Plzeňské televizní studio učí žáky ověřovat informace i mluvit do kamery
Jak vzniká zpravodajství České televize? Kdo stojí za kamerou, jak náročná je práce moderátora a jak rozpoznat pravdivou informaci od falešné? Na tyto otázky hledají odpovědi žáci sedmých tříd v rámci workshopů mediální výchovy, které se konají v plzeňském televizním studiu.
1. 6. 2025
Projekt, původně iniciovaný Magistrátem města Plzně, je součástí vzdělávací platformy Akademie ČT24, jejímž cílem je pomáhat žákům a studentům lépe se orientovat ve světě médií a informačních zdrojů.
Od začátku školního roku se v plzeňském televizním studiu vystřídalo téměř 250 žáků sedmých tříd. Zájem škol a pozitivní ohlasy potvrzují, že projekt má smysl a naplňuje potřebu systematického rozvíjení mediální gramotnosti. Velký zájem ilustruje i skutečnost, že již dva dny po otevření registrací byly obsazeny všechny termíny na celý školní rok.
Workshopy jsou rozděleny na teoretickou a praktickou část. Během dopoledního programu se žáci postupně vystřídají na obou. V teoretické části se během necelé hodiny seznámí se základními principy mediální výchovy a jejím významem v současném digitálním světě, kde sociální sítě hrají stále větší roli. Dozvědí se, jakou funkci plní média ve společnosti, jaký je rozdíl mezi veřejnoprávními, komerčními a státními médii a kdo rozhoduje o obsahu zpravodajství. Důraz je kladen na vysvětlení role veřejnoprávních médií a jejich důvěryhodnosti. Součástí této části je i setkání s redaktorem zpravodajství, který žákům ukazuje, jak vznikají reportáže a co obnáší práce v terénu i v redakci.
Praktická část se odehrává přímo v televizním studiu, kde si žáci vyzkouší, jaké to je připravit a odvysílat zpravodajskou relaci Události v regionech. Děti se na chvíli stanou moderátory, kameramany, režiséry, zvukaři i titulkáři a seznámí se s technickým zázemím studia — od kamer a mikrofonů po čtecí zařízení a režijní pult. Během krátké zpravodajské relace si ověří, jak náročné je sladit práci všech profesí a jak důležitá je týmová spolupráce. Právě praktická část je mezi žáky nejoblíbenější a odnášejí si z ní nejen zážitek, ale i konkrétní představu o fungování televizního zpravodajství.
Učitelé i žáci workshopy hodnotí velmi pozitivně. Pedagogové oceňují především kombinaci teoretických poznatků s praktickou zkušeností. Děti odcházejí s novým pohledem na to, jak zpravodajství vzniká a proč je důležité ověřovat si informace. Některé školy dokonce po absolvování workshopu zvažují založení vlastní školní televize.
Workshopy mediální gramotnosti budou v Plzni pokračovat i v závěru školního roku, poslední setkání se uskuteční v červnu. Česká televize v rámci platformy Akademie ČT24 myslí nejen na žáky základních škol, ale i na studenty vysokých škol. Součástí vzdělávacích projektů je také systém redaktorských stáží ve zpravodajství, který vysokoškolákům umožňuje získat zkušenosti přímo v redakcích. Další kolo těchto stáží se uskuteční už v červnu.
A jak hodnotí workshop samotní žáci a učitelé?
„Žáci byli nadšení a chtěli by si to zopakovat. Nejvíce oceňovali praktické aktivity, díky kterým pochopili, jak vznikají televizní zprávy, a mohli nahlédnout do zákulisí.“
„Lidé v ČT byli milí a ochotní, vše žákům trpělivě vysvětlili a ukázali. Líbilo se mi rozdělení na dvě skupiny i kombinace teorie a praxe.“
„Workshop zcela předčil moje očekávání. Největší přidanou hodnotou bylo to, že si žáci mohli vyzkoušet tvorbu reportáže od začátku do konce a vyzkoušeli si různé role – moderátora, kameramana, zvukaře, titulkáře i režiséra.“
„Ať se Vám daří, to, co děláte, je strašně důležité a přínosné. Vytrvejte! :))“



