iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 4. 2010
16:40 na ČT2

1 2 3 4 5

50 hlasů
12834
zhlédnutí

Zasvěcení

Jezuité

26 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zasvěcení - Jezuité

  • 00:00:16 Řád Tovaryšstva Ježíšova byl
    založen na obranu, šíření
  • 00:00:18 a upevňování katolické víry
    r. 1534 Ignácem z Loyoly.
  • 00:00:23 Kupodivu jen málokterému
    společenství se v dějinách
  • 00:00:26 dostalo tolik příkrých odsudků.
  • 00:00:28 Co ale vlastně víme o řádu,
    který má ve štítě heslo AMDG?
  • 00:00:35 To jezuitské heslo AMDG:
  • 00:00:39 "Ad maiorem Dei gloriam"
    K větší Boží slávě -
  • 00:00:42 to nějak vždycky charakterizovalo
    tu naši snahu chápat svět
  • 00:00:48 jako Boží dílo a žít a pracovat
    tak, aby to opravdu bylo
  • 00:00:55 k chvále toho,
    od koho to dílo vyšlo.
  • 00:01:02 Tzn. i učit lidi žít tak,
    aby to bylo k chvále Boží
  • 00:01:06 a vlastně i k užitku člověka.
  • 00:01:11 Řád vznikl ze skupiny sympatizantů,
    kteří se shromáždili
  • 00:01:16 kolem sv. Ignáce v Paříži,
    když tam studoval teologii.
  • 00:01:21 Tito lidé se rozhodli, že svůj
    život prožijí ve službě evangelia,
  • 00:01:28 ve službě Ježíše Krista.
  • 00:01:30 A to tak, že se vzdají pozemského
    zajištění, nějakých rent
  • 00:01:35 a dědictví, tzn. že budou žít
    v té hmotné nejistotě.
  • 00:01:39 A že budou kázat Boží slovo,
    hlásat evangelium.
  • 00:01:44 Papež Pavel III. stvrdil
    Tovaryšstvo 27. září 1540.
  • 00:01:48 Neobyčejně životaschopný jezuitský
    řád se měl podílet na obrodě
  • 00:01:52 římské církve.
  • 00:01:54 K tomu pomáhalo zaměření
    na školskou, misijní
  • 00:01:57 a katechetickou činnost.
  • 00:02:00 Jezuité vlastně od samého začátku
    neměli zvláštní řeholní oděv.
  • 00:02:04 Ignác a jeho bratři se rozhodli,
    že budou chodit v tom,
  • 00:02:09 v čem chodí kněží v té dané zemi,
    v které zrovna působí.
  • 00:02:15 A protože kněží v této zemi se
    skutečně oblékají civilně,
  • 00:02:23 tak toto je vlastně také můj
    řeholní oděv, dá se říci.
  • 00:02:26 Jezuité také nepoužívají žádná
    řeholní jména, používají jenom
  • 00:02:30 svá křestní nebo biřmovací jména.
  • 00:02:33 To proto, že tato tradice se nikdy
    v jezuitském řádu nezavedla.
  • 00:02:42 Jediným voleným představeným řádu
    je generální představený,
  • 00:02:47 ten nejvyšší představený.
  • 00:02:49 Všichni další představení
    jsou potom jmenováni.
  • 00:02:55 Tovaryšstvo má potom schopnost
    jakési pružnosti a akčnosti.
  • 00:03:04 Jezuité, na rozdíl od mnoha dalších
    řádů, především např. mnišských
  • 00:03:08 spiritualit, nemá pravidelnou denní
    modlitbu v choru.
  • 00:03:13 Jezuité se samozřejmě modlí
    ten tzv. breviář neboli modlitbu
  • 00:03:17 církve, ale modlí se ho soukromě.
    Každý člověk zvlášť.
  • 00:03:22 Mají samozřejmě jednou za den
    nějakou modlitbu, tak proto je
  • 00:03:27 vlastně velmi obtížné mluvit
    o denním řádu jezuity.
  • 00:03:31 Každý jezuita si ho musí nastavit
    sám, podle toho, kde právě působí.
  • 00:03:39 Jezuita Petr Kanizius usoudil,
    že vyslání jezuitů do převážně
  • 00:03:43 utrakvistických Čech je možné.
  • 00:03:45 Svatý Ignác tedy poslal do Prahy
    12 bratří, aby se stali vzpruhou
  • 00:03:49 zdejších katolíků.
  • 00:03:53 Ignác tenkrát posílal těmto
    jezuitům, kteří přišli do Prahy,
  • 00:03:57 instrukce, které podle mě jsou
    v mnohém aktuální do dnešní doby.
  • 00:04:01 Ignác např. píše, že nemají
    někoho silou přesvědčovat,
  • 00:04:06 nemají nikoho nutit k tomu,
    aby se obrátil, ale především,
  • 00:04:12 že mají pozitivně ukazovat,
    že skutečně katolická víra
  • 00:04:18 je něčím, co stojí za to žít,
    co skutečně stojí za to následovat.
  • 00:04:27 Jezuitský řád byl r. 1773 zrušen.
    Na celém světě a navěky.
  • 00:04:32 Navěky ovšem znamenalo do r. 1814.
  • 00:04:35 Tehdy byl řád obnoven a jezuité
    se postupně do Čech navraceli.
  • 00:04:39 Do Prahy přišli r. 1866
    ke svatému Ignáci.
  • 00:04:44 Tohle dobrodiní, zrušení našeho
    řádu a pak to znovuobnovení,
  • 00:04:49 pro každého jezuitu je příležitostí
    nespoléhat se tolik
  • 00:04:55 na pomoc mocných, na pronikání
    do vlivných vrstev společnosti.
  • 00:05:01 Téměř být lobbisty, to, co by se
    dalo považovat, že byli jezuité
  • 00:05:06 v tom prvním období.
  • 00:05:09 Ale snažit se být skutečně
    těmi chudými, ale zároveň aktivními
  • 00:05:14 učedníky Ježíše Krista.
  • 00:05:17 Je potřeba ovšem říct, že se
    jezuité dostali do situace,
  • 00:05:23 kdy náboženství a víra byly
    využívány, do značné míry
  • 00:05:29 až zneužívány, k politickým cílům.
  • 00:05:34 Náboženství přestávalo být takovým
    nezávislým fenoménem,
  • 00:05:40 který by vlastně měl ovlivňovat
    politiku. Spíš politika ovlivňovala
  • 00:05:46 náboženství, nebo ho využívala.
  • 00:05:51 A jezuité, jako synové doby,
    se ne vždycky dokázali tomuto
  • 00:05:55 pokušení a nebo tlaku ubránit.
  • 00:06:00 Nejvíce je ten nátlak spojen
    tzv. s misionáři,
  • 00:06:03 kteří procházeli také Čechami.
  • 00:06:06 A to jméno, které nejčastěji
    vystane, je Antonín Koniáš.
  • 00:06:10 Ani nemám chuť obhajovat třeba
    to Koniášovo pálení knih,
  • 00:06:15 které jeho současníci
    pak vyzdvihovali.
  • 00:06:19 Je to osobnost, která byla
    problematická pro tu svou dobu
  • 00:06:23 a pro všechny ty zápasy,
    které se tehdy odehrávaly.
  • 00:06:28 Ten rozdíl mezi 1. a 2.
    tovaryšstvem je poznat
  • 00:06:31 i v dějinách českých jezuitů
    ve 20. století.
  • 00:06:35 Protože oba totalitní režimy,
    tak jako ostatní křesťany
  • 00:06:41 a jiné svobodomyslné lidi,
    tak pronásledovali i jezuity.
  • 00:06:46 Několik z nich trpělo jak
    v koncentračních táborech,
  • 00:06:50 tak pak mnozí v těch komunistických
    vězeních.
  • 00:06:54 Vzpomenu publicistu Adolfa Kajpra,
    který působil tady v Praze,
  • 00:06:59 byl za nacistů kvůli své publikační
    činnosti vězněn v Dachau,
  • 00:07:05 v Matthausenu, a potom za komunistů
    byl v tom 1. exemplárním procesu
  • 00:07:12 s řeholníky odsouzen a zemřel
    v leopoldovském vězení v r. 1959.
  • 00:07:22 Oni si pak spočítali,
    že za těch 40 let průměrně
  • 00:07:25 na 1 českého jezuitu připadlo
    asi 7,5 let ve vězení.
  • 00:07:34 Jezuité nikdy neměli a nemají
    nějaké další instituce,
  • 00:07:37 které by byly pod jejich správou.
    Ani ženskou větev, ani 3. řády.
  • 00:07:41 Ale ignaciánská spiritualita
    přesahovala i na další lidi,
  • 00:07:45 kterým jezuité ponechávali
    samostatnost a jen jim poskytli
  • 00:07:48 inspiraci tímto duchem.
  • 00:07:50 Hlavním spirituálním východiskem
    Tovaryšstva Ježíšova
  • 00:07:53 jsou duchovní cvičení
    podle sv. Ignáce z Loyoly.
  • 00:07:57 Jež mají přivádět k opravdovému
    poznání Boha i sebe samého.
  • 00:08:01 Nejsou určeny jen pro jezuity,
    ale pro všechny křesťany,
  • 00:08:04 především ty, kteří se chtějí
    rozhodovat o svém
  • 00:08:06 životním povolání.
  • 00:08:11 V exerciciích bývá naším zvykem,
    že zůstaneme sedět,
  • 00:08:14 ač na obětování vstáváme.
  • 00:08:16 Takže pokud vám to nevadí,
    tak vás poprosím, abyste si sedli.
  • 00:08:25 - ZPÍVÁ -
  • 00:08:32 Hlavním prvkem ignaciánské
    spirituality jsou vlastně tradiční
  • 00:08:36 exercicie, takové přednášené,
    kdy skutečně každý den si lidé
  • 00:08:42 vyslechnou přednášku, která je vždy
    motivovaná biblickým úryvkem.
  • 00:08:48 A mají právě v rámci této přednášky
    jakýsi impuls
  • 00:08:54 pro vlastní rozjímání.
  • 00:08:58 Snažíme se o tu hloubku,
    jakési vzdělání,
  • 00:09:02 a nebojíme se subjektivity.
  • 00:09:06 400 let to docela dobře funguje.
  • 00:09:07 A my zjišťujeme,
    že to funguje docela dobře
  • 00:09:10 i pro současného člověka.
  • 00:09:17 Kromě těch klasických ignaciánských
    exercicií se snažíme používat
  • 00:09:21 různé jiné prostředky.
  • 00:09:23 Je to např. film, jsou to
    kreativní exercicie.
  • 00:09:30 Kontemplujeme tedy filmový příběh.
  • 00:09:32 To, co nám ten příběh nabízí,
    by se mělo nějak setkávat
  • 00:09:35 s naším životem, a zároveň nám
    zprostředkovat něco o vztahu
  • 00:09:39 člověka s Bohem.
  • 00:09:42 Většinou vybíráme filmy, které
    nejsou explicitně náboženské,
  • 00:09:45 které ale obsahují nějaké téma,
    které je hluboce existenciální.
  • 00:09:51 A které právě s tím tématem
    vztah člověka, Boha a člověka
  • 00:09:55 a jeho místo ve světě, souvisí.
  • 00:10:03 Já myslím, že jezuité se vždycky
    snažili čerpat ze své doby
  • 00:10:09 a z podnětů toho, co jim přináší
    svět v tu danou chvíli.
  • 00:10:14 A současný svět je postaven
    na médiích a vizualitě.
  • 00:10:20 Člověk se vlastně od rána
    do večera neustále
  • 00:10:22 potkává s obrazy.
  • 00:10:24 A těmi obrazy je zaplaven,
    nejen doma, ale i v metru,
  • 00:10:28 v dopravních prostředcích
    a na ulici.
  • 00:10:31 Neustále je atakován vizualitou,
    takže se není co divit,
  • 00:10:35 že jezuiti dospěli k tomu,
    že vlastně film by mohl být
  • 00:10:39 podnětem pro to, jak současnost
    interpretovat a jak poznávat
  • 00:10:43 člověka, svět a Boha.
  • 00:10:47 Misie, poslání, navazovaly
    obecně vzato na práci apoštolů.
  • 00:10:51 Mnozí jezuité chtěli položit,
    a často položili, život při službě
  • 00:10:55 Bohu v nebezpečných a dosud
    neznámých krajích.
  • 00:10:58 Např. v Číně, Japonsku,
    v Jižní Americe.
  • 00:11:04 Jezuitský řád sice není misijní,
    který by byl založen kvůli misiím,
  • 00:11:09 ale tak dobrá třetina členů
    Tovaryšstva Ježíšova
  • 00:11:13 pracuje v misiích.
  • 00:11:19 Na Dálném východě, kde se jezuité
    jako první křesťanští misionáři
  • 00:11:23 setkali s vyspělými a sebevědomými
    kulturami. To bylo hlavně
  • 00:11:28 v Japonsku a Číně, kde jezuité
    získali přístup i na císařský dvůr.
  • 00:11:36 Právě proto, že pěstovali
    matematiku, kartografii, astronomii
  • 00:11:43 a vědy, které tehdy Číňané
    vysoce hodnotili...
  • 00:11:50 ...a v nich takového rozvoje
    nedosáhli.
  • 00:11:55 Odjel jsem do Japonska
    ještě jako student.
  • 00:11:58 Víte, naši mají tu správnou
    představu, že do takové země,
  • 00:12:04 jako je Japonsko, poslat lidi
    co nejmladší, aby se naučili
  • 00:12:09 tu řeč, dokud ještě ten mozeček
    je měkký a tak.
  • 00:12:15 Napřed na nás čekala taková
    dvouletá škola japonštiny.
  • 00:12:19 To bylo, jako kdybyste byl dostal
    za trest 2 roky odnětí svobody.
  • 00:12:26 Poněvadž my jsme biflovali
    od rána do večera 2 roky
  • 00:12:30 japonskou konverzaci, čtení,
    psaní...
  • 00:12:36 Pak jsem tam 2 roky ještě působil
    jako takový "tiutor" pro naše
  • 00:12:43 japonské studenty,
    kteří studovali filosofii.
  • 00:12:49 A od té doby jsem pak působil
    jako pedagog na katolické
  • 00:12:56 univerzitě v Tokiu,
    kterou jezuiti založili.
  • 00:13:03 A jak to tak bývá v misiích, každý
    má takové 2 - 3 povolání najednou,
  • 00:13:09 tak jsem také pracoval v diecézním
    semináři, výchova japonského kléru,
  • 00:13:19 na univerzitě starost o plánování
    a stavbu nové centrální
  • 00:13:25 univerzitní knihovny.
  • 00:13:27 Pak jsem byl také univerzitním
    kaplanem.
  • 00:13:37 Minulý rok jsem měl tu příležitost
    působit nějaký čas v jedné indické
  • 00:13:42 misii, která patří jezuitskému
    řádu. Je to v podstatě misie,
  • 00:13:48 která působí mezi tzv. dality,
    čili lidmi, kteří jsou takzvaně
  • 00:13:53 nedotknutelní, kteří jsou skutečně
    vytlačeni na okraj společnosti.
  • 00:13:58 V té situaci toho kastovního
    systému jsou jaksi determinováni
  • 00:14:04 rodově, takže se z toho nemůžou
    vymanit jinak, než že skutečně
  • 00:14:10 dostanou lepší vzdělání a budou se
    snažit ztratit ve městech,
  • 00:14:15 kde už ten kastovní systém
    nepůsobí v tak velké míře.
  • 00:14:21 Vzdělání, to v podstatě prvním
    jezuitům a nám dnes slouží
  • 00:14:24 také jako prostředek.
  • 00:14:26 Prostředek k tomu, abychom dokázali
    lidi zaujmout nebo jim také ukázat,
  • 00:14:33 že není nějaký zvláštní velký
    protiklad mezi světem víry
  • 00:14:40 a světem vědění, ačkoli se to
    na první pohled mnoha lidem zdá.
  • 00:14:54 Jezuité vlastně se od samého
    začátku začali věnovat školství.
  • 00:14:59 Ale to vlastně vzniklo trochu
    náhodou, protože jezuité neměli
  • 00:15:05 vzdělání a školství jako
    své hlavní poslání.
  • 00:15:09 Jezuité chtěli především hlásat
    Boží slovo.
  • 00:15:13 Původně se chtěli pustit
    do Jeruzaléma a dobýt Svatou zemi
  • 00:15:17 pro křesťanský svět.
    Ale to tehdy nebylo možné.
  • 00:15:22 Tak přišli na takovou novou
    alternativu - nabídli se papeži,
  • 00:15:26 ať je pošle, kam chce.
  • 00:15:30 Během Tridentského koncilu,
    na který byli jezuité pozváni,
  • 00:15:33 usoudil papež, že jsou vhodnými
    adepty na budování katolického
  • 00:15:36 školství, ke kterému koncil
    vyzýval.
  • 00:15:39 Především k formování kněží.
  • 00:15:45 Jezuitské školství, které se
    vyvinulo do své podoby
  • 00:15:51 na konci 16. století, v podstatě
    v dané době představovalo
  • 00:15:55 nejpokrokovější
    a nejpropracovanější model
  • 00:15:58 školského systému.
  • 00:15:59 Navázalo na humanistické školství
    a využilo všech poznatků,
  • 00:16:04 co se týká dobové pedagogiky,
    založené na memorování, opakování,
  • 00:16:09 a soutěživosti studentů.
  • 00:16:13 Velice zajímavým momentem
    ve vyučování je také
  • 00:16:16 školské divadlo.
  • 00:16:18 Není to zase novinka, kterou by
    přinesli jezuité, ale oni ji
  • 00:16:21 propracovali do velké dokonalosti.
  • 00:16:24 Hrálo se latinsky, veršovaně,
    na nejrůznější náměty,
  • 00:16:29 od náboženských motivů
    až po historická dramata.
  • 00:16:35 - MLUVÍ LATINSKY -
  • 00:16:50 Škola Nativity - to je výsledek
    naší snahy znovu se vrátit
  • 00:16:56 v dnešní době na pole výchovy
    a vzdělávání mladých lidí.
  • 00:17:05 Náš pan prezident školy Nativity
    v Děčíně Josef Horehleď se
  • 00:17:10 inspiroval při svých cestách
    do Ameriky.
  • 00:17:13 Přivezl si tuhle myšlenku
    s sebou do Čech.
  • 00:17:19 Rozhodl se, že by tady ta škola
    měla smysl.
  • 00:17:22 Takže jsme 2. stupeň
    základní školy pro děti nadané,
  • 00:17:26 a zároveň něčím znevýhodněné.
  • 00:17:29 To nadání se dá chápat
    jako potenciál studovat
  • 00:17:32 na střední škole.
  • 00:17:34 A to znevýhodnění, těch je celá
    řada, já můžu některé vyjmenovat:
  • 00:17:39 speciální poruchy učení
    nebo různé sociální problémy.
  • 00:17:47 Zkrátka jsou to všechno děti,
    které potřebují individuální péči,
  • 00:17:51 malý kolektiv, malé prostředí,
    aby se dokázaly rozvinout.
  • 00:18:01 Jednou z vlastností, kterou má
    ta škola, je integrovat minority
  • 00:18:04 do majoritní společnosti.
  • 00:18:06 Je tam velká skupina Romů
    a také Vietnamci.
  • 00:18:09 Naskytla se taková příležitost,
    že k nám mohou přijít právě
  • 00:18:14 vietnamské sestry, které by byly
    schopnější oslovit tu vietnamskou
  • 00:18:20 komunitu, protože zatím se to
    vůbec nám Čechům nedaří.
  • 00:18:24 Je to jazykový handicap.
  • 00:18:34 - MLUVÍ ANGLICKY -
  • 00:18:46 Když sem dítě jde, tak vlastně
    předpokládáme v této oblasti
  • 00:18:50 spíše nevěřící děti.
  • 00:18:52 A jakákoli povinnost chodit
    na náboženství bych čekal,
  • 00:18:54 že je spíše odradí.
  • 00:18:56 Proto to nechám na jejich
    dobrovolnosti.
  • 00:18:58 Vlastně překvapivě i nevěřící děti
    se přihlásily na náboženství
  • 00:19:01 a chodí na ně.
  • 00:19:04 Hlavně na začátku jsme se setkali
    s velkou nedůvěrou v této oblasti.
  • 00:19:08 Lidi nerozlišují např. pojem
    jehovista a jezuita.
  • 00:19:16 Všechno, co má název křesťanský,
    toho se bojí.
  • 00:19:20 Mají pocit, že budeme dětem
    tzv. vymývat mozky.
  • 00:19:24 Až teprve tou praxí a zkušeností
    se dostává do povědomí lidí,
  • 00:19:30 že to je škola, která k ničemu
    děti nenutí, která vlastně staví
  • 00:19:35 na křesťanských hodnotách.
  • 00:19:38 Jedeme vlastně podle osnov
    víceletých gymnázií.
  • 00:19:42 To, čím se Nativity liší,
    je počet žáků ve třídě.
  • 00:19:46 Tady je vlastně 12 dětí ve třídě.
    Je to malý kolektiv.
  • 00:19:51 A taky se liší tím,
    že má povinný Školní klub.
  • 00:19:55 Takže ta škola trvá
    až do půl šesté do večera.
  • 00:19:58 Ten Školní klub je složený
    z mnoha paralelních kroužků
  • 00:20:02 a zároveň s tím probíhá doučování.
  • 00:20:05 A na konci toho Školního klubu
    je přípravná hodina,
  • 00:20:08 což je vlastně hodina,
    kdy si děti dělají domácí úkoly.
  • 00:20:12 Takže domů už jdou bez učebnic,
    bez pomůcek, jenom ten čas
  • 00:20:17 už potom stráví s rodinou.
  • 00:20:26 Víte, tady napravo od vchodu
    je taková kaple,
  • 00:20:30 kde je 5 zpovědnic.
  • 00:20:33 A pod tou mramorovou podlahou kaple
    jsou takové neviditelné výhybky.
  • 00:20:44 A tam se celý můj život dostal
    na jinou kolej.
  • 00:20:49 A když mi bylo tak 14 let,
    tak jsem se sešel tady
  • 00:20:54 u svatého Ignáce s jedním starým
    knězem, jezuitou, který se mi
  • 00:21:01 asi stal takovým duchovním otcem.
  • 00:21:05 Já jsem potřeboval někoho
    a našel jsem ho.
  • 00:21:09 Víte, on pro mě měl kus srdce,
    on o mě projevil zájem,
  • 00:21:13 staral se o mě, a tak jsem tady
    začal pobíhat kolem kostela
  • 00:21:17 s podobnými výrostky.
  • 00:21:21 A když jsem po válce maturoval,
    tak jsem si řekl, že by to byl
  • 00:21:27 způsob života, který by mi
    vyhovoval.
  • 00:21:33 A že jsou jezuiti, že nemají
    dobrou pověst v Čechách,
  • 00:21:38 to jsem ze začátku vůbec nevěděl
    a na konci mi to nevadilo.
  • 00:21:47 Ty moje východiska jsou jasná,
    jsem katolík.
  • 00:21:51 Jednou jsem se při duchovních
    cvičeních rozhodl, že bych chtěl
  • 00:21:56 svůj život dát lidem k dispozici,
    tzn. dělat nějakou smysluplnou
  • 00:22:02 práci, a to jako osoba zasvěcená.
  • 00:22:09 To jsem si rozhodl
    na duchovních cvičeních.
  • 00:22:11 A proč zrovna jezuitský řád?
  • 00:22:14 Oslovila mě tam ta kontemplace
    v akci. Být kontemplativní v akci,
  • 00:22:19 v aktivitě, třeba zrovna ve škole.
  • 00:22:21 Jakási aktivita, která ale má
    duchovní rozměr.
  • 00:22:36 Křesťanská víra vlastně od samého
    počátku byla v jakémsi napětí.
  • 00:22:40 Mezi tím poselstvím, které Ježíš
    a jeho apoštolové nechali
  • 00:22:44 této zemi nebo církvi,
    a mezi tím konkrétnem,
  • 00:22:49 mezi tím všedním životem,
    v kterém lidé žijí.
  • 00:22:54 A ten se samozřejmě mění, vyvíjí,
    a v dnešní době ještě mnohem
  • 00:22:59 rychleji než kdy jindy prožíváme
    různé transformace ve společnosti.
  • 00:23:04 Prožíváme globalizaci a celou řadu
    dalších socio-kulturních procesů,
  • 00:23:10 na které musí církev
    nutně nějak reagovat.
  • 00:23:13 A právě jezuité jsou posláni
    k tomu, aby často byli jakoby
  • 00:23:18 na té hranici, aby se snažili
    skutečně být tím mostem
  • 00:23:23 mezi sekulárním světem a tím
    duchovním světem, který vlastně
  • 00:23:28 je někdy celkem pro mnoho lidí
    zvenčí nepochopitelný.
  • 00:23:44 Nad tím, kam míří Tovaryšstvo,
    se také zamýšlelo přes 200 zástupců
  • 00:23:51 Tovaryšstva z celého světa
    začátkem loňského roku v Římě.
  • 00:23:57 Na tzv. 35. generální kongregaci.
  • 00:24:02 Chtěl bych říci, že tomu našemu
    způsobu života odpovídá to,
  • 00:24:07 že my neplánujeme příliš
    daleko do budoucna.
  • 00:24:12 Pohybujeme se jako plachetnice,
    která se netočí, kam vítr,
  • 00:24:17 tam plášť, ale která sleduje
    zásadní vanutí, kterými se pohybuje
  • 00:24:23 lidstvo, vývoj, lidský duch.
  • 00:24:31 Nás samozřejmě ubylo, jsme starci.
    Těch mladých je jako šafránu.
  • 00:24:40 Ale teď máme zas 2 v noviciátě,
    tak doufáme, že se zase odrazíme
  • 00:24:47 od dna - jak se tak pěkně říká -
    a že z toho něco bude.
  • 00:25:08 Víte, my věřící víme, že Kristova
    církev má ten slib, že zůstane,
  • 00:25:14 že brány pekelné ji nepřemohou.
    Ale ty řády a kongregace ne.
  • 00:25:21 Ty vzniknou, když je jich potřeba,
    a když jednoho dne Pánbůh
  • 00:25:28 už tenhle instrument nebude
    potřebovat, tak zaniknou.
  • 00:25:36 S tím jsme srozuměni.
  • 00:25:58 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2009

Související