
50 let TS Ostrava
PDF, 9 MB
Tiskové zprávy, archiv novinek — Televizní studio Ostrava — Česká televize

Televizní studio Ostrava
- je tu s vámi 69 let
- svou tvorbou pomáhá zajišťovat 20% podíl regionální produkce ve vysílání ČT
17. 3. 2011
Obchod s identitou
Poslední díl cyklu Intolerance uvidíte 20. března na ČT2 v 18:00 hodin
Jak ovlivňuje móda myšlení mladých lidí? Dokument z cyklu o problémech soužití v české společnosti – tentokrát v režii Apoleny Rychlíkové – uvidíte v neděli 20. března 2011 na ČT2 v 18:00 hodin.
Nepochybně je to móda a vytváření vlastní individuality v závislosti na preferenci značek a obdivu k ikonám popkultury, co ovlivňuje životní styl dnešních dospívajících. Dokumentem nás provázejí tři čtrnáctileté dívky – Julča, Mája a Verča – které hovoří o svém stylu oblékání, líčení i o tom, jaký význam tomuto vnějšímu projevu své identity přikládají. Mají řadu zálib i povinností, ale zároveň podstatnou část svého volného času věnují korzování po obchodech a buticích. Kamera je na takovém výletu za módními inspiracemi doprovází a mikrofon zachycuje jejich komentáře. Vedle toho se k problému vyjadřují módní stylista, sociální antropoložka, psycholožka nebo učitel ZŠ.
Značkové módní zboží, celebrity i mediální tlak – to jsou významné nástroje, které ovlivňují společenskou poptávku. Není divu, že populace náctiletých tomuto diktátu výrazně podléhá. Ve školních třídách se vytvářejí kasty těch, kteří si to „mohou dovolit“ a už velmi brzy – od prvních tříd – se vydělují ti, kteří mají nebo nemají mobil, později pak ti, kteří mají u svých rodičů dostatečné materiální zabezpečení pro to, aby mohli na sobě nosit to, co jiný nemá. Oblečení jakožto vnější znak společenského statusu v tom sehrává značnou roli. Oděv a celková úprava zevnějšku jsou vskutku silným tématem, dávají signál o tom, kdo jsem. Je jedním z prostředků sebeprezentace, která je v období puberty a dospívání nevyhnutelnou etapou osobnostního vývoje.
Můžeme nad tímto faktem mávnout rukou? Uvědomujeme si, že tento trend se také podstatně podílí na šikaně a na dalších negativních jevech, jako jsou pocity méněcennosti, anorexie nebo naopak vyhrocená potřeba odlišit se od ostatních? Jaký lze předpokládat vývoj? Jak v této soutěži může obstát vzdělávání a výchova, které chtějí vytvářet hodnotový systém založený na jiných aspektech se zřetelem na to, co je v životě skutečně podstatné? Při sledování dokumentu budou diváci v duchu probírat stejné nebo podobné otázky. Perspektiva nalezených odpovědí není jednoduchá. Jak jistě sami uznáte, zabývat se jimi je nezbytně potřeba – a ne jen v pořadech jako je televizní cyklus Intolerance, který tímto dílem končí.
Jolanda Pilařová, Televizní studio Ostrava