zimním slunovratu.
  • 00:33:39 Pravý dolní kruh představuje
    rotundu svatého Longina,
  • 00:33:44 levý horní kruh
    zastupuje baziliku svatého Víta.
  • 00:33:49 Vpravo nahoře je svatý Kliment,
  • 00:33:51 vlevo dole kostelík
    svatého Filipa a Jakuba.
  • 00:33:55 Přesně uprostřed stojí
    rotunda svatého kříže.
  • 00:33:58 Kruh, jehož význam je zdůrazněn
    větší velikost
  • 00:34:01 a množstvím unikátních detailů.
  • 00:34:05 - Folie 68 je zjednodušený plán
    stejné situace.
  • 00:34:09 Opět zde rozpoznáme pět bodů,
    které tvoří urbanistický kříž,
  • 00:34:14 v němž jsou zbudovány
    nejstarší románské stavby Matky Měst.
  • 00:34:19 Znovu vidíme vycházející
    a zapadající slunce
  • 00:34:23 a nově také modré plochy.
  • 00:34:26 Co asi představují?
  • 00:34:34 -Vědci dnes již nepochybují,
  • 00:34:36 že předměty ve tvaru pyramidy
  • 00:34:38 dovedou ve svých útrobách
    koncentrovat energii.
  • 00:34:42 Zvláštní vlastnosti
    ale vykazují i kruhové věže.
  • 00:34:46 Přitahují kosmické záření a zesilují
    vlastní zemský magnetismus.
  • 00:34:50 Jejich účinky se zvyšují
  • 00:34:53 v případě geometrického uspořádání
    do kříže,
  • 00:34:56 a když jsou obklopeny vodní hladinou.
  • 00:35:00 Z tohoto pohledu není možná náhodné,
    že nejdůležitější ze všech,
  • 00:35:08 rotunda svatého Kříže,
  • 00:35:11 byla prokazatelně postavena
    uprostřed rybníka.
  • 00:35:16 -Jen tady může ležet
    pomyslný základní kámen,
  • 00:35:21 magický střed města i království.
  • 00:35:23 Jen tady mohli Sat Bhai najít
    a překročit vytoužený práh.
  • 00:35:31 -Doktor Vašíček usuzuje,
  • 00:35:32 že symbol, kterým je rotunda
    na mapě zastoupena,
  • 00:35:36 to potvrzuje.
  • 00:35:37 Kombinace čtverce a kola
    představuje spojení nebe a země,
  • 00:35:41 průchod mezi dvěma
    rozdílnými světy,
  • 00:35:43 nadpřirozeným a pozemským.
  • 00:35:46 Roztočená svastika
    uprostřed zastupuje slunce.
  • 00:35:49 V této podobě ji používali
    především hinduisté.
  • 00:35:53 -Sat Bhaiové podle Meyrinka
    překročili práh.
  • 00:35:56 Co tím bylo asi míněno?
  • 00:35:59 Pokoušeli se najít bránu
    do jiné dimenze?
  • 00:36:03 Je to příliš fantastická představa?
  • 00:36:07 Vědci připouštějí,
  • 00:36:08 že paralelní svět
    se může rozkládat
  • 00:36:11 kdesi daleko za hranicemi
    našeho vesmíru,
  • 00:36:14 nebo být vzdálen pouhých
    pár milimetrů od nás.
  • 00:36:17 Může se velmi podobat tomu našemu
  • 00:36:20 a zároveň se v mnoha ohledech lišit.
  • 00:36:25 -Jsou to všechno
    jen nesmyslné dohady,
  • 00:36:28 nebo máme uvěřit,
  • 00:36:30 že někdy na počátku 15. století
    dvorní lékárník Angelo z Florencie
  • 00:36:34 spolu s dalšími členy bratrstva
  • 00:36:37 otevřeli bránu
    do neznámého exoprostoru,
  • 00:36:39 a to, co viděli,
    je zaznamenáno v rukopisu,
  • 00:36:43 který je jakýmsi cestovním deníkem.
  • 00:36:48 Z racionálního hlediska
    se tomu dá těžko uvěřit,
  • 00:36:51 ale vědci v Ostravě ve spolupráci
  • 00:36:54 s univerzitami v Brně,
    Olomouci a v Memfisu
  • 00:36:57 dospěli při zkoumání textu
    Voynichova rukopisu na superpočítači
  • 00:37:02 k velmi překvapivému závěru.
  • 00:37:07 -Vycházeli jsme pouze
  • 00:37:08 z matematických
    a numerologických analýz textu,
  • 00:37:12 případně vizuálních porovnávání
    s existujícími texty a dialekty,
  • 00:37:16 a došli jsme ke stejným závěrům.
  • 00:37:17 Kořeny jsou pravděpodobně
    někde v oblasti Indie.
  • 00:37:22 Což je poměrně silné podpoření teorie
    pana doktora Vašíčka,
  • 00:37:26 že by Voynichův rukopis
    by mohl pocházet z těchto míst,
  • 00:37:30 nebo zdroj,
    ze kterého byl opsán.
  • 00:37:32 To ještě nikdo nezvážil.
  • 00:37:33 Všichni mluví o Voynichově rukopisu
    o originálu,
  • 00:37:36 který byl stvořen na zelené louce.
  • 00:37:38 Ale mohl být taky opsán
    ze starších zdrojů, které zanikly.
  • 00:37:41 A ty mohou být staré
    i 10 tisíc let.
  • 00:37:44 -Toto překvapivé zjištění
    nepotvrzuje odvážnou teorii,
  • 00:37:48 že Prahu založili členové
    tajného hinduistického bratrstva,
  • 00:37:52 ale každopádně posouvá bádání
  • 00:37:55 nad jednou z nejzáhadnějších knih
    všech dob
  • 00:37:58 zase o trochu dál.
  • 00:38:01 Profesor Zelinka navíc hovořil
    o zajímavém artefaktu,
  • 00:38:05 jehož původ nám nechtěl
    na kameru prozradit,
  • 00:38:07 než bude jeho autenticita
    stoprocentně prokázána.
  • 00:38:12 Také tato stopa prý ale vede
    kamsi do oblasti Indie.
  • 00:38:15 Tak uvidíme.
  • 00:38:19 -Rukopis původně tvořilo 272 stran.
  • 00:38:23 Neví se, kdy a proč
    více než tři desítky z nich zmizely.
  • 00:38:27 Dochovaná část je v bezvadném stavu,
  • 00:38:29 nenese žádné stopy poškození ohněm,
    vodou ani stářím.
  • 00:38:33 Znamená to,
    že chybějící strany
  • 00:38:36 kdosi záměrně odstranil?
  • 00:38:39 Pokud ano, proč?
  • 00:38:40 Obsahovaly přísně tajné informace
  • 00:38:43 nebo v nich byl dokonce ukrytý klíč
    k bráně do neznáma?
  • 00:38:50 Skryté titulky: Lucie Richterová
    Česká televize, 2020

Související