iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 3. 2009
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

167 hlasů
55595
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Příběh zvaný flexareta

Proč skončila výroba legendárního fotoaparátu?

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zašlapané projekty - Příběh zvaný flexareta

  • 00:00:00 .
  • 00:00:20 Troufám si tvrdit,
    že v bývalém Československu
  • 00:00:23 flexareta nechyběla
    snad v žádné domácnosti.
  • 00:00:27 V dobách své největší slávy patřila
    ke světové špičce.
  • 00:00:35 Flexaret je chlapeček,
  • 00:00:38 ale protože ať je léto nebo zima,
    flexareta fotí prima,
  • 00:00:41 tak se říkalo flexareta.
  • 00:00:45 Nemám rád slovo kultovní, ale pokud
    bych se měl o flexaretě vyjádřit,
  • 00:00:49 tak bych o ní řekl, že je typicky
    kultovním fotoaparátem
  • 00:00:52 české rodiny 60. a řekněme 70. let.
  • 00:00:57 Byl to jeden z přístrojů,
  • 00:01:00 který jsem ještě kupoval na poukaz
    okresního národního výboru.
  • 00:01:04 Protože se málo vyrábělo,
  • 00:01:07 tak flexarety se prodávaly na poukaz
    pro doktory, fotografy apod.
  • 00:01:11 Mně se podařilo získat jeden poukaz
    na flexaretu.
  • 00:01:18 Je to naše národní pýcha - s tím jsem
    začínal a s tím budu končit.
  • 00:01:22 Málokdo ví, že flexareta byla
    2. profesionálním fotoaparátem
  • 00:01:27 lidí z časopisu Live v Americe.
  • 00:01:32 Čili je to spolehlivá,
    důvěryhodná věc.
  • 00:01:35 Stane se, že fotoaparát selže,
    ale flexareta mě nezklamala.
  • 00:01:39 Zůstávám tomuto věrný.
  • 00:01:44 Budu vám vyprávět příběh fotoaparátu,
  • 00:01:47 který měl před sebou
    skvělou budoucnost.
  • 00:01:50 Ambiciózním plánům ale odzvonilo
    rozhodnutí vývoj ukončit
  • 00:01:53 a v rámci RVHP se spojit
    s východními Němci.
  • 00:01:57 Meopta byla pověřena vyššími úkoly
  • 00:02:00 a výroba fotoaparátů se do Přerova
    už nikdy nevrátila.
  • 00:02:08 Legenda jménem flexaret je vlastně
    můj začátek v Meoptě.
  • 00:02:11 Začínala jsem tam jako učeň,
  • 00:02:14 mám k Meoptě vztah po rodičích,
    protože tatínek tam pracoval.
  • 00:02:18 Flexareta byla legenda
    meopťácké výroby,
  • 00:02:21 legenda, která putovala světem:
    letem světem s flexaretem.
  • 00:02:27 Když jsem měla příležitost
    vybírat si další školu,
  • 00:02:30 rozhodla jsem se, že budu designér.
  • 00:02:35 Flexaret mě oslovil jako 12-letého
    chlapce, když si ho tatínek koupil
  • 00:02:38 v Lipníku nad Bečvou.
  • 00:02:42 Protože jeho Codac Retina zkolaboval,
    tak koupil flexaret,
  • 00:02:46 byla to dvojka.
  • 00:02:49 Byl to můj miláček, se kterým jsem
    dělal první fotky,
  • 00:02:52 ty jsem si vyvolával, zvětšoval atd.
  • 00:02:57 Já osobně mám s flexaretou
    mnoho zkušeností,
  • 00:03:01 protože jsem začínal hned
    po revoluci v oboru fotografickém,
  • 00:03:05 kupoval jsem, prodával jsem
    fotoaparáty.
  • 00:03:08 Vždycky při pohybu zboží,
    tzn. koupi a prodeji,
  • 00:03:11 byla flexareta dominantní,
    protože celá řada typů
  • 00:03:15 je stále dobře funkčních
    i po těch dlouhých letech.
  • 00:03:22 Flexareta a zvětšováky Meopty
    umožnily masám lidí,
  • 00:03:28 kteří začínali mít zájem o dovolené,
    o výjezdy na hory,
  • 00:03:32 fotografovat svou rodinu, krajinu.
  • 00:03:36 Lidé přivezli film,
  • 00:03:39 který si buď vyvolali sami,
    nebo si jej dali vyvolat,
  • 00:03:42 a měli 12 obrázků 6x6, které se už
    třeba ani nemusely zvětšovat.
  • 00:03:47 Vývojky byly levné, každý chtěl mít
    v koupelně svou malou fotolaboratoř
  • 00:03:50 a měl to.
  • 00:03:53 A lidé to dovedli, dařilo se to
    a flexareta rostla, rostla a rostla.
  • 00:04:14 Historie výroby flexaretu začíná
    rokem 1939, kdy Meopta,
  • 00:04:21 vlastně její předchůdce
    firma Optikotechna,
  • 00:04:26 koupila od bratří Bradáčů firmu,
    která vyráběla dvouoké zrcadlovky
  • 00:04:30 autoflex a flexst.
  • 00:04:35 Tyto dva přístroje jsou
    k nerozeznání podobné,
  • 00:04:38 rozdíl je jen v nápisu.
  • 00:04:40 Na jednom je Bradáč, na druhém
    Optikotechna Přerov.
  • 00:04:45 Flexareta přinesla formát 6x6
    do českých luhů a hájů.
  • 00:04:51 I když tehdy byla řada převíjecích
    přístrojů na tento formát,
  • 00:04:56 byly třeba z Německa, nebo staré Agfy
    a Codacy 6x9,
  • 00:05:00 tam byly i adaptéry na 6x6
    a adaptéry na 6x4,5.
  • 00:05:07 Samozřejmě i v Česku
    aparát flexareta,
  • 00:05:11 protože byla vyráběna
    ve větších objemech,
  • 00:05:15 tak byla dostupná široké veřejnosti.
  • 00:05:22 V oblasti jemné mechaniky k výrobě
    zařízení fotoaparátů atd.
  • 00:05:28 bylo Československo
    v předválečné době
  • 00:05:31 na vyspělé evropské,
    možná i světové špičce.
  • 00:05:36 Výrobky některých našich továren
    opravdu obstály
  • 00:05:40 v mezinárodní konkurenci
  • 00:05:43 a pokud šlo o vývoj a schopnost
    výroby, Československo tehdy patřilo
  • 00:05:48 ke světové špičce.
  • 00:05:52 Dovolím si tvrdit, že je to jeden
    z nejdokonalejších přístrojů,
  • 00:05:56 které na tehdejším trhu byly.
  • 00:06:00 Není to nějak technicky
    složitý přístroj,
  • 00:06:04 jeho ovládání je velmi jednoduché,
    až by se dalo říci primitivní.
  • 00:06:08 Flexaret nikdy neaspiroval na to,
  • 00:06:12 aby byl špičkovým
    profesionálním přístrojem,
  • 00:06:16 jeho určení vždy bylo
    pro amatérské fotografy.
  • 00:06:22 Tehdy byly přístroje všechny
    tak stejné a flexareta byla domácí,
  • 00:06:27 ale podle mě i jiných měla
    lepší objektivy.
  • 00:06:40 Tyto přístroje měly jednu obrovskou
    výhodu oproti ostatním
  • 00:06:44 a sice, že umožňovaly
    přesné zaostření obrazu
  • 00:06:49 pomocí pozorování na matnici
  • 00:06:52 a také velmi dokonalé
    komponování záběrů.
  • 00:06:57 Tuto zrcadlovku jste mohl mít
    kdekoliv - dole, nahoře, nad hlavou.
  • 00:07:03 Také formát snímků 6x6 umožňoval
    fotografovi zvolit,
  • 00:07:08 jestli motiv bude na šířku,
    na výšku nebo zůstane čtvercový.
  • 00:07:15 Miluji formát čtverce, tzn. 6x6.
  • 00:07:18 Byly na to předsádky, dalo se
    fotografovat zblízka
  • 00:07:24 a pokud mám nějakou fotografii,
    která je známá,
  • 00:07:28 tak vždycky je dělána flexaretou.
  • 00:07:44 Projektem flexarety poprvé otřásl
    nástup studené války.
  • 00:07:48 Hrozilo, že fotoaparáty budou muset
    v Meoptě ustoupit vojenské výrobě.
  • 00:07:53 Boj proti imperialismu
    měl v 50. letech prioritu.
  • 00:08:04 V souvislosti s rokem 1948
    a znárodněním, došlo k situaci,
  • 00:08:09 že civilní výroba byla opět
    poněkud utlumena,
  • 00:08:13 jelikož podnik Meopta, který
    oficiálně vznikl 1.1.1946,
  • 00:08:18 byl nucen zajišťovat vojenské dodávky
    vojenských přístrojů,
  • 00:08:25 hlavně optiky do různých zaměřovačů,
    dalekohledů pro vojenské účely.
  • 00:08:30 Celé toto odvětví bylo označeno
    jako speciální výroba.
  • 00:08:36 Vojenský program v závodě Přerov
    způsobil,
  • 00:08:43 že výroba přístrojů flexaret byla
    přesunuta do závodu v Hynčicích.
  • 00:08:50 Z mého pohledu se přistavěla obrovská
    část výrobních hal,
  • 00:08:55 tam chodili zvlášť prověřovaní
    pracovníci jen pro speciální výrobu.
  • 00:09:01 Konstruktéři jezdili
    do Sovětského svazu
  • 00:09:05 a co skutečně dělali,
    to opravdu nevím.
  • 00:09:11 Že se určitý druh výroby v Meoptě
    zastavil a přesunul se jinam
  • 00:09:15 a zase naopak do Přerova byly
    koncentrovány výrobky jiné,
  • 00:09:19 to bylo podstatou plánování v RVHP.
  • 00:09:23 Organizovat to, plánovat výrobu,
    vývoj a obchod, bylo jen přenesení
  • 00:09:28 národního plánování
    na mezinárodní úroveň.
  • 00:09:32 Že se tím úplně potlačila konkurence,
  • 00:09:35 v mnoha případech se tím
    přetrhala tradice,
  • 00:09:38 která se vyvíjela po 10-letí,
  • 00:09:40 na to se nemyslelo.
  • 00:09:53 Přelom 60. a 70. let znamená nástup
    zcela nových konstrukcí
  • 00:09:58 a vůbec typů přístrojů.
  • 00:10:01 Už 60. léta v západní Evropě
    přinášejí možnost
  • 00:10:06 automatizace celého procesu
    fotografování,
  • 00:10:10 což Meopta dá se říci zaspala.
  • 00:10:14 Zatímco na západě jsou
    již přístroje,
  • 00:10:18 které plně automatizují
    celý proces fotografování,
  • 00:10:23 tak Meoptě ujel vlak.
  • 00:10:26 Nikdo netlačil na to, aby byly
    vyvíjeny nové modely, nová řešení.
  • 00:10:31 Tvůrci v Meoptě byli určitě
    pyšní na flexaret,
  • 00:10:36 ale práce byla zastavena z důvodů,
    že další vývoj nebyl žádoucí,
  • 00:10:41 protože technologie jinde ve světě
    nás válcovala už nejen přesností,
  • 00:10:47 která tady byla tradicí,
  • 00:10:50 ale v rámci RVHP byly fotografické
    přístroje přiděleny do Jeny
  • 00:10:55 a Meopta toto privilegium ztratila.
  • 00:11:00 Jeden z hlavních důvodů byly závěrky.
  • 00:11:04 Nedostatek fotouzávěrek velkých
    průměrů,
  • 00:11:08 kvalitních a cenově dostupných
    pro ČSSR.
  • 00:11:12 Modernizace flexarety by žádala
    zvýšení světelnosti
  • 00:11:18 a to znamenalo mít závěrku
    většího průměru.
  • 00:11:25 Závěrku většího průměru
    už nedovedl leckdo vyrobit.
  • 00:11:30 Ona musí cvakat na dovolené 6 filmů,
    za život 6 tisíc filmů,
  • 00:11:36 a měla by fungovat.
  • 00:11:43 Tyto jsme dělali v Meoptě Hynčice
    u Broumova.
  • 00:11:48 Ale byla to Meopta, pak jsme to
    museli přestat vyrábět
  • 00:11:53 a museli přivážet aparáty z Německa.
  • 00:11:56 A ty byly špatné.
  • 00:12:01 Na úrovni RVHP to asi v 70.
    a 80. letech nebylo tak,
  • 00:12:05 že by si na tom jeden nebo druhý stát
    nějak zvlášť pomohl,
  • 00:12:09 nebo že by tím Sovětský svaz
    vykořisťoval své malé spojence,
  • 00:12:13 oni na to vlastně svým způsobem
    doplatili všichni.
  • 00:12:18 Určitě to je obrovská škoda,
    protože kdyby se pokračovalo,
  • 00:12:21 tak určitě by to byl fotoaparát
    rovnocenný rolleflexu
  • 00:12:24 či ostatním značkám v té době
  • 00:12:27 a mohl se vyvíjet
    tím ideálním směrem.
  • 00:12:31 Určitě se do zahraničí
    prodávala obrovsky.
  • 00:12:34 Především velkou reklamu flexaretám
    udělali Hanzelka a Zikmund,
  • 00:12:38 protože ji používali
    na všech svých cestách
  • 00:12:41 a je to konečně vidět
    i v jejich cestopisech.
  • 00:12:44 Oni možná měli i jiné fotoaparáty,
    ale fotografovali hlavně flexaretou.
  • 00:12:51 V představě komunistických plánovačů
    znamenalo rozvíjet průmysl
  • 00:12:55 rozdělit průmyslovou výrobu.
  • 00:12:58 Víceméně snahou opravdu bylo
  • 00:13:02 vyrovnat životní a ekonomickou úroveň
    jednotlivých zemí.
  • 00:13:06 V případě, že bychom uvažovali
    o Rumunsku a Československu,
  • 00:13:10 s rozdílnou počáteční ekonomickou
    a sociální úrovní,
  • 00:13:14 tak toto přiblížení samozřejmě muselo
    na jedné straně znamenat
  • 00:13:17 samozřejmě přibrždění vývoje
    na straně druhé.
  • 00:13:21 Tady čistě ekonomické zřetele šly
    stranou, bylo to politické zadání.
  • 00:13:31 Začátek konce flexarety nastává
    s příchodem typu 7.
  • 00:13:36 Byl to poslední model přístroje,
    u něhož už ovšem nebyly
  • 00:13:41 české závěrky značky Metax,
  • 00:13:44 které vyráběla firma
    Chronotechna Šternberk.
  • 00:13:49 Meopta ale počítala s tím, že bude
    dodávána východoněmecká závěrka
  • 00:13:52 značky Prestor.
  • 00:13:55 Na těchto uzávěrkách začal být
    kámen úrazu.
  • 00:14:00 NDR ale chtěla předstihnout
    západoněmecké výrobce uzávěrek
  • 00:14:05 a zkonstruovali speciální
    uzávěrku Prestor.
  • 00:14:09 Ty ale byly špatné. Vždycky se jich
    více než polovina vracela.
  • 00:14:24 Konec flexaretu - rozhodnutí o jeho
    ukončení, přišlo v roce 1968
  • 00:14:30 v souvislosti se situací, která
    nastala po invazi spojeneckých armád
  • 00:14:38 Firma Meopta byla opět nucena uvolnit
    výrobní kapacity
  • 00:14:43 pro výrobu přístrojů, které
    zajišťovaly obranu státu.
  • 00:14:48 Do různých států se přidělovaly
    typy výrob
  • 00:14:52 a tuto techniku už nebylo
    možné dál vyrábět,
  • 00:14:55 protože byla přesunuta do Jeny.
  • 00:14:58 Asi bychom pokračovali,
  • 00:15:01 myslím, že by se k nám dostala
    i ta elektronika,
  • 00:15:04 že bychom pokračovali, kdyby tato
    politická situace nenastala.
  • 00:15:14 Kdysi jsme byli velmoc třeba
    ve výrobě motocyklů, automobilů,
  • 00:15:19 všechno to přešlo.
  • 00:15:22 Ale pokud RVHP přikázala, tak je to
    jedna z fatálních chyb,
  • 00:15:27 které toto nesmyslné společenství
    udělalo,
  • 00:15:31 protože tohoto aparátu je škoda.
  • 00:15:35 Je skvělý a myslím, že je to
    jeden z českých výrobků,
  • 00:15:39 na který můžeme být pyšní.
  • 00:15:43 Flexaret nebyl jediným fotoaparátem,
    který roku 1968 ukončil život.
  • 00:15:51 Byly vyráběny i krásné přístroje
    značky Stereomikromat
  • 00:15:55 a Stereomikromat 2,
  • 00:15:58 pro dvojice stereoskopických snímků,
  • 00:16:01 které se pak následně zakládaly
    do stereokotoučků.
  • 00:16:06 Jsou jedněmi z nejkrásnějších
    přístrojů, které se u nás vyráběly.
  • 00:16:12 Flexareta skončila.
    Oživit ji - těžko.
  • 00:16:16 Na flexaretu nebyli lidi - mluvím
    o konstruktérech,
  • 00:16:20 a poptávka klesala.
  • 00:16:23 Přišel inverzní barevný kinofilm,
  • 00:16:27 fotoaparáty z NDR byly
    krásné, moderní
  • 00:16:30 a každý měl na krku kinofilmák.
  • 00:16:35 To myslím ovlivnilo flexaretu,
    že pomalu uhynula.
  • 00:16:50 Poslední vyrobené kusy flexaret
    byly v roce 1970
  • 00:16:55 a obecně se dá říci,
  • 00:16:59 že rokem 1970 skončila výroba
    fotoaparátů v Československu.
  • 00:17:05 S flexaretem celým světem - tento
    reklamní slogan provázel na cestách
  • 00:17:10 i legendární dvojici Hanzelka
    a Zikmund.
  • 00:17:14 Kdyby se socialistické Československo
  • 00:17:17 nezbavilo špičkového výrobku,
  • 00:17:20 možná jsme si dnes na cesty
    nemuseli pořizovat
  • 00:17:22 fotoaparáty japonských značek.
  • 00:17:25 Tak to končí vždy, když nad
    zdravým rozumem zvítězí politika.
  • 00:17:30 Skryté titulky: Milena Vlčková,
    Česká televize, 2009.

Související