iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 10. 2016
00:40 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
3509
zhlédnutí

Terra musica

Svatováclavský hudební festival

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Terra musica

  • 00:00:32 VÁŽNÁ HUDBA
  • 00:01:06 ZPĚV V LATINĚ
  • 00:03:28 -Všechny koncerty realizujeme
    v sakrálních prostorách
  • 00:03:32 na celém území
    Moravskoslezského kraje.
  • 00:03:35 Od počátku nebylo podstatné,
  • 00:03:38 abychom naplnili hudbu
    v kostelích v Ostravě,
  • 00:03:41 ale hlavní myšlenkou bylo jít
    do celého moravskoslezského regionu,
  • 00:03:46 a to i do malých zapadlých vesniček,
    které jsme měli ověřené,
  • 00:03:51 že jsou půvabné
    a mají krásné akustické prostory.
  • 00:03:54 Vždycky se snažíme vycházet
    ze samotného prostoru.
  • 00:03:59 Ve velkých katedrálách
    se snažíme pořádat
  • 00:04:03 velké koncerty
    oratorního charakteru
  • 00:04:06 a naopak v malých kostelíčcích děláme
    komorní koncerty a sólové recitály.
  • 00:05:19 -Když jsem přijel před dvěma lety
    poprvé do Ludgeřovic
  • 00:05:23 a vlezl jsem do toho kostela,
    především mě šokoval jeho rozměr.
  • 00:05:30 Nečekal jsem,
    že tady bude takový chrám.
  • 00:05:33 Říkal jsem si, pro pána krále,
    kdo přijde?
  • 00:05:37 My jsme přece hráli Komenského
    a už ta tátova muzika,
  • 00:05:41 to není zrovna mainstream.
  • 00:05:43 To je muzika poměrně
    moderní a divoká.
  • 00:05:46 A Komenského text stejně jako kniha
    Job není úplně lehce stravitelné.
  • 00:05:54 Musíte si zvyknout na ten jazyk
    a stavbu vět.
  • 00:05:58 Když to chviličku posloucháte,
    přivyknete a zalíbí se vám to.
  • 00:06:02 Ale musíte mít chvilku času.
  • 00:06:05 A mě překvapilo,
    že festival si vychoval tolik diváků,
  • 00:06:09 že všechny koncerty jsou vyprodané.
  • 00:06:12 To je čest.
  • 00:06:14 VARHANNÍ SKLADBA
  • 00:06:34 -V případě Ostravy se vždycky
    nějak objeví průmysl,
  • 00:06:39 protože Ostravu bez průmyslu
    a uhlí si nedovedu představit.
  • 00:06:47 A i v sakrální architektuře se uhlí
    a průmysl nějakým způsobem objevují.
  • 00:06:53 Protože do 19. století se jednalo
    o maloměstský kraj.
  • 00:06:58 Největším dílem zde byl
    kostel sv. Václava,
  • 00:07:04 původem gotický chrám ze 14. století
    později barokizovaný,
  • 00:07:10 který postačoval malému městečku.
  • 00:07:14 Moravská Ostrava v polovině 19. stol.
    měla něco přes 2000 obyvatel.
  • 00:07:19 Najednou přišel urbanizační proces
    související s průmyslem
  • 00:07:24 a město získává desítky tisíc
    nových obyvatel.
  • 00:07:29 Ale nejen Moravská Ostrava.
  • 00:07:31 Týkalo se to Přívozu, Vítkovic,
    tehdejší Polské Ostravy.
  • 00:07:36 Zkrátka průmyslový boom
    zapříčinil nárůst počtu obyvatelstva
  • 00:07:42 a s tím souvisely
    nejrůznější problémy.
  • 00:07:46 Nárůst kriminality, alkoholismu apod.
  • 00:07:50 Tehdejší společnosti se zdálo,
    že jedním ze způsobů, jak to řešit,
  • 00:07:57 je posílení náboženského smýšlení,
    tedy potřeba budovat chrámy.
  • 00:08:04 A v období od 80. let 19. století
    až do 1. světové války
  • 00:08:11 vznikla řada kostelů,
  • 00:08:13 které dodnes tvoří duchovní osy
    jednotlivých ostravských čtvrtí,
  • 00:08:20 které však tehdy byly
    samostatné obce.
  • 00:08:23 VARHANNÍ SKLADBA
  • 00:19:21 -Hudba Petra Ebena mě provází
    po celý můj profesní varhanní život.
  • 00:19:27 Mohl bych říci,
    že díky hudbě Petra Ebena
  • 00:19:30 jsem se vůbec vypravil na svou
    profesionální varhanní dráhu
  • 00:19:35 a měl jsem tu možnost
    a vlastně i dar,
  • 00:19:37 že jsem mohl přímo s autorem na
    mnohých jeho skladbách spolupracovat.
  • 00:19:42 Jeho cyklus Job byl
    jedním z centrálních projektů,
  • 00:19:47 u kterých jsem s Petrem Ebenem
    konzultoval jeho a své představy.
  • 00:19:54 Tak se to rodilo.
  • 00:19:56 -Když jsem byl kluk, můj pokoj,
    kde jsem spal,
  • 00:20:02 sousedil s tátovou pracovnou.
  • 00:20:05 Táta mi vždycky nechával otevřenou
    nějakou škvírku, kudy šlo světlo.
  • 00:20:10 Byl jsem bázlivé dítě.
    A s tím světlem šla i muzika.
  • 00:20:13 Táta většinou psal v noci,
  • 00:20:15 takže já jsem většinu jeho věcí
    znal hluboko před tím,
  • 00:20:19 než došlo k premiéře.
  • 00:20:21 Z krátkých útržků,
    jak jsem si to pamatoval při usínání.
  • 00:20:26 Je to zvláštní,
    když hrajeme takovou věc,
  • 00:20:30 mám vždy pocit, že jsme tu spolu.
  • 00:20:34 Je to hodně emotivní,
    musím říct.
  • 00:20:48 -My jsme vybírali
    z barokního repertoáru,
  • 00:20:52 který se sem do kostela hodí,
  • 00:20:54 ale zároveň jsme chtěli
    něco nevšedního.
  • 00:20:57 Něco hodně virtuózního.
  • 00:21:00 A to je v rámci baroka
    hodně těžké najít.
  • 00:21:03 Já jsem před časem objevil
    Locatelliho houslové koncerty.
  • 00:21:07 Zazní jeden z jeho koncertů,
    konkrétně poslední dvanáctý,
  • 00:21:11 který je nesmírně těžký.
  • 00:21:13 Je to předchůdce Niccola Paganiniho.
  • 00:21:15 Sám Paganini od něj hodně čerpal.
  • 00:21:17 Dokonce mu vzal některá témata,
    jako např. slavné Caprice 24.
  • 00:21:22 Posluchači se z tohoto ohledu
    mají na co těšit,
  • 00:21:25 protože je to velmi těžká záležitost.
  • 00:21:28 A myslím, že i hezká.
  • 00:23:29 Ostrava je na tom podobně
    jako jiná města v ČR.
  • 00:23:33 Nemá velký koncertní sál.
  • 00:23:38 I sál, ve kterém hraje filharmonie,
    byl původně estrádním sálem.
  • 00:23:43 Chrámy jsou tedy výhodným místem,
    kde může zaznívat hudba.
  • 00:23:49 Je to nový způsob jejich využití
    a myslím si,
  • 00:23:56 že se velice dobře prolíná
    s jejich architektonickým utvářením.
  • 00:24:03 Kdysi se hudba provozovala
    vyloženě při mších.
  • 00:24:08 V 19. století se nestalo,
  • 00:24:11 že by někdo uspořádal
    koncert v kostele.
  • 00:24:14 Hudba v souvislosti se mší byla
    vždy důležitou součástí architektury.
  • 00:24:22 U sakrální architektury se pracovalo
    s akustikou
  • 00:24:26 a za ta staletí zkušeností
    v kostelech
  • 00:24:32 se podařilo akustiku
    velmi dobře zvládnout.
  • 00:24:36 Mnohem lépe
    než ve světských budovách.
  • 00:25:52 POTLESK
  • 00:25:54 Skryté titulky: Věra Šimarová
    Česká televize, 2016

Související