Zpravodajství Brno

Hvězdy pop music jezdily i za železnou oponu

Velikost textu:

I když na pravou žeň vystoupení interpretů populární hudby si museli fanoušci počkat do časů po listopadu 1989, i v dobách předcházejících se občas objevily na domácích pódiích zahraniční hvězdy. Dokumentaristé Pavel Jirásek a Martin Polák z brněnského studia ČT se rozhodli zmapovat koncerty zahraničních muzikantů od roku 1965 do roku 1990 a zejména, jak tato vystoupení ovlivňovala dobovou kulturní politiku a zároveň podněcovala rozvíjení principů demokracie a svobody.

V Československu vystoupil i Louis Armstrong
V Československu vystoupil i Louis Armstrong

Prvním významným koncertem, který se v Československu v 60. letech uskutečnil, byl koncert Luise Armstronga v roce 1965. Kromě fenomenálního jazzmana navštívil Československo i král beatníků - americký básník Allen Ginsberg či britská skupina Manfred Mann. "První dekáda, kterou v dokumentu mapujeme, znázorňuje počátek období svobody a politického uvolňování, kdy k nám kromě už zmíněných interpretů zavítala také třeba populární skupina Beach Boys", popisuje dramaturg Martin Polák. Kromě Beach Boys, kteří v Československu odehráli 3 koncerty, přijela v létě roku 1968 do Prahy také skupina Moody blues. Jejich koncert se ale už v srpnu 68 nestačil uskutečnit.

Dokument je rozdělený do tří dekád – 60. léta znázorňují období uvolňování a tvůrčí svobody, pro sedmdesátá léta bylo typické omezení koncertní produkce. Ta se přiklonila k italské populární hudbě a francouzskému šansonu. Zlom přišel v roce 1978, kdy přijel na koncert do Prahy Johny Cash. Osmdesátá léta představují evoluční vývoj a jistou inklinaci k alternativní scéně v podobě vzpomínek na koncert zpěvačky Velvet Underground Nico a punkových Die Toten Hosen v plzeňském amfiteátru Lochotín, či pražského koncertu Depeche Mode. Celý dokument je zakončen koncertem Rolling Stones v roce 1990, který se stal symbolem změny politického režimu a potvrzením toho, že polistopadový vývoj s příchodem umělecké svobody a demokracie je už nezvratný.

"Podařilo se nám natočit rozhovory se skutečnými hvězdami, které do tehdejšího Československa přijely," říká autor dokumentu Martin Polák. Diváci se mohou těšit na rozhovor s písničkářkou Joan Baez, která na Bratislavské lyře vyjádřila podporu Chartě 77 i výpovědi členů skupiny Rolling Stones. Mick Jagger v něm vzpomíná, co pro něj osobně znamenal nejen jejich první koncert v Československu, ale i setkání s tehdejším prezidentem Václavem Havlem. 

Joan Beaz
Joan Beaz
Více fotek
  • Joan Beaz autor: Martin Polák, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/57/5645/564475.jpg
  • Vladimír Mišík autor: Martin Polák, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/57/5645/564474.jpg
  • Suzi Quatro autor: Martin Polák, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/57/5645/564472.jpg
  • Lubomír Dorůžka autor: Martin Polák, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/57/5645/564473.jpg

"Dnes, kdy můžeme jít prakticky na jakýkoliv koncert světové hudební hvězdy jak přímo v České republice, tak kdekoliv na světě, si už ani neuvědomujeme, že tomu tak dříve nebylo. Z vlastní zkušenosti - i když až od sedmdesátých let – vím, že pro nás každý takový koncert zejména v normalizačních časech, byl značnou podporou v přesvědčení, že svoboda a demokracie skutečně existují, a že jednou přijde čas, kdy se navrátí i k nám. A tento pocit bych se chtěl pokusit filmem přenést i na generace, které to nezažily," uvedl režisér Pavel Jirásek.

 


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.