Místo, kde jsou filmy doma

Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění

Český film nás zajímá!

8. 3. 2013

Česká televize je největším koproducentem českých filmů. Právě proto loni v létě vzniklo Filmové centrum, které má vysoké ambice – převzít část odpovědnosti za to, jak česká kinematografie vypadá.

Filmové centrum České televize „žije“ teprve osm měsíců, přesto má na svém kontě přípravu řady velmi zajímavých projektů. Stojí za ním uznávaní odborníci – Helena Uldrichová jako vedoucí Filmového centra, Tomáš Baldýnský jako kreativní producent a Jaroslav Sedláček jako hlavní dramaturg. Tvrdí, že českého diváka český film zajímá. Jak se tedy Filmové centrum „bije“ za dobré české filmy a jaká bude jeho letošní nabídka?

Filmaři Vás velmi dobře znají, ale kde Filmové centrum zaznamenají diváci?

Jaroslav Sedláček: „V titulcích, pokud je dnes ještě někdo čte (smích). Úkolem filmového centra je být neviditelnou rukou na poli české kinematografie, pomáhat filmům na svět, dělat je pestřejší a zajímavější. Nejsme ale ti, co by se „prsili“ do prvních řad. Tam přece jen patří herci, herečky, režiséři.“

Helena Uldrichová: „Česká televize má být především partnerem nezávislým producentům. Je to veřejnoprávní služba. Nejsme hlavními producenty filmů, ale jak jsem řekla, partnery.“

Vy jste sice „neviditelní“, ale váš výběr filmů je pro diváka viditelný. Na základě čeho probíhá?

Jaroslav Sedláček: „V prvním kole rozhoduje kvalita scénáře. Pokud je výjimečně kvalitní, jdeme za něj bojovat. Ať je to drama, komedie nebo sci-fi. To je ideální případ, kterých ale není mnoho. Za těch osm měsíců jsme zjistili, že některých žánrů se nám nedostává, především komedií, kriminálek a thrillerů, proto jsme po nich vyhlásili určitou poptávku. Tam musíme jít scénářům naproti, hledat látky, autory, režiséry, dávat to celé dohromady.

Helena Uldrichová: „Veřejnoprávní televize nepodporuje prvoplánově jenom filmy pro masové publikum. Jde také například o artové filmy, které mají šanci uspět na festivalech.“

Například film Můj pes Killer získal na 42. ročníku MFF v Rotterdamu 2013 hlavní cenu Tiger Hivos Award.

Helena Uldrichová: „Z toho máme obrovskou radost. Není to sice film, který by lámal divácké rekordy, ale je to obrovský úspěch pro českou kinematografii.“

Jaroslav Sedláček: „Rotterdamský festival je jedním z nejceněnějších v Evropě. Vyhráli tam už například Bohdan Sláma s filmem Divoké včely a Petr Zelenka s filmem Knoflíkáři.“

Filmové centrum funguje osm měsíců. Když připočteme například Evropskou filmovou cenu pro Aloise Nebela, takzvaného evropského Oscara, Česká televize je ve výběru filmových partnerů úspěšná.

Helena Uldrichová: „Navíc úspěchy na festivalech pomáhají tvůrcům financovat další filmy. Je to ocenění nejenom autorů, ale i producentů.“

Filmové centrum má být jedním z nejsilnějších partnerů filmařů u nás. Není to vysoký cíl?

Helena Uldrichová: „Určitě ne. Česká televize je největším koproducentem českých filmů. Současně se Státním fondem. To přirovnání je rozhodně na místě.“

Jaroslav Sedláček: „Rozhodli jsme se částečně převzít zodpovědnost za to, jak česká kinematografie vypadá. Nechceme být jenom ten, co se veze. Proto se snažíme být důslednější a náročnější, než bylo zatím v kraji zvykem. Snad to přinese kýžené ovoce.“

Jak vnímáte vkus „českotelevizního“ diváka?

Helena Uldrichová: „Česká televize je schopna díky svým kanálům uspokojit většinového i artového diváka. Prvotní reakce je návštěvnost v kinech. Druhá strana mince jsou festivalové úspěchy. Pokud pak jde o televizní sledovanost, u většiny filmů jsou diváci spokojení a máme kladné ohlasy.“

Jaroslav Sedláček: „Česká kinematografie má tu velkou výhodu oproti ostatním kinematografiím, že českého diváka český film zajímá. Návštěvnost národní kinematografie je něco, čím se vedle nás mohou chlubit snad jen Francie, Indie a Spojené státy. Je to velká cennost a byl bych rád, abychom o ni nepřišli. Dominantní pro naši kinematografii vždycky byly komedie, funguje to tak už od dob Vlasty Buriana a je to tak správně. My jako Filmové centrum ale nemůžeme a ani nechceme preferovat jeden filmový žánr nebo jednu diváckou skupinu před ostatními, chceme generovat co nejširší spektrum žánrů, témat, autorů, režisérů a konec konců i herců. Po komediích, detektivkách a thrillerech třeba chystáme dřív nebo později vyhlásit i poptávku po filmech pro děti a mládež, což je oblast, ve které jsme byli kdysi velmocí. Kdyby se nám podařilo iniciovat nové Pány kluky nebo nového Krakonoše a lyžníky, byl bych šťastný.“

Helena Uldrichová: „Dodám, že návštěvnost českých filmů se pohybuje mezi pětadvaceti a pětatřiceti procenty ročně. To je obrovské číslo.“

Jaký tvůrce je pro vás ideální?

Jaroslav Sedláček: „ V tomto směru žádnou předpojatost nemáme. Pokud bych měl mluvit v obecné rovině, chybí mi tu celá jedna filmařská generace. Je tu „něžná“ generace - Hřebejk, Svěrák, Gedeon a další, kteří debutovali těsně po sametové revoluci, ale pořád ještě se tu neobjevila nová mladá generace, která by těmto ostříleným matadorům v dobrém slova smyslu šlapala na paty. Takže další úkol pro nás – hledat talenty a pomáhat jim.“

Podnikáte v tomto směru už nějaké kroky?

Jaroslav Sedláček: „Ano, aktuálně se podílíme na dvanácti celovečerních hraných filmech, které jsou buď debutem nebo druhým filmem. Pokoušíme se novou filmařskou generaci trochu popostrčit.“

Helena Uldrichová: „Jitka Rudolfová natočila svůj druhý celovečerní film Rozkoš. Premiéru bude mít na podzim a je se na co těšit. Česká televize také podpořila debut Bez doteku osmnáctiletého nadějného režiséra Matěje Chlupáčka. Matěj je unikát, protože nevystudoval žádnou filmovou školu.“

Kdo konkrétně rozhoduje o tom, kterým filmům bude Česká televize partnerem?

Helena Uldrichová: „Programová rada České televize. Filmové centrum dává doporučení.“

Pro českou kinematografii byl velmi důležitý konec loňského roku. Byl přijat zákon o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie.

Helena Uldrichová: „Na ten zákon jsme čekali velmi dlouho. Aktuálně čekáme na spuštění Fondu, které proběhne v polovině roku. Myslím si, že by to mohl být dobrý impuls pro nové filmy.“

Jaroslav Sedláček: „Čeští filmaři už se nebudou moci vymlouvat na to, že nemají peníze nebo podmínky. Byl bych rád, kdyby se do filmu vrátila větší řemeslná profesionalita, aby to nebyly podfinancované projekty, dělané na koleně na základě sebeobětování.“

Helena Uldrichová: „To souvisí i s žánrovou pestrostí. Například zde nebylo dost peněz pro historická témata. Film Lidice byl do jisté míry výjimkou. I tato témata je nutné otevírat.“

Jaká bude vaše letošní nabídka?

Jaroslav Sedláček: „Věříme, že pestrá a kvalitní. Zdeňkovi Tycovi se povedl emocionálně velmi silný film Jako nikdy s Petrou Špalkovou a Jiřím Schmitzerem v hlavních rolích. Na jaře přijde do kin netradiční pohádka Kovář z podlesí. Začátkem léta uvedeme hudební film Revival s Karlem Heřmánkem, Bolkem Polívkou, Miroslavem Krobotem, Vojtou Dykem a Mariánem Geišbergem. Koncem léta se diváci mohou těšit na novinku Honzy Hřebejka Líbánky, která se podobně jako Nevinnost dotýká jednoho velmi vážného problému. Hodně zvědavý jsem na divácké přijetí superhvězdně obsazeného filmu Všiváci režiséra Romana Kašparovského, přece jenom takový film, jaký natočil, tady ještě nebyl. Jedním z hitů podzimní nabídky určitě budou ambiciózní a mezinárodně velmi silně obsazení Klauni s Jiřím Lábusem, Oldřichem Kaiserem a Kati Outinenovou, vítězkou festivalu v Cannes. Je to film, u kterého se divák od srdce zasměje i u kterého si upřímně popláče. Emočně silná by měla být i vánoční romance Křídla Vánoc režisérky Karin Babinské, v níž hrají mj. Richard Krajčo, Vica Kerekes a Jakub Prachař.

Na příští rok pak chystáme Vejšku, pokračování divácky mimořádně úspěšného Gymplu s Jirkou Mádlem a Tomášem Vorlem juniorem v hlavních rolích, debut Ondřeje Sokola, černou komedii Krásno atd. atd.

A to ani nemluvím o dokumentech, kde to menu je neméně vybrané: Hledá se prezident má, myslím, všeříkající název, Šmejdi pojednávají o drsných metodách, jakými jsou senioři ponižováni a zastrašováni na nejrůznějších předváděcích akcích, atd. atd. Není potřeba dál vyjmenovávat, stačí sledovat obrazovku nebo webové stránky České televize.“

Filmové centrum funguje jako kontaktní místo pro posuzování a zpracování filmových koprodukcí České televize. Filmové centrum má zajistit především přehlednější a transparentnější kritéria výběru koprodukčních projektů ČT. Dalšími úkoly jsou zvýšit procento úspěšnosti koprodukčních aktivit ČT, posílit jméno České televize jakožto uznávaného a vyhledávaného partnera v oblasti filmové tvorby a nastavit aktivnější přístup k dramaturgii koprodukovaných filmů.

Další zprávy:

  • Velký úspěch filmů ČT na Finále Plzeň

    29. 4. 2013

    Na 26. festivalu českých filmů Finále 2013, který se uskutečnil od 21. do 27. dubna 2013 v Plzni, bodovaly snímky České televize.

  • Můj pes Killer: Třetí festival, třetí úspěch

    16. 4. 2013

    Po významných oceněních, která si nový česko-slovenský film režisérky Miry Fornay odvezl z festivalů v Rotterdamu a Vilniusu, připsalo si toto drama ze současnosti další mezinárodní úspěch.

  • Český film nás zajímá!

    8. 3. 2013

    Česká televize je největším koproducentem českých filmů. Právě proto loni v létě vzniklo Filmové centrum, které má vysoké ambice – převzít část odpovědnosti za to, jak česká kinematografie vypadá.

  • Cesta ven

    25. 2. 2013

    Režisér Petr Václav natáčí v Ostravě nový film

  • Můj pes Killer vítězem soutěže v Rotterdamu

    2. 2. 2013

    Nový film režisérky Miry Fornay Můj pes Killer získal hlavní cenu Tiger Hivos Award v soutěži 42. ročníku MFF v Rotterdamu 2013, jehož ceny byly vyhlášeny 1. 2. 2013. Je to vůbec první slovenský film uvedený v této soutěži. Předchozí čeští vítězové TIGER AWARD - v roce to byli 1998 Knoflíkáři (Petr Zelenka) a v roce 2002 Divoké včely (Bohdan Sláma).

  • Koprodukční film ČT Alois Nebel je nejlepším animovaným evropským filmem

    2. 12. 2012

    Český snímek Alois Nebel, na jehož vzniku se podílela Česká televize, si na konto připsal další mimořádný úspěch – na slavnostním udílení Evropských filmových cen získal včera prvenství v kategorii animovaných filmů. O titul nejlepšího animovaného celovečerního filmu Evropy usiloval v konkurenci španělského snímku Vrásky z prostředí domova důchodců a britského dětského filmu Piráti!.

  • Posel vjíždí do kin

    18. 10. 2012

    Dnes poprvé mohou diváci zajít do kina na celovečerní film brněnského studia České televize Posel. Podle scénáře Marka Epsteina ho natočil režisér Vladimír Michálek s Matějem Hádkem v hlavní roli.

  • Televizní premiéra filmu El Paso

    17. 7. 2012

    Příběh inspirovaný skutečnými událostmi vypráví film El Paso, který vznikl v koprodukci České televize, Televizního studia Brno a společnosti Total HelpArt T.H.A. V televizní premiéře ho uvede ČT2 ve středu 18. července 2012 ve 22:10. Režisér Zdeněk Tyc, který je zároveň autorem námětu i scénáře, předkládá divákům strhující příběh ovdovělé romské matky sedmi dětí. Hrají Irena Horváthová, Linda Rybová, David Prachař, Vladimír Javorský, Igor Chmela a další.

  • Ocenění koprodukčních filmů ČT Poupata, Polski film a Soukromý vesmír na MFF Karlovy Vary 2012

    9. 7. 2012

    Cena FEDEORA Federace filmových kritiků z Evropy a Středomoří byla udělena sociálnímu dramatu ze současnosti Poupata v režii Zdeňka Jiráského, Zvláštním uznáním byli oceněni Pavel Liška, Tomáš Matonoha, Marek Daniel a Josef Polášek za herecké výkony ve snímku režiséra Marka Najbrta Polski film a Zvláštní uznání získal časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Soukromý vesmír na 47. ročníku Mezinárodního filmového festivlau Karlovy Vary (29. 6. – 7. 7. 2012).

  • Posel se představí v Karlových Varech

    4. 7. 2012

    Matěj Hádek jako posel ve stejnojmenném filmu vjede na svém kole poprvé před filmového diváka 5. července 2012. V ten den má Posel premiéru na festivalu v Karlových Varech. Podle scénáře Marka Epsteina film natočil v brněnském studiu České televize režisér Vladimír Michálek.

 [ 251 - 260 ]  [ 261 - 270 ]  [ 271 - 280 ]  [ 281 - 290 ]  [ 291 - 300 ]