iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 1. 2020
21:20 na ČT2

1 2 3 4 5

73 hlasů
116694
zhlédnutí

Barokní srdce Evropy

Santini

Nejznámější barokní architekt z Čech se proslavil originálním přístupem k architektuře, kterou pojal jako jeden velký optický klam, do nějž dokázal ukrýt mnoho symbolů, odkazů i myšlenek. Architekt – filosof a ilusionista.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Barokní srdce Evropy - Santini

  • 00:00:51 Mezi barokními architekty
    působícími v Čechách a na Moravě
  • 00:00:54 je mnoho zvučných jmen.
  • 00:00:57 Ale u spousty významných barokních
    staveb jejich autora neznáme.
  • 00:01:01 Je docela dobře možné,
    že u nás působil architekt,
  • 00:01:05 jehož práce je naprosto mimořádná,
    ale my o něm vůbec nevíme
  • 00:01:09 a jeho dílo
    mylně přisuzujeme jiným.
  • 00:01:15 Podobný osud mohl potkat
    i nejslavnějšího
  • 00:01:19 českého architekta všech dob.
  • 00:01:21 Teprve ve 20.století odborníci
    znovu objevili jeho jedinečnost
  • 00:01:25 a začali se dílem
    tohoto génia podrobněji zabývat.
  • 00:01:30 Postupně před nimi
    vyvstával obraz osobnosti,
  • 00:01:34 která svoji tělesnou nedostatečnost
    dokázala využít k tomu,
  • 00:01:37 aby se dotkla hvězd.
  • 00:01:45 Santini musel
    na cestě za nesmrtelností
  • 00:01:47 překonat spoustu překážek.
  • 00:01:50 Snad každá druhá
    by jinému člověku zlámala vaz.
  • 00:01:54 Jan Blažej Santini
    se jimi naopak nechal inspirovat.
  • 00:01:59 Jeho přístup k životu
    i tvůrčí práci
  • 00:02:01 by se dal shrnout do tří slov:
    Nic není nemožné.
  • 00:02:13 Vltavou křtěný Jan Blažej
    se narodil do rodiny
  • 00:02:17 významného kamenického mistra
    Santiniho - Aichla,
  • 00:02:21 který mimo jiné pracoval
    na stavbě Katedrály svatého Víta
  • 00:02:24 na Pražském hradě.
    Tam malý Honza trávil mnoho chvil,
  • 00:02:28 což ovlivnilo celý jeho život.
  • 00:02:32 Jan se však nenarodil úplně zdravý.
  • 00:02:38 Špatně chodil
    a v rukách neměl žádnou sílu.
  • 00:02:42 Mladý Santini utíkal
    do svých světů a představ,
  • 00:02:45 v nichž hrály zvláštní roli
    geometricky souměrné obrazce.
  • 00:02:49 Tak se místo kameníkem stal
    nejdřív malířem a poté architektem,
  • 00:02:54 i když nikdy nezískal
    stavitelské oprávnění.
  • 00:03:04 Nemáme tušení,
    která jeho stavba byla první,
  • 00:03:08 ale zámecká kaple
    v Panenských Břežanech
  • 00:03:10 určitě patří k těm nejranějším.
    Stejně tak by ale mohla být
  • 00:03:14 i jeho vrcholným dílem,
    uměleckým epitafem.
  • 00:03:18 V tvorbě Santiniho
    zkrátka nelze vypozorovat to,
  • 00:03:21 co je u ostatních
    architektů obvyklé - genezi,
  • 00:03:25 vývoj stylu a rukopisu.
    Jako by byl Jan Blažej
  • 00:03:29 hned v začátcích své tvorby
    hotovým mistrem.
  • 00:03:36 Když se zaměříme na fasádu, působí
    na nás poměrně členitě a zdobně,
  • 00:03:41 ale takového dojmu
    je ve skutečnosti dosaženo
  • 00:03:44 jen velice jednoduchými liniemi.
  • 00:03:57 Půdorys kaple je tvar,
    daný průniky mnoha kružnic,
  • 00:04:01 i když to v trojcípé kompozici
    na první pohled pozná málokdo.
  • 00:04:06 Santiniho představivost
    se odráží v interiéru kaple.
  • 00:04:10 Byla stavěna tak, aby ji nemusela
    umocnit ani vnitřní výmalba
  • 00:04:14 a skulptury.
    Žádné obrazy, fresky ani sochy.
  • 00:04:18 Jen čistý prostor. Světlo a stín.
  • 00:04:41 Známe jej jako autora kostelů,
    klášterů, zámků i paláců,
  • 00:04:47 ale jeho záběr byl mnohem širší.
  • 00:04:50 A tak máme i Santiniho kaple,
  • 00:04:52 hospodářské dvory
    a dokonce hospodu.
  • 00:04:56 Ano, tohle je hostinec,
    navržený jedním z nejvýznamnějších
  • 00:05:01 světových architektů své doby.
    Donedávna to byla chátrající ruina.
  • 00:05:08 Naštěstí se ji ale podařilo
    zachránit a zahájit rekonstrukci.
  • 00:05:13 Kolem Santiniho vznikla
    v druhé polovině 20.století
  • 00:05:18 doslova mánie, která od té doby
    nezeslábla. Naopak.
  • 00:05:22 Zatímco předtím byl téměř
    zapomenutým architektem,
  • 00:05:25 jehož dílo se často
    přisuzovalo někomu jinému,
  • 00:05:29 najednou se situace úplně obrátila
  • 00:05:31 a Santinimu se naopak
    začaly přisuzovat i stavby,
  • 00:05:35 se kterými neměl nic společného.
  • 00:05:38 Například kostel v Jesenci.
  • 00:05:41 Je pěkný, ale Santiniho genialitu
    v něm hledat nemůžeme.
  • 00:05:45 Ani nádherná Kalvárie u Jaroměřic
    nejspíš není jeho dílem,
  • 00:05:50 i když se to stále
    v mnoha dokumentech dočteme.
  • 00:05:53 Jedná se
    o velmi kvalitní architekturu,
  • 00:05:57 ale Jana Blažeje
    za ní vidět asi nelze.
  • 00:06:03 Typickým příkladem toho,
    jak by někteří chtěli mít
  • 00:06:07 Santiniho objekt ve své obci,
    je kostel v Křenově.
  • 00:06:10 Existuje dokonce stále živá
    legenda, která vypráví o tom,
  • 00:06:14 kterak Santini projektoval
    souběžně křenovský kostelík
  • 00:06:17 a kostel pro rakouský Salzburg.
  • 00:06:20 Ale nedopatřením
    došlo k záměně plánů
  • 00:06:23 a chrám, který měl stát
    v Salzburgu, stojí v Křenově.
  • 00:06:30 Autorem bude nejspíš
    tentýž architekt,
  • 00:06:33 který postavil kostel
    v nedaleké Moravské Třebové.
  • 00:06:36 Celé průčelí je totiž
    vystavěné na efekt.
  • 00:06:39 Ve skutečnosti
    je to vlastně jen kulisa,
  • 00:06:42 která má kostel opticky zvětšit.
  • 00:06:46 Stejné je to i v případě Křenova.
  • 00:06:48 Průčelí se snaží působit dojmem
    složitě zaoblených tvarů.
  • 00:06:53 Ty jsou však jen prvoplánovou,
  • 00:06:55 ale moc pěknou hrou
    na originální architekturu.
  • 00:07:13 Poutní kostel v Mariánské Týnici
  • 00:07:16 byl nedávno
    kompletně zrekonstruován,
  • 00:07:19 respektive obnoven z trosek.
  • 00:07:22 Honosná stavba svítí
    novou fasádou daleko do kraje,
  • 00:07:26 je velmi nápadná, a přitom
    je s okolní krajinou v harmonii.
  • 00:07:30 Jak toho dosáhl?
    Jak to, že si mohl dovolit
  • 00:07:34 být ve svých plánech
    tak troufalý, skoro drzý,
  • 00:07:38 a přitom mezi desítkami jeho staveb
    nenajdeme ani jednu,
  • 00:07:41 která by byla
    architektonicky méněcenná?
  • 00:07:48 Ani venkovské kostelíky
    jako například ten v Obyčtově
  • 00:07:52 nejeví známky toho, že by jim
    věnoval menší pozornost
  • 00:07:55 než velkým zakázkám. Každá jeho
    stavba nese nějaké tajemství.
  • 00:08:05 V obyčtovském kostele
    by při pohledu ze země
  • 00:08:08 snad jen odborník poznal,
  • 00:08:10 co chtěl Santini sdělit
    složitým tvarem jeho půdorysu.
  • 00:08:17 Hrbatý, malý
    a na obě nohy chromý architekt
  • 00:08:20 o svých stavbách snil a přemýšlel.
  • 00:08:23 Když potom odevzdal hotový návrh,
    zákaznici žasli.
  • 00:08:28 Tvar kostela
    nápadně připomíná želvu.
  • 00:08:31 Věž a předsíň
    představují hlavičku a krk,
  • 00:08:34 hlavní loď tělo s krunýřem,
    do stran vybíhající kaple
  • 00:08:38 jsou končetinami
    a v ocásku je ukryté kněžiště.
  • 00:08:45 Želva má symbolizovat
    hlavní ctnosti Panny Marie.
  • 00:08:49 Stálost, vytrvalost a ochranu.
  • 00:08:52 Želvu uctívali už pohané.
  • 00:08:54 Představovala také
    dlouhověkost a moudrost.
  • 00:08:58 Abychom jej mohli správně
    interpretovat, je dobré vědět,
  • 00:09:02 zda pozorované Santiniho dílo
    je skutečně jeho.
  • 00:09:06 A pokud ano,
    tak zda nebylo někdy přestavěno.
  • 00:09:12 Klášterní kostel v Rajhradě stojí
    v nížině Dyjsko-svrateckého úvalu,
  • 00:09:17 která byla vždy hodně vodnatá.
  • 00:09:20 Santiniho autorství je nesporné,
  • 00:09:22 ale po jeho smrti se kostel
    začal propadat a bortit.
  • 00:09:26 Proto se nám jeho průčelí
    může zdát poněkud neproporční.
  • 00:09:31 Věže byly původně výrazně vyšší.
    Nechyběla chórová okna.
  • 00:09:36 Ta se však musela zazdít,
    aby bylo možné zesílit zdi.
  • 00:09:45 Také poutní areál ve Křtinách
    vypadá jinak,
  • 00:09:48 než jak Santini navrhl.
    Z výšky poznáme snadno,
  • 00:09:52 co monumentální stavbě
    na křižovatce starých cest schází.
  • 00:09:59 Oválné ambity s kaplí
    měly být samozřejmě dva,
  • 00:10:03 umístěné zrcadlově naproti sobě.
  • 00:10:06 Ale ani střecha kostela
    není svým tvarem původní.
  • 00:10:10 Po požáru v roce 1844
    byla vyměněna.
  • 00:10:16 To však nic nemění na tom,
    že křtinský kostel bývá označován
  • 00:10:19 jako nejhezčí na celé Moravě.
  • 00:10:23 Zaměřme se
    na vznešenou ambitovou kapli,
  • 00:10:26 která nabízí úžasné barokní šálení.
  • 00:10:30 Když vstoupíte dovnitř, máte dojem,
    že jste v úplně jiném prostoru,
  • 00:10:34 než do kterého
    jste zvenku vstupovali.
  • 00:10:37 Tohoto dojmu je dosaženo
    neuvěřitelně důmyslným trikem.
  • 00:10:42 Podívejme se na kapli pozorněji.
    Má mnohoúhelníkový půdorys,
  • 00:10:46 jehož rohy
    jsou navíc výrazně vykrojené.
  • 00:10:51 Uvnitř se ale ocitáme v kruhu,
    jako by to byl tubus dalekohledu,
  • 00:10:56 kterým dohlédneme až do nebes.
  • 00:11:04 Architektura Říma po tisíciletí
    nějakým způsobem odráží antickou
  • 00:11:09 architekturu, připomínající
    dobu jeho největší slávy.
  • 00:11:14 Českou analogií k tomu může být
    éra otce vlasti - Karla IV.
  • 00:11:20 Bylo tomu tak
    už za života Santiniho.
  • 00:11:23 Nostalgický a romantický pohled
    na období vrcholné gotiky,
  • 00:11:27 kdy Praha získala základ své krásy,
    vedl k tomu,
  • 00:11:31 že zadavatelé
    nákladných staveb chtěli,
  • 00:11:34 aby se nová architektura podobala
    té gotické, aby z ní vycházela.
  • 00:11:39 A k tomu byl Santini
    doslova předurčen.
  • 00:11:42 Nedaleko Kutné Hory
    stávala až do husitských válek
  • 00:11:45 první velká gotická katedrála
  • 00:11:48 nejstaršího
    cisterciáckého kláštera u nás.
  • 00:11:51 Husité ji pobořili
    a v kraji se po dlouhá desetiletí
  • 00:11:54 k nebi vypínaly
    jen její monumentální ruiny.
  • 00:11:59 Když se cisterciáci rozhodli
    kostel obnovit, měli požadavek,
  • 00:12:03 aby jeho nová podoba odkazovala
    ke slavné éře Karla IV.
  • 00:12:09 Santini k zadání
    přistoupil šalamounsky.
  • 00:12:12 Vyšel z přání cisterciáků,
    ale místo kopírování
  • 00:12:16 gotického slohu
    se jím nechal jen inspirovat.
  • 00:12:20 A první stavba svého druhu
    v Santiniho podání,
  • 00:12:23 dnes označována za barokní gotiku,
    byla na světě.
  • 00:12:28 Santini do ní zakomponoval
    trosky původní katedrály
  • 00:12:32 a přidal tolik
    svérázných nových prvků,
  • 00:12:35 že strážci umění té doby
    vůbec nechápali, co se děje.
  • 00:12:40 Žebrová klenba jasně odkazuje
    ke gotickým katedrálám.
  • 00:12:44 Je navíc v místě křížení doplněna
    plackou s iluzivní freskou,
  • 00:12:48 která působí jako členitou římsou
    zarámovaný vhled do nebe.
  • 00:12:54 A schválně jestli postřehnete,
    které dvě z hlavních linií klenby
  • 00:12:58 nejsou nikterak napojeny
    na nosné pilíře.
  • 00:13:01 To je něco, co v gotice
    vůbec nepřicházelo v úvahu.
  • 00:13:04 Tam mělo každé žebro klenby
    svou nezastupitelnou úlohu.
  • 00:13:08 Tady už jsou pouhou dekorací.
  • 00:13:15 A možná si všimnete
    ještě jedné věci, jednoho jevu.
  • 00:13:19 Je známé, že v den jarní
    i podzimní rovnodennosti
  • 00:13:23 osvítí zapadající slunce
    hlavní oltář.
  • 00:13:27 Ale zkuste chvíli vnímat
    rytmus světla a stínů,
  • 00:13:31 zahleďte se do kleneb
    a na stěny i podlahu.
  • 00:13:37 Možná i v nezrychlených záběrech
    postřehnete,
  • 00:13:40 jak se stíny rozpínají
    a světlo kamsi ustupuje,
  • 00:13:44 aniž by se ve skutečnosti za
    takovou chvíli vůbec mohlo pohnout.
  • 00:13:55 Santini získal cenná doporučení,
    a to zvláště v případech,
  • 00:13:59 kdy se stejně
    jako v Sedleci u Kutné Hory
  • 00:14:01 mělo jednat
    o gotickou reminiscenci.
  • 00:14:05 Nikdo jiný před ním
    ani po něm nedokázal
  • 00:14:07 do barokní architektury
    promítnout gotiku tak nápaditě.
  • 00:15:00 Z šera prazvláštního sklepení
  • 00:15:03 se v hladině spodní vody
    odráží latinský nápis,
  • 00:15:06 jehož sdělení
    je mrazivě přímočaré a přesné.
  • 00:15:17 Bez vody se tato stavba zřítí.
  • 00:15:22 Ta stavba stojí v místech,
  • 00:15:24 kde by se za normálních okolností
    nic stavět nedalo.
  • 00:15:28 Hladina spodní vody
    je těsně pod povrchem.
  • 00:15:31 Když si představený kláštera
    z různých stran vyslechl,
  • 00:15:34 že na tomto místě žádná
    větší stavba stát nemůže,
  • 00:15:38 obrátil se na Santiniho, o kterém
    už se tou dobou šířily zvěsti,
  • 00:15:42 že výraz nejde to
    nemá ve svém slovníku.
  • 00:15:50 Celý klášter stojí
    na 5100 dubových pilotech,
  • 00:15:55 vsazených do země, na nichž
    spočívají mohutné dřevěné rošty.
  • 00:16:00 Na nich teprve stojí
    samotná stavba.
  • 00:16:03 Dubové dřevo
    je konzervováno spodní vodou,
  • 00:16:06 jejíž hladina se každý den hlídá.
  • 00:16:10 Dub ve vodě nepodléhá hnilobě,
    uchovává si svoji sílu a pevnost.
  • 00:16:16 Ale pokud někdy
    hladina spodních vod poklesne
  • 00:16:19 a dubové kůly se obnaží,
  • 00:16:21 bude mít klášter v Plasech
    své dny sečtené.
  • 00:16:26 Všímejme si toho, jak Santini
    pracuje s nedokonalostí
  • 00:16:29 lidského zraku, jak ji předjímá
    řešením samotného prostoru,
  • 00:16:34 počítá s ní a rozehrává hru,
    kterou může hrát úplně každý,
  • 00:16:38 kdo má zrak,
    otevřenou mysl a špetku vědomostí.
  • 00:16:43 Tohle je jedno
    z nejznámějších schodišť na světě.
  • 00:16:48 Oválné schodiště
    nebylo do té doby nikde k vidění.
  • 00:16:51 A vlastně ani dlouho poté.
  • 00:16:53 Santini jím předběhl dobu
    o několik staletí.
  • 00:16:56 Přesně taková schodiště
    totiž objevila secese
  • 00:16:59 až na přelomu 19. a 20.století.
  • 00:17:10 Benediktini si u Santiniho
    objednali celkovou přestavbu
  • 00:17:14 kostela v Kladrubech.
    Jejich přáním opět bylo,
  • 00:17:18 aby klášterní kostel
    připomínal dobu středověku.
  • 00:17:23 Dnes se nám to může zdát zvláštní,
  • 00:17:26 protože starý kostel
    byl dokonce ještě románský,
  • 00:17:30 ale přesto se na počátku 18.století
  • 00:17:33 vnímala jako symbol starých časů
    více gotika.
  • 00:17:38 Odborníci se dlouho přeli,
    zda se v Kladrubech setkáváme
  • 00:17:42 s historizujícím
    stylem architektury,
  • 00:17:45 nebo je to zcela svébytná forma.
  • 00:17:49 V každém případě jde o nesmírně
    sugestivní umělecké dílo.
  • 00:17:56 Když byl kostel hotový
    a sklidilo se lešení,
  • 00:18:00 lidé vůbec nevěděli,
    co si mají myslet.
  • 00:18:03 Ozývaly se hlasy, že mrzák Santini
    zmrzačil i tento kostel.
  • 00:18:10 Opravdový šok je ale teprve čekal,
    když vstoupili dovnitř.
  • 00:18:17 Nad složitostí klenby
    zůstává rozum stát.
  • 00:18:20 Mnoho lidí
    klenba doslova fascinovala.
  • 00:18:24 I když byl kostel vyzdoben
    iluzivní freskou v kupoli
  • 00:18:27 a obřími obrazy na stěnách,
    největší pozornost
  • 00:18:31 na sebe strhává
    samotné provedení klenby.
  • 00:18:36 Věřící i během bohoslužeb
    zvedali hlavy,
  • 00:18:39 aby mohli užasnout
    z její složitosti a krásy.
  • 00:18:44 Jako by v ní hledali odpovědi.
  • 00:18:46 Za tou pečlivě vypočítanou symetrií
    se ukrývá řád,
  • 00:18:50 který můžeme pozorovat
    v přírodě - božská dokonalost,
  • 00:18:54 kterou je obtížné definovat,
    popsat, ale přesto ji lze cítit.
  • 00:19:00 Všechny ty linie a průniky
    klenebních žeber
  • 00:19:03 jsou tak přirozené!
  • 00:19:05 Okázalost zde není
    vystavena na odiv,
  • 00:19:08 člověk nepřemýšlí nad tím,
    jak to stavěli.
  • 00:19:11 Prostě jen v úžasu hledí vzhůru,
  • 00:19:14 jako by se jednalo
    o nějaký přírodní výtvor.
  • 00:19:20 Jen málokdy si mohli architekti
    dovolit realizovat své smělé plány
  • 00:19:24 naplno. Poslední slovo
    měl vždy zadavatel.
  • 00:19:27 Pokud architekt potkal někoho,
    kdo v něm měl plnou důvěru
  • 00:19:31 a nechal jej stavět svobodně,
    bylo to spíš vzácné.
  • 00:19:35 Santini takové štěstí
    měl hned několikrát,
  • 00:19:38 ale opravdové souznění,
  • 00:19:40 hraničící
    až s plnohodnotnou spoluprací
  • 00:19:43 našel u zďárského opata Vejmluvy.
  • 00:19:46 Společně vytvořili
    nejslavnější architektovo dílo.
  • 00:19:55 Žďár nad Sázavou byl až do poloviny
    20.století jen malé městečko.
  • 00:19:59 Jen pár ulic kolem malého náměstí.
  • 00:20:02 A přesto se jednalo
    o největší sídlo široko daleko.
  • 00:20:05 Vysočina zůstávala dlouho divoká,
    pustá a bez většího osídlení.
  • 00:20:15 Zámek Kinských, někdejší klášter
    je dnes součástí města,
  • 00:20:20 ale dříve stál
    daleko od posledního stavení.
  • 00:20:23 Santiniho práci
    cisterciáci dobře znali.
  • 00:20:27 Věděli, že když mu dají prostor,
    vytvoří něco výjimečného.
  • 00:20:32 Barokní přestavba
    nese Santiniho klasický rukopis.
  • 00:20:36 Klasický ve smyslu barokní.
  • 00:20:39 Na proměnu areálu
    měl poměrně omezený rozpočet,
  • 00:20:42 což vyřešil jednoduše tím,
    že zachoval staré,
  • 00:20:45 často středověké budovy,
    které však navzájem propojoval
  • 00:20:49 novými přístavbami tak,
    aby působily jako organický celek.
  • 00:20:59 Jestli si vůbec můžeme
    některou ze Santiniho staveb
  • 00:21:02 vyložit jako vrchol
    jeho tvůrčích sil, je to ta,
  • 00:21:05 která se vypíná na návrší mezi
    žďárským zámkem a starým Žďárem.
  • 00:21:11 Nic podobného
    do té doby neviděla nejen Vysočina,
  • 00:21:15 ale ani celé Čechy,
    monarchie, ba celý svět.
  • 00:21:20 Dodnes se překvapeným návštěvníkům
    derou na jazyk slova:
  • 00:21:24 Co to probůh je?
  • 00:21:28 Odpověď není snadné najít.
  • 00:21:31 Ten kostel nepůsobí zcela
    barokním dojmem. Ale jakým tedy?
  • 00:21:36 Podobná stavba by mohla vzniknout
    klidně i ve vrcholné secesi
  • 00:21:40 nebo jako moderní kostel
    ve století dvacátém.
  • 00:21:45 Zároveň v ní opět vidíme
    odkazy ke gotice,
  • 00:21:49 především
    v lomených obloucích oken.
  • 00:21:52 Celý kostel je z odkazů složený,
    ze symbolů, z poselství.
  • 00:21:57 Přitom má svůj uchopitelný rukopis.
    Jen se zkrátka ničemu nepodobá.
  • 00:22:02 Je to solitér,
    jako byl samotný Santini.
  • 00:22:10 Podle legendy
    byl Jan z Pomuka krutě mučen,
  • 00:22:14 aby vyzradil zpovědní tajemství.
    Protože však držel jazyk za zuby,
  • 00:22:19 tak jej zmučeného svrhli z Karlova
    mostu do Vltavy, kde se utopil.
  • 00:22:24 Nad místem, kde na břehu řeky
    později našli mučedníkovo tělo,
  • 00:22:27 mělo zářit pět pěticípých hvězd.
  • 00:22:35 A teď se podívejme, jak o této
    legendě vypráví Jan Blažej Santini
  • 00:22:40 ve svém nejoriginálnějším díle.
  • 00:22:43 5 pěticípých hvězd, 5 hrotů,
    vystupujících z těla kostela.
  • 00:22:47 5 bočních kaplí kostela,
    5 kaplí ambitu.
  • 00:22:52 Číslo 5 hraje
    ve struktuře stavby zásadní roli.
  • 00:22:56 Okna zdánlivě odkazují k protáhlým
    oknům gotických katedrál,
  • 00:23:01 ale zároveň
    tvarem připomínají jazyk.
  • 00:23:06 Se symbolem jazyka se setkáváme
    i uvnitř kostela tak intenzivně,
  • 00:23:10 že si nutně začneme uvědomovat
    vlastní jazyk.
  • 00:23:14 To je součástí plánu.
  • 00:23:17 Celá hmota kostela
    vyzařuje obrovský neklid, napětí,
  • 00:23:21 ale zároveň svojí
    téměř zrcadlovou symetrií
  • 00:23:25 budí dojem jakési předurčenosti.
    Jako by do sebe zapadla
  • 00:23:29 ozubená kola, která spustí
    dlouhý řetěz událostí.
  • 00:23:34 Podívejte se na tu dlažbu!
  • 00:23:35 Čtverce z nepovedené rekonstrukce
    ve 20.století nesdělují nic.
  • 00:23:39 Ale ty staré -
    nepravidelné pětiúhelníky -
  • 00:23:43 dokládají důslednost,
    s jakou architekt přistupoval
  • 00:23:47 k úkolu zdůraznit světcovu legendu.
  • 00:23:53 Kostel na Zelené hoře
    působí dojmem,
  • 00:23:56 jako by na krátký okamžik
    zamrznul uprostřed pohybu.
  • 00:24:00 Krasohled, který se vždy, když se
    na něj podíváte, přestane otáčet.
  • 00:24:16 V liniích každé Santiniho stavby
    čteme příběh o vítězství ducha
  • 00:24:21 nad základními fyzikálními zákony
    naší planety.
  • 00:24:25 Sám nemohl stavět,
    a přitom to, co postavil,
  • 00:24:28 patří k nejhodnotnějším dílům,
    která kdy na našem území vznikla.
  • 00:24:34 Neunesl ani kamenické kladivo,
  • 00:24:36 a stejně dokázal kameni
    vtisknout netušené tvary,
  • 00:24:40 které jako by obkreslil
    z plánů pána boha
  • 00:24:43 k projektu stvoření světa.
  • 00:24:47 Santiniho architektura je alchymie.
  • 00:24:50 Nabízí téměř psychedelický zážitek.
  • 00:24:54 Fantazie a realita se prolínají.
  • 00:24:57 Jsou jedno a totéž.
    Dvě strany jedné mince.
  • 00:25:03 Všechno je možné.
  • 00:25:05 Proměnit snění do stálé podoby,
  • 00:25:08 zastavit kolotoč myšlenek
    v jednom bodě,
  • 00:25:11 nechat světlo, ať se rozloží
    na neexistující částice,
  • 00:25:15 uspořádané do prostorů,
  • 00:25:18 které si lidská mysl
    nedovede ani představit.
  • 00:25:23 Santini nám svým dílem
    vypraví tolik příběhů
  • 00:25:27 co sama hvězdná obloha.
  • 00:25:45 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2019

Související