Zasvěcení - Redemptoristé
-
00:00:12
Bylo před svátkem Povýšení svatého
kříže, když roku 1731 kázal -
00:00:16
Alfons Maria z Liquory
v chrámu v italské Scale. -
00:00:20
Během modlitby došlo
u něj k osvícení. -
00:00:22
Pochopil, že Bůh není jen soudce,
ale že je plný lásky, -
00:00:26
a že jeho láska přivedla na svět
Ježíše, který nás vykoupil. -
00:00:32
Alfons z Liquory jakožto kněz,
byl vysvěcen asi 8 let předtím, -
00:00:36
tam poznal bídu lidí, kteří byli
nevzdělaní, ale kteří také - 00:00:40 neměli co do úst.
-
00:00:43
Byli to chudí pastevci,
o které nikdo neměl zájem. -
00:00:46
Nebyli atraktivní, tak se rozhodl
mezi nimi zůstat. - 00:00:50 A tam založil společnost.
- 00:00:52 Konkrétně se to stalo 9. 11. 1732.
-
00:00:57
Bylo to pár takových nadšenců,
většinou jeho kamarádů. - 00:01:01 Dost tam bylo právníků jako on.
-
00:01:06
Papež Benedikt XIV. potvrdil
řeholní společnost Kongregace -
00:01:09
Nejsvětějšího Vykupitele v r. 1749
jako Kongregaci redemptoristů. - 00:01:15 Redemptor znamená Vykupitel.
-
00:01:18
Poslání redemptoristů je úzce
spjato s osobou Ježíše Krista. -
00:01:24
Snaží se pomáhat chudým, prostým
lidem ukázat cestu k Bohu, - 00:01:28 k lásce a svobodě, kterou nabízí.
-
00:01:32
Toto poslání naplňují
redemptoristé dodnes. -
00:01:44
1. generace redemptoristů se
věnovala venkovanům v okolí - 00:01:47 Neapole formou lidových misií.
- 00:01:50 Vzorem byly misie jezuitské.
-
00:01:55
Ale svatý Alfons to přetvořil
do podoby pro ty nejchudší, - 00:02:00 pro ty vesničany.
- 00:02:02 Proto i v názvu je to lidové.
- 00:02:07 Jednoduše, já vám něco vysvětlím.
-
00:02:10
Jak to je na příklad s hříchem
nepokradeš? -
00:02:16
Tak, aby ten obyčejný člověk
to pochopil. -
00:02:21
Můj profesor kazatelství říkal,
víte, někdy je potřeba něco říct -
00:02:27
takovým způsobem, aby lidé řekli,
ježkovy voči, takhle se v kostele -
00:02:33
mluvit nesmí! On řekl takové slovo,
on řekl takovou větu! -
00:02:38
To je nebezpečné. Ale oni najednou
zpozorní a řeknou si, - 00:02:42 to bude zajímavé, co řekne dál?
-
00:02:45
Já se přiznám,
že někdy jsem přeháněl. -
00:02:48
Lidé ke mně potom přicházeli
a říkali, ale ty jsi sprostý. -
00:02:52
Ale aspoň jsem věděl,
že si mě vůbec všimli. -
00:03:01
Vzpomněl jsem si dneska v noci,
největší církevní slavnost, -
00:03:05
která byla u nás, tak byly
primice nějakého Krakowicze. - 00:03:10 A máš ještě kroj po tátovi?
- 00:03:14 Ne, ten už jsem daroval.
- 00:03:17 To se předává, to se nekupuje.
-
00:03:20
Táta s mámou jsou misie,
chtěli byste svatosti smíření? -
00:03:27
-Svaté přijímání jako pomazání...?
-Vždyť už to máme nachystané. - 00:03:30 Máme, i pomazání nemocných?
-
00:03:34
Jako lidoví misionáři máme
hodně kontaktů s lidmi. -
00:03:38
Navštěvujeme pravidelně po celý
rok farnosti. Každý rok uděláme -
00:03:41
takových 15 - 20 farností nebo
duchovních obnov ve farnosti. -
00:03:48
Setkáváme se s lidmi během
devítidenního programu. -
00:03:53
Když přicházíme do té farnosti,
tak se snažíme lidem znovu -
00:03:56
připomínat to, co říká Kristus,
a snažíme se jim ukázat, - 00:04:01 že život podle písma má smysl.
-
00:04:07
Na sklonku života svatého Alfonse
vstoupili do řádu 2 lidé, - 00:04:11 kteří se stali jeho novou nadějí.
-
00:04:14
Jeden byl Tadeáš Hýbl
z Dolní Čermné na Ústeckoorlicku, -
00:04:19
to je blízko Králík, a druhý byl
Klement Hofbauer, křestním jménem - 00:04:26 Jan Hofbauer, z Tasovic u Znojma.
-
00:04:29
To byli nerozluční přátelé,
kteří spolu putovali do Říma, -
00:04:32
protože se chtěli stát kněžími,
což v Rakousku nebylo možné. -
00:04:37
Jednak pro rušení klášterů,
jednak proto, že ta katolická -
00:04:41
teologie byla něčím, co už nebylo
ani katolické, ani teologické. -
00:04:48
Tak se dostává Kongregace
redemptoristů do celého světa. -
00:04:54
A můžeme mluvit o světové řeholní
společnosti už v pol. 19. století. -
00:04:59
Zanedlouho po smrti Klementa
Hofbauera se redemptoristé -
00:05:02
dostali do Ameriky, kde se stala
jejich hlavní činností pomoc - 00:05:06 přistěhovalcům z celého světa.
-
00:05:08
K nejvýznamnějším redemptoristům
v Americe patří svatý Jan Nepomuk - 00:05:12 Neumann z Prachatic.
-
00:05:14
Pro své zásluhy byl tento kněz
roku 1979 svatořečen. -
00:05:20
Do Čech přišli redemptoristé
v roce 1853. -
00:05:23
Po několika letech hledání
se usadili především - 00:05:27 na poutních místech.
-
00:05:28
V té době, až do r. 1901, patřily
domy redemptoristů k Vídeňské -
00:05:32
provincii, až později byla
založena provincie Pražská. -
00:05:37
V současné době se Pražská
provincie skládá ze 4 domů. -
00:05:40
Svatá Hora - hlavní poutní
místo českých diecézí. -
00:05:43
Mariánská poutní místa Králíky
ve východních Čechách. - 00:05:47 Frýdek na severní Moravě.
-
00:05:49
A Tasovice - rodiště sv. Klementa
Hofbauera na jižní Moravě. -
00:05:55
Když se podíváme na tu strukturu
redemptoristů, která se nikdy -
00:05:58
moc neměnila, tak na vrcholu stojí
generální představený, který býval -
00:06:04
dříve jmenován, třeba papežem,
dnes je volen, jednou za 6 let. -
00:06:11
Ta struktura je nezávislá
na diecézním biskupovi, -
00:06:16
je přísně chierarchicky
organizovaná. -
00:06:19
A na rozdíl od těch mnišských řádů
je to struktura, která je volená. - 00:06:25 Můžeme říci, že je demokratická.
- 00:06:28 Heslo řádu je:
-
00:06:29
"Capiosa Apud Eum Redemptio" -
"Hojné je u Něho vykoupení". -
00:06:35
Je to součást jednoho žalmu,
ten znak je vlastně Kalvárie - -
00:06:38
hora, na které je kříž
a nástroj umučení. -
00:06:41
A u toho je ten nápis:
"Hojné je u Něho vykoupení". -
00:06:46
My jsme odlišní od jiných kněží,
protože akorát my a vaziliáni - 00:06:50 nosíme kolárek venku.
-
00:06:53
Ale to byla normální bílá košile,
která se vytahovala z kleriky. -
00:07:00
To, co nám předal sv. Maria Alfons,
to byl růženec. -
00:07:03
On sám byl přece rytíř, pocházel
ze šlechtické rodiny, a tam se -
00:07:09
nosil nějaký ten kord u pasu.
Tak on vyměnil ten kord za růženec. -
00:07:20
Roku 1866 dostala Kongregace
od papeže Pia IX. -
00:07:24
do opatrování ikonu Matky Ustavičné
Pomoci, která se stala jakýmsi - 00:07:29 symbolem jejich apoštolské práce.
-
00:07:32
Redemptoristé skládají jednoduché
věčné sliby. -
00:07:37
Co je dneska ta řehole?
To je makačka. - 00:07:41 To je makačka.
-
00:07:43
To je odhalování božství
v tom, co je lidské. -
00:07:53
Ale to není jenom problém
řeholního života, to je problém - 00:07:56 i rodinného, manželského života.
-
00:07:59
To je také nějaké povolání a dar,
který si člověk musí vydupat. -
00:08:04
My to máme trošku dneska
s takovou slevou. -
00:08:08
My si někdy myslíme: mám prachy,
tak si to koupím. -
00:08:15
Nemám prachy, tak si to nekoupím,
ale vezmu si leasing nebo kredit. -
00:08:19
S tím bohužel přicházejí dost často
mladí do řehole. -
00:08:24
Oni tam chtějí nějaký kredit,
leasing, si vzít, ale zároveň - 00:08:28 dost často si hrají.
-
00:08:34
Možná proto je tolik zklamaných
lidí, kteří přicházejí, odcházejí. -
00:08:38
Oni přijdou, zeptá se kluk, pane,
já bych knězem chtěl být, - 00:08:43 ale hned hledá výhody.
-
00:08:50
Když mi přijel klučina
na prázdniny, já říkám, -
00:08:54
tak dobře, tak chceš vidět,
jak žijeme, tak přijeď na měsíc. - 00:08:57 Koukneš se, jak to tam máme.
-
00:08:59
2. den po ranních modlitbách jsme
se nasnídali, dali jsme si kávu, -
00:09:04
já mu říkám, tady máš koště,
uděláme úklid kolem chalupy, -
00:09:10
protože už jsem to dávno nedělal.
Udělal to. -
00:09:15
Potom jsme malovali tam
zábradlí. Udělal to. -
00:09:19
A odpoledne mi řekl, já jsem
myslel, že ten řeholní život -
00:09:24
je o něčem jiném - že budeme sedět
pořád v kapli, že budeme sedět, - 00:09:29 debatovat, a vy tu pracujete!
-
00:09:40
Kromě lidových misií, které
zůstávají hlavní činností -
00:09:44
redemptoristů, provádějí též
duchovní cvičení, tzv. exercicie, -
00:09:48
zabývají se farní pastorací
a speciální pastorací - 00:09:51 v nemocnicích.
- 00:09:55 Náš nebeský Otče,
-
00:09:57
s důvěrou se obrátíme k Tobě,
prosíme Tě, dej, ať se přijetí -
00:10:02
těla, Tvého syna, našeho Pána
Ježíše Krista, stane naší sestře -
00:10:06
lékem k věčnému životu.
Skrze Krista... -
00:10:13
Já osobně jsem snil o tom,
že budu studovat na lékaře. - 00:10:20 Léčit, pomáhat.
-
00:10:22
Pamatuji si ten okamžik,
kdy jsem se rozhodoval o tom, - 00:10:25 co budu dělat ve svém životě.
-
00:10:33
Jel jsem do Polska na exercicie
a tam jsem právě prožil -
00:10:39
takový okamžik - to je takové
oslovení Pána Boha, které znělo: -
00:10:48
Budeš pomáhat, budeš léčit,
ale budeš řeholníkem, knězem. - 00:10:54 Tak to bude lepší.
-
00:10:57
Do konce života si budu pamatovat
slova mojí maminky, která už -
00:11:03
zemřela na rakovinu, ta mi řekla:
"Janku, čímkoli budeš v životě, -
00:11:11
ať už budeš knězem, lékařem,
kýmkoli, pamatuj, vždycky buď -
00:11:16
dobrým člověkem."
Tak se snažím takovým člověkem být. -
00:11:23
Když jsme žili doma,
tak denně jsme u nás měli sousedky. -
00:11:29
Vždycky z okolí přišly sousedky,
pokecaly jsme, žádné klepy, nic, -
00:11:33
bavily jsme se o svých rodinách,
tak pěkně. Sem nikdo nepřijde. -
00:11:38
Zaprvé jsou to samí mladí,
staří umřeli, a jsou to samí - 00:11:42 mladí a ti už nemají zájem.
-
00:11:45
Právě, že ten rodinný čas sebrala
lidem televize. - 00:11:52 Ano, nelíbí se mi to.
-
00:11:55
Stává se tu něco opačného, kde
člověk tráví sám čas s televizí. -
00:12:02
Já už jenom čekám,
až si mě Pánbůh vezme. - 00:12:05 Říkám si, asi to tam má přeplněné.
-
00:12:10
Dneska je to všechno multikulturní,
pluralitní, je to chaos. -
00:12:15
Já si myslím, že ti lidé,
postižení tím chaosem doby, -
00:12:19
to jsou ti chudí,
za kterými máme dneska jít. -
00:12:23
A ti nemají nějaké vnější
jednotné vlastnosti, -
00:12:26
mohou být chudí, bohatí, spokojení,
nespokojení, ale jsou to lidé, - 00:12:31 kteří hledají a nemohou nalézt.
-
00:12:35
Třeba tady jednou zazvonil -
to ještě když jsem byl -
00:12:38
na Svaté Hoře před Králíkami,
jeden pán, dobře oblečený. -
00:12:42
Já jsem myslel, že přišel
nějaký podnikatel dát dar - 00:12:45 na Svatou Horu.
-
00:12:47
A on se mi na té židli zhroutil,
říkal, že chce spáchat sebevraždu. -
00:12:52
Tak jsme si začali
o těch věcech povídat. -
00:12:55
Oni tak různě prožívají ty svoje
tragédie osobní i pracovní, -
00:13:00
a potom začínají vyhledávat,
byť jsou třeba nevěřící, -
00:13:05
dokonce i kněze, aby si popovídali
o svém životě. - 00:13:10 Chodíme sem na mši svatou.
-
00:13:12
Já sem asi tak třikrát do roka
chodím na duchovní obnovu, -
00:13:16
protože redemptoristé pořádají
velmi kvalitní exercicie. -
00:13:22
To je takový čas ticha, klidu -
přednášky, modlitby, všechno, -
00:13:26
co člověk potřebuje po určité době,
aby si srovnal šipky - 00:13:30 na svém kompasu.
-
00:13:32
Já, matka 3 dětí, která musí
neustále na něco reagovat, -
00:13:37
je neustále v pohybu, tak já
potřebuji po určité době potom - 00:13:41 nejvíc asi to ticho a klid.
-
00:13:45
Jsme moc rádi, že tady ten klášter
redemptoristů je, - 00:13:49 že ho můžeme navštěvovat.
-
00:13:51
Už si to bez nich ani nedovedeme
představit. -
00:13:54
Nedávno jsme se zrovna o tom
bavili, že máme úžasné požehnání -
00:13:58
v tom, že sem máme možnost kdykoli
přijít, kdykoli je nám tady brána -
00:14:05
otevřená; a i když je zavřeno,
tak se vždycky otevře. -
00:14:14
Drazí bratři a sestry,
před několika málo dny jsme -
00:14:17
zahájili postní dobu
Popeleční středou. -
00:14:21
Každoročně na 1. neděli postní
se čte evangelium o důležitém -
00:14:25
okamžiku Ježíšova života.
O jeho pobytu na poušti. -
00:14:31
Na poušti téměř není život,
přesto Ježíš do pouště odchází. -
00:14:36
Právě proto, že na poušti není
téměř nikdo, je tam o to silněji - 00:14:40 přítomen Bůh.
-
00:14:44
Jsou lidé, kteří na poušť
nepotřebují, protože si uchovali -
00:14:47
vnitřní svobodu.
Ale těch je strašně málo. -
00:14:50
To jsou lidé, kteří dokáží
přistupovat ke všem vymoženostem -
00:14:55
současnosti jako k nějakým
pracovním nástrojům. -
00:14:59
Ale zamysleme se nad tím,
jaké máme koníčky, - 00:15:02 nebo čím žijeme ve volném čase?
-
00:15:05
A kdyby nám ten koníček někdo
sebral, nějakou věc, -
00:15:09
někdo je třeba technický typ, tak
bez počítače bude koukat do zdi. -
00:15:15
Někdo má auto, které pořád leští.
Někdo musí na to pivo. -
00:15:20
Ale co kdyby tekla jenom voda?
A tak dále. -
00:15:23
Čili my opravdu stavíme svůj život
na něčem, co je jenom věcí, - 00:15:29 na něčem, bez čeho se dá dobře žít.
-
00:15:34
Když nepřijdeme na poušť,
když neztratíme všechnu jistotu, -
00:15:38
protože poušť bere člověku jistotu
jídla, nápoje, bydlení, života, -
00:15:44
protože neví, z které strany jaké
pouštní zvíře na něho vyskočí - 00:15:49 nebo jaký pouštní had ho uštkne.
-
00:15:52
Člověk ztrácí všechno,
aby našel pravdu o sobě. -
00:15:58
A myslím si, že proto je poušť
potřebná každému člověku, -
00:16:02
a o to víc teď v postní době jsme
pozváni k tomu, abychom na tu poušť - 00:16:08 svého života vyšli.
-
00:16:14
Tam není "důležité", jestli to bude
trvat 40, 20 nebo 10 dnů, -
00:16:20
je potřeba, aby člověk měl čas
a viděl pravdu o svém životě. -
00:16:26
Protože jen tak můžeme zažít radost
Velikonoc - když uvidíme, - 00:16:31 z čeho jsme byli osvobozeni.
-
00:16:37
Redemptoristé byli a jsou
oblíbenými zpovědníky a znalci -
00:16:40
lidských duší. Udělují svatost
smíření a připravují na ni. -
00:16:46
Někdy je to i legrace, když lidé
se neumí vyjádřit, - 00:16:50 jak to je s těmi hříchy.
-
00:16:53
Přišla taková jedna žena,
blondýnka kolem 30 let, -
00:16:57
trošku ve stresu, a začíná se
zpovídat: "Pane faráři, -
00:17:02
nebyla jsem 3 měsíce u zpovědi
a mám tyto hříchy: mám manžela - 00:17:08 a 2 malé děti."
-
00:17:11
Tak já se někdy zasměji, jak ti
lidé se snaží někdy něco říct -
00:17:17
o svém životě, ale pletou to
jedno přes druhé. -
00:17:25
Kolikrát ten člověk, který přijde
po 50 letech svého života znovu -
00:17:29
ke zpovědi, teď jako by ten balvan
svých hříchů předal Kristu, - 00:17:31 s tou vírou v to odpuštění Boží.
-
00:17:34
Potom ti lidé, skutečně úplně
rozradostněni, šťastni, odcházejí -
00:17:38
z té zpovědi, tak člověk zjišťuje,
že ta práce má smysl. -
00:17:43
Někteří z našich spolubratří
také navštěvují vězně. -
00:17:48
Tady navštěvoval vězně páter
Zemánek, který je teď - 00:17:52 ve Staré Boleslavi.
-
00:17:54
Je to asi taková specifika činnosti
redemptoristů, věnovat se těm -
00:18:00
nejopuštěnějším, protože vězení,
to je něco, kde lidé nechtějí být, - 00:18:08 a jsou tam z nějakého důvodu.
-
00:18:12
A ten důvod je jejich
vlastní problém. -
00:18:17
Dá se říci, že to byl nějaký
zlý čin, a oni se vnitřně musí - 00:18:22 sami se sebou vypořádat.
-
00:18:25
Nestačí jenom, že člověk přijme
odpuštění od Boha, kolikrát -
00:18:30
mnohem složitější je přijmout
to odpuštění sám sobě. -
00:18:40
Kromě toho, že se bratři
na Svaté Hoře věnují péči -
00:18:42
o poutníky a provádějí exercicie,
vydávají také vlastní časopis. -
00:18:57
V teologických vědách se
redemptoristé zaměřují, -
00:18:59
stejně jako svatý Alfons,
na morální a pastorální teologii. -
00:19:10
Nejsmutnější a nejtěžší období
v dějinách Kongregace nastalo -
00:19:13
v 2. polovině 20. století,
kdy ve společnosti zavládla - 00:19:17 agrese a totalita.
-
00:19:20
Redemptoristé byli pronásledováni
nejen v Čechách, -
00:19:23
ale i ve Španělsku, Mexiku,
Vietnamu a zemích Sovětského svazu. -
00:19:29
Bylo to období mučednictví, obětí,
zakázané činnosti a stagnace. -
00:19:37
V naší komunitě žije otec František
Churéna, který prožil to období. - 00:19:41 Někdy začíná vzpomínat.
-
00:19:46
Často mluví se slzami v očích
o tom, že to byly opravdu - 00:19:50 velmi těžké okamžiky.
-
00:19:53
Najednou se cítili nepotřební,
nevěděli, co bude zítra. -
00:20:01
Jestli budou žít, nebo nebudou?
Ale neztratili naději. -
00:20:07
To je opravdu, jak tady mluví Češi,
drželo nad vodou. -
00:20:14
Před tím komunismem nás bylo
víc než 300, dnes nás je 20. -
00:20:18
Prostě 40 let se nemohli přijímat
noví lidé, bylo to všechno tajné -
00:20:25
a poškodilo nás to, jako kdybyste
zakonzervovali ty lidi na 40 let. -
00:20:34
Když se obnovoval život řádu,
tak se zjistilo, nebo já nevím, -
00:20:40
mně bylo osmnáct, tak já jsem to
zjistil, že ti lidé žijí - 00:20:44 skutečně jak po válce.
-
00:20:46
Že oni se toužili vrátit,
měli tu představu toho kláštera, -
00:20:50
ale byli o 40 let starší
a chtěli se vrátit do toho, -
00:20:53
co bylo v roce 1949-50,
ale ten život je někde jinde. -
00:20:58
Čili my jsme se po komunismu
vysílili nejen tím, -
00:21:02
že nás bylo málo, ale také tím,
že jsme se stále dívali dozadu. -
00:21:07
Pořád jsme si mysleli,
že musíme žít tak, -
00:21:11
jako by nás bylo 300 a byli jsme
v plné síle, jednak tím, -
00:21:16
že skutečně potřeby lidí
se trošku změnily. -
00:21:21
My tady máme celkem dobrou
komunitu, i když na první pohled -
00:21:24
se to může zdát náročné, protože
tady jsou několika generační -
00:21:28
rozdíly. Ti naši starší otcové
nám mohou být dědečkové. -
00:21:33
A přesto všechno si dobře rozumíme
a navzájem se obohacujeme. -
00:21:41
Já obdivuji ty naše starší otce,
kteří byli vězněni, kteří si -
00:21:47
přes to všechno zachovali takový
hezký přístup k životu, nemají -
00:21:52
v sobě nenávist ke svým trýznitelům
nebo těm bývalým estébákům, -
00:21:57
kteří je, kolikrát i brutálně,
vyslýchali. -
00:22:02
Nás mladých je málo a toho,
co by bylo třeba udělat, je hodně. - 00:22:07 Ale já jsem optimista.
-
00:22:10
Svatý Alfons zůstal na začátku,
když založil Kongregaci, sám, - 00:22:14 bylo jich 7, nakonec zůstali 2.
-
00:22:18
Nenechal toho, neřekl, tak,
Panebože, asi to není - 00:22:21 ta správná cesta.
-
00:22:23
Teď, když je nás málo, tak vlastně
naše práce se nemůže soustředit -
00:22:28
na takový ten prvotní úmysl
Kongregace Nejsvětějšího -
00:22:32
Vykupitele, čili svatých misií, to
dělá jenom jedna misijní skupina. -
00:22:38
Ale můžeme dělat tzv. neustálé
misie, nebo trvalou misi, - 00:22:44 na místech, kde jsme.
-
00:22:46
Prvotním úmyslem sv. Alfonse bylo
dát lidem naději. -
00:22:51
A my na těchto poutních místech
chceme dávat naději. -
00:22:57
Jasně, že někdy si myslím,
že v Polsku by to bylo lepší, - 00:23:00 protože tam jsou velké kláštery.
-
00:23:03
Jistým způsobem možná se tam někam
zašít za jiného spolubratra -
00:23:07
i lenošit. I do důchodu jít
trošku dříve. Dělám si srandu. -
00:23:13
Což v našich českých podmínkách
není možné. -
00:23:17
Když já lenoším, nechce se mi tady,
to znamená, že už ty výsledky -
00:23:21
jsou hrozné. Kázání nepřipravené,
já vypadám nějaký takový smutný, -
00:23:27
protože když já se nemodlím
za ty lidi, tak proč bych žádal - 00:23:32 od nich, aby se modlili za mě?
-
00:23:37
Je třeba se modlit za to,
aby mladí lidé přišli k nám. -
00:23:40
Ukázat jim tím naším životem
doopravdy atraktivní stránku, -
00:23:45
že jsem redemptorista.
Je to poslání a pomoc lidem. -
00:23:52
Nemyslím, že by to bylo až tak
černé tady, ne. -
00:23:59
Já myslím, že redemptoristé tady
v Česku budou a že za pár let, -
00:24:06
kdybychom se setkali, budeme se
smát a řekneme, že nás je 50. -
00:24:14
Dnes jsme vyléčeni ze všech iluzí
a víme, že můžeme i jako malá -
00:24:17
skupinka lidí dál žít.
I za těch 20 let díky. -
00:24:23
My totiž máme jaksi tendenci
podceňovat tu přítomnost, - 00:24:28 ale ta nám protekla mezi prsty.
-
00:24:32
To je opravdu další generace,
a už si nelze vystačit s tím, -
00:24:36
že budeme bojovníky
proti komunismu. -
00:24:39
Už je potřeba vidět nové a další
výzvy světa a na ty reagovat. -
00:24:44
Život s Bohem není pilulka
na dobrý pocit. -
00:24:48
Život s Bohem je čas tmy,
čas boje, čas smutku, čas pláče, - 00:24:54 čas radosti...
-
00:24:57
Jedno, co mi život s Bohem dává,
je pokoj. Pokoj srdce. -
00:25:05
Protože i v těch těžkých dobách,
které člověk prožívá, ví, -
00:25:10
že je tady někdo, kdo mě vidí,
kdo mi rozumí a kdo vidí -
00:25:15
to moje trápení, to,
že se snažím. - 00:25:19 A ten pokoj, ten mi nikdo nevezme.
-
00:25:43
Skryté titulky: Simona Sedmihorská
Česká televize 2009