iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 2. 2020
20:30 na ČT2

1 2 3 4 5

43 hlasů
129487
zhlédnutí

Barokní srdce Evropy

Zámky

Za kolonizací středověké krajiny u nás stojí z velké části různé řády. Mniši byli často prvními lidmi, kteří přišli do liduprázdných koutů země, aby ji krok za krokem zúrodnili a vytvořili tím podmínky pro její trvalé osídlení.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Barokní srdce Evropy - Zámky

  • 00:00:43 Procházíme krajinou
  • 00:00:46 a obdivujeme nádheru
    barokních staveb a kompozic.
  • 00:00:50 K těm nejkrásnějším patří sídla,
    která už ze své podstaty
  • 00:00:53 měla kolemjdoucí
    uhranout svým půvabem,
  • 00:00:57 rozlehlostí
    a někdy až kýčovitou estetikou.
  • 00:01:00 Za barokními zdmi a branami
  • 00:01:02 se ocitáme v úplně jiném světě,
    než je tam venku.
  • 00:01:14 Kvalitní zámecká architektura
    přitom nabízí mnohem víc
  • 00:01:18 než jen líbivost fasád.
  • 00:01:21 Okouzlení příběhy
    z noblesního prostředí,
  • 00:01:25 které bylo často utvářené na míru
    konkrétní osobnosti nebo rodině.
  • 00:01:29 Na zakázku.
  • 00:01:33 Podívejme se,
    jak žili ti s modrou krví,
  • 00:01:37 co všechno napříč mnoha generacemi
    dokázali vybudovat jen proto,
  • 00:01:41 že přemýšleli dál
    než k horizontu svého života.
  • 00:01:46 Co se skrývá
    za pozlátkem honosných sídel,
  • 00:01:50 která dnes často vnímáme jako to
    nejhezčí, co kdy člověk stvořil?
  • 00:02:02 V každé druhé obci je nebo býval
  • 00:02:05 nějaký zámek,
    lovecký zámeček nebo letohrádek.
  • 00:02:09 Jsou dodnes z velké části barokní,
    ale přitom tak různorodé.
  • 00:02:15 Často odráží
    osobnost svých stavitelů líp
  • 00:02:18 než díla životopisců.
  • 00:02:24 Lovecký zámek v Židlochovicích
  • 00:02:27 je svého druhu
    v celé Evropě ojedinělý.
  • 00:02:30 Stojí na okraji lovecké obory
  • 00:02:32 a zná ho
    každý český myslivec a lesník.
  • 00:02:35 Ale jeho původní tvář
    byla do značné míry setřena
  • 00:02:38 pozdějšími stavebními úpravami,
    takže dnes v něm kromě baroka
  • 00:02:41 vidíme i mnohem pozdější empír
    a bůhvíco ještě.
  • 00:02:45 To zámku v Mnichově Hradišti
    bylo naopak dáno
  • 00:02:49 získat přesně takovou podobu,
    jakou mu architekti přisoudili.
  • 00:02:53 Kromě konfiskace
    po komunistickém puči v roce 1948
  • 00:02:57 má za sebou i tu nejtragičtější
    v naší historii - pobělohorskou,
  • 00:03:01 kdy byli na Staroměstském náměstí
    v Praze popraveni čeští páni.
  • 00:03:06 Jeden z nich -
    Václav Budovec z Budova -
  • 00:03:08 vtiskl zámku barokní podobu.
    Zámek po něm jako konfiskát
  • 00:03:13 nezískal nikdo jiný
    než Albrecht z Valdštejna.
  • 00:03:21 Kdybychom měli vybrat
    ze všech těch zámků jeden jediný,
  • 00:03:25 který by se dal označit
    za největší nebo nejhonosnější,
  • 00:03:28 byl by mezi horkými kandidáty
    ten v Jaroměřicích nad Rokytnou.
  • 00:03:33 Komplex zámku, kostela
    a přilehlých hospodářských budov
  • 00:03:37 působí v rovině říčky Rokytné
    na jihozápadní Moravě,
  • 00:03:41 jako by sem byl přenesen
    z mnohem světovějšího prostředí.
  • 00:03:45 Patří k nejhodnotnějším
    barokním areálům u nás,
  • 00:03:49 ale přitom ani on nebyl dokončen
    podle původních představ a plánů.
  • 00:04:07 Třeba kostel svaté Markéty,
    jehož kupole na sebe
  • 00:04:09 strhává pozornost,
    měl být ještě impozantnější.
  • 00:04:13 Na první pohled zaujme
    umístění dvou kostelních věží.
  • 00:04:17 Jsou předsunuty
    poměrně daleko od samotného chrámu
  • 00:04:20 i daleko jedna od druhé.
  • 00:04:23 I když mají dost prostoru
    vyniknout každá jako solitér,
  • 00:04:27 v rámci celku působí přesně naopak.
  • 00:04:30 Sjednocují jej,
    propojují, drží pohromadě.
  • 00:04:40 Jen odborník dnes pozná,
    že barokní zámek
  • 00:04:43 vstřebal zdivo zámku starého,
    renesančního. Baroko vše skrylo.
  • 00:04:53 Podívejte, jak výrazná
    jsou obě zámecká průčelí.
  • 00:04:56 Jak to zahradní, tak to,
    které je obrácené směrem k městu.
  • 00:05:00 Na straně, navazující
    bezprostředně na město, vidíme,
  • 00:05:04 jak barokní hmota zámku
    směle vykračuje v podobě
  • 00:05:07 trojičného sloupu
    výrazně před samotné nádvoří.
  • 00:05:11 Působí to na jednu stranu
    možná trochu pyšně,
  • 00:05:13 ale pozor na ukvapený úsudek.
  • 00:05:16 Ono to s tím trojičným sloupem
    mělo být původně o dost jinak.
  • 00:05:24 Podle plánů
    se mělo celé město proměnit
  • 00:05:27 v impozantní barokní kompozici,
  • 00:05:29 vrcholící oválným náměstím
    s trojičným sloupem,
  • 00:05:33 které by zároveň bylo
    čestným nádvořím zámku.
  • 00:05:37 Architekti tehdy
    snad ani neuměli uvažovat
  • 00:05:40 nad svými stavbami jinak
    než jako nad součástmi celku.
  • 00:05:44 Vždy své dílo vztahovali
    k bezprostřednímu i širšímu okolí,
  • 00:05:49 reagovali na něj, vycházeli z něho.
  • 00:05:52 Komponovali novou krajinu,
    nová sídla.
  • 00:05:56 Ovšem pro zámecké pány
    bylo ještě něco důležitějšího
  • 00:05:59 než reprezentativní vnějšek.
  • 00:06:02 Hned úvodní zámecký vestibul zaujme
    svým typicky barokním řešením,
  • 00:06:06 které zde má tak nadčasovou formu,
  • 00:06:09 že bychom jej klidně mohli
    situovat i do 20.století.
  • 00:06:13 Podobně řešené interiéry
    najdeme například u stylu Art Deco.
  • 00:06:24 Přízemí s patrem propojuje
    prostorné světlé schodiště,
  • 00:06:28 které nás přivádí do
    reprezentativních zámeckých prostor
  • 00:06:31 na jedné straně...
  • 00:06:39 A obytné části zámku
    na straně druhé.
  • 00:06:51 Ten, kdo vymyslel typické římské
    mozaiky, by byl jistě hrdý,
  • 00:06:55 kdyby věděl,
    že se daleko na sever od Alp
  • 00:06:58 může ocitnout ve velmi zdařilé
    napodobenině starořímských lázní.
  • 00:07:03 I když je to napodobenina
    velmi věrná, nejedná se o kopii.
  • 00:07:07 Jaroměřické římské lázně
    mají svébytnou tvář.
  • 00:07:12 Ani lázně, ani vestibul
    či monumentální vnitřní schodiště
  • 00:07:16 však nejsou tou nejzajímavější
    a také nejslavnější
  • 00:07:20 zámeckou prostorou. A není jí
    ani žádný z bohatě zdobených sálů.
  • 00:07:26 V Jaroměřicích nad Rokytnou
  • 00:07:29 návštěvníci nejvíc obdivují
    sallu terrenu.
  • 00:07:32 Ke klenbě stropu a stěnám
    jsou připevněné dřevěné rošty
  • 00:07:35 k přichycení popínavých rostlin.
    Ovšem jsou jaksi pouze 2D.
  • 00:07:40 Celá ta dřevěná konstrukce je 2D.
    A není dřevěná, ale malovaná.
  • 00:07:46 Dokonalá iluze, respektující
    polohu skutečných oken,
  • 00:07:50 dovede oklamat zrak tak dobře,
    že návštěvníci mnohdy teprve
  • 00:07:54 při detailním pohledu poznají,
    že se jedná o nástěnnou malbu.
  • 00:07:59 Podobné zábavné vizuální efekty
    byly v baroku velmi žádané.
  • 00:08:03 Ostatně jako zábava obecně.
  • 00:08:21 Určitá teatrálnost je vlastní
    většině barokních zámků.
  • 00:08:25 A některé to bez rozpaků
    přiznávají hned na první pohled.
  • 00:08:30 Když se od královského města Znojma
    vydáme proti proudu řeky Dyje,
  • 00:08:34 ocitneme se v hlubokém údolí
    národního parku Podyjí.
  • 00:08:39 Nad ním se na skalních ostrožinách
    dochovaly ruiny
  • 00:08:42 několika
    středověkých strážných hradů.
  • 00:08:46 Horní část dyjského kaňonu
    zatopila Vranovská přehrada,
  • 00:08:49 ale i zde je několik zřícenin.
  • 00:08:57 A Bítov.
  • 00:09:08 Jiný z takových hradů
    v dlouhém údolí Dyje
  • 00:09:11 byl přestavěn na barokní zámek.
    Ikonu.
  • 00:09:15 Dynamicky terasovité uspořádání
    jednotlivých zámeckých budov
  • 00:09:19 vychází z původní
    středověké dispozice hradu,
  • 00:09:22 postaveného na skále
    vysoko nad řekou.
  • 00:09:25 Barokní přestavby se ujal
    jeden z nejuznávanějších
  • 00:09:28 architektů vídeňského dvora
    Jan Fischer z Erlachu.
  • 00:09:33 Gotickou hradní barabiznu
    proměnil na barokní skvost.
  • 00:09:38 Při pohledu od řeky mu dominuje
    válcová budova Sálu předků,
  • 00:09:43 ale všímejte si, jak se podoba
    a výraz zámku proměňují
  • 00:09:47 v závislosti na místě,
    odkud se na něj díváme.
  • 00:09:50 Kolik jen má různých částí a každá
    z nich má svébytný charakter.
  • 00:09:56 Stát vedle sebe jinde,
    tak je to nesourodý chumel
  • 00:10:00 vzájemně nesouvisejících budov,
  • 00:10:02 nemluvě o různobarevném řešení
    jejich fasád.
  • 00:10:06 Vranovský zámek
    přesto působí dojmem,
  • 00:10:09 že jinak
    by snad ani vypadat nemohl.
  • 00:10:23 Jihovýchodní kout
    Českomoravské vrchoviny
  • 00:10:26 je na podobné krajinné dispozice
    barokních sídel celkem bohatý.
  • 00:10:31 Vždyť i znojemský hrad
    byl přebudován na barokní zámek.
  • 00:10:46 Podobné to mají i v Jevišovicích.
  • 00:10:48 Původní středověký hrad
    v Jevišovickém zámku pořád vidíme,
  • 00:10:52 i když jej překryla
    renesanční přestavba.
  • 00:10:55 A později samozřejmě barokní.
  • 00:11:06 Nápadnou dominantou zámku
    je velký barokní štít.
  • 00:11:10 Z většiny úhlů, ze kterých
    je zámek ze země vidět,
  • 00:11:13 nemáme šanci postřehnout,
    že jde o dokonalý optický klam.
  • 00:11:18 Kolik oken v jedné řadě
    pod štítem vidíte? Tři.
  • 00:11:22 A kolik jich na té samé fasádě
    vidíme, když se díváme
  • 00:11:25 trochu více z boku?
    Jak to, že jenom dvě?
  • 00:11:30 Stačí si počkat
    na méně ostré světlo
  • 00:11:33 a podívat se na barokní část zámku
    opravdu ze všech stran.
  • 00:11:37 Potom v úžasu uvidíme, že to,
    co se nám jevilo jako jednolitá
  • 00:11:41 budova s barokním štítem, je ve
    skutečnosti někdejší hradební věž,
  • 00:11:46 která vystupuje z hmoty zámku,
    zatímco levá část štítu
  • 00:11:50 je naopak zanořená
    o několik metrů hlouběji.
  • 00:11:55 Znovu se podívejte, jak se zdánlivě
    celistvá barokní fasáda
  • 00:11:59 se třemi okny v řadě
    rozdělí na dvě samostatné části.
  • 00:12:04 Pouhou změnou úhlu pohledu.
  • 00:12:27 Pojďme ještě
    o kus dál na jihovýchod
  • 00:12:30 na další variaci barokního zámku,
  • 00:12:32 vzniklého
    přestavbou gotického hradu.
  • 00:12:36 Býval to významný hrad
    na zemské hranici.
  • 00:12:39 A když se Mikulov
    v 17. a 18.století
  • 00:12:42 stal jedním z center Moravy,
  • 00:12:44 proměnil se
    na reprezentativní zámecké sídlo.
  • 00:12:48 Kromě jiných
    vzácných uměleckých děl
  • 00:12:52 byla součástí zámku
    také jedna z největších
  • 00:12:55 a nejhodnotnějších sbírek
    starých knih v celé Evropě.
  • 00:13:01 Na samém konci druhé světové války
    zámek vyhořel.
  • 00:13:04 Zůstaly stát
    jen některé obvodové zdi.
  • 00:13:07 Díky své poloze
    na hranicích s Rakouskem
  • 00:13:10 však byl znovu celý postaven.
  • 00:13:28 Když jsme na jižní Moravě,
  • 00:13:30 nemůžeme si nedovolit malou,
    ale důležitou odbočku.
  • 00:13:34 Ke kdysi významnému
    a krásnému hradu,
  • 00:13:37 který byl rovněž barokně přestavěn,
    ovšem ne do podoby zámku.
  • 00:13:43 Krásný gotický brněnský hrad
  • 00:13:46 byl v 18.století přebudován
    na barokní vojenskou pevnost,
  • 00:13:50 která Brňanům dávala pocit bezpečí
    přesně do té doby,
  • 00:13:54 dokud se z ní nestala
    jedna z nejtvrdších věznic.
  • 00:13:58 A v nejtemnější části 20.století
  • 00:14:01 jakási centrální
    mučírna gestapa pro celou Moravu.
  • 00:14:07 Dominantou hlavního města Moravy
    je věznice.
  • 00:14:12 Slavná.
  • 00:14:22 Skutečná perla
    barokní architektury jižní Moravy
  • 00:14:26 zdobí malé
    vinařské městečko Valtice.
  • 00:14:30 Poměrně robustní zámecká stavba
    je situována na nevýrazném návrší,
  • 00:14:35 díky čemuž celý zámek
    na město jakoby shlíží.
  • 00:14:39 Tím je ještě dominantnější.
  • 00:14:41 Ale jak to, že přitom pořád působí
    malebným, pohádkovým dojmem?
  • 00:14:48 Tvaroslovím fasády,
    členěné mnoha důmyslnými
  • 00:14:51 architektonickými prvky,
    je celý zámek odlehčen,
  • 00:14:55 takže se nám nejeví
    jako nepatřičný kolos.
  • 00:14:58 Všechen prostor je využit.
  • 00:15:01 Nečekaně výrazným prvkem
    samotné zámecké budovy
  • 00:15:05 jsou vysoké bílé komíny
    jako z cukrkandlu.
  • 00:15:08 Tolik komínů na jediném zámku
    se jen tak nevidí.
  • 00:15:13 I to nám naznačuje, že se ve své
    době jednalo o mimořádně luxusní
  • 00:15:17 a moderní sídlo,
    které nabízelo nebývalý komfort.
  • 00:15:22 Však se také jednalo o jeden
    z hlavních zámků Lichtenštejnů.
  • 00:15:43 Lichtenštejnové
    si jižní Moravu zamilovali.
  • 00:15:46 Mezi Valticemi a Lednicí
    vytvořili největší
  • 00:15:49 komponovanou krajinu Evropy,
    ale to až o něco později.
  • 00:15:54 Držme se baroka.
  • 00:15:56 Jistě, tohle samozřejmě
    nemá s barokem nic společného.
  • 00:16:00 Je to slavný
    novogotický zámek v Lednici
  • 00:16:03 s neméně slavným skleníkem.
    Ale nenechme se mýlit,
  • 00:16:08 i Lednický zámek má ve vyprávění
    o baroku své nezastupitelné místo.
  • 00:16:16 Sledujte ty červené střechy vpravo.
    Kdyby ty budovy stály kdekoli jinde
  • 00:16:20 samy o sobě, klidně by mohly být
    považovány za nějaký barokní zámek.
  • 00:16:25 Krásný a honosný, s čestným dvorem.
  • 00:16:29 No vidíte. A v Lednici to je
    obyčejná konírna s jízdárnou.
  • 00:16:34 Shodou okolností
    opět od Johanna Fischera z Erlachu,
  • 00:16:37 autora zámku ve Vranově nad Dyjí.
  • 00:16:56 Vraťme se teď
    pro změnu zase do Čech.
  • 00:16:58 Na zámky, které nepatří
    k největším ani nejznámějším,
  • 00:17:02 zato ale mají něco,
    co jinde nenajdeme.
  • 00:17:06 Zámek v Manětíně do detailu ctí
    symetrické barokní uspořádání
  • 00:17:11 podél osy,
    procházející zámkem i zahradou.
  • 00:17:14 Často bývá
    jako autor zmiňován Santini,
  • 00:17:17 ale odborníci soudí,
    že jím spíš není.
  • 00:17:20 I když způsob, jakým je řešeno
    napojení zámku na město,
  • 00:17:24 je bezesporu dílem
    nesmírně talentovaného architekta
  • 00:17:27 a jinde u nás
    se s něčím podobným nesetkáme.
  • 00:17:34 Ti, kdo projíždějí
    náměstím v Manětíně,
  • 00:17:37 si často všimnou
    některé ze soch u cesty,
  • 00:17:40 ale určitě si nestihnou uvědomit,
    že nízká řada domů
  • 00:17:45 na jedné straně náměstí není
    ani nízká a ani to nejsou domy,
  • 00:17:50 ale zámek.
    Ten je na výšku jednoho patra
  • 00:17:54 doslova zapuštěn
    pod úroveň náměstí.
  • 00:17:57 Mohutná terasa opticky
    napojuje horní polovinu zámku
  • 00:18:01 ke zbytku náměstí,
    takže působí jako celek.
  • 00:18:05 Podívejte se, jakou dynamiku
    ta terasa náměstí dává.
  • 00:18:09 Jakou noblesu!
  • 00:18:51 Úplně jiný charakter má zámek
    na úpatí Českého Středohoří.
  • 00:18:55 Jde spíš o římskou villu
    než typický zámek.
  • 00:18:58 Z jeho vznešenosti je zřejmé,
  • 00:18:59 že jej nechal postavit
    někdo velmi náročný. A movitý.
  • 00:19:03 Sebejistě
    reprezentuje svého majitele,
  • 00:19:06 ale zároveň působí křehkým dojmem.
  • 00:19:08 Nechala jej postavit
    velkovévodkyně,
  • 00:19:11 které místní říkali
    princezna Toskánská,
  • 00:19:14 ale o sto let později,
    v polovině 19.století
  • 00:19:17 nechal zámku jeho nový majitel
    přistavět nové patro.
  • 00:19:21 Tím majitelem byl sám císař pán
    Ferdinand V. Habsburský,
  • 00:19:26 toho času v penzi, který byl
    také posledním českým králem.
  • 00:19:43 Šlechtická sídla
    se přizpůsobovala potřebám doby.
  • 00:19:47 Vidíte tu nezaměnitelnou siluetu
    Házmburku v pozadí?
  • 00:19:52 Právě odtud se tamní panstvo
    přestěhovalo
  • 00:19:55 do nově vybudovaného zámku,
    tehdy ještě vodní tvrze.
  • 00:19:59 To, že byl zámek v Libochovicích
    původně gotickou tvrzí,
  • 00:20:02 poznáme už z jeho půdorysu a polohy
  • 00:20:05 v bezprostřední
    blízkosti řeky Ohře.
  • 00:20:09 Známý šlechtický rod Zajíců
    tak vyměnil nejen sídlo,
  • 00:20:13 ale i charakter krajiny,
    ve které se usadil.
  • 00:20:18 Z bezlesého
    stepního skalnatého vrchu
  • 00:20:21 přesídlili
    do věčně mokrých luhů Ohře.
  • 00:20:43 V srdci Slavkovského lesa
    se dochoval unikátní soubor
  • 00:20:46 památkově velmi hodnotných staveb.
  • 00:20:49 Zahrnuje gotický hrad
    s částečně dochovaným opevněním,
  • 00:20:53 renesanční obytný palác
  • 00:20:56 i barokní zámek
    s dominantní zámeckou kaplí.
  • 00:21:00 Dokonce se dochovaly
    i barokní zahradní terasy,
  • 00:21:03 což je v areálech českých hradů
    celkem vzácné.
  • 00:21:22 S jiným českým zámkem
    je spojena řada pověstí a legend,
  • 00:21:26 ale mnohem slavnější než on je dub,
  • 00:21:29 který roste při cestě
    nedaleko odtud.
  • 00:21:33 Jsme v Peruci
    a ten dub se jmenuje Oldřichův.
  • 00:21:37 Pod ním měl český kníže Oldřich
    potkat svou budoucí ženu Boženu.
  • 00:21:42 V člověku to vyvolává mnoho otázek,
    když si uvědomí,
  • 00:21:45 že ten strom může být
    o 500 i více let starší než zámek.
  • 00:22:00 Paměť lidí
    je vůči architektům často krutá.
  • 00:22:04 U spousty barokních zámků nevíme,
    kdo je navrhoval.
  • 00:22:07 A to ani v případě
    té nejkvalitnější architektury.
  • 00:22:11 Ukázkovým příkladem je krásný
    zámek Kravaře na severní Moravě.
  • 00:22:16 Jedná se o vůbec nejvýznamnější
    barokní stavbu celého Slezska.
  • 00:22:21 Odborníci tuší, že se jednalo
    o někoho z okruhu
  • 00:22:24 Johanna Hildebrandta,
    ale o koho přesně, to nikdo neví.
  • 00:22:30 Přitom je to jeden
    z nejzajímavějších zámků.
  • 00:22:33 Ovál zámecké kaple vystupuje
    z hmoty zámku ještě směleji
  • 00:22:38 než protější
    hlavní zámecké průčelí.
  • 00:22:41 Víra nadevše.
  • 00:22:44 Není to ještě ani 300 let,
    co byl zámek postaven,
  • 00:22:48 ale už minimálně 200 let nevíme,
    kdo jej postavil.
  • 00:23:06 Komfort, pohodlí, luxus.
  • 00:23:09 Baroko umí dodnes
    překvapovat svou kuráží.
  • 00:23:12 Jaké to asi bylo, žít na zámku,
    který se svými třemi rameny
  • 00:23:16 a středovým oválem
    doslova nastavuje slunci?
  • 00:23:21 Můžete se probouzet v pokoji,
    který zachytává první sluneční
  • 00:23:24 paprsky dne a usínat tam,
    kam slunko při západu svítí nejdéle
  • 00:23:29 z celého širokého okolí.
    Nebo obráceně.
  • 00:23:33 Nebo jakkoli jinak. Zámek Karlova
    Koruna u Chlumce nad Cidlinou
  • 00:23:38 to díky genialitě svých tvůrců
    umožňuje.
  • 00:23:55 Barokní zámek.
    Ve své době pokrokové, moderní
  • 00:24:00 a často vizionářské bydlení
    evropské šlechty
  • 00:24:04 je dnes zpravidla nejvýznamnější
    památkou obce, ke které patří.
  • 00:24:12 Žít na zámku.
    Kdo by si to alespoň jednou
  • 00:24:15 jako dítě nepředstavoval?
    Kdo by o tom nesnil?
  • 00:24:19 Zámky patří k nejčastějším
    cílům našich výletů.
  • 00:24:22 Táhne nás to k nim,
    protože jsou krásné.
  • 00:24:26 Vznešená součást
    naší historie a kultury.
  • 00:24:29 Místa, kde má fantazie
    dovoleno proniknout do reality.
  • 00:24:34 Zámky nám ukazují
    sílu rodové soudržnosti,
  • 00:24:37 tradice, vůle a pracovitosti.
    I proto je máme tak rádi.
  • 00:25:26 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2019

Související