iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 10. 2012
10:00 na ČT2

1 2 3 4 5

2 hlasy
1477
zhlédnutí

Kultura.cz

Neúprosné světlo — Rostislav Švácha — Designblok – Klenotnice

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:30 Přejeme vám hezký týden
    s Kulturou.cz z Prahy.
  • 00:00:33 Za pozornost stojí výstava
    Neúprosné světlo
  • 00:00:35 v Leica Gallery Prague...
  • 00:00:37 Kritická židle patří architektuře
    a Rostislavu Šváchovi
  • 00:00:41 a rozhovor týdne je o designu
    s Lucií Koldovou a Danem Yeffetem.
  • 00:00:48 Nový film Vladimíra Michálka
    Posel,
  • 00:00:50 který tento týden vstupuje
    do našich kin,
  • 00:00:52 byl původně jen televizní snímek,
    ale díky úsilí režiséra
  • 00:00:55 se dostal do distribuce kin.
  • 00:00:57 Poslíček neboli messenger
    v podání Matěje Hádka
  • 00:01:00 je hrdinou příběhu, jehož scénář
    je dílem Marka Epsteina.
  • 00:01:04 "Moje postava je normální kluk,
    který v určitém okamžiku
  • 00:01:07 zklame své okolí i sebe,
    což se může stát komukoliv,"
  • 00:01:10 podotýká herec,
    jenž ve filmu předvádí
  • 00:01:12 i odvážné kaskadérské kousky.
  • 00:01:15 Pojď, vypadneme odcaď.
    Z týhle díry.
  • 00:01:25 Palác Akropolis na pražském Žižkově
    se už poosmé
  • 00:01:28 promění v dějiště festivalu
    nových médií -
  • 00:01:31 proto Akropolismultimediale.
  • 00:01:33 Letošní ročník je věnován
    populárnímu videomappingu,
  • 00:01:36 který dodá zcela nový rozměr
    také koncertním představením
  • 00:01:38 hudebních skupin jako jsou
    Cocotte minute a The Prostitutes.
  • 00:01:42 Na jejich vystoupení pak naváže
    řada dalších akcí,
  • 00:01:45 takže 19. a 20. října
    je na co se těšit.
  • 00:02:00 Galerie Zlatá husa v Dlouhé ulici
    na Starém Městě v Praze
  • 00:02:03 představuje do 28. října
    společnou výstavu
  • 00:02:06 obrazů a pastelů
    malířky Aleny Beldové
  • 00:02:09 a šperků
    jejího manžela Jiřího Beldy.
  • 00:02:12 Alena se dlouhá léta
    věnovala textilní tvorbě,
  • 00:02:15 ale od návštěvy Bretaně
    před 12 lety
  • 00:02:18 intenzívně maluje krajinu -
  • 00:02:20 ať už bretaňskou, provensálskou
    nebo českou.
  • 00:02:23 Jiří Belda se zabývá tvorbou
    moderního šperku a designu
  • 00:02:26 a v galerii představuje
    svoji nejnovější kolekci,
  • 00:02:28 která vznikla pro letošní
    Designblok.
  • 00:02:31 Půvabná instalace je dílem Viktorie
    Beldové a Mirky Mytískové
  • 00:02:34 z Vysoké školy uměleckoprůmyslové
    v Praze.
  • 00:02:40 Na DVD právě vychází film
    režiséra Simona Curtise
  • 00:02:43 Můj týden s Marilyn.
  • 00:02:45 Je to neobvykle intimní pohled
    na hollywoodskou ikonu
  • 00:02:47 a její vztah s mladým hercem,
    kterého potkává v létě roku 1956.
  • 00:02:52 Tehdy během svatební cesty
    s americkým dramatikem
  • 00:02:55 přijela Monroe do Anglie
    natáčet snímek Princ a tanečnice.
  • 00:02:59 To samé léto
    se 23letý Colin Clark
  • 00:03:02 poprvé zúčastní filmového natáčení.
  • 00:03:05 A na setkání s Marilyn
    žádný muž nezapomene.
  • 00:03:12 Letošní podzim je pro kapelu
    Tata Bojs
  • 00:03:14 a její fanoušky hodně bohatý
    na hudební a vizuální vjemy.
  • 00:03:18 V pražském klubu SaSazu
    pokřtí tento týden nové DVD,
  • 00:03:21 které pod názvem Ležatá Letná
    přináší záznam loňského koncertu.
  • 00:03:25 A na něm se navíc objeví
    jak ve 2D, tak ve 3D
  • 00:03:28 jejich nový videoklip Homo Demo.
    A k tomu navíc koncert.
  • 00:03:32 Co dodat? Celý večer proběhne
    pod názvem Ta Ta Zu!
  • 00:03:44 Příznivce divadelníka, zpěváka,
    hudebníka,
  • 00:03:47 malíře, kreslíře a autora poezie
    a drobné prózy
  • 00:03:50 Petra Nikla dozajista potěší
    jeho nová kniha Divňáci z Ňů Jorku.
  • 00:03:55 V poznámce autor píše,
    jak kniha vznikla
  • 00:03:57 a jak se stal v letech 2010-2011
    lovcem lidí.
  • 00:04:01 Jak na koloběžce křižoval New York
    a šmíroval podivíny.
  • 00:04:05 Jak je fotil za jízdy od boku,
    v parcích, na nárožích v davu -
  • 00:04:08 za úsměv, za dolar
    a někdy šlo o hubu.
  • 00:04:11 Fotky pak poslušně obkreslil,
  • 00:04:14 fascinován vším,
    co se nedá vymyslet.
  • 00:04:25 10. ročník
    Festivalu bollywoodského filmu
  • 00:04:28 chystá spoustu zajímavých akcí!
  • 00:04:30 Slogan toho letošního
    jubilejního je:
  • 00:04:32 100 let v Indii, 10 let v Česku -
    což je samozřejmě velká nadsázka,
  • 00:04:36 ale ta ke kinematografii patří
    a k té bollywoodské zvláště.
  • 00:04:40 Kromě indických filmů
    bude pražské kino Světozor
  • 00:04:43 až do 21. října prošpikováno
    těmi nejúspěšnějšími filmy,
  • 00:04:46 které se za těch deset let trvání
    na festivalu promítaly.
  • 00:04:50 Čeští fanoušci si tak své
    bollywoodské trháky znovu užijí.
  • 00:05:00 A nakonec
    ještě jedno nové DVD.
  • 00:05:02 Film Gran Torino
    režíroval Clint Eastwood
  • 00:05:04 a také si v něm samozřejmě zahrál
    i hlavní roli.
  • 00:05:08 Vypráví příběh neústupného
    válečného veterána
  • 00:05:10 Walta Kowalského,
    který se musí konfrontovat
  • 00:05:14 jak se sousedy rozličného etnického
    původu,
  • 00:05:16 tak se svými hluboce zakořeněnými
    předsudky.
  • 00:05:19 A když se mu někdo pokusí
    ukrást jeho sporťák
  • 00:05:22 náhle odkrývá i tu část duše,
    kterou skrývá již od války.
  • 00:05:33 Pod názvem Neúprosné světlo
    uvádí Leica Gallery Prague
  • 00:05:36 unikátní výstavu sociální
    fotografie
  • 00:05:38 z meziválečného Československa,
    která potrvá až do 28. října.
  • 00:05:46 Několik desítek fotografií
    představuje
  • 00:05:49 nejen pohled na obtížný život
    tehdejších chudých,
  • 00:05:51 těžce postižených hospodářskou
    krizí,
  • 00:05:54 ale i na proměny politické
    propagandy a její prezentace.
  • 00:05:59 Tady ta výstava je vlastně
    shrnutím toho,
  • 00:06:02 jak se prezentovala sociální krize
    v Čechách a na Slovensku
  • 00:06:08 především ve 30. letech.
  • 00:06:12 Hlavní důvod výstavy je ukázat,
    jak se liší
  • 00:06:17 sociální útlak před nějakými
    80 lety a dnes,
  • 00:06:22 kdy zase mluvíme
    o nějakých ekonomických krizích
  • 00:06:26 a kraších, tak ukázat, jak tenkrát
    byla ta doba daleko krutější
  • 00:06:32 a daleko víc sociálně
    stratifikovaná.
  • 00:06:39 Během 20. let
    nastoupily nové formáty kamer
  • 00:06:44 a tyhle aparáty, které najednou
    byly daleko rychlejší
  • 00:06:49 a umožňovaly práci přímo z ruky
    za pohybu,
  • 00:06:53 měly rychlejší expoziční doby,
    tak samozřejmě umožnily
  • 00:06:57 i úplně jiný styl fotografování.
  • 00:07:02 S tím souvisí -
    kam ty fotografie směřovaly.
  • 00:07:06 A to je nástup ilustrovaných
    časopisů, magazínů
  • 00:07:10 a vlastně změna tiskových technik,
    která také proběhla
  • 00:07:13 na přelomu 20. a 30. let.
  • 00:07:16 A tím pádem mohly ty informace
    kolovat daleko rychleji
  • 00:07:19 a ty fotografie měly
    daleko větší odbyt.
  • 00:07:24 Hlavní část autorů
    spolupracovala
  • 00:07:27 se dvěmi organizacemi.
  • 00:07:30 Jedna byla
    FILM FOTO SKUPINA LEVÉ FRONTY.
  • 00:07:34 Zároveň na Slovensku
    působila paralelní skupina,
  • 00:07:37 která se jmenovala
    SOCIOFOTO.
  • 00:07:39 A zřejmě nejznámější
    a nejdůležitější postavou
  • 00:07:41 této skupiny
    byla Irena Blíhová.
  • 00:07:44 U Blíhové je i zajímavé to,
    což můžeme vidět
  • 00:07:46 i na těchto dvou fotografiích,
    že prošla školením
  • 00:07:50 na BAUHAUSU,
    což bylo v té době neobvyklé.
  • 00:07:52 A vlastně jeden
    z několika málo Čechoslováků,
  • 00:07:55 kteří vystudovali BAUHAUS.
    A tady ty dvě fotografie,
  • 00:07:58 které patří k nejunikátnějším
    na této výstavě,
  • 00:08:01 jsou přímo z BAUHAUSU
    a ukazují tehdejší kánon,
  • 00:08:06 který i ta Blíhová trošku přinesla
    do sociální fotografie.
  • 00:08:12 To znamená -
    časté používání detailů
  • 00:08:15 nebo naopak této čisté diagonály,
    která je až takovým TRADEMARKEM
  • 00:08:21 nové fotografie
    z 20. a 30. let.
  • 00:08:27 -Začala fotit dávno předtím,
    než se stala studentkou
  • 00:08:31 BAUHAUSU v Německu.
  • 00:08:34 Prostě viděla a měla ten pocit,
    že musí zachytit život kolem sebe.
  • 00:08:40 A tím, že se narodila, ona i můj
    otec na severním Slovensku,
  • 00:08:44 kde asi velké bohatství nevzkvétá,
    tak fotila to, co viděla.
  • 00:08:56 Nedělala fotografii pro fotografii,
    nedělala "uměleckou fotografii",
  • 00:09:04 ale její krédo bylo, že každá
    fotografie musí být umělecká.
  • 00:09:12 Až do smrti měla starou FLEXARETU
    s dřevěnými cívkami.
  • 00:09:16 A to řehtalo.
    A nechtěla se toho vzdát,
  • 00:09:19 protože ona v té zrcadlovce
    ten obrázek zkomponovala.
  • 00:09:24 Nikdy jsem ji neviděla
    zasahovat do fotografie,
  • 00:09:30 do toho negativu.
  • 00:09:33 I když dělala třeba takové dvojité
    negativy.
  • 00:09:38 Například dvojportrét,
    to je otec a matka.
  • 00:09:43 A když jsem jí chtěla koupit
    ten lepší foťák,
  • 00:09:46 tak ona říkala:
    To není v technice.
  • 00:09:49 Člověk musí umět vidět.
    Nic jiného fotograf nepotřebuje.
  • 00:09:57 A je obrovská škoda,
    že 90 % její tvorby
  • 00:10:04 za války zmizelo,
    takže spousta té její tvorby
  • 00:10:08 jsou "doublenegativy".
  • 00:10:14 Po válce byla z lidí docela
    zhnusena.
  • 00:10:18 A víc a víc. Ke konci života
    fotila přírodu a hlavně stromy.
  • 00:10:26 Ta u vody, to je moje milovaná
    fotografie.
  • 00:10:30 A tahle je taky známá,
    ten bauhauský dvouportrét,
  • 00:10:34 když ji táta byl navštívit.
    A nebo ty stopy ve sněhu,
  • 00:10:38 co vedou k té kapličce.
    Tu fotografii miluju.
  • 00:10:46 -Během 80 let ty fotografie prošly
    několika amplitudami.
  • 00:10:53 A z té původní funkce dokumentovat
    tu sociální skutečnost,
  • 00:10:59 tak se z nich po válce
    stala obžaloba
  • 00:11:03 toho kapitalistického režimu.
  • 00:11:09 Tady, když třeba vidíme
    od Sergeje Protopopova
  • 00:11:12 ty snímky z dolů
    nebo z plavení dřeva na Slovensku,
  • 00:11:17 tak ty opravdu ukazují tu práci,
    která je dnes nepředstavitelná,
  • 00:11:20 fyzicky náročná, tvrdá,
    bez jakékoliv mechanizace.
  • 00:11:24 Na druhou stranu
    spousta těch fotografií má v sobě
  • 00:11:27 už takovou nabíhající
    fotografičnost.
  • 00:11:33 Tady můžeme hezky vidět,
    jak ten žebrák byl
  • 00:11:36 takovým středobodem té sociální
    obžaloby.
  • 00:11:39 Zajímavé je,
    jak je autoři vždycky zachycovali
  • 00:11:42 v nějakým klasickým gestu.
  • 00:11:45 A i když z toho na jednu stranu
    mrazí,
  • 00:11:47 tak na druhou stranu je zajímavý,
    jakým způsobem
  • 00:11:50 ti fotografové s tím námětem
    pracovali.
  • 00:11:55 Na spoustě fotografií je vidět
    to, že už byly
  • 00:11:58 nějakým způsobem komponovaný tak,
    aby byly divácky atraktivní.
  • 00:12:01 Tady dole vidíme dítě,
    jak se usmívá
  • 00:12:05 a má poměrně pěkný kabátek.
    Tady dítě,
  • 00:12:08 které je najednou brané
    z podhledu, dramaticky.
  • 00:12:11 A najednou je oblečený
    jenom do nějakého spodního prádla
  • 00:12:16 a má tu klasickou kompozici
    madony s trpícím dítětem.
  • 00:12:25 Pak ukazovali
    třeba střední a vyšší vrstvě,
  • 00:12:28 jakým způsobem opravdu žijí
    ty chudší vrstvy společnosti.
  • 00:12:34 Ne, že by vždycky
    přišla nějaká náprava,
  • 00:12:36 ale na druhou stranu
    i tohle to vedlo potom
  • 00:12:39 k nějakým změnám
    třeba v legislativě,
  • 00:12:42 které byly prapočátkem
    toho sociálního státu,
  • 00:12:45 který dnes pokládáme
    za běžnou, normální věc.
  • 00:12:53 Dnešní Kritická židle
    patří architektuře.
  • 00:12:55 Naším hostem je historik umění
    a architektury Rostislav Švácha.
  • 00:13:01 V této Kritické židli pochválím
    Chmelařské muzeum v Žatci
  • 00:13:06 a zkritizuji mrakodrapy v Olomouci
    a jejich projekty.
  • 00:13:12 V Žatci, v sousedství
    středověkého historického jádra
  • 00:13:18 se během 19. století
    začala formovat celá nová čtvrť
  • 00:13:23 ze sušáren chmele
    a různých jiných zařízení
  • 00:13:27 na výrobu chmele nebo piva.
  • 00:13:30 Když se po listopadové revoluci
    naše chmelařství
  • 00:13:33 dostalo do krize,
    tak ta čtvrť zůstala opuštěná.
  • 00:13:37 Uvažovalo se
    o její demolici,
  • 00:13:39 ale nakonec několik místních
    nadšenců
  • 00:13:43 obnovilo jednu část,
    jeden blok té čtvrti
  • 00:13:47 na Chmelařské muzeum.
  • 00:13:50 A dokonce v roce 1997
    za to dostalo čestné uznání
  • 00:13:54 v soutěži OBCE ARCHITEKTŮ.
  • 00:13:59 Tomuhle bloku CHMELAŘSKÉHO MUZEA
    ale scházel vstupní vestibul.
  • 00:14:06 Před dvěma lety byl dokončený
    podle projektů
  • 00:14:10 místní žatecké architektonické
    firmy HUML A VANÍČEK.
  • 00:14:16 Je to taková strohá minimalistická
    architektura,
  • 00:14:21 taková hezká krabice,
    protože charakter celé té čtvrti
  • 00:14:25 je takový industriální.
  • 00:14:30 Já si toho vážím hlavně proto,
    že je to dílo místních architektů.
  • 00:14:34 Součástí toho CHMELAŘSKÉHO MUZEA
    je i nová rozhledna,
  • 00:14:40 kterou také navrhoval ten ateliér
    HUML A VANÍČEK,
  • 00:14:44 ovšem po dohodě s památkáři.
  • 00:14:46 Všichni si dali pozor na to,
    aby ta rozhledna
  • 00:14:50 byla v dostatečné vzdálenosti
    od toho
  • 00:14:52 středověkého historického centra
    města,
  • 00:14:55 aby nebyla přehnaně vysoká
    a aby nebyla
  • 00:14:57 přehnaně viditelná z dálky.
  • 00:15:00 Po dohodě s památkáři
    všechno dopadlo dobře.
  • 00:15:06 Bohužel s úplně opačným příkladem
    se setkáváme v Olomouci.
  • 00:15:12 Olomouc je po Praze
    největší historická rezervace
  • 00:15:16 v českých zemích.
    Je to město s krásnou siluetou,
  • 00:15:22 která se utvářela stovky let
    a samozřejmě ji tvoří
  • 00:15:26 věže kostelů, nebo, dejme tomu,
    věž radnice.
  • 00:15:30 Úplně nejkrásnější část té siluety
    je 3kupolový
  • 00:15:37 kostel svatého Michala,
    což je evropský unikát.
  • 00:15:41 Bohužel v Olomouci se setkáváme
    s takovou mrakodrapovou mánií.
  • 00:15:47 Už asi před 10 lety
    byl dokončený mrakodrap u nádraží.
  • 00:15:53 V těchto chvílích se dokončuje
    nový mrakodrap
  • 00:15:56 na Třídě kosmonautů.
  • 00:15:59 A dokonce existuje projekt
    třetího mrakodrapu
  • 00:16:02 v bezprostřední blízkosti
    historické rezervace.
  • 00:16:10 Architektura těch mrakodrapů
    je podprůměrná.
  • 00:16:13 Už ten druhý z nich
    na Třídě kosmonautů
  • 00:16:16 neblaze zasahuje do siluety
    města.
  • 00:16:19 A teď si vezměte, že existuje
    projekt třetího mrakodrapu
  • 00:16:24 přímo na hranici historického
    jádra.
  • 00:16:28 Když se naše
    SDRUŽENÍ ZA KRÁSNOU OLOMOUC
  • 00:16:31 dozvědělo o tom projektu
    třetího mrakodrapu,
  • 00:16:34 tak jsme dali dohromady petici,
    protestovali jsme
  • 00:16:37 proti tomu třetímu projektu.
  • 00:16:43 Ten mrakodrap
    znetvoří siluetu Olomouce.
  • 00:16:47 Naše SDRUŽENÍ ZA KRÁSNOU OLOMOUC
    zavádí nový pozdrav:
  • 00:16:52 KRÁSNĚJME!
  • 00:16:55 Ale jakoby ti developeři,
    kteří chtějí postavit
  • 00:16:58 ten nový mrakodrap, měli heslo:
    ZNETVOŘUJME!!!
  • 00:17:12 Minulý týden Prahu ovládlo
    designové šílenství.
  • 00:17:15 Čtrnáctá tradiční přehlídka
    Designblok 2012
  • 00:17:19 letos představila přes 40 studií,
    55 módních návrhářů a značek
  • 00:17:24 a téměř 90 interiérových firem.
  • 00:17:27 Akce se zúčastnily nadějné české
    talenty i ikony světového významu.
  • 00:17:33 V barokním Clam-Gallasověv paláci
    měli návštěvníci
  • 00:17:35 možnost navštívit speciální
    expozice věnované tématu
  • 00:17:37 vzácnosti, řemesla a luxusu.
  • 00:17:40 Významné české i světové firmy
    uvedly
  • 00:17:43 své největší designérské hvězdy
    a jejich návrhy.
  • 00:17:51 Nechyběla mezi nimi ani dvojice
    Lucie Koldová a Dan Yeffet.
  • 00:17:55 Již tři roky společně pracují
    v Paříži
  • 00:17:57 a se svými návrhy slaví velký
    úspěch.
  • 00:18:01 Já jsem přijela do Paříže
    pracovat pro známého designéra.
  • 00:18:07 Potkali jsme se ve studiu
    s Danem,
  • 00:18:09 kde jsme pracovali asi půl roku
    na velkých projektech.
  • 00:18:13 Dan nejdřív supervizoval
    ty projekty,
  • 00:18:16 na kterých jsem pracovala
    a pak jsme další projekty
  • 00:18:19 vyvíjeli společně.
    A tam jsme se poznali,
  • 00:18:23 jak kdo pracuje,
    jaký kdo má náhled na věc
  • 00:18:26 a jak konceptuálně přemýšlíme.
  • 00:18:29 Zalíbilo se nám to natolik, že jsme
    chtěli zkusit něco společně.
  • 00:18:34 Jaká byla vaše první společná
    práce?
  • 00:18:37 Bylo to vlastně na DESIGNBLOKU
    3 roky zpátky,
  • 00:18:40 kdy jsme tady prezentovali
    stick collecition
  • 00:18:44 a nazvali jsme to
    COLLECTION TEST NUMBER ONE.
  • 00:18:48 Takže jsme si udělali
    kolekci nábytku,
  • 00:18:51 vytvořili jsme stůl, lustr
    a lampy pro BROKIS.
  • 00:18:56 Jak se pozná
    váš společný rukopis?
  • 00:18:58 My vždycky s Danem říkáme,
    že ta naše tvorba
  • 00:19:01 je tak jakoby vydestilovaná
    do tvarové jednoduchosti,
  • 00:19:06 do ušlechtilých materiálů,
    rádi pracujeme s řemeslem.
  • 00:19:10 Poslední dobou právě
    se sklem a se dřevem.
  • 00:19:12 Tuhle kombinaci máme rádi.
    Nenazýváme se umělci,
  • 00:19:16 ale jsme prostě designéři,
    kteří chtějí,
  • 00:19:20 aby ten výrobek měl smysl,
    funkci.
  • 00:19:23 Aby to bylo hravý, ale jednoduchý
    a noblesní, nadčasový.
  • 00:19:31 Zájem o design osvětlení
    u vás přetrvává už od dob studií.
  • 00:19:36 Lampy nás baví hlavně z toho důvodu,
    že spolupracujeme
  • 00:19:39 s českou firmou BROKIS,
  • 00:19:42 na kterou se soustředíme
    poslední dva roky.
  • 00:19:44 Je to spolupráce,
    která má pro nás velký smysl.
  • 00:19:48 A se světlem
    je neskutečně zajímavé pracovat,
  • 00:19:52 protože tam máte
    neomezené možnosti
  • 00:19:55 a světelné efekty vám vždycky
    působí na emoce.
  • 00:20:02 -Při práci s tím sklem
    dochází taky k různým náhodám
  • 00:20:05 a jeden projekt
    pak vede ke druhému,
  • 00:20:07 jedna věc k druhé
    a ta zase k další.
  • 00:20:10 A tak se stalo, že jsme se začali
    specializovat na sklo.
  • 00:20:13 Nebo ho spíš přesahujeme.
    Používáme i další materiály
  • 00:20:16 a pracujeme
    i na jiných typech předmětů.
  • 00:20:19 Pracujeme, jak říkala Lucka,
    na kolekcích pro francouzské firmy,
  • 00:20:22 na drobných předmětech ze dřeva,
    z mramoru, z kovu -
  • 00:20:25 použijeme jakýkoliv kov,
    se kterým přijdeme do styku.
  • 00:20:35 Jaký byl váš koncept
    pro letošní Designblok?
  • 00:20:39 Instalace na Designbloku
    začala z myšlenky z 2D do 3D,
  • 00:20:43 kde od první designérské skici
    to přechází do finální
  • 00:20:47 instalace světelného mraku.
  • 00:20:50 Nad námi je SHADOW CLOUD,
    mrak jakoby těch
  • 00:20:54 malých lampiček SHADOWS,
    které tady prezentujeme.
  • 00:20:58 Když jsme viděli ten prostor
    tady na Designbloku
  • 00:21:01 v tom barokním paláci,
    tak jsme si říkali,
  • 00:21:04 že by bylo krásný
    udělat tady bílý tunel
  • 00:21:07 z jednoho sálu
    do druhého barokního sálu,
  • 00:21:11 udělat si tady takový
    lehký bílý prostor,
  • 00:21:14 kde odprezentujeme
    ty naše koncepty.
  • 00:21:18 Takže tady vidíme
    hru průsvitností
  • 00:21:21 a naše klasické BALOONS, MUFFINS,
    akorát v jiném provedení.
  • 00:21:27 -Tohle se setkalo docela
    s úspěchem, ten bílý oblak.
  • 00:21:30 Docela nás to ohromilo,
    jak to přijali,
  • 00:21:32 tak to snad zůstane na seznamu
    produktů.
  • 00:21:35 Je ale třeba, aby si lidé prohlédli
    a vyzkoušeli, co děláme.
  • 00:21:39 Pro designéry je podstatné
    partnerství s firmou,
  • 00:21:41 v tomhle případě s Brokis.
  • 00:21:44 Když se všechno spojí dohromady,
    může vzniknout takovýto zážitek.
  • 00:21:53 Tady je možná zajímavý vidět lampy
    v tom normálním provedení.
  • 00:21:58 Takhle jsme s nimi začali
    v Miláně a v Paříži.
  • 00:22:05 A pro český Designblok
    jsme se rozhodli
  • 00:22:08 udělat celou
    bílou limitovanou kolekci.
  • 00:22:11 Máte ráda bílou?
    Miluju bílou.
  • 00:22:13 Jsem žena kontrastů
    BLACK AND WHITE.
  • 00:22:18 Ovlivnila název vašich slavných
    Muffins láska ke sladkostem?
  • 00:22:22 Ne, to možná je jen taková
    nadsázka,
  • 00:22:25 že lidi si to často zaměňují
    s tím, že to jméno
  • 00:22:28 je jen vyloženě popisné
    a ptají se mě na to,
  • 00:22:31 jestli jím muffins,
    ale je to spíš
  • 00:22:34 jenom metafora pro ten tvar,
    že to vzniklo v Paříži
  • 00:22:38 a jenom nám to tak jemně
    úsměvně připomnělo ten muffin,
  • 00:22:42 tak jsme se rozhodli,
    že to je takový příjemný
  • 00:22:45 název pro kolekci,
    ale je to přenesené.
  • 00:22:55 Všechny nápady vycházejí z nás,
    z toho, co cítíme,
  • 00:22:59 z toho, co člověk zažívá,
    z toho, jak se dopálíme...
  • 00:23:05 HOVOŘÍ ANGLICKY:
  • 00:23:08 Říkám, že se někdy spolu
    o nějakém nápadu hádáme
  • 00:23:11 a ten výsledek pak vykrystalizuje
    z té naší hádky,
  • 00:23:14 jak po sobě při ní vrháme
    nápady
  • 00:23:17 a argumentujeme,
    proč ano nebo proč ne.
  • 00:23:20 Někdy je to úžasné,
    někdy to zas taková legrace není,
  • 00:23:23 ale považujeme to
    za velmi konstruktivní.
  • 00:23:26 Oba jsme dominantní osobnosti,
    a když začneme takhle diskutovat,
  • 00:23:29 je to zpravidla velmi plodná
    debata.
  • 00:23:38 Proniká do vašich návrhů kultura
    rodných zemí - tedy Čech a Izraele?
  • 00:23:43 Myslím, že možná v té nátuře -
    tím, jak jsem vyšla
  • 00:23:46 z naší školy
    a byla jsem vždycky zvyklá
  • 00:23:50 si se vším poradit,
    tak možná nějaká flexibilita,
  • 00:23:53 že vždycky vím,
    že to nějak zvládneme.
  • 00:23:58 Možná taková houževnatost
    v té české povaze,
  • 00:24:02 že jsme schopný si to nějak zařídit
    a překlenout.
  • 00:24:06 Ale co se týká toho designu -
    mě nic nenapadá.
  • 00:24:13 -My v současné době žijeme
    v Paříži
  • 00:24:17 a nijak se nespojujeme s českým,
    izraelským nebo francouzským.
  • 00:24:22 Jsme spíš kosmopolitní bytosti,
    jestli se to tak dá říct.
  • 00:24:25 Líbí se nám, když se v našich
    věcech objevují prvky odevšad,
  • 00:24:28 z každé kultury bereme všechno,
    co nás kde potká.
  • 00:24:33 Ale jsme Češka a Izraelec,
    takže je jasné,
  • 00:24:35 že nějakou svoji kulturu
    do pozadí toho všeho vnášíme.
  • 00:24:39 Z toho spojení ale vzniká
    něco velmi nadnárodního.
  • 00:24:51 A jdeme soutěžit.
    V minulém díle jsme se vás ptali,
  • 00:24:53 na jaký snímek volně navazuje
    nový film Tomáše Vorla.
  • 00:24:57 Správně odpověděli ti,
    kteří zvolili možnost a -
  • 00:24:59 tedy Cesta z města.
  • 00:25:01 Výhercům posíláme ceny
    a blahopřejeme.
  • 00:25:05 A teď nová soutěžní otázka.
  • 00:25:07 Lucie Koldová
    získala řadu ocenění za design
  • 00:25:10 a také jedno významné sportovní.
  • 00:25:13 V roce 2000 se stala juniorskou
    mistryní České republiky.
  • 00:25:17 Bylo to: a)v trojskoku
    b)v běhu na 100 metrů?
  • 00:25:22 Tak už se těšíme na vaše odpovědi
    a jako každý týden
  • 00:25:25 i vy se můžete těšit
    na naše ceny.
  • 00:25:28 Dnes je to knížka, vstupenky
    na festival, nové filmy a CD.
  • 00:25:32 Přejeme vám hezkou neděli a těšíme
    se na vás opět za týden na ČT 2.
  • 00:25:48 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2012

Související