iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 1. 2020
20:30 na ČT2

1 2 3 4 5

49 hlasů
134474
zhlédnutí

Barokní srdce Evropy

Mistři

Architekti a stavitelé ve své práci vycházeli ze zadání majitelů, ale obtiskli do ní i sami sebe. Ti nejlepší mají jedno společné: jejich dílo promlouvá i dnes.

25 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Barokní srdce Evropy - Mistři

  • 00:00:46 Baroko.
  • 00:00:47 To byl proud, který strhl
    celou evropskou společnost,
  • 00:00:51 aby ji po 200 let provázel
    neustále se zrychlujícím vývojem.
  • 00:00:57 Nový způsob přístupu
    k umění a architektuře
  • 00:01:00 dal příležitost vyniknout
    mnoha talentovaným lidem.
  • 00:01:05 Mezi nimi najdeme osobnosti,
  • 00:01:07 které dokázaly ovlivnit
    podobu světa víc než ostatní.
  • 00:01:11 Tím, že vytvořily
    jeho novou tvář.
  • 00:01:15 Barokní tvář,
    jež naší krajině dominuje dodnes.
  • 00:01:21 Kdo byli ti lidé, o kterých
    už jsme jistě někdy slyšeli
  • 00:01:25 a jejichž díla jsou dnes
    cílem výletů lidí z celého světa?
  • 00:01:30 Jak může jednotlivec
    dokázat něco takového?
  • 00:01:34 Kde brali inspiraci a odvahu?
    Co uměli jinak a líp než ostatní?
  • 00:01:55 V českých zemích působilo
    hned od začátku baroka
  • 00:01:58 mnoho významných evropských
    architektů a stavitelů.
  • 00:02:03 Vesměs jsou to italská jména,
    ale mnozí z nich
  • 00:02:06 byli už několikátou generací,
    žijící v Čechách a na Moravě.
  • 00:02:12 Doplňuje je jméno Francouze,
  • 00:02:14 který do Prahy přišel
    v roce 1675.
  • 00:02:18 To už mu bylo 45 let,
  • 00:02:22 což byl tenkrát věk
    na prahu kmetství.
  • 00:02:25 Byl jedním z těch,
    kdo do Prahy přivezl
  • 00:02:28 vzrušující novou architekturu.
  • 00:02:31 Odborníci v ní spatřují
    jak vlivy Francie,
  • 00:02:35 tak i Itálie.
  • 00:02:44 Jean Battista Mathey prožil
    20 let v Římě právě v době,
  • 00:02:48 kdy byl Řím tím, čím se stala Paříž
    o 200 let později.
  • 00:02:52 Centrem moderního umění.
  • 00:02:55 Vyučil se malířem, ale dodnes
    nebyl žádný jeho obraz objeven.
  • 00:03:01 Řím byl asi
    největším staveništěm Evropy
  • 00:03:05 a citlivé oko malíře Matheye
    nemohlo nevidět tu výzvu
  • 00:03:09 a zároveň příležitost
    stát se nesmrtelným.
  • 00:03:13 Cestu mu otevřelo
    jedno setkání ve Vatikánu.
  • 00:03:17 Spřátelil se s pražským
    arcibiskupem kardinálem Harrachem
  • 00:03:21 a jeho následovníkem
    Janem Bedřichem z Valdštejna.
  • 00:03:24 Ten později
    Jeana Battistu přivedl do Prahy.
  • 00:03:29 A jakožto nový pražský metropolita
    mu hned dal obrovský
  • 00:03:32 úkol: přestavět Arcibiskupský palác
    na pražských Hradčanech.
  • 00:03:39 Mathey se toho ujal
    takovým způsobem,
  • 00:03:42 že město rázem pochopilo,
    že se co nevidět celé promění.
  • 00:03:46 A to se přitom jednalo
    pouze o přestavbu
  • 00:03:50 mnohem starší středověké rezidence.
  • 00:03:53 Skutečné vizionářství Mathey
    předvedl teprve tehdy,
  • 00:03:56 když mohl celou stavbu
    od základů navrhnout sám.
  • 00:04:02 Křížovníci si u něj objednali plány
    svého hlavního svatostánku
  • 00:04:06 na velmi výjimečné lokalitě -
  • 00:04:08 na vltavském nábřeží Starého Města,
    hned vedle Karlova mostu.
  • 00:04:14 Kostel svatého Františka
    Serafínského byl prvním
  • 00:04:18 opravdu ryze barokním
    kostelem v Praze.
  • 00:04:22 Dokonce byl vůbec poprvé
    nějaký kostel korunován kupolí.
  • 00:04:27 Symbolika kříže a hvězdy
    se v kostele rozvíjí od detailů
  • 00:04:31 až k půdorysu samotné stavby.
    To je pro Matheye typické.
  • 00:04:36 Architektura,
    která vychází z podstaty zadání,
  • 00:04:39 ale zároveň vnímá své okolí.
  • 00:05:04 Trojský zámek byl postaven
    za severním okrajem Prahy,
  • 00:05:08 v uctivé vzdálenosti
    od tehdejšího města,
  • 00:05:11 kdy jedinou spojnicí přes řeku
    byl Karlův most.
  • 00:05:15 Ale přitom je od něj vidět
    katedrála na Pražském hradě.
  • 00:05:18 Mathey se často inspiroval
    u jiných staveb,
  • 00:05:21 hlavně u těch římských.
  • 00:05:23 V ose zámku a Hradu
    se odráží srovnatelná osa
  • 00:05:26 mezi italskou villou Aldobrandini
    ve Frascati a Římem.
  • 00:05:33 Mathey vycházel
    z původních návrhů
  • 00:05:36 věhlasného architekta Orsiniho.
  • 00:05:40 Odborníci v Trojském zámku vidí
    syntézu vlivu Itálie a Francie.
  • 00:05:45 Neunikne jim žádný detail.
    Tím spíš, že dílo
  • 00:05:49 Jeana Battisty bylo
    dlouhá léta téměř zapomenuté.
  • 00:06:05 Ale opusťme Prahu a podívejme se,
    jak suverénní
  • 00:06:09 a v přístupu k okolí stále stejně
    citlivý dokázal Mathey být,
  • 00:06:13 když dostal
    téměř neomezený prostor.
  • 00:06:17 Zámek v Duchcově, proslavený
    pobytem Giacomma Casanovy
  • 00:06:22 je velkoryse řešenou
    monumentální stavbou,
  • 00:06:26 která je majestátním schodištěm
    propojena se zahradou.
  • 00:06:29 Zámek je jedním
    z architektových vrcholných děl.
  • 00:06:55 Mathey je autorem mnoha
    překrásných dominant našich měst,
  • 00:07:00 ale byl mistrem i malých forem.
  • 00:07:03 Kaple Šlikovy komponované krajiny
    jsou jeho dílem.
  • 00:07:07 Nenápadné drobné stavby,
  • 00:07:10 které však dodnes
    korunují krajinu Jičínska.
  • 00:07:16 Mathey umírá na konci 17.století
  • 00:07:20 a ještě zažívá
    nástup nové generace architektů,
  • 00:07:24 kterým svojí odvahou,
    talentem, důvtipem
  • 00:07:28 a pracovitostí
    otevřel zcela nové obzory.
  • 00:07:45 Díla Giovanniho Battisty
    Alliprandiho jsou roztroušena
  • 00:07:48 po celých Čechách i Moravě.
    Pravidelně jezdil do Vídně,
  • 00:07:52 kde také čerpal inspiraci
    pro svou práci.
  • 00:07:57 Nápadným a častým prvkem jeho
    zámeckých nebo palácových staveb
  • 00:08:01 je centrální hranol nebo válec,
    ze kterého vybíhají boční křídla.
  • 00:08:07 Alliprandi měl ve Vídni rodinu,
  • 00:08:09 jeho otec tam dělal
    váženého štukatéra,
  • 00:08:12 takže byl odmala obeznámen se
    stavbou nových, moderních budov.
  • 00:08:25 Vídeňský vliv můžeme vypozorovat
    i v souboru barokních staveb
  • 00:08:29 kostela Nalezení svatého Kříže
    v Litomyšli
  • 00:08:32 a sousedním
    piaristickém gymnáziu.
  • 00:08:36 Věže kostela
    jsou výrazně natočeny k průčelí,
  • 00:08:39 což stavbu
    originálním způsobem ozvláštňuje.
  • 00:08:42 Působí díky tomu
    mohutnějším dojmem.
  • 00:08:55 O míře Alliprandiho talentu
    svědčí jedno z vrcholných děl
  • 00:08:59 evropského baroka.
    Kostel barokního špitálu v Kuksu
  • 00:09:04 zachycuje
    první sluneční paprsky dne
  • 00:09:08 a jako poslední místo
    v krajině se s nimi
  • 00:09:11 na sklonku dne také loučí.
    Barokní videomapping.
  • 00:09:51 Nedaleko Hradce Králové,
    u zámku ve Smiřicích
  • 00:09:55 stojí nádherná kaple.
    Od prvního pohledu je zřejmé,
  • 00:09:59 že je dílem
    nějakého významného architekta,
  • 00:10:02 ale zároveň dobře ilustruje
  • 00:10:04 dnešní míru vědomostí
    o barokních stavbách.
  • 00:10:08 Není tomu totiž tak dávno,
    co mezi odbornými kruhy
  • 00:10:12 převládal názor,
    že se jedná o dílo Santiniho.
  • 00:10:16 Před ním se připisovalo
    Kyliánovi Dientzenhoferovi,
  • 00:10:20 ale také Occtaviu Broggiovi
    a vlastně kdekomu.
  • 00:10:25 Historické dokumenty
    se často nedochovaly
  • 00:10:28 a z osobitosti staveb
    je obtížné odhadnout,
  • 00:10:32 který z mistrů je vytvořil.
  • 00:10:34 Inspiraci nacházeli
    jeden u druhého.
  • 00:10:39 Tahle kaple je jednou
    z prvních staveb u nás,
  • 00:10:42 ve které se její hmota díky barokní
    formě jeví tak dynamicky.
  • 00:10:47 Jako by byla v pohybu.
    Takto rozvlnit hmotu kostela
  • 00:10:52 dokázalo
    jen pár opravdových mistrů.
  • 00:10:55 Autorství smiřické kaple
  • 00:10:58 je dnes připisováno
    Kryštofu Dientzenhoferovi.
  • 00:11:02 Kryštof Dientzenhofer
    kouzlí s tvary.
  • 00:11:06 Nikdy se neopakuje, ale ve svých
    stavbách často rozvíjí
  • 00:11:10 variace téhož.
    Není těžké postřehnout,
  • 00:11:14 že tento mistr intenzivně
    vnímal průniky různých
  • 00:11:18 geometrických tvarů
    a jejich výsečí, nejčastěji oválů.
  • 00:11:25 Kryštof Dientzenhofer měl spoustu
    příležitostí rozvinout
  • 00:11:29 své kostelní motivy k dokonalosti.
  • 00:11:31 Na Broumovsku stavěl
    několik kostelů souběžně.
  • 00:11:35 K těm se ještě později vrátíme.
  • 00:11:48 Mezi významnými českými architekty
    vyniká množstvím
  • 00:11:51 odvedené práce i jejich kvalitou
    František Maxmilián Kaňka.
  • 00:11:56 Desítky jeho realizací
    najdeme nejen v Praze,
  • 00:11:59 ale vlastně po celých Čechách.
    Patří k nim i jeden z nemnoha
  • 00:12:03 uličních kostelů u nás. Když
    zemřel Santini nebo Alliprandi,
  • 00:12:08 byl to zpravidla on, kdo po nich
    dokončil jejich započaté dílo.
  • 00:12:13 Barokní architekti
    se navzájem inspirovali,
  • 00:12:17 ale také si konkurovali.
  • 00:12:19 Probíhaly časté soudy
    o určení autorství.
  • 00:12:22 Kaňka však naopak nabádal
    své kolegy k velkorysosti
  • 00:12:26 a skutečné kolegialitě.
  • 00:12:39 Jeho otcem
    byl přední pražský stavitel,
  • 00:12:42 takže malý Kaňka byl
    od dětství konfrontován s tím,
  • 00:12:45 co viděl u tatínka v práci,
    především na Pražském hradě.
  • 00:12:49 Znalosti stavařiny později
    zúročil ve své úspěšné kariéře.
  • 00:12:54 A byla to kariéra opravdu zářivá,
    dalo by se říci světová.
  • 00:12:59 Mít zámek nebo palác od Kaňky
    bylo ve své době něco
  • 00:13:02 jako stvrzení, že se nacházíte
    v nejvyšších patrech společnosti.
  • 00:13:07 Kaňka byl prostě v módě, čemuž
    odpovídaly i jeho honoráře.
  • 00:13:12 Stal se z dnešního pohledu
    váženou celebritou.
  • 00:13:15 A tak je nesmírně sympatické,
    jaký vztah měl Kaňka
  • 00:13:18 ke svým méně úspěšným kolegům.
    Sám totiž dokázal spolupracovat
  • 00:13:23 i s architekty, o nichž věděl,
    že jsou talentovanější než on.
  • 00:13:29 Kaňka se dožil na svou dobu
  • 00:13:33 neuvěřitelných 92 let,
    ale pracoval jen do 60.
  • 00:13:37 Zbylých 32 let se věnoval
    správě svého rozsáhlého majetku
  • 00:13:41 a radosti ze své rodiny.
    Vlídný a přívětivý Kaňka.
  • 00:14:06 Pokud připustíme,
    že génius Santini
  • 00:14:09 je nejuznávanějším
    českým barokním architektem,
  • 00:14:12 tak kdo je potom ten druhý?
  • 00:14:15 Znovu můžeme vidět, jak zásadní
    vliv má na člověka jeho dětství.
  • 00:14:20 Kryštof Dientzenhofer
    měl několik dětí.
  • 00:14:23 Jedním z nich byl
    i Kylián Ignác Dientzenhofer,
  • 00:14:27 pozdější autor barokní přestavby
    Broumovského kláštera.
  • 00:14:31 Jeho fasáda,
    zejména pak vnitřní dvůr konventu
  • 00:14:35 je nesmírně členitá.
    Odráží důležitost,
  • 00:14:39 jakou klášter měl,
    stejně jako jeho bohatství.
  • 00:14:44 A také odráží
    architektovo nadání a um.
  • 00:15:26 I v interiérech dobře vidíme,
  • 00:15:29 jak kvalitním architektem
    Kylián Ignác Dientzenhofer byl.
  • 00:15:34 Nejlíp tam, kde je nic nezdobí,
  • 00:15:37 tedy ponejvíce na nedůležitých
    chodbách a schodištích.
  • 00:15:43 Syn navázal na práci svého otce,
  • 00:15:46 se kterým
    v začátcích úzce spolupracoval,
  • 00:15:50 ale dokázal ji rozvinout
    zcela novým směrem.
  • 00:15:53 Na jednom z jejich
    nejpozoruhodnějších společných
  • 00:15:56 projektů
    to můžeme snadno postřehnout.
  • 00:16:00 Jsme zpátky
    u skupiny broumovských kostelů.
  • 00:16:04 Kryštof ke spolupráci
    vyzval svého syna,
  • 00:16:07 kterému chtěl
    předat své znalosti.
  • 00:16:09 Ale záhy zjistil,
    že už jej nemá čemu učit.
  • 00:16:13 Vidíme to
    na těch broumovských kostelech,
  • 00:16:16 jejichž autorem je právě Kylián.
    Jejich tvarosloví
  • 00:16:20 vychází z otcova odkazu, který
    však rozvinul takovým způsobem,
  • 00:16:25 že obyčejné venkovské kostelíky
    doslova roztančil.
  • 00:16:31 Nebyl to jen vliv otce,
    co Kyliána formovalo.
  • 00:16:35 Procestoval velkou část Evropy,
    viděl všechna významná
  • 00:16:39 architektonická díla té doby,
    Itálii znal jako málokdo z Čech,
  • 00:16:43 byl všude tam,
    kde baroko kvasilo.
  • 00:16:46 Pozoroval, vstřebával, učil se
    a především se inspiroval.
  • 00:16:52 Když se vrátil zpátky do Prahy,
    už věděl, že změní její tvář.
  • 00:17:08 Stověžaté Praze dominuje
    neopakovatelným způsobem
  • 00:17:11 největší hradní komplex na světě,
  • 00:17:14 ale ve skutečnosti je tou
    nejvýraznější dominantou kostel.
  • 00:17:28 Chrám svatého Víta,
    hlavní katedrála celé země.
  • 00:17:32 I když má Praha stovky kostelů,
  • 00:17:35 v celosvětovém povědomí
    jsou už jen další dva.
  • 00:17:40 Oba jsou dílem
    Kyliána Ignáce Dientzenhofera.
  • 00:17:46 Kupole je tím,
    co se každému vybaví,
  • 00:17:49 když si představí
    pražskou Malou Stranu.
  • 00:17:52 Na levém břehu Vltavy
    postavil Kylián barokní chrám,
  • 00:17:55 zasvěcený svatému Mikuláši.
    Na jeho místě stával
  • 00:17:59 renesanční kostel a hned vedle
    románská rotunda svatého Václava.
  • 00:18:03 Kylián měl původně
    kostel jen barokně přestavět,
  • 00:18:07 což byl úkol,
    který rozpracoval už jeho otec.
  • 00:18:10 Syn na něj sice navázal,
    ale kompletně jej přepracoval.
  • 00:18:15 Povedlo se mu přesvědčit radní,
    že mnohem lepší bude
  • 00:18:18 obě historické stavby zbourat
    a postavit kostel nový.
  • 00:18:23 Věděl, že poloha kostela v rámci
    města je natolik výjimečná,
  • 00:18:27 že podobná příležitost
    změnit pražské panorama
  • 00:18:31 se už nebude opakovat.
  • 00:18:36 Postavil obrovský chrám,
    jaký byl do té doby k vidění
  • 00:18:40 snad jen v Římě, jehož kupole
    čněla vysoko nad všechny
  • 00:18:44 městské paláce v okolí,
    stejně jako vysoká věž zvonice.
  • 00:19:05 Také nejznámější kostel
    na pravém břehu Vltavy
  • 00:19:08 je dílem Dientzenhofera mladšího.
  • 00:19:11 A taky je to
    kostel svatého Mikuláše.
  • 00:19:14 Na Staroměstském náměstí.
  • 00:19:20 Uvnitř zaujme velký lustr
    ve tvaru carské koruny
  • 00:19:24 se zavěšeným křišťálovým křížem.
  • 00:19:27 Byl darem
    ruského cara Alexandra II.
  • 00:19:31 a váží skoro půl druhé tuny.
  • 00:19:33 Vyrobili jej skláři v Harrachově.
  • 00:19:39 Kostel má za sebou
    velmi pohnutou historii,
  • 00:19:42 během které byl odsvěcen
  • 00:19:44 a sloužil mimo jiné
    i jako sklad sena.
  • 00:19:48 Nebo se v jeho kupoli
  • 00:19:50 producírovali na lanech
    provazochodci.
  • 00:19:58 Okna, kterými dovnitř vstupují
    štychy světelných kuželů,
  • 00:20:02 aby každou chvíli
    osvítily něco jiného,
  • 00:20:05 jsou posazena záměrně vysoko.
    Proto se nám může zdát,
  • 00:20:09 jako by byl interiér
    divadelně nasvícen.
  • 00:20:13 Mělo to ale
    i svůj pragmatický důvod.
  • 00:20:18 Kostel je přímou součástí
    Staroměstského náměstí
  • 00:20:22 teprve od bombardování Prahy
    na konci války.
  • 00:20:26 Do té doby bylo průčelí kostela
    vidět jen z úzké ulice.
  • 00:20:34 Proto jsou sochy
    na průčelí mírně nakloněné,
  • 00:20:37 aby na ně lidé z ulice
    vůbec mohli vidět.
  • 00:21:01 Kylián Ignác uměl strhnout
    do detailů promyšleným velechrámem
  • 00:21:06 stejně jako venkovským kostelem.
    V Dobré vodě u Českých Budějovic
  • 00:21:10 Kylián znovu navazuje
    na otcův ovál, ale po svém.
  • 00:21:14 Celá stavba působí natolik
    celistvým, kompaktním dojmem,
  • 00:21:18 že ani tak nápadný tvar,
    jakým ovál je,
  • 00:21:21 nemusíme na první pohled
    vůbec postřehnout.
  • 00:21:31 S tímto velikánem evropského baroka
    se rozloučíme v jednom z hlubokých
  • 00:21:35 a širokých údolí,
    která rozčleňují opukovou plošinu
  • 00:21:39 Džbánu na pomezí
    středních a severních Čech.
  • 00:21:43 Stojí v něm
    už téměř tisíc let klášter,
  • 00:21:46 který byl mnohokrát přestavován,
    ničen, obnovován a znovu ničen.
  • 00:21:53 Kostel bývalého kláštera
    má v historii barokní architektury
  • 00:21:56 naprosto jedinečné místo.
  • 00:21:59 Kylián v něm cituje
    své slavné kolegy -
  • 00:22:02 Kaňku, Alliprandiho a samozřejmě
    také svého otce Kryštofa.
  • 00:22:07 Fasáda průčelí
    pak nejvíc upomíná na tvorbu
  • 00:22:10 Jana Blažeje Aichela Santiniho,
  • 00:22:13 ale ve skutečnosti se v tomto
    případě o žádný odkaz nejedná.
  • 00:22:17 Ročovský klášter je unikátní tím,
    že byl v baroku přestavěn
  • 00:22:21 hned dvakrát.
    Poprvé se toho úkolu ujal Santini
  • 00:22:25 a o několik let později
    Dientzenhofer. Dva největší.
  • 00:22:35 Evropa 18.století
    byla zachvácena barokní horečkou.
  • 00:22:40 Jako by se lidé
    nemohli nabažit emocí a krásy,
  • 00:22:44 kontrastů živých barev,
    oblých linií,
  • 00:22:47 robustních forem a monumentality.
  • 00:22:51 V Čechách a na Moravě
    působilo mnoho mistrů.
  • 00:22:55 Díky příležitostem, které
    přinesla doba a její vítězové,
  • 00:22:59 mohli rozvinout a uplatnit
    své talenty a realizovat plány,
  • 00:23:03 které byly stejnou měrou
    propočítané jako vysněné.
  • 00:23:50 Je zde ale ještě jeden architekt,
    na kterého neustále narážíme.
  • 00:23:55 A ten se všem kategoriím vymyká.
  • 00:23:59 Santini dal baroku nový rozměr.
    Pochopení výjimečnosti jeho díla
  • 00:24:04 je jednou
    z nejúchvatnějších zkušeností,
  • 00:24:07 které nám
    naše kulturní krajina může dát.
  • 00:24:11 Dokázal svojí architekturou
    spojit svět hmotný
  • 00:24:15 s tím nehmotným, protože se
    mu podařilo zachytit tajemství.
  • 00:25:14 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2019

Související